Trainingskruis maken

Voor ik zelf een heli aanschaf mag ik eerst eens proberen met de "oude" heli van iemand die een nieuwe en grotere gekocht heeft. Hij heeft enkel geen trainingskruis voor mij.

Ik wilde er dus in de lokale winkel een kopen maar ze waren uitverkocht. De verkopen raadde mij dan gewoon 2 carbon staafjes aan om zelf een te maken.
Ondertussen heb ik ook wat mousse balletjes gekocht in een speelgoedwinkel. De twee staafjes heb ik dus dwars door 1 van die balletjes gestoken om een kruis te vormen en de andere balletje uiteraard aan de einde opgeschoven. Dit lijkt mij vrij goed dacht ik.

Maar als ik kijk naar de commercieel te koop zijnde trainingskruisen dan zijn die allemaal licht piramide vormig. De vier hoeken zijn wat naar beneden gericht en zullen waarschijnlijk ook wat meeveren. De heli staat dan ook wat hoger.
Mijn zelf gemaakt kruis is gewoon horizontaal waarbij de heli niet veel hoger staat dan normaal. Veel kan dit kruis ook niet inveren vooraleer toch de grond word geraakt. Daarbij liggen mijn carbonstaafjes bovenop elkaar en "kruisen" ze elkaar niet. Ze zijn maar amper enkele mm dik, dus dat zal niet het grootste probleem zijn denk ik.

Is mijn eigenbouw-trainingskruis dan eigenlijk "veilig" genoeg?
Ik vermoed dat hetgene ik gemaakt best zal voldoen? Of niet?
 
Het kruis moet alleen voorkomen dat wanneer de heli te veel overhelt, de bladen de grond niet kunnen raken.
Als je als beginner probeert te hoveren en de heli krijgt zijwaartse snelheid die je nog niet op kan vangen dan wil je hem meteen weer aan de grond zetten.
Bij het smalle standaard onderstel zal de heli dan zeer waarschijnlijk omvallen als je deze aan de grond zet terwijl hij opzij schuift.
Als jou zelfgemaakte kruis dit kan voorkomen is hij goed.
Die flinterdunne stangetjes van een trainingskruis staan inderdaad iets naar beneden maar zullen de heli nauwlijks afremmen bij een te harde landing.
Het kruis wat ik voor mijn 450 gekocht heb is hiervoor veel te soepel.
 
Laatst bewerkt:
Als ik met mijn zelfsgemaakt kruis een harde landing zal maken, dan zal het niet veel meeveren.
Als ik het goed begrijp, dan is zo'n commercieel trainingskruis ook te soepel om bvb harde landingen op te vangen. En is het enkel om het kantelen tegen te gaan.
 
Wat belangrijk is bij een trainingskruis is:
Dat de balletjes op het eind van de carbonstaafjes zit, en dat de staafjes niet te ver doorsteken bij de balletjes.
Dit om het prikken van de staafjes in de ondergrond tegen te gaan als de heli schuin hangt.

gr Richard
 
Persoonlijk vind ik een meeverend kruis erg fijn, aangezien je dan als je in de problemen komt, of een te ruige landing maakt, een beetje veerkracht hebt om de klap op te vangen. Dat heeft mij veel schade bespaard, maar ik denk dat het er maar net van afhangt wat je het prettigst vindt. Als het ding er maar niet onderweg dondert ;) denk ik dat je er een heel eind mee komt. De mijne was ook zelf gemaakt, al gebruikte ik wel een koppelstukje om de 'piramidevorm' te krijgen.
 
Back
Top