Guys,
Toch nog even voor de goede orde;
Er kan idd het hele jaar gevlogen worden op Garderen, maar er zij een aantal regels die we in acht
moeten nemen om dat zo te houden:
1. Geen auto's op de hei, parkeren aan de kant van Speuld (zie Google earth foto in dit draadje)
2. Als je individueel gaat vliegen a) lid zijn van de K.N.V.v.L en b) kopie van de vergunning bij je hebben
3. Als je als groep gaat vliegen, dient tenminste een vlieger een kopie van de vergunning bij zich te hebben
4. Als je als groep gaat vliegen denk ik dat het het beste is dat het merendeel van de vliegers lid is van de K.N.V.v.L
Er kunnen (denk ik) best wel wat 'introducees' (= geen K.N.V.v.L. leden) bij zijn, maar er is afgesproken met de
gemeente Ermelo en de boswachter dat de vliegers lid zijn van de K.N.V.v.L. Ook is het zo dat als je lid bent van
de K.N.V.v.L je verzekered bent.
5. Rekening houden met andere recreanten
Het klinkt misschien allemaal wat overdreven en formeel maar zo liggen de afspraken nu eenmaal, en
zoals jullie waarschijnlijk al weten (vermoeden): het vliegen op natuur / heide gebieden ligt gevoelig in
Nederland. Begrijp me goed ik wil absoluut niet het belerende vingertje op steken, want zoals ik inmiddels de meesten
van jullie heb leren kennen weet ik dat we ons allen aan deze regels zullen houden. Zie het als extra informatie voor nieuwkomers......
Cheers
Bart
PS 1: Het is ivm met deze gevoeligheden waarschijnlijk goed om nog een of twee velden erbij te hebben waar
we zouden kunnen vliegen (Zuidlaren, Havelte, Zoetermeer, ergens in het zuiden). Op deze manier
kunnen dan toch veel vliegen en 'belasten' we Garderen niet teveel. Puur gevoelsmatig denk ik
dat we ongeveer 1x per maand op Garderen zouden kunnen vliegen. Misschien in de zomer wat vaker...
PS 2: Ik ben nu circa 32 jaar lid van de K.N.V.v.L. en heb heel wat discussies bijgewoond over het vliegen
op de heide velden. In de ogen van buitenstaanders / natuurliefhebbers, is het toch zo dat, en dat geldt
met name voor de vrije vlucht, er een groep mensen door de hei rent en deze beschadigd)
PS 3: Ik ben van nature geen zeikerd (althans dat denk ik) en wil in dit bericht ook niet zo over komen. Het was
een fantastische dag en ik had vandaag ook weer het liefst op de hei gestaan om te vliegen, maar ik denk dat
het is goed om voorzichtig te beginnen...