Tourist van modela

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Danny Mulders, 27 jan 2006.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb vandaag van een van mijn vrienden een ( zo te zien) heel oud bouwmodel van een vrije vlucht model ( denk ik) gekregen. hij had 'm nog in de kast liggen ergens tussen wat andere dozen met oud speelgoed erin, hij lag daar al zo'n 7 jaar.... en kwam aan het licht toen we een accuutje aan het zoeken waren voor zijn andere vliegtuig. het betreft de tourist van modela, een model met een spanwijdte van 69 cm, en op de doos staat ( in het tjechoslowakeis) dat er een co2 motor van 0,27cc op moet. Ik kan de bouwinstructies voor geen meter lezen en moet dus een vertaalprogrammaatje hebben. wat ik wou vragen was: kent iemand dit modelletje en weet deze ook de waarde ervan, want als het een aanzienlijke waarde heeft ga ik hem natuurlijk niet bouwen, kunnen jullie me helpen?

    groeten danny
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    foto's?

    Zitten er grote tekeningen bij of alleen maar een bouwbeschrijving met detail plaatjes?
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb ze op de site van mijn vliegclub gezet, hier is de link, dan klikken op de thumb "tourist".
    http://thewings.wolfensden.com/modules.php?name=coppermine&cat=10020

    een van de foam rompdelen is bij de neus trouwens ingescheurd :| .

    Groeten, danny.

    PS. Er zit van dat papier bij om de vleugels te bespannen, als ik dat gedaan heb moet ik ze dan lakken met vernis of ze zo laten? En misschien kan ik 'm met een elektro motor, micro servos en een micro ontvanger, lipo accus enzovoort wel RC maken?
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Je zei dat het 7 jaar in een doos zat. Dat is voor een in het verleden geinteresseerde modelbouwer nog niet zo lang of oud! Ik denk dat dit model uit de jaren '80 of '90 zal dateren (voor mij nog niet zo lang geleden!). In die tijd was er een opleving in CO2 modellen, met name in Engeland, en natuurlijk in Tsjechië, waar het merendeel van dat spul vandaan kwam. Ik geloof dat de CO2 hype grotendeels over is, maar je kunt nog wel CO2 motoren van GM (volgens mij Gasparin Modela) krijgen. De GM 120 is ongeveer het standaard motortje, dus grote kans dat die er op moet. Of hij de juiste grootte heeft weet ik echter niet precies. Electro en moderne lichtgewicht radio moet denk ik wel kunnen, maar het model zal dan toch wel veel zwaarder worden dan vrije vlucht met CO2, en dat zul je met name merken in de veel hogere vliegsnelheid van het bestuurde model.
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Even over bespannen met papier, bespannen met tissue vind ik zelf het leukst, maar het is wel een beetje een kunst die je moet beheersen. Gebruik spanlak die je 50% verdunt met thinner. Eerst de voor- en achterlijst en tippen tweemaal spanlakken en laten drogen. Dan eerst een stuk tissue ter grootte van de onderkant uitknippen met een overlap van 2 cm rondom. Vastzetten met spanlak door het papier heen. Nog verder niet lakken! Na drogen de bovenkant doen, liefst in twee delen, eerst ene, dan andere vleugelhelft, en tenslotte de tippen. NB: NIET bevestigen op de ribben, anders gaat de vleugel bij het spannen kromtrekken zonder dat je dat nog kunt corrigeren. Als het geheel bekleed is besproeien met water uit een plantenspuit, goed vochtig, maar ook niet echt nat. Bij drogen kan het krom trekken, zeker als je het op de verwarming laat drogen, dus niet doen. Je zou de vleugel met spelden op de bouwplank kunnen bevestigen om dat te voorkomen, maar door de V-stelling is dat lastig. Als het kromtrekt kun je het naderhand (als de vleugel gelakt is) ook wel in de stoom uit een fluitketeltje (of electrische waterkoker) recht krijgen (in de tegengestelde richting draaien en zo even vasthouden).
    Als het vochtig gemaakte tissue droogt trekt het als het goed is mooi strak (zo niet heb je toch niet strak genoeg bekleed). Je lakt dan twee keer met 50/50 verdunde spanlak en tussendoor laat je drogen. Als je eerst de bovenkant lakt en dan de onderkant gaat het kromtrekken doordat de ene kant eerder droogt dan de andere. Ik doe begin daarom aan de ene tip en lak de ruimte tussen twee ribben eerst aan de boven en dan aan de onderkant en dan de volgende ruimte tussen twee ribben. Het klinkt allemaal misschien niet zo moeilijk, en veel ervaren modelbouwers vinden dat misschien niet zo, maar ik vond het bij mijn eerste vleugels eerlijk gezegd maar wát moeilijk om een goed resultaat te bereiken. Succes, PP
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    KLinkt misschien niet moeilijk zegt ie nog doodleuk :lol:
    heb hem gewoon met witte houtlijm over de voorligger, achterligger, en ribben ingesmeerd, en het papier er strak overheen getrokken, ziet er ook goed uit :D
    ik denk hem rc te maken maar dat duurt nog wel een tijdje want ik heb er nog geen geld voor beschikbaar, eerst een fokker DR1 kopen en bouwen, en dan kijk ik of er geld over is voor dit moppie :wink:

    bedankt voor de info!!
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als het je zo gelukt is om het model strak te bespannen, gefeliciteerd. Om het papier echter strak en stevig genoeg te krijgen zul je het moeten opspannen door het eerst vochtig te maken en als het droog en opgespannen is te lakken met spanlak (liefst 50% verdund met thinner) anders overleeft het de eerste proefvlucht niet. Dit soort toestelletjes was al vrij zwaar voor vrije vlucht. Ik denk niet dat ze het gewicht van radiobesturing kunnen hebben, zelfs niet als je de kleinste microspullen gebruikt, dus ik zou het toch vrije vlucht proberen.
     
  8. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert

Deel Deze Pagina