Training side-in en nose-in vliegen en servo tandwiel defect

• Topicstarter Topicstarter [BF]Robbie
  • Startdatum Startdatum
B

[BF]Robbie

Guest
Hallo,

Ik zal me even introduceren. Ik ben Rob en ik heb sinds vorig jaar een Smartech Aerohawk heli. Daar ik niet veel mogelijkheden heb om te vliegen is het er nog niet vaak van gekomen om te oefenen maar inmiddels gaat het hooveren vrij aardig. Omdat de aerohawk maar beperkt zin heeft om te vliegen zoals hij uit de doos komt heb ik er het een en ander aan veranderd. Het meeste pakte positief uit zoals de like90 rotorbladen en de dubbele hoofdmotor (eigen werk).

Nu ik voorzichtig een beetje side in probeer te vliegen crash ik nog wel eens. Meestal blijft de boel heel of is de schade vrij eenvoudig te verhelpen. De laatste keer ging het wat harder mis en nu is een van de servo's defect.

servo_c.jpg

Zoals zichtbaar is op de foto is een van de tandwielen finaal aan stukken :cry:. Het is niet zo kostbaar om een nieuwe servo te regelen, ongeveer 10 euro, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die wel eens de tandwieltjes hebben vervangen.

Zijn er verder nog truuks en tips om side-in en nose-in te leren vliegen zonder al te veel brokken? Ik zat te denken aan een simulator, maar mijn zender is daar niet geschikt voor.

Als iemand een goede tip heeft hoor ik dat graag.

Rob

Hier dezelfde vraag die al een tijdje door men hoofd spook, ik kan hoveren, side-in in elke richting, maar noise-in wil maar niet lukken. Ik oefen telkens op men aerofly pro deluxe en daar wil het redelijk op lukken maar zodra ik in het echt wil slaat de paniek toe... zijn er trukje om dit beter onder de knie te kunnen krijgen zonder te crashen?

Een van de manieren om nose-in te leren is helemaal opnieuw beginnen, met trainingskruis, maar dan meteen nose-in.
Je leert dan al de goede kant op te sturen voordat de heli van de grond is. Hier is eigenlijk geen gevaar bij want zolang je verkeert stuurt ga je natuurlijk nog niet omhoog. Als je hiermee begint denk je dat word nooit wat want iedere stuurbeweging is in het begin verkeert. Als je echter even doorzet zul je zien dat tegen de tijd dat de accu leegraakt je al meestal de goede kant opstuurt. De 2e accu zweef je al een beetje los van de bodem en wel nose-in.

tieske

Ik heb het gewoon gedaan. Als het op de sim lukt, lukt het in het echt ook. In de hal kwam een maat naast me staan en die zei 'Niet mieten, nose in joh' en de rest is geschiedenis.
Wat bij mij erg heeft geholpen is het besef dat een crash niet duur is met een micro. Verder begon ik nose-in op hoogte, en heb het later lager geprobeerd. Reden hiervoor is dat je je ontsnapping bij paniek moet aanleren, en hoogte = tijd bij het heli-vliegen. Je ontsnapping is staart; bij een aangedreven staart is mijn ervaring dat meer staart geven (Bij de Piccolo rechtsom) het meest gecontroleerd gaat.
Dus mijn advies: In de sim je ontsnappingen oefenen (Staart geven) en als je dat goed en instinctief beheerst op hoogte beginnen.

Veel succes!

Ton.

Bedankt voor jullie reacties. Veel sneller dan verwacht overigens.

Ah, gelukkig ben ik niet de enige die er moeite mee heeft. Side-in is voor mij ook nog lastig maar na een half uurtje prutsen leek het al wat beter te gaan. Maar om min of meer opnieuw te beginnen maar dan nose-in is misschien wel een idee. Zodra ik mijn servo binnen heb ga ik dat proberen.

Met een sim lijkt me ook een goede manier maar wat ik al schreef, mijn zender ondersteund dat niet. Is er een goedkope software/interface combinatie voor het trainen? Om er speciaal een zender voor te kopen is ook een beetje kostbaar. Dan zou het een zender moeten worden die voor de lange termijn bruikbaar is, dus ook 3D.

Welke sim valt dan aan te raden?

Ik heb de smartech gekocht vooral omdat hij goedkoop was. Eerst maar eens kijken of ik het leuk vond. Dat is het wel maar nu wil ik eerst redelijk leren vliegen voordat ik een duurdere heli de grond in boor. Ondertussen maar verlekkerd kijken naar die T-Rex-en en X400's.

[BF zei:
Robbie]

Welke sim valt dan aan te raden?

Reflex XTR, werkt ontzettend goed! Als je meteen aan de toekomst wilt denken wat betreft een zender (die ook bij de sim is te gebruiken) is hier de FF9 (Futaba) veel gekozen. Is wel een dure grap! Maar je kan er een lange tijd mee vooruit.

FF9 Zender +
FF9 radio 35Mhz
Tx battery
Rx battery
charger
4 servo S3001
9–channel PCM reciever 149DP 35Mhz
crystal

Reflex XTR met zenderkabel naar keuze

480,-
209,-
________________+
689,-

Er zijn natuurlijk ook andere zenders in de markt, goedkoper en duurder. Zoek eens op: Computerzender, Futaba FF9, Futaba FX18 helizender enz.

P.S. Dit zijn zomaar wat prijzen, snel op internet gevonden. Ergens anders zijn de spullen vastwel goedkoper te krijgen :)

Side in kun je oefenen door de heli naast je te laten hooveren met de neus in de wind, vervolgens draai je jezelf een kwart slag naar de heli toe en je hebt hem side in. Dit is een eenvoudige oefening en na een paar keer zul je zien dat het lukt. Probeer links en rechts te oefenen om te voorkomen dat je het maar aan 1 kant leert.

Voor Nose-in hier nog een truuk:

stuur daar waar de heli heen gaat. dus, Heli naar links. knuppel naar links.
Heli naar je toe, knuppel naar je toe.

Zo heb ik het geleerd, en kan nu wel nose-in maar nog niet side-in :oops:

Allemaal goede tips die ik wil proberen :!: . Volgende week heb ik als het goed is mijn nieuwe servo binnen en dan ga ik gelijk aan de slag.

Ik denk dat ik ook maar eens een nieuwe zender ga aanschaffen met sim. Kost wel even wat maar ik heb er zin in en het moet er toch een keer van komen :P. Die Futaba FF9 ziet er veelbelovend uit.

Een collega van mij had het ook nog over een Sanwa. Goedkoper en net zo goed. Heeft iemand daar ervaring mee?

Back