dat is een koopje met deze zender erbij. zender los is al ruim 100 euro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mag een koopje zijn maar haalt het qua vliegen absoluut niet bij een Calmato, een Fourstar of welke rolroer kist van 1,50 cm tot 1,80 cm, liefst met idd een half symmetrisch profiel. Zoek eens op Puma (zowel hoog- als laagdekker versie).
Zelf bouwen is tegenwoordig lang niet altijd goedkoper dan ARF maar ...................... vul zelf maar in.
Erik
Mag een koopje zijn maar haalt het qua vliegen absoluut niet bij een Calmato, een Fourstar of welke rolroer kist van 1,50 cm tot 1,80 cm, liefst met idd een half symmetrisch profiel. Zoek eens op Puma (zowel hoog- als laagdekker versie).
Zelf bouwen is tegenwoordig lang niet altijd goedkoper dan ARF maar ...................... vul zelf maar in.
Erik
De robbe(?) Puma die in vind, is ook niet een zeer recent model.
Maakt niet uit, als het maar goed vliegt.
Ik heb de tekening van de SIG Kadet senior uitgeprint op de originele spanwijdte (57"), en gebruik daarvan in aanleg alleen de romp.
De vleugel wordt een NACA 2415 met weinig V-stelling, rolroeren en (misschien) flaps.
Schuimpjes met stabilisatie heb ik al, dat staat overwegend uit, alleen bij harde wind roep ik het nog wel eens te hulp...
Het profileren van het hoogte en richtingsroer is bij zelfbouw ook gemakkelijk te realiseren, dus dan pak ik het voordeel van accurater sturen er gelijk bij.
Gewoon een symmetrisch profiel voor het hoogteroer, neem ik aan?
Schuimplaten zijn besteld, die haal ik volgende week op.
Een ARF met de hele reut wordt het niet, ik heb al genoeg zenders...
Groeten, Jan.
Genoteerd, bedankt Arnoud.Voor het stabilo en kielvlak kun je als profiel naca0009 kiezen, dat zit altijd goed.
Genoteerd, bedankt Arnoud.
@WdW: het 'probleem' is dat mijn schuimpjes in de categorie gemotoriseerde zwever vallen en daarmee mag ik wél lessen, maar niet afvliegen.
Ook heb ik een paar delta's, met elevons, dat gaat eigenlijk te hard om mee te lessen en die zijn aan de kleine kant, met 80 cm, wat weer niet goed is voor het in het oog houden ervan.
Vandaar mijn vragen naar wat te bouwen als relatief langzaam vliegende trainer (zonder dat het gelijk een vermogen kost).
Groeten, Jan.
Ff tussendoor.
De reden dat trainer houtbouw nog steeds met zeer oude ontwerpen worden gedaan, is omdat de ontwerpen gewoon goed zijn.
bomproof.
ik geef best veel les, heb vanalles aan de zender gehad.
oud of nieuw ontwerp, het vliegt gewoon goed. maar er zit zeker verschil in....
Dus waarom een oud ontwerp pakken, en de belangrijkste delen eraf halen en zelf verzinnen?
de romp is in dat punt het minst belangrijk..
dat is alleen maar een ding om alles aan elkaar te verbinden en je accu vast te houden.
Maak die kadet lekker origineel.
Wat je wel kunt doen, is op een hoop punten de constructie lichter maken.
oude ontwerpen zijn gebaseerd op brandstof, op electro kan het lichter.
hoeft niet.. mag. op de goede punten (!)
die oude ontwerpen zijn ook gewoon sterk.
niet dat er bij de eerste "enthousiaste" landing meteen een motormount afbreekt (vaak zat gezien bij schuim toestellen)
een goede trainer is gebouwd voor een beetje mishandeling...
en heb ook zelden een ouderwetse trainer serieuze schade zien krijgen.
tenzij iemand gewoon lomp doet en het ding standje heipaal de grond in duwt.
Persoonlijk zou ik altijd de hout route gaan..
schuim kan, maar geeft na het brevet een steilere leercurve.
veel schuimtrainers vliegen zo langzaam, dat de leerling weinig zorgen hoeft te maken over zijn aanvliegroute.
gas dicht, recht omlaag, elevator en het ding hangt stil boven het veld. 45 graden omlaag glijpad zie je ook.
technisch voldoet het aan de exameneisen.
maar naar een volgend (houten) toestel heb je gewoon nog veel te leren, alleen dan niet aan een kabel of met instructeur
dat volgende toestel moet ook wat misbruik kunnen hebben (fourstar of puma zijn top.. heb mijn fourstar nog steeds), want je moet opnieuw leren landen..
Dit overleg ik doorgaans met de leerling..
niet dat men denkt dat je na een schuimpie opeens alles kunt vliegen
kun je na een houtbouw traineer ook niet, maar dan heb je tenminste wel heel veel correcte automatismen erin zitten..
het moet dus blijkbaar houtbouw zijn en verder ook geen elektro als ik zo het voorgaande bericht lees.