Trainer mode FF10 CG

• Topicstarter Topicstarter Inferno
  • Startdatum Startdatum
I

Inferno

Guest
Hoe zet je de trainer mode van een FF10 CG actief (on)? Ik heb al alle switchen geprobeerd maar er is geen van de switchen die de trainer mode actief maken. In de handleiding staat switch F of H maar deze werken ook niet. Iemand een idee ?

Heb je in het trainer menu de functie ook AAN gezet?
Standaard staat daar "INH" en dat moet je veranderen in "ON" of "OFF" (hangt er vanaf in welke stand de schakelaar staat).
Voor zover ik zie in de handleiding kan je alleen met schakelaar H de leraar-leerling functie aanzetten....

Laatst bewerkt:
die staat inderdaad op off. de ff10 is van een kameraad. bij de ff9 kan ik het wel doen met de switch H

Je hebt gelijk..... Heb het net effe geprobeerd op mijn FF10 en inderdaad, de functie blijft op "OFF" staan hoezeer ik ook met die schakelaar H rammel...
De enige reden die ik mij momenteel kan indenken is dat het met de stekker (van de leraar-leerling kabel) te maken heeft die je achter in de zender moet pluggen.
Misschien wordt dan binnenin de zender een contact gemaakt/verbroken?

Heb je je snap-roll aanstaan? Die zit (bij de FF9 tenminste) op dezelfde knop. Die moet je eerst echt uit zetten, voordat de trainer mode aan kan.

Hoi Henri, net getest op de FF10 en blijkt dat wanneer de TRAINER-functie op "OFF" staat dat dan de Snap-roll functie automatisch wordt uitgeschakeld.

Pas als de leerling zender er aan gekoppelt word kan je met de H taster de functie(s) overgeven . ;)

De taster word dus eerst aktief bij het koppelen van de zenders.

Mvg Johan

We hebben gisteren een kabel er aan gehangen. Het is wel de kabel voor een Sim. Dus een kabel van FF10 naar realflight kastje. Zou het daar iets mee te maken hebben ?

Er gebeurt niks als ik er een kabel in druk. ;)

Eerst als er een zender bij steek geeft de FF10 de taster vrij om te schakelen.

Mvg Johan

Hebben de ff10 aan de ff9 gekoppeld met de sim kabel, weet niet of er verschil is tov de trainerkabel, maar dit veranderde niets. H knop kan nog altijd niet bediend worden.

Haal de module even uit de leerlingzender en bedenk je dat je hem niet 'AAN' moet zetten.

Ik vermoed dat je kabel niet volledig bedraad is. Daar zijn wel wegen omheen te verzinnen.

Laatst bewerkt door een moderator:
FF9 staat af en de 2.4 module is eruit gehaald maar heeft niks opgeleverd.
Zou het kunnen dat er verschil zit tussen sim kabel en trainer kabel dan ? Zijn dezelfde aansluitingen maar misschien andere draden ?

Trainer kabel heeft 4 draden ,waar van er 2 gekruist zijn .

Hij geeft ook de spanning door , de leerlingzender gaat automatisch aan als het kabel geplaatst word .

Denk niet dat de Simkabel spanning aan de PC geeft. :mrgreen:

Mvg Johan

Gaat de trainerzender wel aan zodra je de kabel inplugged?

Ik weet niet hoe de kabels in kwestie bedraad zijn. Ik kan mij echter voorstellen dat je voor een SIM alleen het pulsje nodig hebt, maar dat je voor de trainer meer nodig hebt (zoals de voeding of op z'n minst een manier waarop de 'leeraar' zender weet dat er een leerling is aangesloten).

Met wat zoekwerk op google kun je overigens de schema's voor die kabels wel vinden (hint).

De leerling zender gaat aan en de leraarzender geeft een akustisch beepje zodra het kabel ook in de leerling zender gedrukt word .;)

Een simkabel heeft maar 2 draden nodig , zullen er ook geen 4 inzitten .

Bij de trainerkabel worden 4 pinnen gebruikt van de 6 , kabel is 4x0,14 .

Mvg Johan

De stekkertjes die aan de kabels zitten zijn wel compleet. Het is dus vrij eenvoudig om er zelf de juiste kabel tussen te solderen..

@Johan: de vraag of de zender wel aan ging, stelde ik niet aan jou, maar aan topicstarter. Als de leerling-zender niet aan zou gaan, weet je gelijk dat de kabel idd niet klopt. Als ie wel aangaat, is dat dus niet het probleem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand waar ik een schema kan vinden voor deze kabel zelf te maken ? Ik heb 2 van die aansluitplugs van futaba en kabel maar kan nergens schema vinden. In de winkel hebben ze deze meegegeven omdat dit makkelijkk zelf te maken was.

fig3-03.gif

Aansluiten:

3 -> 6
6 -> 3
2 -> 2
4 -> 4

Back