tractoren en ander landbouwspul van trialrolf

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 29 sep 2020.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Toch nog wat te melden hier. Beetje op zoektocht naar passende en beetje voordelige banden. Je moet daarvoor zoeken op de Monstertruckafdelingen zeg maar.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de John Deere aan de kleine kant maar samen met een ander setje voor....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zou wel moeten kunnen. De grote banden voor de John Deere zijn weer net teveel.
    Dus maar eens beginnen met tussendoor bubbeltjes afsnijden en opschuren.....

    [​IMG]

    Tussendoor een beetje met velgen spelen en beetje freubelen. Landbouw blijft nu een beetje tussendoor job. De MAN en trailer gaan voor. Stel je voor de lock down is versoepelt en de trucks nog niet klaar!!!!
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rolf,

    Wat doe je nu ?

    Sloop je 2 andere trekkers/tractoren om de banden te gebruiken voor de John Deerne ?
    Of zie ik dit verkeerd ?

    Nou Rolf, dan heb je nog wel even de tijd, want ik zie voorlopig geen versoepeling, dat er weer rij-demo's georganiseerd kunnen worden.:( :(
    Medio september 2021 ?
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat zie je verkeerd inderdaad Pieter......Ik weet dat dit soort gecombineerde topics verwarrend kunnen zijn. Ik ben juist onderdelen en dus ook banden aan het zoeken om trekkers te bouwen. Ik heb er geen een rc dus kan er ook geen slopen. Lees maar stukje terug.

    Op bovenstaande foto's staan de banden er zonder velg voor hoor.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Ik zal een nieuwe bril moeten kopen.

    SMILEY SORRY (2).jpg
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Het loopt gewoon een beetje door elkaar hier en ook vanmiddag weer aan 2 projecten tegelijk gewerkt. Terwijl het ene op de 3D printer ligt of staat te drogen heb ik het andere in de hand....Dat was een band....4 om precies te zijn...

    [​IMG]

    De verschillende stadia van bewerken zeg maar. De bubbels worden er met een afbreek/hobby mes afgesneden. Je mesje slijt enorm hierdoor. Ik heb per band 2 mesjes gebruikt.

    [​IMG]

    Dan met de dremel en een schuurrolletje de rondjes weg geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En klaar voor gebruik 4 achterbanden!

    [​IMG]

    we komen er wel......
     
  6. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Echt een verschil Rolf! Ziet er een stuk beter uit zo.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    In dit rommeldraadje ga ik ook maar weer verder. Nu zijn die landbouwers bezig met een indoorbaan te bouwen in Ederveen dus moet er toch maar weer een trekker komen. En zeg nu zelf, een Achterhoekse modelbouwer zonder trekker..... Kan toch niet! Heb al een paar aangebroken modellen liggen maar had ook nog van iemand wat gekregen als print project dus dacht begin ik daar mee.

    De Case IH Optum 300CVX geloof ik dus.....

    [​IMG]

    Het ging om de motorbuizen voor de RB35 motoren. Die had ik gekregen.

    Ze zijn naar voorbeeld van de buizen zoals bijvoorbeeld Blocher ze ook gebruikt in zijn modellen. Op zich prachtig mooi en als basis voor de achterzijde van een trekker goed te gebruiken. De eerste versie op 100% geprint was iets te krap. De motor ging er tot halverwege in en zat toen muurvast. Alleen molesteren bracht uitkomst. De 2e versie op 102% was beter. Echter het geheel was wel aan de brede kant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daar is op zich wel wat aan te doen natuurlijk. Echter is er nog een heel ander probleem. Met echte trekker velgen en banden en de originele Bruder banden werkt het wel maar met mijn geprinte velgen.....

    [​IMG]

    Geen ruimte! De buis is te dik en de velg te krap of allebei....nou ja zeg. Dunner kan ik de boel echter niet gaan printen. Dan gaat het veel te zwak worden.
    Dus met buizen en originele velgen/banden? Nee, geen optie, hooguit voor Marktplaats. Andere velgen? Welke dan? Draaien kan ik niet en weet ook niet of je dan wel zo dun kunt gaan als nodig. Grotere velgen en andere banden zijn ook geen optie. Geen geld voor en dit heb ik nu.....

    Dus we gaan freubelen of heette dat nu juist modelbouw?

    [​IMG]

    Dit kan namelijk wel. Dat was bij de John Deere kniktrekker ook de bedoeling. Daar waren de velgen ook voor gemaakt in 1e instantie.

    [​IMG]

    Gewoon de ouderwetse pvc buis methode.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit kontje moet wel kunnen gaan werken toch? De velgen achter wel moeten vlakken en uitlijnen. 3D print is toch niet heel erg nauwkeurig in die zin.

    [​IMG]

    Hier moeten we dan eerst maar eens wat van gaan maken. Nu met de voorvelgen bezig te printen. Dan eerst maar eens rijdend maken zoals ze dat zeggen. Werkt het dan bouw ik verder ben ik niet voldoende tevreden dan gaat ie op Marktplaats.
     
    ozy, Leon1965, modelbouwer en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Vind ik leuk.



    Als goed is heb je de files voor een 4wd 3d print
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Wordt weer wat! Ik hoop dat die banden nog van de velg af kunnen, want eentje moet je toch wel omdraaien....;)
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ja klopt Arjan maar dat is weer een project op zich. Komt ook nog wel een keertje....

    Tuurlijk Cor, dat komt als je bezig bent en denkt ook nog even snel een fotootje maken...
     
    Helicor vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Soms is een eenvoudige goedkope oplossing soms de beste oplossing, in dit geval van de PVC behuizing voor de RB 35 motoren.

    Dit wordt weer een mooie Achterhookse trekker uut Dinxp.....

    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  12. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Rb motor der bij
    Mini rock crawler as en je heb 4wd.


    Ben benieuwd rolf
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Eerst even met dat wat ik heb Arjan. Ik heb geen passende as liggen en zou ook niet weten hoe ik die dan in zou moeten bouwen. Zou dan toch een soort chassis moeten maken. Als gezegd Quick build low budget en rijden of marktplaats.
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Nog een beetje verder maar loop nu wel een beetje vast.

    Eerst nog wat stevigheid in het chassis brengen door styreen in te lijmen.

    [​IMG]

    Zo kan ik dadelijk op andere plekken de dremel er weer in zetten. Moet zeggen dat de Bruder basis van de Fendt 1050 en de Claas Axion 950 handiger waren. Ook om te demonteren trouwens.

    [​IMG]

    De voorvelgen zijn ook klaar. Geprint met de nodige supportstructuur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit komt er dan uit. Er ligt ook nog een beetje op de grond ;)

    Er moeten nu nog naven komen. De velg heb ik van thingiverse en op 105% geprint. Zo zit de band net wat strakker. De naaf moet ook wat groter dus maar ik wil deze ook nog aanpassen wat uiterlijk. Dat duurt dus nog efkes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beetje lastig te zien maar dit gaat de achterkant worden. Een alu U profiel stuk ooit al eens gekregen. Deze zat ook al op een eerdere tractor van mij.
    Het is de bedoeling dat de trekker toch alleen maar een trekhaak krijgt. Er komt vooralsnog geen hef al zou die dmv een servo hier wel in kunnen.

    [​IMG]

    Hier nogmaals met uitgeslepen vorm voor de achteras.

    [​IMG]

    en achter de trekker. Ligt een beetje laag dus daar moet nog wat van af.

    Ik loop nu alleen tegen een paar dingetjes aan. Bijvoorbeeld hoe nu de achteras verder te bevestigen. Vroeger deed ik dat met hotglue maar daarvoor heb ik nu te veel plastic weggehaald. Ook wilde ik het een keer wat netter doen maar een aantal pogingen met alu strip zijn niet gelukt tot nog toe.

    Ook de vooras moet worden aangepast inclusief de spatborden.

    Heeft dus nog wat voetjes in de aarde maar komt wel. Ligt nu weer even aan de kant.
     
    ozy, Helicor, modelbouwer en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, deze ook maar weer eens afstoffen. Had van de week weer eens zin hier naar te kijken omdat ik de doos gepakt had om er wat anders uit te halen.....

    De bevestiging van de achteras stond op het programma en had me al een avond hoofdbrekens gekost. Wilde niet met de hotglue methode aan de gang en het moest demontabel blijven.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dit is eigenlijk het resultaat onder het motto als je rijdt zie je er niets van...... Zeker niet netjes maar ik denk voor een 2WD trekker meer dan effectief.
    De asbuis zit ook van boven nog vast en is niet te bewegen met normale handkracht.

    [​IMG]

    Van achteren. Er moet nog een stukje van het "kontje" af. Er komt geen hefinrichting. Alleen een verstelbare trekhaak en aansluiting voor een regelaar voor kiepen, oprijplaten etc.

    [​IMG]

    Het zij aanzicht.

    [​IMG]

    Dan het nodige hak en breekwerk om ruimte te maken voor de stuurservo en onder de motorkap waar de accu komt te liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De stuurservo past.......
     
    ozy, Leo Broers, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Die voorkant ziet er wel èrg 'gesloopt' uit hoor; weet je zeker dat je niet teveel hebt afgehakt in je enthousiasme?:rofl:
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Cor, ik heb alleen een gat gemaakt dus valt mee hoor.....Daar zie je de Servo in. De rest hoort zo;)
     
    Helicor vindt dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    En ook hier weer even verder. Binnenkort ..... aankomende zaterdag dus, gastrijden bij de Vrije truckers in Hardenberg met de Modellandbouwers en er zijn er ook wat van mijn club uit Hengelo. Toch kijken of ik deze trekker daar kan testen.

    [​IMG]

    De boel er maar eens bij pakken. De stuurservo is inmiddels ingelijmd.

    De voorvelgen was ik ook mee bezig. Zat een beetje met die naaf die bij de door mij geprinte velg hoort. Was wat lomp en aanpassen bovendien zit ik dan weer met vastzetten in 3D geprint PLA. Wilde een andere oplossing.

    [​IMG]

    De "originele"naaf.

    [​IMG]

    Dus 2 schijfjes gemaakt met een 12mm hex.

    [​IMG]

    Deze in de velg gelijmd. Zitten er ook al zo strak in maar een beetje lijm kan geen kwaad.

    [​IMG]

    Zo heb ik dus een velg met 12mm hex.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dus een originele bruder as met 12 mm hex wielnaven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met een centrale M4 inbusbout zet ik dan de velgen vast. Er moeten dan op dit bout centrale naafkappen komen die een beetje echt lijken. Die klemmen dan op de kop van de bout.

    [​IMG]

    Dan moest er nog wat meer ruimte gemaakt worden om de accu te herbergen onder de motorkap.

    [​IMG]

    Zoiets dan dus..... het is wel uitkijken met een dremel dan.....Weg dremelen is een eitje, bijdremelen...tja.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je het goed doet houd je een goed sluitende motorkap. Doe je het fout sta je op maandag bij de speelgoedwinkel....Heb het goed gedaan!

    [​IMG]

    Dan de achtervelgen. Deze zijn ontworpen voor mijn John Deere 9230 ombouw en hebben een rij bouten rondom een de buitenzijde. Dat is niet zo trekker like zeg maar. Nu ga ik niet voor 1:1 maar we doen wel ons best. Dus met Tinkercad de boutjes laten "verdwijnen" simsalabim.

    [​IMG]

    Links nog zonder gaatjes en rechts met. Ik weet dan niet hoe je de gaten erin moet tekenen op de juiste afstand dus boor ik ze met de oude velg als mal.
    De velgen zijn massief geprint dus dan gaat dat wel.

    [​IMG]

    Ik kan het toerental niet regelen...... Dit krijg je als je PLA gaat boren. Voorzichtigheid is wel geboden toch.

    Zo, al weer wat op orde. Nu nog naafjes vinden/bedenken/maken. De velgen wil ik alvast gaan spuiten van de week.
     
    modelbouwer, ozy, Truckie en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Hier even spurtje gemaakt om de trekker mee te kunnen nemen naar Hardenberg. Kan ie daar even proefrijden. Denk dat de 66 rpm motoren een tik te langzaam zijn. Aan de andere kant is het wel een trekker.

    [​IMG]

    Een gat in het chassis waar de regelaar en een ontvanger in gaan. De regelaar is een oudje die ik nog had liggen. Een Tio Rock Crawler. Moet het goed doen.

    [​IMG]

    Even provisorisch een klepje gesneden en boutjes erin.

    [​IMG]

    Velgjes even zilvergrijs gespoten. De naafkapjes hoorden nog bij het velgontwerp en maken het nu ook tijdelijk weer even af. Ziet het er op de film niet zo onafgebouwd uit.

    [​IMG]

    Stuurstangetje gemaakt. Vrij in de lucht is er vrij veel bumpsteer maar al rijdend op de hobbykamer valt het mee. Ik heb eerder 2 trekkers op deze manier sturend gehad en voordat de bumpsteer ergerlijk begint te worden komt ie in het terrein niet meer verder.

    [​IMG]

    In het frontgewicht een paar blokjes lood gepakt.

    [​IMG]

    Kap erop en boerin erin en klaar.....

    [​IMG]

    Lekker kontje toch?

    [​IMG]

    Best wel dik trekkertje voor erbij.
     
    ozy, bvdh, Leon1965 en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb in Hardenberg ook met de Case gereden..... 4 bochten en een bultje zand op....Toen lag er een voorwiel af. Ook waggelde hij een beetje aan de voorkant.

    Dat heet dan formeel terug naar de tekentafel. In mijn geval dus de freubeltafel.

    De M4 bout die de voorwielen aan de fusees vast houden zitten in het orignele gat in het plastic. Daar zit best ruimte op. De wielen zijn zwaarder dan origineel en wat op de hobbykamer mee lijkt te vallen is op de baan eigenlijk niet te doen. Ook omdat de boutjes aan de korte kant waren liep in het zand uiteindelijk een wiel eraf.

    Dus we gaan een stapke verder.

    [​IMG]

    Ik had nog een messing buisje 5mm uitwendig en 4 mm inwendig. Beetje plastic wegboren en het past.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nieuwe boutjes als as en platstukkie eraan voor de grubscrew. Vastzetten met een beetje loctite en gaan.

    [​IMG]

    Maal 2 is dat een stukkie beter en staat ie ook iets minder doorgezakt op de wielen.

    [​IMG]

    Vanmiddag even achter in de tuin 2 Fliegl karren met zand erachter. Hij trekt het wel maar erg snel is ie niet, ook niet zonder de karren. Ik was er al bang voor maar de 66 rpm (onder last dus ergens 50 rpm) is wel erg weinig. Inmiddels een lijntje uitliggen naar een "leverancier" die beresterke RB35 te vinden weet. Daar wachten we dus even op.

    Verder deed hij het prima en ook de voorwielen zijn eraan gebleven. Mooi veel stuuruitslag ook nog.

    Hier kan ik agrarisch technisch gezien wel even mee vooruit.
     
    ozy, modelbouwer, raoul00123 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina