Toys'Port

Beste vaarders,

Beetje aan het surfen en kom dan plots dit tegen: Toys'Port .

Nu ben ik dus helemaal blanco in dit wereldje, maar wie kent dit en wat zijn de ervaringen?
Niet dat ik direct een wil bestellen, maar voor de algemene vorming zeg maar...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Hoi ,

Idd zoals Jan zei , maar goed snelheid hangt van je setup af tevens zijn ze zeer sterk dat het extra toevoegen van carbon niet eens nodig is itt de rompen van h&m, mhz, hopf en de Aziatische modellen van polyester. Als ik mij niet vergis kunne ze ook zonder hardware geleverd worden en dan scheelt het aanzienlijk in de prijs als je zelf wat bij elkaar zoekt.

Graupner verkoopt ook een Toy`s port romp onder de naam Graupner Online-Shop .

ozon.jpg

mvg

Michiel.

Tja, ik ben (nog) niet zo handig met zelfbouw. Dus de Triton editon artr, sprak mij wel erg aan. Alleen op de Nederlandse fora kom ik weinig info tegen over de Toys port's. Wat ik begreep heeft de eigenaar vroeger gewerkt voor Graupner, dus dat verklaard ook weer iets over dat model.
Ook begreep ik dat de boot niet afgewerkt werd met gelcoat maar met autolk, of heb ik dit niet goed begrepen?
Kent iemand ook de ARTR van hun?

Toy`s port maakt geen ARTR , een romp met hardware is het meest opgebouwde romp dat ze hebben .

mvg

Michiel.

Ook begreep ik dat de boot niet afgewerkt werd met gelcoat maar met autolak, of heb ik dit niet goed begrepen?

Hallo Alfred,

Dat is een manier om het gewicht van de romp laag te houden; er wordt tweecomponentenlak (eigenlijk epoxy, dus) in de mal gespoten en voor het helemaal is doorgehard, wordt de rest van de boot erin gelamineerd.
Hopf deed/doet dat ook met z'n wedstrijdboten, alleen zijn laminaat was daarnaast ook nog eens zó licht, dat de meeste vaarders minimaal het loopvlak (binnenzijde) van een extra laagje glasweefsel, of carbon, met epoxy voorzagen.

Het werken met een tweecomponenten autolak in plaats van gelcoat (die je lekker kunt indikken om de scherpe hoeken te vullen) stelt wel hogere eisen aan de lamineerder, omdat het glasweefsel ook werkelijk in alle hoekjes moet komen, anders heb je gaten in het oppervlak na het lossen uit de mal.
Dit is ook deels een reden van de hoge prijzen.

Door de borstelloze aandrijving is het hebben van een superlichte romp ondergeschikt geworden aan de stevigheid; een klapper bij 80 km/h (of meer) stelt hoge eisen aan de structurele stevigheid van de romp...

Groeten, Jan.

Back