Trainer (simple, low cost, easy to fly)

Jan, hij staat al geheel in de mat. Groen op de vleugels is kwast-plamuur wat ik nog moet schuren. Links en rechts wat plamuur voor correctie en dan spuiten.

Ben nu nog ff met de aansturing van stabilo(flying tail) en flaps bezig.

Ohja ook nog de air-intakes maken.
 
ff een uitleg

Klopt, wat ik doe is eerst met een kaart de glasmat aanbrengen op het oppervlakte. Na een dag een tweede laag met epoxy (niet te zuinig). Dan na een dag kwast plamuur er aanbrengen, lekker dik. Na een week is de plamuur goed ingeklonken en dan je uitleven met een vlakschuurmachine en korrel 80. Natuurlijk schuren totdat de plamuur niet meer zichtbaar is. Alleen pin-holes zijn nu gevuld met plamuur en het oppervlakte is spekglad.

Dus ik moet alleen mijn vleugel terug schuren. Dit was nodig omdat de tweede laag niet goed uitgehard was en deze als rubber achtige plekken op de vleugel zat. Dus alles tot de eerste laag schoongemaakt en opnieuw epoxy en plamuur aangebracht. Wel weer twee weken vertraging opgelopen.

Wat de kit betreft is het antwoord nee. Misschien de tekening, eventueel de kap, maar daar blijft het bij. Het is zeker geen tekening voor beginnende bouwers want ik heb alleen maar getekend wat ik zelf nodig heb.
 
Hallo Skycat,

Als ik jou was zou ik heel andere materialen gebruiken inplaats van kwastplamuur.

ik doei het zo..:teacher: het voorwerp wat je wil bekleden met epoxy in kwasten (of wat ik gebruik is een groot plamuur rubber) dan de glasmat er op, uit het midden strijk je met de plamuur rubber de glasmat vlak en zal zien dat hij ook epoxy opneemt( wordt doorzichtig) waar hij nog wit is giet je epoxy op en masseer de epoxy in de mat,op deze manier krijg je ook veel minder pinhols.

Als de epoxy droog is( daar staat 24 uur voor) dan schuur je de mat met uitgeharde epoxy licht aan met korrel 120/150.
op het werk smeren wij het af met afsmeer epoxy, dat is water dunne epoxy.
Maar zelf gebruik ik voor mijn vliegtuigen G4 is ook lekker dun en het voordeel hier van is dat het best wel snel droogt, G4 gebruikt de luchtvochtigheid om uit te harden, bij epoxy moet je dat juist niet hebben die luchtvochtigheid,als je dat wel hebt dan zul je merken dat je schuurpapier heeeeel snel vol loopt, de epoxy kruimelt, de harder is de boosdoener daar zit ammoniak in en die trek vocht aan.

Als je twee lagen G4 hebt opgezet (en dat kan op een dag) dan schuur je de boel weer aan met korrel 120/150 en kun je de grond verf er op zetten met de spuit ,met de kwast krijg je strepen in je verf en heb een weer een ongelijk oppervlak.
Als dat droog is zul je zien dat er hier en daar toch nog wel een pinhols
te vinden is, maar die smeer je even dicht met polyester plamuur en een plamuur mesje( polyester kan je na 5 min al schuren).

Als je dan de boel met korrel 240 schuurt heb je een mooi glad oppervlak om het geheel in de aflak te zetten.
Kleuren rood en geel altijd met wit voor spuiten, zijn glazige kleuren, dekken slecht.

Dit kun je zeker in een week doen, veel minder werk, met zeker een mooi resultaat en een lichtere kist..:mrgreen:

Nou ik zou zeggen doei er je voordeel mee.

Groet Jan.
 
He, he,:rolleyes: :celebrate:

Toch nog leven in het project. Ik heb vandaag mijn Elan ingevlogen die ik op Jetpower had gekocht. Vliegt super strak. Echter geen FOD scherm, is nog in de maak, op de motor dus nu helaas schade aan de compressor. Wordt toch weer een duur grapje.

full


Misschien volgende keer ff lachen :p voor de foto.

Zo motor terug naar AMT en verder met de Explorer.

Bijna vergeten: FRANK bedankt voor het ernaast staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ai, op zulke momenten zijn de kosten van zo`n FOD screen dus beter dan de kosten van een stukke compressor :roll:

In ieder geval gefeliciteerd met de geslaagde maiden van de Elan, er vliegen zo wel heel wat Boomerangetjes rond.

Veel plezier er nog mee en we kijken uit naar de up dates van de low-cost trainer.
 
Jaaaa, weer goede zaken gedaan daar! Het was wel erg frisjes maar dat maakt niet uit, de kachel ging snel aan ha ha.

Nogmaals gefeliciteerd man, eindelijk weer lekker aan de gang en dat is wat telt!

Hier nog wat plaatjes:

Starten en dan nog effe data checken
GroteFoto-XYQRBORV.jpg



Alles ok, gaan dan maar.....
GroteFoto-GWKEVMFO.jpg


Helaas geen luchtfoto's, ik had maar een simpel cameratje bij me.
Hier na de zenuslopende eerste vlucht, het moet nog doordringen dat het allemaal goed ging :D.
GroteFoto-3QAJB8MQ.jpg



Alles strak ingebouwd:
GroteFoto-SIC7NO8A.jpg


AMT Mercury
GroteFoto-ZTGB8YCW.jpg
 
Yesssssssssssss en weer een geslaagde maiden.

Van deze kant gefeliciteerd man en nog veel jetplezier en alles is strak ingebouwd toppie .

Gr Japiooooooooooooooooooo
 
Klein update schade aan de AMT Mercury:(.
full


We zien niets in de motor zelf, dif. geheel schoon en onbeschadigd, anders dan achter in de huls een olie achtig goedje wat aanvoelt als zand.

Wat gebeurd is, is dat de Elan na de landing bij het keren in het gras terecht kwam dus waarschijnlijk iets opgepikt heeft.

Nu maar een FOD schermpje ervoor:D.

full


Ben wel drie dagen bezig geweest voordat ik het zover had. (Frank voor jou ligt er ook eentje klaar!)

Hoop van het weekend alles weer vliegklaar te hebben en dan ga ik echt aan de Explorer verder. Het :thumbsup:Jet:thumbsup: bloed gaat weer stromen.

Ook de voorbereiding voor de Vampire schaal 1:4 is in volle gang maar daar half november meer over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klein update schade aan de AMT Mercury:(.
full


We zien niets in de motor zelf, dif. geheel schoon en onbeschadigd, anders dan achter in de huls een olie achtig goedje wat aanvoelt als zand.

Wat gebeurd is, is dat de Elan na de landing bij het keren in het gras terecht kwam dus waarschijnlijk iets opgepikt heeft.

Nu maar een FOD schermpje ervoor:D.

full


Ben wel drie dagen bezig geweest voordat ik het zover had. (Frank voor jou ligt er ook eentje klaar!)

Hoop van het weekend alles weer vliegklaar te hebben en dan ga ik echt aan de Explorer verder. Het :thumbsup:Jet:thumbsup: bloed gaat weer stromen.

Ook de voorbereiding voor de Vampire schaal 1:4 is in volle gang maar daar half november meer over.

Ga je de Kerry Sterner Vampire 1/4 bouwen?
Ik heb de orginele tekeningen voor de gear liggen verkrijgbaar via Hawe-modellbau.

Groet, Henk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top