Toyan V-8 (zeg maar: pokkebootje II maar dan on steroids)

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 26 aug 2022.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    20220826_165849.jpg
    Cylinderblok en uitlaat
    20220826_165904.jpg
    Starter, luchtfilter, zuiger/drijfstangen, inlaatmanifold en krukas
    20220826_165918.jpg
    Vliegwiel en starterkrans, poelies en riem, waterpomp en klein grut
    20220826_165927.jpg
    Tuimelaars, nokkenassen, tussenlagers +lagerkappen, klep-openers klein grut
    20220826_165941.jpg
    Boutjes en moertjes, carburateurs
    20220826_165956.jpg
    Cylinderkoppen en carterpan
    20220826_170017.jpg
    Kleppendeksels, zuigerveercompressor, onbegrepen stukken.
    20220826_170043.jpg
    Krukas, ter grootte vergelijk (eerlijkheidshalve: Ik heb Donald Trump handjes)
    20220826_170058.jpg
    Zuigers en drijfstangen.

    20220826_170123.jpg
    Cylinderkop

    Wat nu volgt is weliswaar mijn eigen schrijfsel, maar via vertaal goochelen uit het engels, dus wellicht wat rare woorden. Sorry daarvoor.


    Bedoeling is natuurlijk om hem op spark&gas te laten lopen. De kwaliteit van de bewerking is geweldig. Het is echt. Alles is gefreesd en twee van mijn vrienden (beiden gespecialiseerde machinisten) waren verbaasd dat bijvoorbeeld het logo op de rockercover heel fijn was uitgefreesd, maar zonder enige zichtbare tracering van de router op het basisvlak.

    Ook werden bijvoorbeeld de landingsvlakken van de kop en cilinderblokken machinaal bewerkt tot een spiegelachtig oppervlak zonder enige bewerkingssporen. In principe zijn nergens bewerkingssporen zichtbaar, alleen op de nokken, en dat valt zo op dat ik eerder geneigd ben dat dat expres is omdat de fabriek daar vetsmering voor ogen heeft (betere hechting van het vet).

    De kit wordt geleverd met gereedschappen die volledig onbruikbaar zijn (de inbussleutel van 1,5 mm hield precies 3 bouten vast voordat hij rondde), en een beetje een domper is dat ondanks echt mooie bewerkingen, ontbramen en schoonmaken minder grondig is: ik zag metalen spanen in de plugdraden van de ene kop, de andere kop was de verbrandingszijde van de pluggaten helemaal niet ontbraamd.

    De zuigers zien er mooi uit, en wat opmerkelijk is: in tegenstelling tot ELKE andere motor die ik van deze schaal heb gezien, zijn de zuigerpennen een perspassing, bijna zoals bij "grote" motoren. Geen pads of clips om ze op hun plaats te houden, ze zijn ingedrukt.
    De bigends zijn van een bus voorzien ("shelled" zou het betere woord zijn) en de bigend-doppen zijn gemarkeerd tegen omgekeerde montage. Er is een oliegat in de bigend, unidirectioneel, wat betekent dat de zuigers moeten worden geïnstalleerd met het oliegat in de goede richting, anders zal de bigend kapot gaan.

    De carburateurs zijn tot mijn verbazing van een pompje voorzien, maar niet drukgeregeld, maar het is mij een beetje een raadsel hoe de pompen worden aangedreven, het lijkt alsof de pompen op inlaatvacuüm werken maar die poort sluit boven een bepaalde gasklepstand, dus dat heeft volgens mij niet zoveel zin. De membranen lijken Mylar of iets dergelijks te zijn. Geen idee of ze benzinebestendig zijn of niet.
    De carburateurs zijn verder gewoon tweenaalds, met de conventionele zijwaartse beweging van de gasklep.
    Inlaatspruitstuk heeft hele kleine boringen en doorgangen, geen idee hoe dat standhoudt.

    De motor is mengselgesmeerd zoals elke gloeimotor, en aanvankelijk vroeg ik me af hoe de tussenliggende kruklagers olie zouden ontvangen, maar de lagerschotten zijn zo geplaatst dat een deel van de olie die de ring passeert langs die schotten zal stromen, dus ik denk dat is hoe, maar als je het mij vraagt, is het een beetje "dubieus".

    De pluggaten zijn opmerkelijk diep, zelfs als een lange plug volledig is ingeschroefd, zou hij nog steeds bijna 5 mm verzonken zijn. Op de een of andere manier lijkt me dat niet helemaal goed, maar hey, het is wat het is.

    De koelwatermantel is prachtig gemaakt, maar de water in en uitlaten zijn extreem klein, en ik vraag me echt af of deze doorgangen voldoende waterstroom toelaten. Daar zou ik een rekensommetje van moeten maken. De koelwaterpomp is een tandwielpompje, en lijkt me extreem klein, als ik zou moeten schatten dat het misschien een halve liter per minuut doet. Ik weet het echt niet.

    De starter is een vrij stevige borstelmotor, wat betekent dat ie groter is dan wat mogelijk zou zijn met een borstelloze starter, maar het bespaart in ieder geval een ESC. Helaas is het vliegwiel van staal, dus ik moet een distributieschijf voor de ontsteking aan het riemuiteinde van de krukas bevestigen, wat een beetje jammer is, omdat dat een consistente timing wat moeilijker maakt (maar gemakkelijker af te stellen, OKÉ... )

    De nokkenassen lopen over de hele lengte vrij, en ik heb mijn twijfels hoe dat gaat uitpakken, maar het zou mogelijk moeten zijn om tot 5 tussenlagers te installeren, maar dat zal zeker wat precisiewerk vergen. Ik zal het eerst zonder proberen, aangezien ik video's van deze motoren heb gezien met al behoorlijk wat runtime (allemaal onbelast weliswaar, MAAR op behoorlijk hoge RPM), dus het lijkt goed te blijven.

    Wat ik niet leuk vind, is dat ik niet kan zien of de kleppen een goede zitting hebben of recht op het aluminium van de kop landen. Dat wordt echt een kwestie van "afwachten", maar voor gloeimotoren is het niet ongebruikelijk om een klepgeleider en zitting uit één enkel inzetstuk te hebben, mogelijk is dat hier ook gedaan. Voor mij te klein om goed te kunnen zien. (EDIT: vergrootglas eruit gehaald en er lijken inderdaad stoel- / gids-inzetstukken te zijn).

    een paar vlugge testpassingen lieten een enorme hoeveelheid weerstand op de zuigerveren en de krukasaslagers, waarvan ik hoop dat dat vermindert met het inlopen. Ik zal daar heel, heel voorzichtig mee zijn.

    Aangezien de motor een 8-cilinder is (een ontsteking om de 90 graden krukrotatie), zou deze theoretisch in staat moeten zijn om een zeer laag toerental te draaien ondanks interne weerstand, omdat er geen echte perioden zijn waarin massatraagheid de motor door aandrijvingsloze momenten moet voeren.

    Mijn plannen voor de motor zijn om op zijn minst een manier te vinden om de afgewerkte olie van het carter naar de rockerboxen te brengen, maar vanwege de crossplane krukas, denk ik dat er geen pompactie is in het carter, dus ik heb nog geen duidelijk idee van hoe dat te doen.

    Zoals ontworpen, is het koelcircuit als volgt: Pomp zuigt vanaf de linker cylinderrij en levert af aan de rechter, wat betekent dat de linker rij onder negatieve druk staat en koud water ontvangt, van nature goed ontluchtend (inlaat lager dan uitlaat), maar de rechter rij krijgt niet alleen voorverwarmd water maar ontlucht ook niet natuurlijk (inlaat hoger dan uitlaat). Dat wordt de eerste modificatie, parallelle stroom door beide rijen, en van onder naar boven.

    Als en wanneer dit ding zal werken, ben ik van plan het in een boot te installeren, met een gesloten temperatuurgecontroleerd koelsysteem en warmtewisselaar. Ik heb geen idee wat de prestaties zullen zijn, maar in standaard uitvoering en omgebouwd naar benzine, zou het me verbazen als ik 1 pk zou halen.

    Het wordt een uitdaging, maar daar hou ik wel van... :D
     
    Thedo, Jonkje, Beton en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wel een diepteinvestering en uitdaging Bert! Even wat anders dan zo'n ABC-tje. Succes met de modificaties en om een geschikt scheepje te vinden. Zal een ander geluid uit komen dan bij Pokkebootje I. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2022
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik heb stiekume hoop dat dit "hard" gaat, voorlopige keuze is een speedbootromp, maar ik denk dat het net als destijds dat ouwe airboat rompje met buitenboord motor, gewoon ongeveer net gaat planeren. Dan ben ik al blij...
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Wat een indrukwekkende hoeveelheid aan onderdelen.
    Succes, ik ga het met zeer veel interesse volgen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ik ben zelf ook enigszins geïntimideerd... :D

    En dat gebeurt niet gauw :p
     
    Jonkje, Potter, Unusual RC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Brutus,...wil je wel wat minder enthousiast schrijven...straks moet ik ook....
     
    Potter en Unusual RC vinden dit leuk.
  7. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Indrukwekkende machine!:kwijl:
    Prachtig gemaakt.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik lees in de US $1800,- dollar, en 10% korting mogelijk her en der!
    Flinke investering!
    Dat gezegd, ik meen dat er in de US en UK ook een leverancier was van echte schaal V8-en. Die prijzen waren een veelvoud van deze. Kon je een leuke occasion auto of motorboot voor kopen!

    Dit komt in schaal turbine territorium wat prijs betreft.

    Maar voor de techniek is het een prachtproduct!
    Ben ook erg benieuwd wat Brutus met al zijn kennis hier nog aan kan verbeteren. Klinkt nu al veelbelovend!
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry... ik wist niet dat het ÉRG was als je een motor moest kopen....
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De dollar is momenteel duurder dan de Euro, dus dat zou ik niet doen. Ik heb hem via Stirlingkit gekocht, met "expressbezorging" en dat kostte mij 1830 Euro (30 euro voor de snelle levering). Daarvoor was hij wel binnen 5 dagen te plek, en zonder extra kosten.
    Die express-bezorging was effe nodig, want ik was zelf nog op zee, en ik moest rekening houden met de vakantieplannen van de maat waar ik hem heb laten bezorgen.

    Maar er zit al flink meer geld in, want er zijn twee 4cylinder ontstekingen en 8 bougies onderweg vanuit Engeland, dat zette me nog eens 440 euro achteruit.
    De "verbouwingen" gaan denk ik niet zo heel veel kosten. Vanmiddag de bootromp ophalen, is ook 150 euro, en dan nog het kleinmateriaal, servo's etc etc.
    Correct... Er zijn er meer, maar die Conley's waren naar ik meen toch gauw tegen de tien mille.
    Er is tegenwoordig ook een (volgens mij Duitse) fabrikant en die maakt echt HEEL erg mooie machines, maar daar weet ik geen prijzen van.

    RSF engines. Supermooi spul ook:


     
    ozy, Potter, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Welkom weer aan boord.
    Je bijdrage in "Brandstofmotoren" had ik reeds gelezen.
    Dit is weer wat anders dan vliegtuigmotoren.
    Veel succes. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    RSF, wat een prachtig materiaal is dat. En ook met jet aandrijving. Dat geluid!

    De ombouw naar benzine ben ik ook reuze benieuwd naar. Je hebt al vele succesvolle ombouwen gedaan en begeleid!
    Maar nog niet met zoveel cilinders!
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het aantal cylinders is het probleem niet... Het probleem is, dat alle motoren die ik tot nog toe gedaan heb, in elk geval bewezen ontwerpen waren, met heel veel exemplaren in gebruik, en bewezen levensduur en prestaties.

    En dat ontbreekt echt volledig bij dit apparaat. Ik ben nog geen video tegengekomen waarin het ding daadwerkelijk iets aandrijft.
    De Toyan 1 en tweecyinders draaien wel redelijk in "real world" toepassingen maar presteren eigenlijk voor geen meter, de V4 schijnt ook nog wel te gaan. De 4pitter lijn breekt zijn krukas zodra hij moet werken, en de V-8heb ik dus nog niks van gezien in dat opzicht.
     
    Unusual RC en Potter vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben je gek??? Ik ben juist BLIJ dat ik eindelijk weer VAN boord ben... :D :D :D
     
    Unusual RC en Potter vinden dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik volg Toyan ook al een tijdje, en dat is precies ook mijn gedachte. Alsof ze ergens begonnen zijn om een 4-takt motor te ontwerpen van een plaatje uit een boek, of wellicht google. Die bleek het na wat aanrommelen te doen, en hoppa op Aliexpress!
    Geen berekeningen e.d. of optimalisatie...

    Hetzelfde zie ik met al die RC waterjets die ze op hetzelfde platform verkopen. Heb er nu een aantal door kunnen rekenen, die kloppen gewoon niet. Ze werken, maar verre van optimaal. Hup de markt op!

    Ze hebben inmiddels ook een kleine wankel! Wie weet hoe het werk over een aantal jaar zal zijn.

    De kwaliteit van het CNC-werk lijkt in ieder geval goed. En dat is überhaupt al duur om te laten doen als je zelfbouw zou overwegen. Er ééntje zelf aanschaffen of bouwen is kostbaar of tijdrovend en ook nog best kostbaar wat onderdelen betreft.

    Ben benieuwd hoe ver je kunt gaan met dit ontwerp! De V8 en V10 van die Duitse vriend zal ook een veelvoud kosten (durf niet eens op zijn website te gaan kijken). Wel prachtig!
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je gerust doen: staan geen prijzen bij, die zijn denk ik op aanvraag.
     
    Potter en Unusual RC vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor iedereen die in spanning zit te wachten: sorry dat er nog niet zoveel lijkt te gebeuren.
    Qua ingedraaide boutjes en aan elkaar vastzittende onderdelen gebeurt er inderdaad ook nog niet zo veel. Ten eerste zit ik te wachten op het electrische momentschroevendraaiertje (het meegeleverde setje imbussleuteltjes is echt van BEDROEVEND slechte kwaliteit, daar durf ik niks mee aan te raken), maar ik ben vooral aan het studeren, en vooral aan het nadenken over bepaalde volgorde's van handelen, zoals het monteren van de tussenlagers van de krukas.
    Die kan je bijvoorbeeld wel gewoon dom op hun plek schuiven op het moment dat de krukas er in gaat, maar ik vind dat niet heel erg mooi.
    Mijn plannetje is om van te voren de lagerschalen met een goede loctite o.i.d. op hun plek te zetten, en de lagerkappen vast te zetten terwijl de loctite uithardt, zodat die lagerschalen later, nooit met de krukas mee kunnen wandelen. Een ander dingetje is dat ik nog steeds mijn hersens breek over of de olie wel goed bij die krukaslagers kan komen. Dat blijf ik eng vinden, maar tot nog toe borrelt daar nog niet een goed idee over op. Mischien moet ik daar ook over ophouden want ik heb nog geen YT fimpjes van kapotte krukassen gezien.

    En zo tuimelen er tientallen gedachten door mijn hoofd.
    De bouwbeschrijving vind ik erg summier, informatie LIJKT duidelijk, maar is dat niet: Als voorbeeld is er een opmerking over de "merkjes"op de lagerkappen van de big-ends. Er staat in de beschrijving dat die merkjes bij ieder drijfstangenpaar "naar buiten gericht moeten zijn". Prachtig! Wat er NIET in staat, is dat er twee verschillende drijfstangen in de kit zitten, vier van elk, met elk het oliegaatje aan de andere kant, en dat een paartje uit "'eén van elk type" samengesteld moet worden. Er staat niks in over dat verschil in richting van het oliegaatje, of aan welke kant dat oliegaatje dan wel moet zitten. Ik kan ZELFS niet in een oogopslag zien welke kant de motor op hoort te draaien. Dat kun je dus vreselijk verkeerd doen als je even niet oplet.

    Er is inderdaad in de beschrijving een opmerking te vinden over dat de zuigerveren gematched zijn met hun cylinderboring, en dat je die zuigerveren niet moet verwisselen (ik vraag me dan weer af hoe dat dan moet als je er eentje moet vervangen... Want Toyan beweert alle onderdelen te kunnen leveren, en wekt de stellige indruk dat deze motor ontworpen is om veel draaiuren te maken en gebruikt te worden). Maar als ze dáár dan wel zo stellig over zijn, waarom dan NIET een opmerking over dat je moet oppassen met welke drijfstang precies hoe en waar op die krukas gemonteerd moet worden?

    De nokkenassen zijn ook nog zo'n dingetje: Er staan merkjes op de poelies, en timing zou niet zo'n probleem moeten zijn. Maar de poelies kunnen t.o.v. de nokkenassen 180 graden gedraaid worden, en dat maakt best wel wat uit, want als één van beide nokkenassen 180 graden verkeerd staat, krijg je het verschijnsel dat de motor wel loopt, maar dat er iedere keer twee cylinders tegelijk ontsteken. Zou niet zo erg zijn (de motor loopt er op zich wel om) maar het heeft wel nogal gevolgen voor HOE het ding loopt, want hij gaat dan van een regelmatige arbeidsslag om de 90 graden, opeens naar een soort van hinkstapsprong van 180-90-270-180 graden draaien, en dat veroorzaakt weer onregelmatigheden in het aanzuigpatroon (niet iedere cylinder heeft dezelfde "concurentie" bij het elkaar verdringen aan de gezamelijke voedingstrog)

    Iets snel in elkaar klappen kan ik wel. En het zal ook VAST wel "eventjes" lopen, en mischien "ongeveer goed".... Maar het moet dus beter dan dat.

    Tsja... dan zijn jullie weer even op de hoogte van mijn hersenspinsels en muizennissen...
     
    k-k, AHoogendijk, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het electrische momentschroevendraaiertje is binnen, maar ik moet daar nog even goed mee om leren gaan. Er zitten maar twee knopjes op, maar het is dus NIET zo simpel dat het ene knopje inschroeven en het andere knopje uitschroeven is... Het ding schijnt qua firmware up te daten te zijn, en ik krijg de indruk dat dat nodig is, maar hoe???
    Verder zijn de ontstekingen binnen, en ik ben ernstig verbaasd.
    Het was een beetje een apart verhaal, want ik kon die viercylinder-ontstekingen niet op de website van JustEngines vinden, dus ik heb via e-mail gevraagd of hij ze voor me kon bestellen.
    Andrew antwoordde dat hij er nog twee had liggen en dat ie wel een mooi prijsje voor me kon maken. Dat bleek neer te komen op 165 pond per set.
    Toen ik ze vandaag binnenkreeg, bleek er op de verpakking een prijsstickertje van 298 pond per set te zitten.... :eek:
    Wat hier de reden voor was weet ik niet, maar ik klaag niet.

    Ik heb nog wat kleinigheidjes nodig, maar ik hoop toch na het weekend met de assemblage te kunnen gaan beginnen.
     
    k-k, JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Man, wat een geld! Maar dan heb je ook wat.
    Ben vooral benieuwd naar de Brutificatie van de motor. Die kunnen ze dan meteen in de serie doorvoeren. :)
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina