Track & Trace chips

Robbie TPC

Forum veteraan
Hoorde laatst in het nieuws dat ze juwelen gaan voorzien van Track & Trace chips, mochten ze gestolen worden dan kan de politie via het T&T systeem de juwelen opsporen. Vind het zelf een broodje aap verhaal over die chips in juwelen om overvallers af te schrikken, lijkt mij onmogelijk om een kleine chip te verstoppen in een klein juweel.

Ikzelf loop al een tijd met de gedachte om T&T chips te inplanteren in bepaalde props/rekwisieten die ik maak, met name de props waar misbruik van gemaakt kan worden. Voor sommige RC modellen zou het ook kunnen, bv in de romp van een boot of vliegtuig misschien. Denk dat het voor auto’s en heli’s lastiger word omdat ze uit veel losse onderdelen bestaan.

Kern vragen van dit topic:

Iemand ervaring met T&T chips ?

Is het T&T systeem betrouwbaar ? (in de zin van, het werkt altijd en overal)

Zijn T&T chips in een object op te sporen met een ‘chipdetector’ ? (bv je haalt een apparaat over het object die aangeeft wanneer een object (bv een juweel of model) ‘besmet' is met een chip)

Komt de privacy in het geding door T&T chips ?

Zou jij een T&T chip inplanteren in je RC model ?

Bij Defensie gebruiken we ze ook, o.a. voor containers (om wereldwijd te volgen), maar tegenwoordig ook op wapens.

Iemand ervaring met T&T chips?
Met containers: ja. Alleen moeten ze binnen een straal van een maximum aantal meters van de detector langskomen. daarbuiten werkt het systeem niet.
Wapens: ga ik niet op in.

Is het T&T systeem betrouwbaar ? (in de zin van, het werkt altijd en overal)
Tussen "vertrekstation" "tussenstation" en "station van aankomst" is het natuurlijk niet zo dat de container wereldwijd op de vierkante meter te volgen is. Hij is vertrokken, ("Pingggg") gaat via het tussenstation (bijv de vrachtterminal van een vliegveld) "Pingggg" en is aangekomen op de plaats van bestemming. ("Pingggg")

Zijn T&T chips in een object op te sporen met een ‘chipdetector’ ? (bv je haalt een apparaat over het object die aangeeft wanneer een object (bv een juweel of model) ‘besmet' is met een chip)
Geen flauw idee m.b.t. de civiele chips.

Komt de privacy in het geding door T&T chips ?
Als ze elk moment van de dag te volgen zijn, wereldwijd, ja. Zeker bij een ketting die gedragen wordt... Maar is dat nieuw? Nee. Als ik m'n mobiele telefoon aan heb staan, kan ik ook binnen de straal van een aantal meters gedetecteerd worden.

Zou jij een T&T chip inplanteren in je RC model ?
Nee. Kwestie van kosten/baten-analyse. In elk model van mij zit wel een uniek kenmerk waardoor ik bij een eventuele diefstal het model kan identificeren als: "Die is van mij". Dat kenmerk heb ik op foto staan en die bewaar ik in hardcopy in mijn archief. Zou een model van mij gestolen worden, kan ik aan de hand daarvan de politie overtuigen dat ik de eigenaar ben. Op het moment dat ik een model verkoop, is het kenmerk verwijderd.

die chips zitten al jaren in scooters / brommers.

in allerlei onderdelen en zijn niet groter dan een rijstkorrel.
Terugvinden van die chips is praktisch onmogelijk dus verwijderen ook.

In een beetje normaal formaat sierraad kun je dit prima kwijt en roept zo'n ketting gelijk wie de fabrikant is chassis nummer bouw jaar en land van herkomst.

Het probleem in dit systeem is dat de politie maar over enkele scanners beschikt dus dat ze praktisch nooit gecontroleerd worden.

En dit zal ook het probleem zijn met de sieraden.

Volgens de schaarse berichten zou het een systeem zijn met GPS lokalisering (via het GSM/GPRS netwerk ?) ... de systemen die ik ken zijn nog relatief groot (ca. een lucifersdoosje) met als belangrijkste nadeel hoe kleiner, hoe korter de accu werkt (die je dus constant bij moet laden !!, wil je boef kunnen vangen) ... er zijn nu systeempjes voor huisdieren ca. 35x45x20 mm groot en ongeveer 35 gram zwaar ... daar gaat een volle accu ca. 40 uur mee in de trace mode, die kan je in en uitschakelen op afstand (met een (mobiele) telefoon) om stroom te besparen ...

Volgens de schaarse berichten zou het een systeem zijn met GPS lokalisering (via het GSM/GPRS netwerk ?)

Inderdaad, ik hoorde een radio interview met de maker ervan. Ze zitten dus niet in de sieraden zelf, maar in bijvoorbeeld de doosjes waar ze in zitten. Het idee is dat overvallers die een "graaiklus" doen, niet de tijd hebben om uit te zoeken of, en zo ja waar die dingen zitten. Ze graaien een vitrine of etalage leeg en gaan ervandoor. Zodra ze de winkel verlaten worden ze geactiveerd en de politie automatisch gewaarschuwd, zodat die ze kunnen volgen. Het gaat dus met name om de tijd tussen de roof en wanneer de rovers de tijd hebben om die dingen op te sporen, wat ze normaal gesproken niet hebben zolang ze op de vlucht zijn.

Groet,

Ad Bakker

Inderdaad, ik hoorde een radio interview met de maker ervan. Ze zitten dus niet in de sieraden zelf, maar in bijvoorbeeld de doosjes waar ze in zitten. Het idee is dat overvallers die een "graaiklus" doen, niet de tijd hebben om uit te zoeken of, en zo ja waar die dingen zitten. Ze graaien een vitrine of etalage leeg en gaan ervandoor. Zodra ze de winkel verlaten worden ze geactiveerd en de politie automatisch gewaarschuwd, zodat die ze kunnen volgen. Het gaat dus met name om de tijd tussen de roof en wanneer de rovers de tijd hebben om die dingen op te sporen, wat ze normaal gesproken niet hebben zolang ze op de vlucht zijn.

Groet,

Ad Bakker

Als het goed werkt moeten ze niet vergeten de daden een rond gaatje door zijn hersenen te prikken.
Anders verzint hij wel weer anders om illegaal aan centen voor drugs te komen.
Je verdrijft de criminaliteit steeds verder naar rustiger plekken.

Je verdrijft de criminaliteit steeds verder naar rustiger plekken.

Nou ja, als dat nou bijvoorbeeld de Zuidpool is....

Maar wellicht staat er wel weer een advocaat op die dit onwettig vindt: het op deze manier volgen van mensen is natuurlijk een enorme inbreuk op hun privacy!!!!

Groet,

Ad

En hoeveel mensen zijn al voorzien van die "chips"?

Wordt nu bij juweliers in de grote steden aangebracht. Donderdag of vrijdag (weet het niet zeker meer) was de officiële start in Rotterdam-Centrum bij een juwelier van zo te horen Chinese afkomst, die een aantal jaren geleden de landelijke pers had gehaald omdat hij met z'n karatekennis overvallers letterlijk de zaak uitgetrapt had. Maar daar werd hij volgens zijn zeggen nu toch wel te oud voor, dus vond hij dit wel een uitkomst.
Als de proef lukt wordt het landelijk imgevoerd volgens Aboutaleb, die voorzitter is van de club die dit voorbereid heeft.

Groet,

Ad

Over een poosje zit zo'n chip standaard in de jaarlijkse griepspuit om de ouderen zonder mobiel te kunnen volgen

Laats ging het poortje bij de Hema af terwijl ik er door heen liep.
Ik had niets bij mij en sterker nog, ik liep de winkel in.
Na veel zoeken bleek mijn knip het probleem te zijn.
Na alles uit de knip gehaald te hebben even deze over de plaat en het probleem was opgelost.
Thuis gekomen de knip geheeel uit elkaar gehaald want ik wou wel eens zien waarop dat poortje was afgegaan.
Na een paar uur zoeken heb ik alleen een stukje metaal draad van 2 cm gevonden wat naar mijn idee geen bijdrage leverde aan de constructie van mijn knip.
Hieruit zou je kunnnen opmerken dat a - er niet veel nodig is om iets te detecteren, b - dat de detectie aftand redelijk groot is, poortjes staan toch al snel een meter uit elkaar.
Bedenk wel dat het om een zeer simpel en goedkoop systeem gaat, we hebben het niet over zeer geavanceerde electronica zoals men bv in het leger ed zou gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat er (al) gedetecteerd kan worden over enkele 10tallen meters en dat de stad vol kan hangen met detectoren, niet alles wordt ons vertelt natuurlijk.

mn kat heeft al een chip te grootte van een rijstkorrel :D:D:D

Chips die in huisdieren geïmplanteerd worden zijn identificatie-chips, zo kunnen ze zien (dmv een apparaatje over het dier te halen) waar hij/zij vandaan komt en/of van wie het huisdier is.
Schaalmodellen (of props) kun je voorzien van een bepaald kenmerk zodat de bouwer zijn model kan identificeren, zeldzame schaalmodellen (bv scratchbuild) hebben geen kenmerk nodig omdat ze al uniek uit zichzelf zijn. Maak je bv kopie's van een scratchbuild model dan zou een kenmerk wel een bepaalde waarde kunnen hebben.
Als ik 14 kopie's van mijn Q-Boat ga maken dan krijgen ze allemaal verschillende kenmerken, eerste kenmerk is dat ze allemaal genummerd worden, en het tweede kenmerk blijft Classified Top Secret :-)

Mijn interesse gaat naar de lokalisatie-chips, zodat als er iets gestolen word het object terug gevonden kan worden dmv T&T. Zelf zal het me een worst zijn wie het object heeft gestolen, zolang het object terug gevonden kan worden ben ik blij.
Maar zoals Dirk al aangaf in post#4, is dat die chips stroom nodig hebben om te functioneren, dat is een probleem wat ten koste gaat aan het betrouwbaarheid van het systeem. (in de zin van werkt altijd en overal)

Je hebt van die kleine gps kastjes met gsm moduul die bij beweging (of andere trigger) verbinding maken met internet en hun positie doorgeven. Op een accu kan dat vast een tijd draaien maar opladen is wel nodig af en toe. Erg handig om een auto of boot te beveiliger. Modellen zijn wat lastiger, als kan het voor de grotere wel een idee zijn.

Ik kan ze leveren met de afmeting 64(L)x46(B)x17(H) mm ca. 50 gram blijft met (volle) accu ca. 80 uur in de lucht, deze is met CE keur ... deze bouwen we in in (kleine) bouw en agrarische machines (grasmaaiers, minikranen etc ..)

met de afmeting 51(L)x46(B)x17(H) mm ... ca. 40 gram (volle) accu blijft ca, 72 uur werken ...

en met de afmeting 49(L)x40(B)x17(H) mm ca, 35 gram ... speciaal voor huisdieren, accu blijf ca. 48 uur in de lucht ... beide geen CE !!

deze werken allen het zelfde, via een GPS ontvanger wordt de positie bepaald en via het GSM en/of GPRS netwerk wordt deze doorgegeven (simm-only prepaid abo is voldoende als je geen continue bewaking wilt) ... op afstand (via elke GSM telefoon die je aanmeld bij de Tracker) te "besturen" via SMS'jes ...

Laatst bewerkt:
Mooiste zou zijn als die chips zichzelf kunnen opladen d.m.v. elektromagnetische straling uit de lucht te tappen.
Er zit een soort sticker met een mini LED op mijn zender (links naast het on-off knopje) die reageert op elektromagnetische straling van een antenne, hij doet het niet op de zender maar wel als je hem bij een mobiele telefoon houd. (Fantastic 4 stickertje is gemaakt voor op een GSM te plakken)

Foto-GLAWEE4U-D.jpg

Als dit kan met die chips is het laad probleem opgelost, formaat van de chips blijft nog wel een probleem, 49X40X17mm is best een flinke zetpil die je niet even onopvallend ergens implanteerd.
Suikerklont formaat zou beter zijn, beste zou zijn een T&T chip die het zelfde formaat heeft als het stickertje op de zender.

Back