touw knopen en lussen

Hallo bouwers, ik zou een stuk sleep kabel willen maken van touw. Weet niet goed wat voor touw ik nodig ben. Krikke modelbouw weet het ook niet. Die doet meer in 1:5 auto,s(dat zijn net koeie).Ook zou ik dan die lussen willen kunnen maken. Web al eens op het net gekeken,maar dan kom ik patvinders tegen. Niet de bedoeling.
Wie kan me helpen....

spleissqz1.jpg

Dit is wat ik graag zou willen. Ben al aan het piele palle prutsen geweest, maar het lukt me niet.
Ook zie je wel eens dat er lussen gemaakt worden met een stukje dun draad. Dan word het gebonden ofzo. Valt bij mij uit elkaar als ik er kracht op zet :???:

10nes

ik kon ook geen lussen maken zoals op uw foto dat noemen ze splitsen dat is uit vroegere tijden en niet zo eenvoudig uit te leggen dat moet gedaan worden zodat je dat van dicht bij en door zelf te proberen doen
ik heb dat opgelost door het touwtje in een lus te maken en dan over de 2 touwtjes een stukje krimpkous te schuiven en het warm te maken zodat het net lijkt of er een mof op geperst is
ik heb deze nadien in het zilver geschilderd en moet zeggen vind het behoorlijk gelukt

grt rudieke

inderdaad met de kleine touwtjes is het nog moeilijker dan met iets grotere maar het voordeel is wel dat het met die maat soepeler is dan met de grote

succes

@tienes,

ik weet niet waar je vandaan komt ?! Maar als je dit jaar naar Goes toe gaat zal Waarschijnlijk Modelbouwverenigin Ridderkerk er ook zijn.Daar zit iemand die heb zelf iets gemaakt dat hij meteen goede sleeptrossen inmekaar draait. 3strengs ik zou zeggen ga daar is kijken

Goes, das voor mij een wereldreis. Ik woon in het hoge noorden.
uut grünn.
Zal wel even kijken . Is er dan een vaarweekeind ofzo?

mischien kun je beter eerst een een dik touw halen bij de bouwmarkt
om het splitsen onder de knie te krijgen

en vervolgens een dun touw voor je modelboot pakken en die dan tesplitsen
het is net al vlechten van een jonge meid

alleen je moet het even onder de knie hebben

Het lukt nog niet echt,moest eerst maar eens goed voor gaan zitten met idd een dikker stuk touw.
Word vervolgt!

Vergeet ook niet om de uiteinden van het gesplitste touw met tape te omwikkelen. Dat werkt gemakkelijker. :wink:

Droop

heb zelf als versteving, met gewone garen de uiteinde omwikkeld, en als je dan nog een naald erbij gebruikt, kun je de eerste paar slagen door je "tros" heen naaien en aan het eind heb ik ze vast gemaakt met een dubbele paalsteek, (zie site eerder in deze discussie of in de boeken van knrm) als finishing touch heb ik er lijm op gesmeerd.

groet Marco

Dat heb ik ook gedaan,uiteinde met lijm in smeren. Maar heb er nog steets geen goed resultaat geboekt. Iets waar ik tevreden mee ben dan. Kan er ook niet echt goed voor zitten. We hebben pas een kind gekregen en die vraagt veel aandacht s,avonds. Tja, overdag moet ik werken. Heb eerst al mijn projecten in de ijskast staan, komt wel weer. Maar ik klaag niet, je krijg er zoveel moois voor in de plaats.

voor het splitsen met dunne touwen is het aan te raden om het met een paar naalden te doen.
aangezien je vingers er al gauw te dik voor zijn

Back