Trainer (simple, low cost, easy to fly)

Nu ik mijn L39 kan gaan vliegen, 4 jaar na de crash met de Hotspot, zie ik het al gebeuren. Studio schade wat het mooie direct van de kist laat verdwijnen.
Daarom heb ik een trainer getekend die als 'Taxi' moet gaan dienen. Hij is gebaseerd op een hoop andere trainer jets (Facet 2300 van Kerry Sterner) echter dan is het direct een modelvliegtuig ipv een model wat ook in het echt zo kunnen hebben gevlogen.

full

Dit model zal geheel uit hout gemaakt worden met styro vleugel kernen. Geen intrekbaar landingsgestel maar alleen mechanische remmen.

De bouwtekeningen zijn nu klaar dus direct starten op 1 Januari 2009.
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zag daarstraks bovenstaande foto`s al voorbij komen en ik moet zeggen ziet er zeer goed uit.

Ben ook wel benieuwd naar de vliegeigenschappen maar gezien de opbouw van de kist zit dat wel helemaal goed.

Gezien de tekeningen zou je de spanten en dergelijke kunnen laten snijden, gaat dit ook gebeuren?
En zou je de vleugel ook op kunnen bouwen uit gewoon balsa en dergelijke?

Zou wel eens een gewild instapmodel kunnen zijn ;-)

Succes met de bouw en we blijven je volgen.

Grt,
Berto.

Ziet er zeker goed uit, met nog een mooie kleur stelling er op, is het echt een te gekke kist.

Ik ga je zeker volgen.

Groet Jan.

@Skycat

Allereerst een gelukkig en gezond 2009 met veel vliegplezier toegewenst.

Dat ziet er helemaal perfect uit en heel veel beloven, ik liep ook al een lange tijd te broeden om zelf een turbinetrainer te ontwerpen en te maken, vraag maar aan Berto.

Maar als ik dit van jou zie, nou daar kan ik me helemaal in vinden.

Mocht je hulp nodig hebben, bij deze bied ik mijn diensten en mijn mogelijkheden aan en ik woon ook nog lekker dichtbij.

Vriendelijke groeten Jaap Gaasbeek

Veel suc6

Aller eerst aan iedereen, De beste wensen een goede gezondheid en veel vreugde en bouw&vliegplezier in dit nieuwe jaar.
Een leuk model ben je aan het ontwerpen bent skycat, zeker doorgaan zo.
Ik had ooit deze foto van het net geplukt en het heeft er wat van weg.
full

Groeten tucano.

Eindelijk een stapje verder

Zo eindelijk een stapje verder met de Explorer. Volgende foto's laten zien dat we een drietal modelen tegelijk aan het bouwen zijn. Hiervoor is het werk opgedeeld. Jan van Harm maakt de styro vleugels, stabilo delen en kielvlak. Sjoerd Hiemstra zorgt voor het hout zaag werk en ik zelf help met uitwerken van de openstaande punten. Ook maak ik de vleugel en stabilo bussen. De vleugel pen is van alu. 40x4mm. Misschien iets te dik, 3mm zo al genoeg zijn, echter voor transport, hij is 600mm lang, heb ik gekozen voor een dikkere variant. Dan maar wat verlichtings gaten boren.

We hopen eind feb. alle onderdelen klaar te hebben.

full

full

full

Hey R, ziet er goed uit, eindelijk wat vorderingen. :D
Binnenkort gelukkig misschien dan wat meer jetters op dln.

Wat ga je er in zetten, een Mercury?

Groetjes,
Gerald

Even over de motorisering van deze jet. 9Kg turbine zou genoeg moeten zijn maar we hebben alle dire een AMT pegasus. Jan en Sjoerd hebben type één welke is aangpast tot +/- 13Kg. Ik zelf ga met een nieuwe HP versie vliegen die ik terug schroef in toerental en dus trust. Ik wil dit model en motor gaan gebruiken om voor AMT de kero start te ontwikkelen. We komen er gewoon niet toe, aan deze ontwikkeling, naast alle andere zaken zoals aanpassingen voor klanten en de certificering van de Olympus voor mandragende zweefvliegtuigen.
Hij heeft een groene kap, niet te verwarren met WREN, als teken dat dit een gecertificeerde versie is.
full

full

Dus misschien iets te veel vermogen op het model maar ach.

Even over de motorisering van deze jet. 9Kg turbine zou genoeg moeten zijn maar we hebben alle dire een AMT pegasus. Jan en Sjoerd hebben type één welke is aangpast tot +/- 13Kg. Ik zelf ga met een nieuwe HP versie vliegen die ik terug schroef in toerental en dus trust. Ik wil dit model en motor gaan gebruiken om voor AMT de kero start te ontwikkelen. We komen er gewoon niet toe, aan deze ontwikkeling, naast alle andere zaken zoals aanpassingen voor klanten en de certificering van de Olympus voor mandragende zweefvliegtuigen.
Hij heeft een groene kap, niet te verwarren met WREN, als teken dat dit een gecertificeerde versie is.
full

full

Dus misschien iets te veel vermogen op het model maar ach.

als jullie sticks of complete branders nodig hebben.
we leveren ze al een tweetal jaar aan een 5 tal niet onbekende leverancier(s) van turbines.

Weer een updateje,

Hier te zien hoe ik de vleugelpennen verkasting maak. Ik gebruik de alu. vleugelpen als mal. Boter erop, dan huishoudfolie (3x rond) en dan PVA (lossingsmiddel). Twee kousen erom met hars en dan uit laten harden. Het er afhalen van de bussen is altijd wat moeilijk. Ik boor een gaatje in de een kant, met ijzerdraad vastmaken aan iets wat niet van de muur kan, en de schone pen kan de klem van de freesbank. Draaien den de tafel trekt rusting de pen uit de bus. Bussen schoonmaken en je heb perfect passende bussen om elke willekeurige maat pen.

full
full
full

Hoi,

Leuk toestel. Is het mogelijk dat ik de tekeningen ervan digitaal krijg? Ik zou er een depron EDF toestel van willen tekenen. Niet per se om zelf te maken maar om het te ontwerpen/aan te passen.

Kan je geen prive bericht sturen.

mvg

Leo

Gisteren had ik Jan v H aan de telefoon en hij vertelde dat hij (samen met 2 andere) aan een jet-trainer aan het bouwen was , toeval wil dat ik nu bij dit draadtje uitkom.
Leuk gaan we volgen.

Even een update over dit project.

De laatste weken een beetje aan het bouwen geslagen. Was druk met werk en het verbouwen van de slaapkamer (bijna klaar).

Toch dit draadje gaat over ons project om een simpele jet te ontwikkelen met hopelijk zeer goede vliegeigenschappen.

Jan is al redelijk ver en zelf ben ik ook lekker opgeschoten zie volgende foto's.

full

full

full

full

Hij is toch indrukwekkender dan ik dacht.

Dat gaat er al heel goed uitzien.

Ben werkelijk benieuwd naar de verdere resultaten.
Volgens mij vind je vrouw het ook al leuk worden.

Groetjes,

Henri

Wat duurt het lang

FF een korte update. Volgens mijn jongste zoon gaat het bouwen van de Explorer veeeeel te langzaam. Ik hoop toch over een weekje of drie te gaan spuiten.

full

full

Wordt vervolgd

Kijk dat schiet al aardig op.

Nu de boel in de epoxy met een lichte glasmat zetten? maak voor je dat doet wel eerst strak, als je strak gaat maken na het glassen dan heb je kans dat je hier en daar door je mat heen schuurt.

Waneer denken jullie een eerste proefvlucht te maken?

Succes met vervolg van de bouw/afwerking..:D

Groet Jan.

Back