Totaal nieuwe jetmotor?

In de "Flight" van 8-14 juni las ik een artikel van een totaal nieuwe jetmotor, zij het voor militaire doeleinden.
Schijnt 70/70mm te zijn, 450gr. Het mooie is dat het een twinspool is, beide assen draaien 160k rpm. Fuel gaat er direct vóór de compressor al in. Zeer revolutionair.
kijk op http://www.dstarengineering.com/newsite/pages/engine_main.html

Op de site is geen mooie exploded view te zien, ik zal hem morgen even inscannen en op het forum mikken.

Richard, het lijkt erop dat de turbine ontworpen is voor éénmalig gebruik. Zou dit nadelen (materiaalkeuze, lagerkeuze?) kunnen opleveren voor modelvliegtoepassingen?

Ron.

De tekening in Flight ziet er zeer geloofwaardig uit, erg compact.
Maar de rest van de site heeft een nogal futuristisch karakter, misschien meer fantasie als uiteindelijk waar te maken is....
De firma is geen bekende.

Feit is dat diverse takken van bedrijven met militaire interesse de modelluchtvaart met argus ogen volgen.
Er zijn nu zeer vele zaken al "gejat" en in een militaire jas gehesen en voor veel geld verkocht.
De huidige modeljetmotoren hebben op diverse plaatsen al toepassingen gevonden bij oa doelvliegtuigen, de kleine electronica vindt zijn weg in de spionage hoek.
Maar uiteraard komen er ook nieuwe en verfrissende ideeën uit die bedrijven, vaak met veel grotere budgetten als mogelijk is bij een kleine modelfirma.
Zelfs een éénmalig te gebruiken doelraket kost een smak geld, dus zitten daar alleen maar producten in met een zeer hoge kwaliteit ($$$).
Er ligt een heel grote toekomst voor onbemande luchtvaart, daar zullen we mogelijk ook van meeprofiteren.
Ik hoorde bvb dat militairen (gerucht?) in Israel op modelvelden naar jong talent zoeken en die krijgen dan een leuke baan aangeboden in de UAV afdelingen van de luchtmacht...

Heren jet riders

heb ff de scan bekeken en zie daar toch wel wat problemen zitten.
de lucht stroom wordt toch wel veel/vaak omgebogen wat erg veel rendement verlies geeft.
ook zit er een termisch probleem omdat het compressorblad en turbineblad aan elkaar zitten,het is eigenlijk het zelfde blad met twee functies.compressordeel wordt gekoeld door instromende lucht en turbinedeel wordt verhit door de verbrande gassen en dat komt de levensduur zeker niet tengoede.
er komen grote spanningen in het materiaal met scheurvorming tot gevolg en de gevolgen daar van hoef ik niet mee te maken.

alhoewel als het dan toch gebeurt 8O

Groetje jacob

Jacob.

Nee, van dat heen en weer lopen van de luchtstromingen: valt wel mee dat verlies.
Als na de verbrandingskamer het maar zo recht mogelijk eruit komt.
In de 1/1 vliegerij wordt bij compacte motoren zoals in de Cessna Citation wel vaker deze manier van doorvoer gebruikt.

Voor de rest, ben ik het met je eens, nogal een onorthodoxe aanpak, zoals de lagering buitenom in lucht.
De site laat ook niet meer los dan twee modelmotortjes en een boel wazige plannen.
Dus we wachten af wat deze lui actueel draaiend krijgen. Ben benieuwd.

Back