touwslaan en een twijntoestel.

• Topicstarter Topicstarter beagle
  • Startdatum Startdatum
B

beagle

Guest
Wie maakt er zijn modeltouwen zelf en welk soort twijntoestel gebruik je?

Na een bezoek aan een restauratie atetlier, heb ik daar een elektrisch aangedreven twijntoestel gezien. Nu ben ik bezig met daarvan technische tekeningen te maken om het uiteindelijk te fabriceren.
Graag had ik eventueel enkel tips, als iemand dergelijk toestel al heeft gemaakt.

veel antwoord is er niet geweest zo te zien. :D :D

Toch voor de liefhebbers : Het nieuwe elektrisch aangedreven twijntoestel werkt. Ben ik weer een gelukkige man. Alles over een twijntoestel en zelf touwslaan kan je vinden op Beagle in FAQ-VGV--> tuigage

Ik kom nog eens even op dat touwslaan terug.

Men heeft me gevraagd, op vrijwillige basis, ttz gratis en voor niks, een artikel te schrijven voor een internationaal tijdschrift over mijn zelfgemaakt twijntoestel.
Ik zou dat wel graag willen doen. maar de uitgever vraagt er echte foto's bij liefst zwart wit op jumbo formaat. Ik ben dus verplicht van terug zo'n twijntoestel van scratch te gaan maken. Digitale foto's die ik ervan heb zijn niet goed genoeg voor publicatie ( te weinig resolutie)

M.a.w Ik moet dus terug kogellager, tandwieltjes , schakelaars, stekkers en bussen en twee elektromotoren met tandwiel kast, een modeltrein-wagon en wat modelspoor gaan kopen.!!!!

Maar, ...........Wat kan ik uiteindelijk met twee twijn toestellen doen. ???

Nu mijn oproep : Is er een modelbouw-club of een particulier modelbouwer die graag zulk twijntoestel wil hebben. Je mag het hebben, nadat het gemaakt is, mits vergoeding van de aankoop van het materiaal.
Ik denk dus vooral aan de mensen die zich bezighouden met "Dockyard" modellen of statische zeilschepen.

Hallo,
Ik sla al jaren zelf mijn touw met een zelf gemaakt twijn toestel.
Ik het boek de Prins willem van Herman Ketting staat een hele mooie om schrijving en electrisch maken is dan niet zo moeilijk.
succes cees

Touwslaan werd ook tijdens de beurs afgelopen weekend in Rijswijk gedemonstreerd in de stand van de HMBC.
touwslaan.jpg

Ook komende zaterdag te zien in Museum Scheveningen. Voor adres en tijd zie agenda op http://www.hmbc.nl

André

bedankt voor de reactie.

maar het toestel dat ik moet maken is er één zonder loper, en niet beperkt in de lengte van je touw. De beperking is de lengte van je tuin, je huis of je werkplaats.

Ondertussen , ben ik al bijna klaar met het maken van het tweede toestel , de foto's zijn ook klaar en volgende week stuur ik het artikel op naar de uitgever.

Oh Ja Ik heb een kandidaat gevonden , die het tweede toestel overneemt.

Dag Beagle;

Zo te zien bent u erg handig! Ik ben geen metaal en electroman; zou u ook in opdracht een twijntoestel (met bewegende loper/ hetzelfde als dat van u dus) kunnen/ willen vervaardigen? Of een bouwtekening met gespecificeerde materialenlijst kunnen maken met adressen van leveranciers? Het zelf bouwen lijkt mij toch wel avontuurlijk en een uitdaging!

Wat voor garens gebruikt u voor het twijnen van touw? Svp ook adressen van leveranciers.

Groeten Papillon

@papilon
zie even naar je mail en/of je PB.

Als garen gebruik ik enkel vlasgarens. Katoen heeft de eigenschap dat het na 25 jaar verouderd is, broos wordt en gemakkelijk breekt.
je vraagt een leverancier. nogal moeilijk te geven. ik heb grote bobijntjes +/- 5000m/bobijn kunnen bekomen van een duitse fabricant die met een overstok zat.
als dat op is, word het weer zoeken.

Wie kan mij een bouwtekening/beschrijving geven om zelf een twijntoestel te maken?
De in 2004 geadviseerde site van Beagle is niet aktief.
Dank voor je reactie bij voorbaat. Henk van Aken

Back