Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF vreemde restauratie van een NIB...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2020.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nieuw topic of oud topic?

    Bij verlies van de oude draad... wat te doen?
    Helaas mislukte een gewenste migratie. Ondanks verwoede pogingen.

    Doel van de aanpassing was zeggenschap over de inhoud, kunnen editen, aanvullen verbeteren verfraaien etc.
    Dat kan alleen als topic-starter. Dat was ik niet...

    Maar de draad ontglipte ons vandaag als balsa stof in de tocht der eeuwige bouwhokken... floep verdampt... foetsie, weg....

    De foto's zijn niet zoek... alles keurig op schijf,
    wel alle op en aanmerkingen (soms snedig) en handige linkjes uit de draad...
    Dikke pech!

    Herschrijven, het hoort bij de aard van dit ARF model. Alles over de kop...
    Dan maar dat werk aanpakken.

    Maar gut... Wat waren de ervaringen en tegenslagen ook al weer?
    Ieder plaatje had een verhaal. Dat weet ik nog wel te koppelen...
    De reacties waren opperbest.... is er veel koffie weg gewerkt.
    Maar die reacties zijn nu verloren... spontaniteit van input verloren.


    Waar was ik voorafgaande aan dit herschrijven mee bezig?
    Covering studies... een trits schetsjes gemaakt... om het model in een nieuw vrolijk jasje te prikken.
    Deze schets der schetsen maar eens in een Kaos 'DIY' 1 op 1 tekening in het tekenprogramma gezet...toetsen...
    Doel? In 3 trappen uit te draaien op A3-laserprint om als sjabloon voor het foliesnijden te dienen...
    En kan in zwart-wit 1:1 als print op de romp getoetst worden...dan krijg ik een wat betere
    indruk van de proporties... en als je het heel klein op het scherm zet... zie je waarop het
    ontwerp dichtloopt.

    De belijning geheel anders dan de Tower ARF... alles is letterlijk over de kop geweest...
    Hele stukken uiteen getrokken en nieuw opgezet. (lichter is ie niet geworden, inspiratie weegt wat...)
    De belijning gaat dan ook... los van het verleden... naar iets anders!
    Kleuren op basis van rollen Oracover hier thuis in het bouwhok.


    Schermafbeelding 2020-07-05 om 15.54.37.png


    Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF...

    TH-Kaos-2.png TH-Kaos-1.png TH-Kaos-3.png TH-Kaos-4.png




    Eigenlijk ook een beetje fantasieloos, zo bekend... maar dicht op oude ontwerpen...
    Alas... zei zo... is ook niet lelijk... is USA...


    TH-Kaos-5.jpg

    Kwam er op neer dat bij aankomst van het prachtige model, nu zo een dikke drie jaar geleden, van alles mis bleek. Naar mijn smaak dan...

    Ik lijdt onder mijn normen? Ik weet het niet. Alles wat er maar mis kon zijn aan een ARF verzameld in een doos? Ik wil een structureel deugdelijke kist. Geen crash-box.

    Hop naar Europa is Tower Hobbies er van af? Zal niet waar zijn.
    Wel denk ik dat Tower kwaliteits issues had. En een leverancier die niet na-kwam?
    Model nog steeds in back-order aldaar, en Tower in handen van Horizon... is slechter nieuws...
    Dus alle maandagmorgen-wetenschap, made in 'de oost', China? Vietnam... daarna ergens gestort per zeecontainer in een ophoping van een modelbouwwinkel de USA en zoek het daar maar uit.

    Verkopen, opgeven of doorgaan?
    Gekozen voor herstellen...


    Opbouwen...

    ArF anders dan gedacht. Correcties in de bouw gaan sluipend. Je valt van het ene hiaat in het andere als je die tegenkomt...
    Het worden er ‘sluwweg’ steeds meer... voordat je melding bij Towers Hobbies doet,
    ben je al aan het fixen geslagen... want je wilt door!
    En zou je dat aldaar melden, dan weet je dat het bijkans een eindeloze discussie gaat worden...
    iets waar je geen zin in hebt omdat het veel energie kost.
    Wel! Hell ain't no bad place to be! Toemaar!

    Zaken staan zo krom als een hoepel, delen blijken niet gelijmd onder de folie verborgen,
    broze verlijmingen, zwakke goedkope constructies, gevaarlijk licht balsa zonder verband en extreem broos... vreemde geluiden uit de romp...

    Bijeengehouden door folie-kracht alleen? Dan wordt het link in de lucht!?
    Om vervolgens in de lucht je te compromitteren met een bak gevolg-ellende?

    Moet vliegen... dus je laat je niet uit het vliegveld slaan en doe je de fix, want het moet goed worden... volharden!

    Een rap te bouwen ARF RC1 kit die in alles tegen je werkt, ipv snel je mooie kunstvlucht in te leren... dat was niet de bedoeling

    Samen met een vliegmaat besteld... en die durft hem na mijn relaas nu niet meer te bouwen of te vliegen.
    Hij siddert al bij de gedachte er aan...

    Mooie uitstraling... daar weren we het wel over eens... Top! Stoere bak!
    En goede vliegeigenschappen op YouTube... Deal!


    Vers en kruidig uit de doos... een echte 'Kaos-60' van Tower Hobbies...
    De voorgaande edities waren al jaren en jaren bekend in de USA. Je trof ze in Europa zelden.
    Goede bouwdozen met prachtig hout. Ik heb er nog een van staan. Kaos-40

    IMG_1661.JPG



    Voorlopig nog even een 'bouw-monoloog'... omdat er al fors wat stadia zijn afgerond.
    Wellicht nog even wachten met reageren? Maar sta vrij...

    Doel... inzichten delen met anderen...
    Goed om de 'eigen' ideeënwereld aan het werk te zetten... wie weet?
    En verder mijn wat vastige beeldvorming rond bouwwijzes... haha...

    Prachtig klassiek...

    Schermafbeelding 2020-07-07 om 23.32.38.png

    Schermafbeelding 2020-07-07 om 23.31.21.png


    "For what it's worth", schreef Don Dewey in RCM...
    historische woorden in een ooit geweldig modelbouwblad...
    waar ik voor het eerst over de Kaos las... met rode oortjes...
    Wat een stoere kist!

    Stand van zaken 2022
    Modelgewicht net onder de 4 kilo (boven streefgewicht kit)
    Noodzakelijke herbouw en herziening uit de hand gelopen, maar zeer goed vlieggedrag.
    CG gesteld op gemiddelde uiterste waarden manual 114,5 mm
    Hierop vlieg het model mooi neutraal.

    Magnum 61 XLS op 11 x 10" APC, later op 11 x 9"
    Resonantiepijp Hatori #606
    Brandstof 5% nitro en later 10% nitro.
    Pluggen A8 en Rossi R4... herhaaldelijk lek. OS bij 5% en Rossi pas bij 10% lek.
    10% geeft knisperende uitlaat toon, daarop aanpassen...
    (Instelling rijk. 3 tot 4 slagen voor de hoofdsproeier)
    compressie met shimms 0,22 mm naar 0,4 mm.

    Nieuwe test met OS 61 FX met 0,43 mm dichtring en opvolgend 0,17 mm
    Zien of dat veranderingen geeft die gaan werken...

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2022
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waar te beginnen met bouwen...
    Motoren verzamelen of wat had ik zoal liggen, welke servo's te kiezen...

    Ik wist een leuke brommer op de kop te tikken bij RC-Network. Magnum, 10 cc feitelijk een ASP
    en die 10cc van ASP is na inlopen een voortreffelijk pittig brommertje...
    De Magnum kwam voor een appel en een ei...
    Konden direct ook inschattingen worden gemaakt voor resonantiepijpen.
    Meer power en alle vettigheid zo veer mogelijk naar achter... troep transport
    Deze fraaie bochten hier zijn van Weston-UK, en... hand gemaakt!!!
    Niet bedoeld voor deze Koas. Weston maakt voortreffelijke methanolmotoren!
    Krachtige aanraders!

    IMG_1675.JPG


    Ik had nog wat testmateriaal liggen aan bochtjes, maar het kwan net niet mooi uit... te korte bochten
    te veel aanpassingen aan de romp zou dat moeten passen.

    IMG_1678.JPG


    Mooie Macs 10cc Quiet Pipe uit de kast... ooit bedoeld voor de Kwik-Fly met spruitstuk/bocht voor de HB-61


    IMG_1682.JPG


    Om de motor goed af te passen en op stand te plaatsen, de steun klemde toe bij aandraaien op de firewall, een
    sjabloon gemaakt om de motor recht in de vork te krijgen. Wel dan met spanning iets klemmende spanning als de de steun vast gezet zou worden, maar wel goed lijnend op de motor en romp.
    Met het sjabloon uit berkentriplex een richt en boorstuk gemaakt... dat werkte goed.


    IMG_1724.JPG


    Van concept naar uitwerking... je moet het zelf maken...

    IMG_1720.JPG


    Met een goed gemeten sjabloon wordt het wel gemikt voor boren
    eenvoudig... boringen opvolgend opgetapt... er zit geen motor in de weg...


    IMG_1721.JPG


    En zo de Magnum 61 motor op een bok geprikt...


    IMG_1667.JPG


    Maar in het achterhoofd nog deze fraaie Pico-bello
    die op MP ergens in die drie jaar voorbij tufte...
    Kip zei ik! Die wordt van mij! 610 grammekes op de waag!
    Maar verder wel een beul als deze op een resonantiepijp wordt gezet...


    9509C1E0-B2DB-44F8-9055-AC96F9AE35C6 2.jpg

    Zo... en verder met het opbouwen dezer draad...
    volgend stukje schrijven...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mistige foto van een keuze... servo waar ik goede ervaringen mee had.
    Zuiver, vlot en krachtig. Of ie geschikt is voor de trillingen van methanolbrommers? Tijd zal het leren.
    22 grams servo... dat is wel mooi licht. De carbonite gear is mooi opgebouwd, reeds eens een keer nagelopen.
    Mooie servo!


    IMG_1673.JPG


    Deze servo's zouden niet passen in de motagemaat die Tower bedoeld had.
    Compacter van Graupner, kleiner dan 'standaard'
    Om de bevestiging uit te werken, servo's nagemeten en getekend...
    Zo zaten ze mooi op mijn Rascal 40... Zo wil ik ze nu weer hebben.
    De hevel haaks op de scharnierlijn voor een zuiver mogelijke aansturing van het aileron...


    IMG_2038.JPG

    IMG_2043.JPG


    De servo-positie als bedoeld door Tower... eerst verkennen, meten... wat als...
    Met een tandartsenspiegel in de vleugel verkend.
    Is er hout genoeg voor een aangepaste montage?
    Ailleron al kaal gehaald. Een aileron stond behoorlijk krom, onder spanning. Floepte door het scharnier...
    de sleuven stonden niet goed in de scharnierlijn etc. CA scharnieren verkeerd verlijmd bleek
    bij het demonteren.
    Aan 1 kant maar 2 mm in het hout... dus een borgpennetje om door en door te securen? Zou geen zin hebben gehad. Waarom niet gewoon los aangeleverd?
    Hier begonnen mij echt twijfels over de kwaliteit te ontstaan!
    Aileron heb ik recht gestoomd. Later nieuw in de folie gezet.


    IMG_2041.JPG


    Na het meten, grotere doorvoergaten om de servo te herbergen...
    Altijd weer met bewerkelijke sjablonen om zuiver en symmetrisch per kant te werken...
    Krap aan met de hoeveelheid/sterkte van het bevestigingshout... maar okay... door er mee.


    IMG_2112.JPG


    En zo een eerste proefmontage... De basisplaat uit dunne epoxyplaat...
    De servo-montageklossen uit doordrenkt balsa... geschroefd en verlijmd...
    Geeft een stabiele opbouw.

    IMG_2104.JPG


    IMG_2116.JPG


    Voor het delicate werk zelf een ijzerzaagje getuned...
    Proxontool en slijpschijfje... Het moest gewoon op sommige stukjes een beetje aftastend...


    IMG_2127.JPG


    Voorlopig twee vleugeltjes op orde? Het liep anders...
    Allerons ontdaan van folie. Het blauw geen Oracoverkleur maar een Chinafolie. Hecht goed en is sterk.
    Nagezocht... meerdere kleuren donkerblauw. Navraag over foliekleuren? Geen antwoorden gevonden.
    Optie... nieuw patroon opzetten? Iets doordringender dan deze patronen?
    Had wel een eenvoudig en goed zichtbaar idee! Aloude rechte stroken...


    IMG_2122.JPG


    Tot zover... op naar de volgende
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Meerdere zaagjes... altijd... verkennend en behoedzaam werken...

    IMG_2070.jpg


    Tja... was er voldoende hout voor alternatieve montage... erg sterk multiplex? Nee, dat niet..
    Bij het broze af en vlot delaminerend... veel later toen bleek dat de
    vleugel bouwfouten had... heb ik die montagepunten versterkt... in deze fase?
    Nee... zo ver was ik nog niet...
    Maar met een spionnetje eerst de boel verkend... licht is het wel... achte het net-aan voldoende...


    IMG_2073.jpg
    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eerder genoemd... Servohouders...
    Hier een serie foto's hoe ik die heb opgezet...

    Digitaal uitgewerkt en geprint, de prints op epoxyplaat 0,7 mm met spraylijm (non permanent, 3M)
    op de werkstof geplakt, vervolgens schoonsnijden... insnijden en dan breken... gelijk styreenplaat
    Daarna de rafeling licht opschuren...


    IMG_2085.jpg

    IMG_2086.jpg


    Het openwerken van de sleuven voor de servohevels via inboren en insnijden en loswerken
    Met een tangetje gaat dat prima...


    IMG_2091.jpg


    Klosjes om de servo op vast te schroeven. Maat haakse schuurlat zuiver op maat trimmen.
    Door het balsa om de schaafslag een kwart te draaien, schuur je haaks!
    Met de dunne CA veredel je het balsa tot een soort van kunststof... door en door
    doordrenkt. Het wordt daarmee wat taaier dan sparrehout... dat snel splijt en harssig blijft.
    Dit splijt niet...

    IMG_2096.jpg



    Komt dan hier op neer... en aan de andere kant gaat er nog een borgschoef dwars door het plaatje het klosje in.
    Zou de lijm kraken... is er nog steeds verband... Direct ook een setje gemaakt voor mijn vliegmaat...


    IMG_2128.JPG


    Voordat de servo gemonteerd wordt... altijd iets vrij van de basisplaat...
    alvorens voor de boren voor de servoparkers... een tijdelijk spacertje er tussen.
    Gaat het voorboren direct goed...


    IMG_2107.jpg

    Dat wat de servo's betreft...
    Altijd snor... goed werkare bouwdtoffen.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vleugeldeernis... kromme aileron met 5 mm afwijking wharp overall...
    Turksbad was de oplossing... en vooral goed heet. (Nu na drie jaar nog recht!).


    IMG_2138.jpg


    Maar er was nog iets opmerkelijks.. linker en rechter onderstel montage afstanden waren verschillend tot aan romp...
    Bijna 1 cm verschil? bijzonder maf! Later kwam il er achter.

    Bij het opzetten van de oranje Oracoverbanen op de China folie kwam ik tot verschillen...
    Optisch gecompenseerd in de folie... en veel later de fout hersteld.
    Montageblok structureel verkeerd gemonteerd... bovendien... slecht verlijmd.
    Eerste landing maiden had sowieso schade met uitgebroken poot opgeleverd...
    Trieste dienstmededeling...


    IMG_2376.jpg


    Vol goede moed verder leek het wel ergens op...


    IMG_2650.jpg


    Een fraaie Fults #400 poot die ik al jaren had liggen kreeg ook een bestemming.
    Fults is niet meer. USA, maakte voortreffelijke onderstellen. Geen opvolging.
    Uiteindelijk zijn de machines verkocht. Een zelfde lot onderging Macs...
    die de fraaie resonantiepijpen produceerde. Heb eens even zo een pijp op een
    OS 50SX met bocht gezet... Knetters wat een power en toeren! Zet je een 10cc mee in de zeik.
    De pijpen die nog over waren in voorraad stonden later voor dubbele woekerprijzen te koop.
    Bad, bad world...

    Het originele pootje bleek teer in de montage had ik gelezen. Dus die goed aanpakken...

    Aansturing van de poot beschrijf ik verderop in het verhaal. Maar de zaak
    komt goed uit... mooi... lang bewaard dus... en nu eindelijk een toepassing... top!

    IMG_2649.jpg


    De poot in de houder... met stuurhevel...

    IMG_2719.jpg


    En een welgemikte doorboring van de steun, waardoor er geen kantelkrachten
    meer op het oorspronkelijke en zwakke houdertje komen. Alleen een koppel
    richting het motorschot... Je moet ze wel zo verzinnen... anders komt het niet uit...
    Gewichtige verbetering... want de Fults is zwaar...

    IMG_2717.jpg


    Tot zovers
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Na beide vleugels in de belijningsfolie te hebben gezet, verder met de ailerons.

    Tevoren alle CA scharnieren uitgesneden, de sleuven waarin ze verlijmd zaten opgehoondmet een rond
    afgepunte ijzerzaag. Om de sleuven later te dichten met kops ingelaten balsaplank, met als gedachte een beter verlijmd houvast voor de penscharnieren van Dubro.
    Je kan met zo een zaagblad, deze is doorrmidden gedeeld, en zo beter in de hand liggend,
    zeer goed balsa zagen...


    IMG_1958.JPG


    Nadeel... In zo een ombouw-grap gaat altijd veel tijd zitten.
    De lijsten langs op deze wijze... 5 scharnieren per vleugel...


    IMG_1954.JPG


    5 penscharnieren op stand... maar gelukkig nog niet verlijmd!
    Dat gaat pas op het aller, aller laatst...


    IMG_1955.JPG


    Daarna aflappen met een ronde folie-patch...

    IMG_1956.JPG


    DuBro of Great Planes boorhulpje in deze zaken...
    Voor-centreren met een fijnmechanisch kruiskopschroevendraaiertje, geeft een goed mikkend putje... voor de volgende bewerking...


    IMG_1803.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met alle scharnieren gepositioneerd, maar niet verlijmd, verder met de servoaansturingen...

    Wederom met sjablonen aan de slag... tevoren de zaak gepland en met de gebruikte sheets om de
    uitsparingen in de vleugel te maken, deze ook benutten om de hevels goed op stand te zetten...
    Het vraagt om nauwkeurig boren, zodat het niet scheef raakt...


    IMG_2727.jpg


    Gaatjes zijn goed uitgekomen... tijd en geduld de beste gereedschappen...

    IMG_2726.jpg


    Hevelsetje van de Fliegerfarm bij ons over de grens, de hevels wat lomp voor het model,
    echter op voorraad in de grabbelzak, wat andere vormpjes die volstaan voor de taak...


    IMG_2729.jpg


    Montage er van... niets bijzonders... passing op orde...

    IMG_2728.jpg


    Geeft afgewerkt dit resultaat... zichtbaar zijn de twee borgparkertjes voor de servoklosjes.
    De parkers komen van Multiplex... de betere... voor sterke bevestigingen, het tapdraad loopt tot aan de kop.
    De hele schacht geeft grip.
    Draadstuk moet nog worden getrimd.

    IMG_2796.jpg



    Gaat zoals ik het wil hebben... Pootje gemonteerd en kit-wieltjes vervangen door mooiere Graupners. Grotere diameter en haakt minder op ons mooie veldje. Wel meer luchtweerstand.
    Grotere wieltjes sieren iets meer... Heb nog mooie kleinere Kavans ligen...
    Maar dan weet ik dat de kist zich braaf heeft gedragen...


    IMG_2636.jpg

    Tot zover het aileron-servo verhaal...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het verhaal van Hatori...

    Weer een product met iconenstatus dat in de vaart de volkeren jammerlijk is verzwolgen. Ook hier geen opvolging... geen markt meer? Het wordt een schrale bedoeling. Wat ooit floreerde tot en met, verplaatst zich naar een verpakkingsschuimliefhebberij zonder fantasie of kunde...

    De jacht naar de uitlaat begon met een belletje naar HobbyIn. Hatori? Niets meer. Over en uit etc. Vervolgens een speurtocht over de wereld
    alle shops langs. Duur en niet wat ik zocht.
    Dan maar op zoek in Japan. 1 hofleverancier kon nog leveren. Laatste voorraden, maar moest snel wezen.
    1x 10cc pijp en 3x bochten in verschillende lengtes. Samen met mijn vliegmaat de zaak besproken en in
    stereo aanschaft. Letterlijk de laatste 2 van de fabriek... paar bochten waren nog op voorraad. Kon verstuurd worden. Deal!

    Met een 3x keuze in radius kon ik de pijp voor het kiezen plaatsten. De ruimste bocht gaf de beste oplossing.
    Om de pijp goed aan de romp af te hangen moet ik nog een mooie houder maken.
    Soldeerwerk en iets met een pees od grote O-ring, nog niet aan toe gekomen in de foliefase... maar ik heb een prima ideetje in het hoofd. Maakbaar...

    Maar het passen leverde wel wat moois op...

    IMG_2658.jpg


    Vanuit andere hoek bezien...


    IMG_2655.jpg


    Extra plaatje geeft nog wat indrukken...

    IMG_2687.jpg


    De bocht op de brommer van voren bezien...
    de motorkap zal er wel flink op aangepast moeten worden....


    DSC_4102.JPG


    Nog even een verkenning om de motor recht op te zetten, maar de pijp wikkelt iets minder mooi
    af over de vleugel. Verder zou een totaal andere steun van Dave Brown nodig zijn.. De Great Planes mount laat zich niet kantelen hier. Geen ruimte voor.
    Hoewel... Dave Brown?... die spuitmallen voor steunen waren ook al weer doorverkocht aan een investeerder... dus ook dat zal nu wel compleet over zijn... oude voorraden... is een keer op...


    Schets van de motor in een vrijwel rechtop positie... de gradenboog is een hulpmiddel
    bij projectie en bij montage als print op het motorschot. En kan de steun exact op
    stand worden gekanteld, gemonteerd...


    IMG_2709.jpg


    Definitief zal een onderlangs lopende pijp worden... de pijp daarmee kwetsbaarder voor buitelingen... en buitenlandingen...


    Het probleem van het stabilo dat geen stabilo wilde wezen... Wokkel!
    Volgende item...

    Voordat ik met geheel over bouwen begon een eerste fix geprobeerd...
    De tekeningen tevoren gemaakt... maar het was om te beginnen ook nog niet een symmetrisch ineen
    geprikt... een hardhouten lat die niet wilde richten... ander hot er bij, kwam niet uit met de maten...
    Ergo... weg er mee en opnieuw beginnen met vers hout! Ik was het echt helemaal zat met dat spul...

    IMG_3176.jpg


    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het probleem van het stabilo dat geen stabilo wilde wezen, maar een wokkel...
    ... niet zo een beetje krom ook!
    En dat laat zich niet goed trimmen op een kist...

    Het zachte balsahout in een slap bedachte constructie, waar de lijm altijd sterk genoeg is,
    maar de nerf zo zacht is, dat als er iets nog iets aan het hout te lijmen valt, het lijmen eigenlijk geen nut heeft... en nerf-breuk op nerf-breuk geeft... herhalend....
    Je het hele deel beter uit lijm kunt gieten...
    En bij aankomst van het model al fabrieks-instant-gort was... een stuurorgaan met wel heel veel torsieflex... slappe washandjes... wel... hebben betere eigenschappen...

    Besef het. Industriebouw. Doorgerekend model op kostprijs. Het mag ook niks kosten af fabriek. Het wordt in den treurnis handjeklap uitonderhandeld. Geen drup meer lijm, geen mm meer balsa. De meerwaarde zit in de handel en marketing. De eindverbruiker 'het goede gevoel'.
    De hele kit is te zien als grondstof voor verdienste in een belevingshandel...
    "why and how things are made!"
    'Andersons' sprookje... 'De kleren van de Keizer'. Een marketingstory!


    Lijmen en breken, lijmen en met blazen weer breken... spantverlijming... was er niet...
    Schoof de zaak zo uit de slots... dan belazer je de boel flink! Licht... maar dat is niet altijd een voordeel.


    IMG_3178.jpg


    Zo erg dat ik alles aan de staart niet meer vertrouwde inclusie het kielvlak...
    Conclusie was juist... Crap-sticks! Bij de vleet... bijzonder triest?
    Licht is goed... maar dan wel deugdelijk!


    38A78AB9-BFED-4B3B-8FF4-6230F04BF0A9.jpg


    Stabilo zelf... geheel onbruikbaar. De hardhouten versterkingslijst had een stevige wharp.
    Niet er uit te stomen. Ook niet na uitsnijden. Werd alleen maar nog erger...
    Wel sterk...


    Richtingroer... zulke rommel wil je niet in meskant zetten over het veld...
    Hierbij dacht ik echt... Tower Hobbies stik er maar in...
    Dat je dàt je markt aanbiedt... dan ben je triest aan het werk...
    Mechanisch zwak... en niet te verlijmen... een zeekwal kan je ook niet lijmen...


    7D084803-52BB-4D1C-8C5A-A549B1E07B5C.jpg

    C641699E-19A7-4A48-BD0C-290AC1FB06F5.jpg


    Kiel overgebouwd, nieuwe tekeningen gemaakt, zo ook stabilo...
    Vooraf is de fase suf-meten... komt het goed... dan door...
    Eerst de ourvorm in een laag zetten... en dan herzien in een nieuwe tekenlaag...


    88E78E1F-FC07-4CC9-94E0-DF4571F61C8C.jpg


    Met hergebruik van het hout en geen zit om de verbinder nieuw te bouwen.
    Zaak weerszijden gevlakt om te kunnen indekken tot de 10 mm opdikkendheid.
    Opletten, maar het lukt meestal wel...


    IMG_3562.jpg


    D7904519-2979-4341-B4CD-4DE19AD11F3D.jpg


    Stabilo eveneens getekend en gebouwd en later verder uitgeboord. En dat was hard nodig... te gewichtig...
    Het was standaard 10 mm dik... had net zo goed 8 mm kunnen zijn...
    Maar op dat moment het zo maar aangehouden.

    Hier nog in de bouwfase... stabilo... met knipoog naar de Robbe Puma constructie...
    Beetje te sterk aangepakt... Roeren nog in oude stijl overgenomen en op later moment herzien
    toen ik daar aan toe was te gaan bouwen...

    IMG_3240.jpg


    Vormvast... dat wel!


    IMG_3558.jpg


    Werken onder druk geeft kunst... zegt men?
    Kwam er goed vlak onder vandaan... dat was de bedoeling... een sterke plaat...


    IMG_3559.jpg

    To zover deze aanvullingen op het herstel van het bouwverslag...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tweede poging tot het tikken van het relaas hier...
    Bij het posten van een plaatje floept een plaatje soms de browser in, en niet het tikveld.
    Soms kan je terug... maar nu een half uur inharken toch alles weer weg...
    Ben het gewend... is OH... maar niet anders... :rolleyes:
    En weer doorrrr...


    Bouwen van de roeren... oude vormen herzien naar nieuwe met knipoog naar de
    Bridi Kaos tekeningen van RCM...

    Eerst opbouwen in lat en spant... op 1x indekking, daarna in model schuren met de schuurlat
    tot een tapse vorm... Tekening met herziene verspanting...

    IMG_3764.jpg


    Het schuren met een begrenst schuurvlak, rondstaf messing voor de maatvoering van voor en achterlijst
    Toeval hielp... maten had ik liggen...

    IMG_3790.jpg

    Hmmm eventjes opslaan.. en weer verder...


    Aldoende twee nette roertjes, klaar om te worden ingedekt met balsa...

    IMG_3791.jpg


    De indekking heeft berkentriplex versterking voor de roerhevels, en deze niet dieptrekkn
    in het balsa...

    IMG_3793.jpg


    Met alles ruw in vorm de zaak afpassen...

    IMG_3864.jpg


    Meeste gelijmd met deze lijm... geeft goede hechting...

    4834CCD0-7C30-4266-ADE4-37A0DD35B553.jpg


    Dan het stabilo voorzien van tips... ruw... nog niet verlijmd...
    Hoogteroervoorzien van sluitstukjes voor betere foliehechting en mooiere afgewerkte
    naad bij de tips...

    B32ACF85-695F-43FB-A845-653462A1834A 2.jpg


    Stifscharnieren goed passend maken... punttangeje dwingt de juiste vorm...

    D4EB020A-6666-4527-88AB-562DCC64D85E 2.jpg

    2C7D0654-A2AB-4D5D-96B0-9BCBC615A6BF.jpg


    Zo loop je alles langs...

    3CE3DD48-3919-4189-B8CA-4A628795A0A1 2.jpg


    Tot zover dit onderdeel van de bouwfase
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan moest er nog wat aan de vierkante vormen geschaafd worden tot mooie rondingen
    en nette afwerking... maak je een hulpmiddeltje...
    Plaatje snijden, gaatje boren, openwerken tot een pas-slot...


    Met bedreven schuren en passen tast je de vorm gaandeweg in model af...

    C37A1A39-C57D-47EF-A137-2E6B617AE42D 2.jpg


    Sluit nog niet mooi aan.. verder schuren met de lat...


    2A623FD4-7D3F-4B16-AB39-AEA503FE27AB 2.jpg


    Een rol met grof schuurlinnen, goed opgerold. Kan je balsa uitstekend mee modelleren...

    8349EEC3-0057-4693-9551-9D987B74AE72.jpg


    Kielvlak wordt zo netjes uitgewerkt...

    806A99ED-31C0-476B-82CD-05DE04B2A766.jpg


    Vanuit een andere kijkhoek...

    8A0A2986-92B8-456A-A814-30253C10FE23 2.jpg


    De stabilotips een zelfde lot... eerst in model, tapse vorm er in...
    Vast hechten en dan de lijsten rond maken...


    IMG_4131.jpg


    En de tips verlijmd... etc... Rode haakse hoekjes? Hellingmeters van de Hornbach!
    Rap bij iedere bouwgrap... dat onder een juiste hoek moet.
    Gebruik ze ook om de instelhoeken van vleugeldelen te controleren...
    Kosten rond de 10,- euro... ooit...


    IMG_4142.jpg


    Detail van de aansluiting met de romp... foto uit een latere fase, correctie/herziening van de romp

    IMG_9105.jpg


    Onderweg... beziet de bananen aansluiting van de kabinekap...
    Slot werkt ook niet naar behoren... zit allemaal niet zoals het zou moeten...
    Het werd een ingrijpende fix... ohwee, ohwee...


    IMG_4143.jpg


    Tot zover deze bouwfase vastgelegd...
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even in overweging... losbare scharnierpennen voor onderhoud...
    Als het moet kan je ergens bij... folie herstel... poetsen...
    maar er komt in de staart ook massa bij... staaldraad...
    Carbon? Even een stuk rod op de draaibank naar passende diameter afgeschuurd met een stuk steenwol.
    Geduldsklusje... weegt minder. Geeft een gesloten tochtvrije afsluiting...

    Weet niet of ik het doorzet... maar het kan... Het borgen van de stift met folie envelopjes op de uiteinden.
    Kan het geen kant uit...

    IMG_4148.jpg

    Gr Bas
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het probleem van de romp... torsie stijfheid met een piep en een knor...
    Behoorlijk flex? Gaat dat wel goed komen. Wat kan buigen breekt niet... maar wat is de
    grens voor acceptabel vervormen met krakend balsa orkest?


    Folie lossen geeft dit soort hoogstandjes van bouwnijverheid weer...
    Structureel slordig gebouwd... doorkijk-kieren...structureel aan het model. Foei!


    617194F2-5CEC-4A7C-A901-B01BBCBC0456.jpg


    Wel heel erg grote spant-sloten... zo heeft de wand van de romp ook
    geen eindsterkte meer. Het hele effect van de indekking teniet gedaan.
    Wie heeft het zo kunnen ontwerpen. Twee slotjes van 5 mm waren effectief voor fabrieksmontage geweest
    snelbouw... zonder nadenken... want zo werkt het... doorstampen...
    Slordige indekking onderzijde... ook geen goed verband.
    Overigens... de herrie kwam uit de spantsloten... waren al bezig met inscheuren over de lengte van de
    flank... heb je het over een 'nieuwe romp'...

    F22DBD07-7912-4B5B-9FF1-116A548ADB94.jpg


    Oplappen en versterken... daarbij sla ik graag door...

    Begonnen met het neusdeel... de voorpoot als klappenvanger...
    Een bere sterke neuspoot heeft mijn Calamato gered uit onvoorzien stuntwerk tijdens
    een zenderuitval door een broze antenne verbinding met mijn Jeti Module.
    Calmato de boom in bij een onbedoelde wing-over. Door het gebladerte rechtstandig
    de grond in... niet op de spinner, maar op de poot... Geen schade... en niets krom...
    Door en door gecontroleerd... puntgaaf...
    Een buitenlanding kan slechter aflopen... Een Calmato heeft zeven levens... elk jaar komen er 7 bij!
    Flik aantal testrondes, want ik werd wat bedachtzaam bij vreemd vlieggedrag...
    een Calmato met 7 levens.... en een hoop geren over het veld
    om de kist bestuurd geland te krijgen... ohwee...
    Nieuwe module in zender via Hacker... En alles weer safe... betere antenne opbouw gemaakt
    Alles weer top.

    Vandaar... absorptie en verdeling van klap-krachten over de romp... negens piekend
    Hopende dat het niet nodig is... het heel blijft...


    Meten, tekenen en printen van veel sjablonen...

    IMG_5844.jpg


    Uitwerken naar weer een onderdeeltje... Het ontstaat gewoon tijdens het demonteren en afpasseren...


    IMG_5862.jpg


    Werkstuk van de binnenkant bezien...


    IMG_5861.jpg


    En alle onderdelen voor in de snuit klaar voor montage... een puzzeltje...

    IMG_5893 2.jpg


    Zou stevig genoeg moeten zijn... maar toch flexte het sterk...


    IMG_5849.jpg


    Nog even de romp voor de ingreep...

    IMG_5823.jpg


    Flanken versteken met dun berkentriplex. Maar uitgeboord voor gewichtsbesparing
    zwaarder werd het sowieso... Meten en tekenwerk... en proefpassen in kartonmodellen
    om op maat de eindtekening te krijgen voor het omzetten naar hout...


    IMG_5895.jpg


    Geen makkelijke weg... tegendeel... te veel uren in gaan zitten...

    IMG_5925.jpg

    10 foto's meer willen er niet in... :)
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De wanden versterkt... spant voor-aangepast voor een andere en daarmee transparante tank...
    Dan zie je wat je verstookt hebt aan peut...
    Maar de flex in dit deel? Nu wel weg...

    Als een baseliek...
    Het voorstaande aangezaagde spant is aanstaande een steun voor de tank aan het worden...
    Later moment verder uitgewerkt... lees/beziet verderop in dit stukje

    IMG_6003.jpg


    Versterken van de vleugelbuis-doorvoer... krachten opvangen en verdelen over een groter oppervlak...
    Zo zat die doorvoer in de romp... pieken is breken...


    IMG_5997.jpg


    Pomp in stappen openbreken opdat haaks verband blijft bestaan... romp recht blijft.
    De buisdoorvoer gaande te versterken...


    IMG_6027.jpg


    Schotje er bij... en extra latjes met epoxy gehecht... nodig? Wel solide nu...
    Bij eindafwerking in de G4 gezet.


    IMG_6032.jpg


    Dit deel is nu afgerond... indekken in een latere fase...

    IMG_6060.jpg


    Neus klaargemaakt met de puzzelstukken, verlijmd en brandstofvast met G4
    En een tank spant geplaatst waar de tank keurig invalt, dan verpakt in wat schuim
    en met een strook klittenband gelocked zodat de tank geen kant uit kan...
    Fuel-fool-proof...


    IMG_6059.jpg


    Stand van zaken...


    6E41FFF3-EE23-497F-9BB5-E3DEF385C492.jpg



    Ander probleem... vleugelaansluiting tegen de romp niet fraai...
    Een flank hol geschuurd... flink ook... indekking veel te dun.
    Aansluiting met de cabinekap ook helemaal niet mooi en strak.
    Vond het niet om te pruimen...

    Dus een deel van dat balsa er uit en nieuw stuk inlappen...

    Kaal maken... het ply-casco van inserts voorzien in de voorgaande fase, waarbij
    ik de doorboorde paneeltjes heb geplaatst...


    IMG_9027.jpg


    En de nieuwe patch in wording...


    IMG_9029.jpg


    En omplakken tot kunst...


    IMG_9036.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tot een prima resultaat... Overigens... een nieuwe kap was al in aanbouw geweest.
    Het niet mooi aansluiten met de strakke kap... reste me om de patch aan te brengen...
    Veel werk... maar wel een verbetering...


    IMG_9037.jpg


    Maar er is wel ingrijpend vertimmerd natuurlijk...
    Maar gaf daarmee goed toegang tot het secuur plaatsen van de Bowden doorvoeren...


    IMG_8871.jpg

    Conclusies? Afgerond!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het bouwen van een nieuwe kap. Daarvoor een deel van het hout hergebruikt...

    Eerst alles loswerken. En merk je hoe zwaar het stuk kunststof is...

    IMG_6064.jpg


    Het houten frame los... en dan die rare aansluiting. Spantafstand niet gelijk in de tekening getrokken...
    Doet het er toe? Vast niet... maar het is zo een detail waarvan je denkt... slordig ontworpen...
    Zelf daar geen tijd voor het strak te doen? Uiteraard... 'cut and paste' (flank nog in oude staat)

    IMG_6063.jpg



    Van de bouw van de kap niet niet veel foto's gemaakt... want je bouwt het gewoon...
    Maar in je achterhoofd zit ook nog dat verslag... hoe heb je het gemaakt?...
    Maar het bestaande frame ging voor hergebruik... nieuw bekist en opvolgend ingedekt.


    IMG_8990.jpg


    Maar nu mooi aansluitend... behalve op de hier nog holle flank...
    Het bovendek is al uit de romp is voorzichtig gedemonteerd.
    Alle spanten achterin voorzien van een langsliggende latjes... bouwwijze oude stijl... met behoud van bestaande spanten.
    Tegen torsie, gekraak en wederom inscheuren op de nerf over de lengte...
    Het slot is ook uitgebouwd uit de romp, en komt in de kap te zitten.
    Aflsluiten is logischer. Dicht is de pal naar achteren... mee met de vliegrichting...


    IMG_8942.jpg


    Ingedekt en al... en eens tijd om een mooie glasheldere dome te gaan dieptrekken...
    Slotje op zijn plek... achterdek weer keurig dicht en alles mooi flow aansluitend.
    Happy man!


    IMG_9012.jpg


    Het dichten van de romp was geen feest... in de staart boom moest ook nieuw hout worden ingelaten...
    Latten over de lengte...
    Veel werk... heel erg veel werk... Waarom? Omdat in de fabriek zo lomp geschuurd is, dat de rondingen
    bij de lijsten niet meer zuiver waren... buitengemeen slordig... de indekking te dun, en een tapse vorm...
    Lijmnaden als brievenbusopeningen... Met de ingreep is het strak geworden... naden gesloten en gewoon netjes..


    IMG_8871.jpg


    Als de boel zo open ligt... zijn de bowdenkabels direct ook goed te plannen...
    Alles grijpt in elkaar... en is met elkaar verbonden...


    IMG_8872.jpg


    Kabeldoorvoeren... zichtbaar de versterkingslatjes langs de spanten...
    Zo ontstaat er stevig verband... de flanken hebben een webbing gekregen...
    minder goed zichtbaar... ook dat geeft al weer een hogere eindsterkte


    IMG_8861.jpg


    Maar dit begint al ergens op te lijken... naden mooi strak, de rondingen langs de lijsten mooi strak...


    D20965CC-7B8C-4372-B4B9-1C84D91EFEFE.jpg


    Tot aan de snuit aan toe... alle neuspootverstekingen ingedekt met balsa
    en de vorm weer correct op de kap aangesloten...


    IMG_9103 2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Opperbest... motorschot door de kap bekeken...

    IMG_9100 2.jpg


    De schuurlat uit een toevallig stuk aluminium profiel... trof ik aan
    bij een autowerkplaats in de schrootbak... mocht het meenemen...
    Doel was reeds bekend... en het kwam nog uit ook..
    Schilderstape om het overige hout te vrijwaren van gekras of geschaviel...

    Mooie trommel geworden... Koekje erbij?


    IMG_9078.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In het proces van versterken... staartconstructie aangepast...
    ook dat is dus los geweest...
    Montage mikt nu ook veel beter met de twee draadeinden aan het kielvlak...
    Nieuw hout in de achterlijst op maat geschaafd...
    Alles met het doel de torsiekrachten veel beter af te dragen naar de rest van de romp.
    Het had nog beter gekund met een grotere insert... met 1 mm berkentriplex...
    Niet gedaan... was het zat...


    IMG_9041.jpg


    Daarna kon ook de buik toe... de indekkingen boven en onder in 'cross-grain' voor
    veel meer romp-stijfheid. Na drogen kon het in model geschuurd worden...


    IMG_9043.jpg


    Nu is het dan ook een patent rompje geworden waar ik tevreden tegenaan kijk. Top!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
    Theo P vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Servoplanning in de romp... ook een verhaal...
    opvolgend het maken van de transparante kabine-dome in Vacuforming... :)

    Groet en tot later,
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020

Deel Deze Pagina