trafo wikkelingen weghalen

• Topicstarter Topicstarter stormracer
  • Startdatum Startdatum
S

stormracer

Guest
ik heb een trafo waar 24 v wissel uitkomt gelijkgericht is dit 33 volt dit is teveel voor mijn lader want die mag max 26 volt hebben nu vroeg ik mij af of ik zonder problemen en of dit een goed idee was om een paar wikkelingen van de secundaire kant weg te halen omdat ik daar vrij gemakkelijk bij kan ?

krijg ik dan geen vermogens verlies?

Dat kan, ik heb meerdere projecten zo zien slagen.

Maar ga dan wel verder omlaag dan de 26v die je lader max mag hebben want aan de grens werken is niet echt prettig....

Je kunt ook dmv. een zenerdiode, paar weerstanden en wat transistoren de spanning een paar volt omlaag brengen, is het direct gestabiliseerd !

Over het algemeen kan je rekenen op 2 windingen per volt. Ga in ieder geval wel lager dan 26 volt omdat na gelijkrichting de spanning ca. 1.35X de waarde hoger zal worden.

Groetjes Hans.

Hans, volgens mij kun je dat niet zeggen zonder het huidige aantal secundaire windingen te kennen.

Bestaat er geen risico dat primaire en secundaire wikkeling galvanisch in contact komen? Dat zou levensgevaarlijk zijn.

Hans,
Ron waarschuwd terecht, let goed op dat je het alleen doet als je er zeker van bent dat je op geen enkele manier contact kan maken met de primaire kant (220 kant).
Hoeveel wikkelingen je moet verwijderen is wat lastig te bepalen, dan moet je eerst weten hoeveel er nu op zitten. Je kan er voorzichtig bijvoorbeeld 10 afhalen en kijken wat de wissel spanning is geworden. Als de wissel spanning onder de 18V is dan kan je het zo laten. De gelijkgerichte spanning is namellijk de wisselspanning maal de wortel uit 2 (dus niet maal 1,35 dat is te weinig).

Stormracer, wil je een ongestabiliseerde/geregelde voeding gebruiken?
Kan je lader dit aan?

Groeten,
Gerben

ron van sommeren zei:
Heeft de trafo secundair misschien meerdere aftakkingen?

nee helaas heeft hij geen meerdere aftakkingen maar ga het vanmiddag ff proberen bedankt voor de antwoorden

Gerben zei:
Stormracer, wil je een ongestabiliseerde/geregelde voeding gebruiken?
Kan je lader dit aan?

Groeten,
Gerben

nee geen geregelde voeding gewoon een trafo gelijkgericht met dikke elco erop waarschijnlijk wil dit wel wil het niet kan hij alleen in de war raken het hoogste aantal cellen wat ik wil laden is 8 cellen dus 9.6 volt je moet minimaal 4 volt er boven zitten dat is dus 14 volt ik denk dat ik er dan iets meer van maak ongeveer 18 dat betekent dus 18 plus 1.4 delen door 1.41 is ongeveer 14 volt wissel

Een vol geladen NiCd cel is 1.5(1.6???) Volt, alleen al voor het 8cellen pakket heb je dus minstens 12 volt nodig. Daar komt de spanning bij die de acculader nodig heeft.

hallo

ik, denk dat er ff verkeerd geteld wordt

de powerpeak kan meer dan 12 cellen laden en heeft toch maar een voedingsspanning van 12 volt nodig
de lader pomt zelf de spanning omhoog
dus waarom ga je naar 23 volt ??????????
dit is de max spanning dat de lader aan kan en aan de max grens werken is nooit goed mijn gedacht

sportieve groeten raf

ps je kan een paar wikkelingen afhalen en dan meten aan het uiteinde wat spanning je overhoud
is het nog teveel dan weer wat wikkelingen er af halen tot je de juiste spanning hebt

Er is iets te zeggen voor een hogere ingangsspanning, 23Volt. Er loopt dan minder stroom en er zal minder warmte geproduceerd worden.

hallo

storm racer wil maar 8 cellen laden

dus hij komt dus ruimschoots toe met 12 volt
als storm racer nu ook nog ff zegt welke lader hij gaat gebruiken dan was het al een stuk makkelijker

ik laad 10 cellen op 3.3 amp en heb geen last met over verhitting van mijn voeding

die geeft 13.nogiets en 15 ampjes
en we hangen soms 3 powerpeaks op die enen voeding
als we tentoonstelling hebben hangen we der drie op want dan komen we altijd laders tekort

sportieve groeten raf

ik heb deze http://www.produktinfo.conrad.com/d...-as-01-de-universal_lade_entladeschaltung.pdf lader ik moest eerst altijd met 2 voedingen 1 pc voeding voor de 5 cellen en een lab voeding voor de 8 cellen maar nu heb ik 1 voeding waar ik dus alles mee kan ik heb al wikkelingen weggehaalt en heb nu 14 volt wissel dit geeft 18 volt gelijk als ik mijn lader er aan hang maar hij wordt nu al handwarm bij 0.5 A laadstroom en ik laad maar 4 cellen (4 nieuwe die later samengevoegd worden naar 8 want ik heb nog 4 liggen die een paar keer gebruikt zijn

Back