trainer gevraagd

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Royhoi1234, 10 nov 2019.

  1. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Kijk dat geeft de burger weer moet, die olie is geen probleem, dat lukt mij nog wel, maar dat te arm staan, negatief saldo op de bank???
    Zit wel een knopje op de motor,als k daar aan draai gaat hij anders lopen, is dat het?
    Ik heb het volgens de fabrieksinstelling ingesteld, daarna nog wat verdraaid tot de motor na mij inziens mooi loopt.
    Nu ben ik van plan en UMS 7 cilinder radiaal aan te schaffen, Methanol, dat wordt dus een ander verhaal.

    Mvg,

    Pascal.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is een groot voorrecht om bij Vliegclub Maasdriel te kunnen vliegen. Vorige week ging er nog een nieuwe turbinejet van bijna 3 meter voor het eerst de lucht in.
    Stermotoren van een paar honderd cc hebben we ook.
    Wij huren eenvoudigweg een weiland en boven de omringende weilanden mag er ook gevlogen worden.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.608
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat is de sproeiernaald.
    Hij moet op de grond niet helemaal volgas draaien maar ietsje te rijk, dus hij moet een beetje overslaan.
    Hoeveel cc UMS?
    Ik heb er ook 1 gehad, een 35cc, voor het geld een leuke motor.
    Ik heb hem in Hong Kong gekocht voor ruim onder de 1000 us dollar.
    Je moet er wel een glowcontrol bijkopen, dan loopt ie lekker door.

     
  4. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ha dat is hem, glowcontrol, wat mag dat weer wezen?
    Dacht dat zo'n apparaat eenmaal loopt de stekker er uit kon?

    Mvg,

    Pascal.
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een apparaatje wat "intelligent" je gloeipluggen aanstuurt. Sommige doen dat boteweg met een (electronisch?) schakelaartje gekoppeld aan het gas (beneden een bepaalde, instelbare gasstand gaat hij dan een beetje bijgloeien), maar er zijn er ook, die op listige wijze kort door de bocht gezegd de plugtemperatuur in de gaten houden (door om de zoveel tijd de weerstand van het gloeidraadje te meten, vermoed ik) en dan een beetje bijgloeien als de boel te ver afkoelt.
    In theorie wel, en qua ontwerp zeer zeker de bedoeling, maar in de praktijk vrij lastig uitvoerbaar bij een radial.
    Als je niet te veeleisend bent qua toerenbereik, kun je inderdaad "de stekker eruit trekken" zodra hij eenmaal goed loopt, en bij vrijwel alle eencylinders en het gros van de tweecylinders is dat ook zo.
    Radials zijn daarin lastige klanten, want niet alleen zijn vanwege de constructie van het drijfstangenstelsel de cylinders ongelijk aan elkaar qua zuigerbeweging (waardoor de kleptiming per cylinder ook niet helemaal in relatie staat met de zuigerbeweging), maar je krijgt ook de brandstof/luchtverdeling nooit helemaal identiek voor alle cylinders, waardoor de ene cylinder rapper afkoelt dan de ander, en je bij lagere toerentallen uitval krijgt. Soms komt zo'n cylinder weer terug in actie als je gas geeft, maar meestal niet. En daar dient die glowcontrol voor, om dat te voorkomen.
    Ik heb er zelf geen ervaring mee (ik gebruik vonkontsteking) maar ik heb begrepen dat de betere systemen uitsluitend de te koude pluggen aansturen, en daardoor best wel zuinig zijn met hun electriciteit.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D daar is niks bijzonders aan hoor, en ik ben ook absoluut niet een of ander wonderkind... Het is niet meer dan dat waar vroeger anderen gingen voetballen (of wat voor sport dan ook), of met computers gingen klooien, of een instrument leerden spelen en zich daar helemaal in vast beten, nou ja, dat heb ik dus met verbrandingsmotoren gedaan.
    Meer is dat niet. Voor mij komt iemand die goed kan sporten, of die heel goed met computers is, of heel goed muziek kan maken, van de respectievelijke planeten vlak naast die van waar ik volgens jou vandaan kom.... :D :D :D
    En mischien woon jij wel op een van DIE planeten ;)
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  7. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoe dan ook Brutus, alles wat ik zelf niet kan (bijna alles) heb ik bewondering voor, en ben ook leergierig.
    Maar op dit vlak heb ik niets mee, snap het ook niet, want motoren vind ik prachtig.
    Daarom doe ik ook een beroep op jullie, en die uitleg van de ontsteking zoals jij dat uitleg, snap ik, bedankt dus.
    Verder lees ik alles, bijvoorbeeld ook van doe elektroniche klep, maar snappen, ja tot een bepaalt niveau, en dan houd het op.
    Uiteindelijk mis je de essentiële fase, en uiteindelijk is de puzzel weer niet compleet.
    Maar niet getreurd, ik geniet geweldig van deze mooie hobby!
    De mooiste momenten zijn die, wanneer verborgen momenten uit de jeugd weer boven komen borrelen, momenten die je allang vergeten was maar een enorme in pack hadden op je modelbouw interesse!
    En nu, de dromen van toen zijn werkelijkheid geworden!

    Mvg,

    Pascal.
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat dat echt gewoon te maken heeft met de leeftijd waarom je ergens mee begint. Anders kan ik het ook niet uitleggen.

    Troost je: ik ben met een hele hoop andere dingen (computers, smartphones, maar ook "mensen" en dergelijke) behoorlijk onbeholpen.... :D
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.608
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De glowcontrol is een must have.
    Ik heb hem laten lopen gewoon door alle pluggen voor te gloeien, te starten en dan de stroom eraf.
    Je krijgt dat verschil in temperatuur in de cilinders.
    Soms loopt ie dan niet op alle cilinders en hij loopt niet mooi rond.
    Ik heb toen in Duitsland de glowcontrol gekocht en toen liep ie geweldig.
    Is ook veel beter voor het mechaniek als alles goed meedoet.

    Ik zou zelf niet de 35cc meer kopen maar eerder de 77 cc, maar ietsje groter maar wel meer vermogen.

    En wat motoren betreft.
    Ik was ook al vanaf mijn 12e met 0,8 cc coxjes bezig (heb nog een litteken op mijn vinger) en daarna met 3,5cc stockcars (Veco, vreselijke motoren).
    Toen ergens op mijn 15e begonnen de brommers, ik had een Yamaha die gewoon met een 49cc cilinder 110 liep, met bijmenging van nitro.
    Zelf gevijld en aangepast.
    Daarna karting, 100cc en daarna weer buitenboordmotoren, zelfs even meer geracet (T850 klasse)
    Toen weer modelbouw en weer karten en 2takt wegmotoren.
    4 takt snap ik niet, die distributieketting en zo, vind ik helemaal niks.
    Hoewel ik destijds wel met Gerben en wat andere ACK clubleden een motorblok van een ander clublid vervangen heb en bij Gerben een koppakking.
    Maar zodra het echt intern in een 4takt gaat haak ik af.

    En computers, tja, is mijn werk geweest, puur geleerd omdat ik het niet snapte.
    Boeken gekocht, zelf gaan bouwen en uiteindelijk manager in de ICT geworden, puur uit frustratie omdat ik ze niet snapte en dus alles wilde weten.

    Als je wilt kun je alles leren, soms is het een dure leerweg, dat kan modelvliegen ook zijn als je alles probeert zelf te leren.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ongeveer 1:1 mijn geschiedenis....

    Dat niet, ik heb nooit ook maar ene zier gegeven om "competitie", hoofdzakelijk omdat mijn ervaring hoofdzakelijk is dat "sportief" en "gezellig gezamelijk hobbyen" nagenoeg altijd het onderspit delft tegen "de wil om te winnen"... Heel kort electro-offroad geraced, en heb me vol walging afgekeerd van al die mensen die zodra je naar hun model keek, er een scherm/doos/handoek overheen deden want oh, wee, je zou eens kunnen afkijken...

    Oh, nee.... hoe meer "interesante mechaniekjes" er in een blok zitten, hoe gaver... Balans-assen in mijn Hondaatje, desmodromische klepaansturing in mijn Duc, prachtig! Vond tweetakt in technisch opzicht maar saai en simplistisch (hoewel de grote scheepsdiesels nog steeds blijven fascineren, maar die zijn dan ook vrijwel even gecompliceerd als een viertakt), en toen ik mijn eerste Duc kocht, stond voor mij al vast dat dat kleppen stellen iets is wat ik per sé zelf wilde doen. De Honda had ik al een keertje volledig gereviseerd, de Duc is ook volledig uit elkaar geweest, en er zijn tijden geweest waarin ik gerust in een weekend het blok uit elkaar trok, een nieuw small-end lager met de hand op 0,02 mm speling uitruimde, weer in elkaar zette en daarna nog even 600 km rustig aan ging rijden om hem weer in te laten lopen.
    Tegenwoordig doe ik dat niet meer, beetje teveel gesleuteld door de jaren heen, het is geen plezierige bezigheid meer. Ik vind problemen oplossen nog steeds geweldig, maar tien uur lang moeren en bouten losdraaien en weer vasttrekken voor dat ene kwartiertje wat er feitelijk toe doet, voor mij klopt die verhouding niet meer.
    Hele dag sleutelen is geen enkel probleem, maar dan wil ik er wel voor betaald worden :D :D :D
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.608
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Competitie vind ik leuk maar het moet wel gezellig zijn.
    Karten was voor de hobby, competitie was er tot een bepaald punt.
    Ik reed wedstrijden brandstof 1:8 circuit auto's maar dat werd zo duur dat maar ben gaan karten, daar werd je moet van en het kostte ook nog eens minder.
    En dan ook nog samen met Gerben en een andere vriend meer-uurs wedstrijden rijden in die 4-takt kartjes, en dan nog winnen ook, zelfs Gerben die toen 100 kilo woog.
    Het geluid van 2-takt vind ik zo gaaf, en de lucht.
    Daarom heb ik toen ook een 2-takt motorfiets gekocht, die trok sneller op dan een 600cc FZR die ik daarna had.
    Geweldig als je naast een dure Ferrari staat en dan eerder weg bent en voor het volgende stoplicht staat.
    De reactie van, zo, dat is een snelle brommer, heb ik zo vaak gehad.

    Ik zit nu met een enorme garage naast mijn huis en ik ga daar een brug neerzetten.
    Het plan is om een leuke auto te kopen en daar dan aan te gaan sleutelen, dus dan moet ik wel weer 4-takt techniek leren.
    Daarnaast komt er weer een kart voor het circuit en een vriend van me wil zelfs dat ik meedoe met een superkart.
    Modelvliegen is nu alleen maar electrisch, volgend jaar weer F5B en daarnaast een grote zwever de ik ooit verkocht heb maar van de man weer terug kan kopen.
    Een helling ligt achter mijn huis en ik mag met toestemming van Herr Burgermeister daar vliegen.
    En ik heb er ook nog een electroromp bij voor als de wind verkeerd staat of het helemaal niet waait.
    In doos heb ik nog een stermotor, Valach 420, maar die is voor mijn pensioen, die blijft gloednieuw in doos liggen.
    Ooit goedkoop ingekocht en ze worden elk jaar duurder.

    Werken doe ik niet meer, ook niet voor geld, alhoewel ik hier al 3-4 banen aangeboden gekregen heb, ze zoeken heel veel Handwerker en Techniker.
    Moet eerst maar eens mijn huis van een electrische CV voorzien, zonnepanelen op het dak leggen, hobbyruimte inrichten, tuin inrichten... etc.
    En als dat klaar is verder met het huis op Bali, de Eifel is me 's winters veel te koud merk ik nu al.

    GJ
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die luxe heb ik helaas (nog) niet, en dat duurt ook nog wel even... Maar van mij mag het morgen zo ver zijn...
     
  13. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Veldhoven
    Waar ging het ook al weer over.....

    Owja.....Sem, 11 jaar en net begonnen met vliegen. daarom wil hij graag een trainer vliegtuig..... Volgens mij zonder stermotor, een kart om naar het veld te rijden en laat staan een cv of zonnepanelen om zijn hobbyhok te verwarmen.....


    Ja, ik weet het, ik heb helemaal geen bijdragen geleverd en hoef de berichten niet te lezen.....;):beer::bye:

    Gr Coen
     
    easy vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Sem? Welke Sem? :D
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D dat had je beter wél kunnen doen, dan had je nu niet zo onbenullig overgekomen, want Sem heeft (als het goed is) een kleine drie weken geleden een leuk trainertje gekocht....

    Aangezien er daarna niks verder meer gehoord is van Sem (komt hopelijk vanzelf zodra zijn kistje vliegklaar is) zijn we gewoon lekker verder gegaan met "babbelen".
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.608
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Coen lijkt wat gefrustreerd.
    Welkom bij de babbelbox.
    Als je wel de berichten had gelezen had je ook gelzen dat Pascal een vraag stuurde over motoren en techniek.
    En Brutus is DE motorenman.
    En dan komt het ook op andere motoren dan de nitrotjes.
    Nergens gelezen dat je niet off-topic mag.

    En Brutus, dat niet werken is geen luxe maar pure noodzaak.
    Weer even off-topic, sorry Coen, maar ik heb die transplantatie gehad.
    Voor die tijd was ik jaren ziek en heeft mijn werkgever me eruit gegooid, zonder salaris door te betalen.
    De nederlandse wetgeving kijkt naar het laatste jaar voor je ziekte.
    Omdat ik 4 maanden geen salaris gehad heb en ook nog 3 maanden in de WW moest (zo zijn de regels in NL) ben ik van een topsalaris naar 1350 Euro netto gegaan.
    Dus ik moest mijn huis in NL wel verkopen en heb van de overwaarde een stulpje hier in de Eifel gekocht, waar sowiezo alles veel goedkoper is.
    Werken kan ik beter niet meer doen zei mijn advocaat want dan zegt het UWV ohh, u kunt misschien geen 100% werken maar wel 80, dus dan wordt ik nog eens 20% gekort.
    Ja.. de nederlandse welvaartstaat zorgt goed voor zijn hardwerkende en veel belastingbetalende medemens, tot je ziek wordt.

    GJ
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat weet ik, en dat vind ik heel naar voor je... Ik bedoelde absoluut niet te insinueren dat je hetzij lui, hetzij rijk of wat dan ook was... Sorry als dat verkeerd over kwam.
    Mijn oudste broer (leeft helaas al niet meer) viel ook van een vol kapiteinssalaris naar bijstandsniveau vanwege iets vergelijkbaars (lang verhaal, ga ik niet hier in het openbaar uit de doeken doen maar een smerig spelletje) maar gelukkig heeft hij dat via een rechtszaak kunnen veranderen.

    En inderdaad, de wetgeving (of op zijn minst de praktische uitvoering er van) functioneert zodanig dat het zijn beoogde doel volledig voorbij schiet, en mensen min of meer dwingt om van het ene uiterste in het andere te schieten. Meer voorbeelden van gezien in mijn omgeving...
    Het is klote voor je, maar wees blij dat je operatie goed aangeslagen is, weinig geld is niet leuk, maar een wrak lichaam is nog veel minder leuk.





    Nou ja, dit heeft NOG minder met "trainers" of Sem te maken :D :D :D
     
    easy vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.608
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maakt toch niet uit.
    En ik nam het ook niet als dat ik lui, rijk of zo was.
    Eerste ben ik soms wel, 2e ben ik wel geweest.
    Maar gezondheid is onbetaalbaar en ik voel me nu ook rijker dan 5 jaar geleden.
    Ik kan weer modelvliegen, dat is heel veel waard.
    En zo zijn we weer on-topic.

    GJ
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  19. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.217
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    GJ en lui? Haha... dat is zelfbeeld... haha...
     
  20. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Die 77cc wil ik ook wel maar dan wil mijn kistje niet de lucht in denk ik.
    De 35cc is al 15 cc boven het aanbevolen motorvermogen, nu heb ik mij laten vertellen dat een radiaal minder vermogen levert dus wallah.
    Maar ook het gewicht speelt uiteraard een rol dus met die 35cc zit ik waarschijnlijk ook daar mee aan de grens.
    Wel gaat mijn voorkeur steeds verder uit naar de Saito 33r3, bij de UMS komen uiteindelijk zoveel toeters bellen bij dat het 400,- duurder uit komt.
    Ook de nadelen van Methanol, verbruik, benzine/mengsmering heb ik al, moeilijker aan te komen.
    Maar het oog wil ook wat, en dan spant de UMS de kroon.

    Mvg,

    Pascal.
     

Deel Deze Pagina