totaal nieuw

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
hallo ik ben hier dus nieuw op dit forum.
ik ben al sind kleuter zij geintereseerd in rc vliegtuigen maar nu ik al wat ouder ben heb ik zin om er ook eens echt aan te beginnen.
nu 1 ding ik weet er totaal niks van.
kan iemand mij bv zeggen of ik een brevet nodig heb of ik op een speciale zone moet vliegen of gewoon op een wijde.
en kan er me iemand me ook een deftelijk vliegtuig aanraden om met te beginnen dat wel tegen een stootje kan?
ohwja ik heb nog een vraagje van wat is het materiaal van het vliegtuig? hard plastiek?

danku!
greets sam

Hoi Sam,

Je zal het de komende tijd wel vaker horen, maar ik zou beginnen met het vergaren van informatie. o.a. uit de volgende bronnen:

- ga eens een aantal modelbouwzaken langs en laat je informeren, maar koop niets.
- zoek een club op in de buurt waar je woont en bekijk en bespreek daar met wat voor modellen, motoren en besturing wordt gevlogen.
- ga naar de Biep, en huur die paar boeken die er zijn over modelvliegen.

Verder:
- wees niet eigenwijs om te denken dat je het zelf wel leert, het is zo veel gezelliger, veiliger en sneller om bij een club te vliegen.

suc6
Winfried

als mede-beginner kan ik dit enkel beamen :)
Ik zou je een easystar (multiplex) kunnen aanraden, omdat dit overal als beste beginnersvliegtuig geprezen wordt. Ikzelf vlieg met een cardinal (robbe), ook dit is een zeer goed beginnersvliegtuig. Vooral letten op het matriaal van een 'trainer' => Schuim (bv. elapor) ! Om te leren vliegen heb je wel een instructeur nodig !!! Niet alleen proberen te vliegen! Qua motor-snelheidsregelaar-akku-lader zou ik ten rade gaan bij de club waar je gaat vliegen. De Speeds van Graupner doen het heel goed (motor), en van wat ik heb opgevangen is de X-peak lader van jamara ook een aanrader.
Dus: eerst een club (en instructeur) zoeken, dan spullen kopen die ze je daar aanraden, en je daarna vooral goed amuseren :D !

Goeie tips van Winfried ik zou alleen de volgorde van de acties wat anders kiezen. Met de informatie uit de Biep sta niet met je mond vol tanden als je de eerste keer op een club verschijnt. Op de Club kunnen ze meestal wel adviseren naar welke Winkel je het beste kunt gaan en waar je daar vooral wel en niet naar moet kijken.

wvr zei:
- ga naar de Biep, en huur die paar boeken die er zijn over modelvliegen.
- zoek een club op in de buurt waar je woont en bekijk en bespreek daar met wat voor modellen, motoren en besturing wordt gevlogen.
- ga eens een aantal modelbouwzaken langs en laat je informeren, maar koop niets.

Terug komend op dat materiaal, 'Hard Plastic' wordt nagenoeg niet toegepast om vliegtuigen uit te maken. Hoofdzakelijk Hout (Balsa zeer licht) en geschuimde kunststoffen (piepschuim, epp, depron) de duurdere modellen worden ook wel gemaakt uit composiet materiaal (Glas\Aramide\Koolstof-mat geimpregneerd met epoxy/polyester). Beginners modellen zijn meestal opgebouwd uit een van de eerste 2 groepen.

Rick

allowa,
-koop geen rommel uit de makro, GB, Bart Smit of dergelijke winkels.
-in belgie heb geen vliegbrevet nodig om te kunnen vliegen, toch niet op de club waar ik ben.( Royal Broken - Wings)
-begin met iets makkelijks zoals een easystar en bouw dan rustig op

en dan messchien het belangrijkste: lees heeeel veel op dit forum, dit is een schat van informatie.(vooral lezen en niet vragen,als staat er al op, niet slecht bedoelt :wink: )

veel succes met je nieuwe hobby, ja zal er echt je plezier van hebben

El Barto

@ El Barto

Is in belgië het geoorloofd om zonder brevet te vliegen?

Ik ben van mening dat we in Nederland ondertussen doodgaan aan de belerende kutregeltjes (ja, zelfs onze vuurwerk-rotjes zijn begrensd en owé als we ze in belgië kopen), maar hoe zorgen ze in belgië dat een onbekwaam iemand met een straaljet van 14 kilo gaat knallen?
Zelfs een trainertje met een 6,5 cc motortje kan behoorlijk wat schade aanrichten....

Ben je wel gedwongen op één plaats (lees vliegclub) te vliegen?

grt,
alex (die ondertussen walgt van de nederlandse wetgeving, maar dat bewaar ik voor een ander forum ;-)

@accw
In Nederland is er geen wettelijke brevetverplichting. Bij ons op de club is er wel een brevetverplichting, om de club tegen al te enthousiaste beginners en tegen beginners met twee linkerduimen te beschermen en om die beginners tegen zichzelf te beschermen. Buitengewoon nuttig. Volwassen maken afspraken, regels zijn voor kinderen ;)

euhm voor zover ik weet moet je vanaf gemotoriseerde vliegtuigen in belgie een brevet hebben maar voor electrische vliegers nie daardoor dat ik voor deze optie ga :)
maar weet iemand een beginners vliegtuig rond de 150 euro(liefst niet boven 200) dat gemaakt is van balsa hout?
ohw en wat bedoel je met een instructeur?
ik heb in de familie iemand die aan rc vliegen doet is die goed als instructeur?

greets sam

@Ron

Ik heb nog van geen club in nederland gehoord waar je mag vliegen zonder brevet. Je hebt daar in tegen gelijk dat dit niet door de overheid wordt voorgeschreven. De clubs fungeren hier m.i. wel als verlengstuk van de overheid. Op zich niet slecht dat men afspraken maakt over veiligheid, maar soms draaft men (algemeen genomen) in nederland door.

Mijn excuses trouwens voor mijn negatieve instelling van zojuist.
Want ook dat ben ik met Ron eens... volwassenen maken afspraken, regels zijn voor kinderen.
Vandaar dat ik behoorlijk baal van onze huidige overheid, die ons meer en meer probeert te beschermen tegen ons zelf.
Binnenkort is het behalve verboden te wildplassen ook verboden hardop te winden :lol: (wat kun je er al niet van oplopen... gehoorbeschadiging of reukverlies, het is milieu vervuiling (hé ik hoor een nieuwe belasting))
Sorry ik laat me gaan...Kappe NU!

maar zoals ik al veel sites heb afgezocht heb ik wel véél interesse in de wo2 vliegtuigen maar die zijn moeilijk te besturen zeker?
nogtans heb ik een beginner er mee zien vliegen bij mij in de buurt.
maar hoe moeten de vliegtuigen landen die geen landingsgestel hebben?
zoals op vele fotos zie ik toch geen landingsgestel kan de schroef dan niet afbreken?
ohwja van welk materiaal is de schroef?

danku allicht op jullie posts!
greets sam

Nog even die brevetten.
Strikt gezien staat het nergens in de wet dat je een brevet moet hebben, maar..... Er zijn nog een reeks andere wetten en met name met betrekking tot de wettelijke aansprakelijkheid.
Als je bij een club vliegt is de club (lees het bestuur) verantwoordelijk voor het gebeuren op het veld. Als iedereen met of zonder brevet daar maar lekker aan mag vliegen kan het bestuur verantwoordelijk gehouden worden als er iemand brokken maakt buiten het veld. Als die persoon nog niet bewezen heeft dat hij het vliegen voldoende goed in de vingers heeft wordt het bestuur er dus op aangesproken dat zij die persoon de gelegenheid heeft gegeven om te vliegen. Het bestuur wist dat hij/zij nog niet voldoende goed kan vliegen en laat hem/haar toch vliegen dus is het bestuur verantwoordelijk. Zo simpel wordt er door de wetgever geredeneerd. De besturen van de clubs kunnen en willen die verantwoordelijkheid niet dragen vandaar al die regels en de verplichting tot het halen van een brevet.
Een ander voorbeeld is het zwemdiploma. Als je in een zwembad in het diepe gedeelte wilt gaan zwemmen zullen zeker de jongeren gevraagd worden of ze een zwemdiploma kunnen laten zien. Als een badmeester het even niet vertrouwd zal hij ook een ouder persoon vragen naar zijn of haar diploma. Waarom? omdat die badmeester verantwoordelijk is als er iets gebeurt! Hij/zij krijgt gegarandeerd de wind van voren als er iemand iets overkomt bij het zwemmen in het diepe zonder zwemdiploma. De badmeester had moeten controleren of die persoon wel een diploma had.
Uiteindelijk komt het dus toch bij de regering vandaan alleen via een omweg.

ja begrijp ik maar over brevetten in belgie weet ik niet veel

maar kent iemand een vlieger die wat gelijk is aan easystar maar dan van balsa hout?

volgens de wet moet je geen brevet hebben om in belgië te vliegen, ik heb er toch geen, ik heb wel een brevet binnen de club moeten afleggen om alleen te mogen vliegen

Hee sam,

als je gewoon een lollig rc-vliegtuigje wilt hebben, voor weinig geld, wat niet snel kapot gaat....koop dan een x-twin voor 25 euro bij intertoys of bart smit! Voor alle info die je maar kan bedenken omtrent dit ding, kijk op het meest bekeken onderwerp van dit forum ;)

Ik kan em in ieder geval aanraden!
je hoeft er echter niets zelf aan te bouwen, en da's natuurlijk de helft van de lol...

aj nee, geen x-twin. oke, het is een van de betere toestel op de speelgoed markt, maar het is en blijft speelgoed. als je later door wil gaan zal je ineens een grote stap moeten maken.ook in een club zullen ze raar opkijken als je met z'n speelgoed af komt.

in belgie heb ik nog nooit gehoord van één of ander brevet om te mogen vliegen. maar dat zal wel van de club afhangen.

El Barto

ja denk ook dat het wat speelgoed is maar dank voor je raad johannes! :lol:
wat denken jullie van een cesna? die zien er tof uit en is het gamakkelijk voor beginner?
maareuhm wat raden jullie aan schuim of balsa hout?
el_barto waar is jouw club?
want bij mij in de buurt is er TOTAAL geen...
echt jammer.

greets sam

Een cessna is idd een mooi vliegtuigje. De cardinal van robbe die ik heb is trouwens zo'n soort, en die is heel geschikt om te beginnen! Ook niet zo duur, 80€ maar. En het is gemaakt van EPP, een zeer stevig soort schuim. Ik heb er al een keer mee-ge-crasht in het begin.... Even plakken, en terug de lucht in :) . Ik zou je in ieder geval een trainer uit schuim aanraden! Het heeft enkel hoogte-en richtingsroer, maar rolroeren zijn pas voor je 2e trainer :) . In België is het inderdaad niet zo gemakkelijk om een club te vinden. Ikzelf vlieg in Asse. Grtz

samuel speltdoorn zei:
ja denk ook dat het wat speelgoed is maar dank voor je raad johannes! :lol:
wat denken jullie van een cesna? die zien er tof uit en is het gamakkelijk voor beginner?
maareuhm wat raden jullie aan schuim of balsa hout?
el_barto waar is jouw club?
want bij mij in de buurt is er TOTAAL geen...
echt jammer.

greets sam
Toch wel hoor :wink: , in iddergem is er een club. Dat is niet zover van je he. In dendermonde (lebbeke) is er ook eentje. Ik ga vanaf volgend jaar volop starten aan deze hobby en ga me aansluiten bij de club in lebbeke. nl. dender eagles. Men beginnersvliegtuig wordt 99% een easystar :wink:

Back