Ik vlieg al 7 jaar met twee Hyperion 4S 3300 LiPo pakketten van 355 gram. In het vliegen merk ik nog niks maar de eindcapaciteit begint te dalen. Tijd om te kijken naar een vervangend pakket.
In LB Kunstvlucht is elke vlucht hetzelfde maar het verbruik afhankelijk van de wind. Bij het laden voeg ik tussen de 2050 (zeer harde wind) en 2400 mAh (bladstil weer bij hoge temperatuur) toe, nooit meer.
Nu hebben LiFe cellen een lagere spanning, dat wil ik compenseren met een cel extra. Met een hogere spanning heb ik dan bij gelijk vermogen minder capaciteit nodig.
Klopt deze aanname:
LiPo 3,6 volt/cel 4S 14,4V met een maximaal verbruik van 2400 mAh
LiFe 3,2 volt/cel 5S 16V met een verwacht verbruik van 2400 * 14,4/16 = 2160 mAh
Dan zouden 5 A123 LiFe cellen van 2500 mAh moeten kunnen. Ik heb nu 60 gram ballast in de rompneus dus het extra gewicht is geen bezwaar.
Heeft iemand praktijk ervaring met dit fenomeen?
In LB Kunstvlucht is elke vlucht hetzelfde maar het verbruik afhankelijk van de wind. Bij het laden voeg ik tussen de 2050 (zeer harde wind) en 2400 mAh (bladstil weer bij hoge temperatuur) toe, nooit meer.
Nu hebben LiFe cellen een lagere spanning, dat wil ik compenseren met een cel extra. Met een hogere spanning heb ik dan bij gelijk vermogen minder capaciteit nodig.
Klopt deze aanname:
LiPo 3,6 volt/cel 4S 14,4V met een maximaal verbruik van 2400 mAh
LiFe 3,2 volt/cel 5S 16V met een verwacht verbruik van 2400 * 14,4/16 = 2160 mAh
Dan zouden 5 A123 LiFe cellen van 2500 mAh moeten kunnen. Ik heb nu 60 gram ballast in de rompneus dus het extra gewicht is geen bezwaar.
Heeft iemand praktijk ervaring met dit fenomeen?