tractoren en ander landbouwspul van trialrolf

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 29 sep 2020.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Je schrijft :

    De trekker is volgens jou niet erg snel.
    Volgens mij moet dit ook niet.
    Het is geen truck die 80 km rijdt, of een personenauto die nog harder kan.(1:1)
    Een trekker/tractor mag tegenwoordig maximaal 40 km rijden, (1:1) maar mag ook best langzamer rijden.

    Ik zie regelmatig trekkers/tractoren op de rij-baan rijden, met kenteken, die net zo snel gaan als een truck, :(
    Dit vind ik niet realistisch.
    Maar ja, wie ben ik.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  2. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Een jcb fastrack mag gewoon 80.

    En bepaalde fendts lopen ook dik 70.


    Et mag niet maar doen het toch wel.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Tja, zo lust ik er nog wel één !
    :beer:

    Personenauto's kunnen ook veel harder dan 130 km, alleen het mag niet NL, al doen het er wel heel veel.
    En ja, alles wat niet mag, vinden sommige leuk om het toch te doen. :yes:

    Volgens mij is de maximum rijsnelheid van deze JCB Fastrack tractor 70 a 80 km per uur, maar mag op de openbare weg met kenteken toch maar maximaal : 40 km per uur.
     
  4. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Piet met het C rijbewijs mag het gewoon!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Nog even Off topic :

    Okay !
    Wist ik niet.

    Ik vind dit trouwens onverantwoord met de C rijbewijs zo'n grote trekker/tractor combinatie te mogen rijden op de openbare weg.

    Maar niet met een trekker/tractor rijbewijs, dan mag je maximum 40 km per uur op de openbare weg.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  6. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Rolf, ik vindt die oude Porsche trekkers heel gaaf, verder heb ik niet zo echt veel met trekkers, of hoe andere ze ook wel noemen tractoren.

    Maar wel een gaaf project....
     
  7. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik

    Bedoel je deze.

    20220418_151211.jpg
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Kom ik nog even in de lucht.......

    Hij hoeft ook niet te racen Pieter maar de helft van de snelheid van mijn trucks haalt ie ook niet, zeker niet met 2 volle karren erachter. Er komen dus andere en ook sterkere motoren in.
     
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    En met schaal realistische snelheden duurt het voor publiek vaak te lang.

    Net zoals dat velen zich in het echt eraan irriteren :rofl:;)
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  10. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik

    Alleen nu kennen ze weg lopen... in real life vreten ze het stuur zowat op
     
    Mark300 en trialrolf vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
  12. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Ja Porsche trekkers zijn toch geweldig.....
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Bij de laatste rijdag in Ederveen is er een motor mee gestopt. Dus moest ik aan de slag. Ik heb toch maar even bij Conrad 2 Modelcraft motoren besteld. Dat was nu de snelste methode en op zich kwaliteit. Bij Ali of Amazon zijn ze ook niet meer veel goedkoper en is de kwaliteit niet te achterhalen. Deze hebben ca 100 rpm.

    Moest wel wat aangepast worden want de motoren zijn toch wat langer en iets dikker.

    [​IMG]

    Door de wieladapters om te draaien win je spoorbreedte cq verminder je deze.

    [​IMG]

    Links dus de velg van binnen in de nieuwe situatie.

    [​IMG]

    Nu moest wel het hart gat (heet dat zo?) van de velg naar 12 mm. Ik heb geen 12 mm boor dacht ik nog. De velgen opnieuw printen met een nieuw gat is ook al weer zo'n werk..... Toen keek dit setje mij aan. Ooit eens gekocht en naar mijn weten nog niet (vaak) gebruikt....

    [​IMG]

    Heel voorzichtig en het werkt!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De buis was ook iets te krap. Deze dus warm gestookt en de motoren erin geperst. De verdere bevestiging aan de trekker weer hetzelfde gemaakt vooralsnog.

    [​IMG]

    Meteen iets anders afgesteld zodat de achterbanden iets meer ruimte hebben in het spatbord en de trekker niet meer achterover staat door de grote voorbanden. De stand is beter zo.

    [​IMG]

    En opgenomen in het wagenpark natuurlijk.

    [​IMG]
     
    ozy, Hans2020, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Afgelopen weekend met de trekker en karretje beetje rondgereden en bevalt prima zo! Dus er moet nog wat meer komen om erachter te hangen. Eerst maar eens wat te kiepen..... Zand is zo leuk!

    [​IMG]

    Had hem al deels gedemonteerd toen ik eraan dacht een foto te maken.....

    [​IMG]

    Deze ga ik ook maken met zoveel mogelijk aanwezige voorraad spullen en spindels heb ik genoeg liggen....
    RB35 motoren ook. Dit is een 12v 66 rpm motor. Een gelagerde steun en flexibele koppeling liggen er ook nog.
    Paar jaar terug redelijk veel spul besteld ivm de plannen destijds en de toen nog echt lage prijzen.

    [​IMG]

    De motor hangt dan voorin het chassis....

    [​IMG]

    En de gelagerde steun achterin. Zo kan de spindel as mooi draaien.

    [​IMG]

    De as met toebehoren.

    Rotzooi maken, er moet een 10 mm gat in het alu blokje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    zo gaat het allemaal vrij vlot eigenlijk.

    [​IMG]

    De spindel zit erin en draait mooi soepel en rond.

    [​IMG]

    De achterspatborden weer pas maken want daar scharniert ook de bak op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooie grote kiephoek.

    [​IMG]

    Bijna 4 kilo aan gewicht en hij duwt het omhoog. Ik zeg niet moeiteloos maar wel met gemak!

    Nu details als eindschakelaars, geforceerde klep opener en een andere trekstang.
     
    Catwoman, ozy, PDMNX en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dacht die kar bouw ik wel even snel maar er gaat toch erg veel meer tijd in zitten tot ik een werkend en te testen apparaat heb zeg......

    Eerst maar eens beginnen met de eindschakelaars.

    [​IMG]

    Ik heb nog altijd dit plaatje op mijn telefoon dat ik als voorbeeld neem.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een schakelaar komt dan achterin voor het stoppen van de opgaande beweging.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en de ander voorin voor de neergaande stop.

    Dan de opening van de achterklep. De moet "geforceerd" bediend worden. Ik had links en rechts wat dingetjes gezien en dit uiteindelijk gemaakt. Toen ik al wat verder op weg was bedacht ik dat dit eigenlijk best wel lomp en groot is. Ik zag op Youtube een filmpje met een wat sjiekere oplossing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wilde wel een grote openingshoek. Ook merkte ik dat ik helemaal geen Krampe kieper had maar vermoedelijk nog een ouder exemplaar uit de winkel gehaald heb. Nu ja, hij werkt dus eerst maar eens een evenement ermee testen.

    [​IMG]

    Met opzet de rode kabels in beeld gelaten voor wat aankleding alvast.

    [​IMG]

    De koppeling aan de trekker is ook in orde. Simpel doch doeltreffend. De bedoeling is dit een keer met een 3D element af te werken.

    [​IMG]

    Wel een leuke combi zo toch?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de aankleding nog een kist gemonteerd die ik nog had liggen. 3D geprint.
    De trekker is inmiddels voorzien van een extra regelaar en natuurlijk een passend stopcontact.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook dat had allemaal wat meer voetjes in de aarde en tegenslag. De regelaar van mijn trekker ging kapot, solderen van de stekker niet lekker en het monteren van het stopcontact was ook een dingetje. Liep niet lekker.

    Al met al zit er alweer zo'n 15 uur werk in minstens. Dit weekend maar eens goed testen!
     
    ozy, jae.boonman, Leon1965 en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    De trekker en kieper hebben inmiddels een demo meegedraaid. Op zich verder naar tevredenheid. Ik was met mijn club De Modellandbouwers op de demo bij de Millse pulling, een Trekkertrek. De film volgt nog.

    De kieper heeft op 2 bakjes na alleen maar zaagsel voor het inkuilen gereden. Voor zand was er genoeg materieel. Ik heb daarbij met name ook mijn shovel ingezet. Ging lekker al is het wel stoffig.

    De kieper werkte verder naar tevredenheid dus deze voor komend weekend nog wat opgeleukt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kenteken moet nog volgen maar ik had de blauwe inktcartridge leeg......

    Voorlopig kan ie mee naar Rosmalen.

    Dan de trekker, mijn Case. Ook goed bevallen op zich maar de stuurservo is te zwak. Ook raakt de gelijmde bevestiging aan 1 kant steeds los.
    Dit dus eens opnieuw gedaan met een zwaardere servo en een wat strakkere passing met een draadeind door het chassis van links naar rechts zodat de helften niet wijken.

    Verder was het eigenlijk prima. Ook hier dus wat optisch werk nog in de vorm van panieklampen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De originele oranje dopjes verwijderd en de houder vlak gemaakt. De bekende Ali zwaaiers ontdaan van de oranje draad en via de binnenkant naar beneden in de krochten van het chassis geleid. Geen foto's van want donker daaro ;)

    [​IMG]

    Ook de spiegels nog even. Ik kon de spiegelfolie waarvan ik zeker weet dat ik het heb niet meer vinden. Dus maar even de chroomstift.

    [​IMG]

    Spiegelt niet maar glimt wel meer dan het matte zwart....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jannie is tevreden met heur trekker! In Rosmalen zal het wel weer vooral zaagsel worden al neem ik de hooiwagen ook mee!

    Het lijkt allemaal wat rommelig en slordig maar de Case en de kieper beschouw ik vooralsnog als tijdelijk in mijn collectie. Ik wil met deze gewoon rijden en beetje freubelen tot ik mijn definitieve landbouw voertuigen heb.
     
  17. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er leuk uit Rolf.
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Herman.

    Weer wat gedaan. Het blijft een Bruder plastic trekker en het enige dat wat weegt zijn de motoren. Ook de velgen en banden zijn mogelijk een paar gram zwaarder dan de originele. Dat merk je als je op een gladdere baan met een volle kar wilt wegrijden of in een beetje los zand staat.

    Er moet dus wat gewicht in maar waar zal ik dat laten? In het chassis is de ruimte zeer beperkt natuurlijk.

    Dus in de banden dan maar.

    [​IMG]

    Een achtervelg met band weegt leeg 168 gram.

    [​IMG]

    De voorkant is wat lichter maar altijd nog 129 gram.

    Ik had van iemand nog wat ouderwets zwaar bladlood gekregen. Dat heb ik ervoor gebruikt door smalle strips te snijden en deze rond de velgen te draaien en vervolgens de banden er weer op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor kwam er zo'n 100 gram bij op die manier. Verschil tussen de wielen onderling is 1 gram. Goed gemikt!

    [​IMG]

    Achter heb ik nu een klein pondje met 421 gram en eentje van 419 gram. Doen we het voor!

    [​IMG]

    De hele trekker gaat nu richting de 3 kilo en dat lijkt me prima zo. Eind van de maand weer een demo met de Modellandbouwers en daar maar weer testen.

    Ook nog wat aan de legalisatie gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De nummerplaten gemaakt. Op de trekker moet er voor ook nog eentje maar moet nog even kijken hoe en waar. Deels legaal zullen we maar zeggen.
     
  19. Marcelh

    Marcelh

    Lid geworden:
    9 jan 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Ede
    In principe hebben tractoren maar 1 nr plaat, alleen achter. Gr marcel
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    De trekker doet het prima op zich. Er moeten nog wel wat kleine dingen worden gedaan maar hij slaat zich er als 2wd best doorheen. Natuurlijk geen offroad buiten gras maar ik ben best tevreden voor nu.

    [​IMG]

    Het lijkt erger dan het is maar er komt wel een nieuwe regelaar in. Deze van Ali fluit wel een beetje en regelt rond het nulpunt soms beetje rommelig. Ik heb een CTI Thor besteld. Daarmee moet het beter gaan.

    [​IMG]

    Ook heb ik een andere zender voor mijn modellen gekocht. De gelegenheid bood zich mijn MAN met Goldhofer RTR te verkopen dus met zender. Ik speelde al een tijdje met de gedachte om de Graupner MC20 te verkopen. Ik twijfel of Graupner wel een toekomst heeft. Er is al jaren geen update meer. Nu is het spul nog wat waard en ik had ook een berg ontvangers. Deze gingen als warme broodjes.

    Nu dus een Frsky X20 Tandem.

    Dan de kieper. Hier een kleine aanpassing aan de wielophanging. Zoals op de eerdere foto's is te zien staat hij vrij laag wat wil zeggen de banden zitten zowat in de spatborden. Das niet echt een agrarisch gezicht zeg maar. Hier moest een quick fix komen. In de toekomst hoop ik op een ander chassis hiervoor dus nu even zo.

    [​IMG]

    Met een setje boutjes de weg van de assen beperkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Net die millimeters die nodig waren.

    Tot slot een nieuw tussenproject dat ik nu hier maar neerzet. Hij is immers voor de trekkers gedacht.....

    [​IMG]

    Een standaard Bruder dieplader..... zagen, zagen, wiede wiedewagen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan heb je stukken Bruder dieplader of is het dan een stukke?

    [​IMG]

    Huuk huuk huuk.......

    [​IMG]

    Dus gewoon nog een tweede erbij.....

    [​IMG]

    Mooie zaagsnedes met mijn japanse vriend.

    [​IMG]

    Beetje kijken, voelen, meten en inspireren.

    [​IMG]

    Zoiets dus! Diegene die mij volgen zeggen nu, das een bekende?

    [​IMG]

    Inderdaad, zoiets was er al maar die is met de Arocs meeverkocht. Die had ik wel 5 keer kunnen verkopen zoveel navraag heb ik gehad.

    Maar nu dus eentje voor de trekkers. Net even anders opgebouwd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    We beginnen maar even met een back bone. Er moet wel een best zware shovel op kunnen. Mag dus best wat steviger zijn.

    Binnenkort weer meer.
     

Deel Deze Pagina