Transformatie KDS naar Hobbyking/Trex

Hallo,

Vorige week heeft mijn zoon z'n KDS gecrasht. Snel een HK 450 pro TT kit besteld. Dit om snel weer te kunnen vliegen, en tevens bouw ervaring op te doen voor de onderweg zijnde Trex 550.
De originele KDS 3500 Kv motor weer gebruikt. Voor de bouw van de HK kit heb ik een Trex 450 pro manual gebruikt. Gisteren even proef gevlogen. Tot onze eigen verbazing vloog ie heel erg goed. Geen wiebelende staart. Geen trillingen en ook nog eens erg stil. Wel vond ik dat de motor erg warm werd. De ESC en de Lipo's bleven koel.
Nu staat in de Trex manual dat de pitch van -11 tot + 11 ingesteld kan worden, terwijl in de KDS manual de pitch van -9 tot + 9 ingesteld kan worden. Ook zijn de bladen op de HK 325 terwijl ze op de KDS 315 waren.

Ben ik de motor aan het overbelasten?
Er staat verder niets te lezen op die motor. Hij is zwart. Dat het een 3500Kv is, komt uit de manual. En als ik een andere motor moet hebben, moet dat dan weer een 3500Kv zijn? Ik zie dat voor 450 helies ook 1700 Kv motoren gebruikt worden. Er zit momenteel een 13-tands tandwiel op de motor, en het hoofdtandwiel heeft 150 tanden.
Tot slot heeft de KDS manual het over rotor speeds van 2000 toeren, terwijl de Trex manual spreekt van wel 3000 toeren. Beide voor de 3-D mode. Kortom, ik ben een beetje de weg kwijt met de te gebruiken motor.

Nogmaals, hij vliegt nu prima, maar ik zou hem niet opnieuw willan laten crashen voor een motor van 30 Euro of zo.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

In het algemene technische kennis topic staat een stuk over het berekenen van je toerental op de kop.. In het hoofdstuk over het afstellen en vliegen

Die 3500 is een normale waarde voor een trex se v2 klone.
13 tanden is dan denk weer aan de hoge kant, kijk ff of je ergens 11 of 12 te pakken kan krijgen.
Maar bereken eerst je toerental, en pas je throttle curve aan
Curve moet boven de 75% liggen, en moet vlak zijn. In normal moet dan het eerste punt 0 zijn, anders kun je de motor moeilijk uitzetten.
Opstarten gaat dan rustig dankzij de soft start, die je in moet stellen in de regelaar

Warme motor, bedoel je dan warm of heet?
Wat vind je heet?

Warm is niet erg, heet wel

Er zit een theorie achter...

vlak is om het voor de beginnende piloot een beetje makkelijk te houden

want, waarom gaan we allemaal bochten en lijnen in die curve zetten?
dat komt bij de brandstofmotoren vandaan. om de motor op 1 toerental te houden, moet je onder belasting meer gas geven, en zonder belasting minder. Doe je dat niet, zakt de motor teveel in toeren en komt de heli omlaag, of de motor gaat over zijn toeren heen, en klapt.

Maar electro is geen brandstof. electro heeft vanaf de eerste omwenteling zijn volle koppel ter beschikking, dus eigenlijk is er geen nut om die throttle curve in v's of opgaande lijnen etc in te stelen, het veroorzaakt alleen maar dat de motor op en af gaat zitten toeren.
dit merk je bv als je hoovert met een lineaire lijn van 0 naar 100 (zoals velen de throttle curve zetten in het begin)
je hoovert, en verlaagd de stick iets om een tik omlaag te gaan. als gevolg verdraaid de pitch EN zakt de motor in toeren, waardoor de heli 2 x zo hard omlaag komt. dus je verhoogd de stick, motor toert op en pitch verdraait, heli schiet weer omhoog.
en, doordat de motor constant aan het op en aftoeren is, wordt het koppel zo raar en schokkerig dat de staart dit vaak niet bij kan houden en dus gaat wapperen en slaan.

Dus.
throttle curve in normal bv 0-75-75-75-75
idle 1 75-75-75-75-75
Wel soft start instellen in de regelaar, zoals gezegd zijn electromotoren nogal vroeg heel sterk, je stript bij de grotere heli's met gemak de tanden van de tandwielen als je te snel optoert.

als je uit de beginnersfase komt, en op een gegeven moment gecontroleert rond kunt vliegen, kun je gaan merken dat er toch een verschil in toeren te horen is als je vermogen vraagt.
electromotoren zijn erg sterk, maar een motor is ook maar berekent op zoveel vermogen bij zoveel stroom
hoor je dat hij inkakt bij vol vermogen, kun je de zijkanten van de curve iets verhogen
dus bv 80-78-75-78-80

governor is natuurlijk beter, maar dan moet je er wel 1 hebben die ook goed werkt.
er zijn er genoeg die niet goed werken, en als gevolg de staart laten slaan.

Warme motor.

Student,

Ik kan het niet meten, maar ik bedoel wel heet. Het metalen deel van de motor wat in het frame geschroefd is kun je nauwelijks nog aanraken. Je krijgt nog niet meteen een blaar. Verder heb ik de lagers bekeken. Maar die lopen gewoon soepel, zonder speling. V.w.b. die trottle curve. In de manual staat ongeveer en liniaire curve van 0 naar 100 procent. Licht gebogen in het eerste deel. Die curve loopt in de zender dan ongeveer 45 graden rechts omhoog. Begrijp ik je goed dat ik hem in Normal beter in het bereik van 0 tot zeg 25 procent van de stick travel al op kan laten lopen naar minimaal 75 procent, waarna de curve voor de overige 75 procent vlak blijft, dus de motor met een constant toerental.

Alvast weer bedankt.

je hoeft niet te meten..
heet is heet, als jij een motor niet constant vast kan houden omdat je gewoon je vingers verbrand, is hij te warm.

de handleiding is hierin altijd een beetje bijzonder
maar er zijn wel eens situaties waarin je af moet wijken om een beter resultaat te krijgen, daar is dit er 1 van.

qua curve, niet te moeilijk denken
in de meeste zenders stel je via 5 of 7 punten de curve in
mijn verhaaltje gaat uit van 5 punten, heb jij 7 punten doe je gewoon hetzelfde
eerste punt 0, tweede punt meteen 75.
eigenlijk is iedere zender daarin gelijk, alleen zet de ene zender het grafiekje wat meer centraal dan de andere

Eerste keer even voorzichtig met de gasstick, als je soft start niet goed gaat toert hij heel agressief op.
als je dat merkt, stoppen en je regelaar instellen.

die hete motor, best kans dat je nu te weinig toeren hebt
motor kan zichzelf dan niet gekoelt krijgen, daarnaast werkt hij dan een beetje op uiterste van zijn kunnen
onder de 75 % moet je eigenlijk niet komen, het rendement van regelaar en motor zit boven die 75%, eronder gaan er dingen warm worden
is je toerental te hoog moet je een kleiner motortandwiel erop zetten

Waarom zou je maar 75 procent regelaar opening wilen gebruiken? Een esc werkt toch minder efficient in deellast? Is het niet beter, om als je zonder governer vliegt, de curve op 100 te zeten en daar middels een juiste pinion op het goede rotortoeretal uit te komen? Mocht je motor dan nog te veel stroom trekken, lijkt me het kiezen van een exemplaar met een groter vermogen en juiste KV beter.
Meten is weten.

Een regelaar heeft zijn rendement zitten vanaf 75% tot 100%

Daaronder kan een regelaar heftig gaan sputteren door overmatig warm te worden, boven die 75 is er doorgaans weinig aan de hand

Binnen die marge stel ik doorgaans mijn pinion af op het toerental wat ik wil
ik heb zelf altijd 2 draaisnelheden ingesteld: 1 voor op het gemakkie oefeningetjes doen (langere vliegtijd) en 1 voor voluit rondraggen, dus altijd 100% zetten gaat eigenlijk niet

En 100% stel ik zelf bijna nooit in, maar dat is niet onderbouwd, gewoon gevoel
ik zit ook regelmatig met 1:1 motoren ed te stoeien, 100% belasting ben ik geen voorstander van
Maar nogmaals, dat is mijn gevoel, ik hou altijd graag net ff wat achter de hand
maar wel binnen de marge 75 en 100%

Qua amperes
ik dacht altijd dat dit gigantisch kon zijn. en het grappige is dat des te vaker en met meer mensen er over praat, komt er vaak regelmatig zomaar een ampere bij
dan zit je zo aan een regelaar van 50 amp op een 450, en ga je er van uit dat dit noodzaak is
laatst heb ik dus eindelijk een keer gelogd, blijkt dat ik met een relatief zware motor (die volgens allerlei testen op internet 40 amp trekt op een stevig toerental) maar 28 ampere trek..

Meten is weten
en trouwens niet alle warmte in een regelaar komt bij het regelen vandaan, een bec kan ook veel warmte genereren..

Als die motor zo warm word, bestel je een nieuwe.
Voor 3500kv is 13t de goede pinion.
Ongeacht de setting van de ESC, timing, en gas curve, moet dat ding normaal koel blijven,
aangezien mijn motortjes van de HK450 stuk voor stuk ook koel blijven.
Ik ben wel benieuwd naar het type motortje dat je hebt gekocht, linkje ?

welke regelaar gebruik je? en wat heb je voor timing ingesteld???

Zeer belangrijke vragen die niet gesteld zijn en er toch weer een hoop (onzinnige) antwoorden komen.

Probeer de timing eerst eens lager te zetten.

En voor temperatuur geld METEN!!!! 45 graden is voor je gevoel al heet en voor een brushless motor gewoon koel.

Mijn Scorpion wordt 75 graden op de windingen en das normaal. Deze houd je cht geen 3 seconden vast.

Dus meten is weten!!!!!

Een 13T pinion op een 3500 Kv is normaal. De 450 pro kits van Align komen met een 14T heb je 3400 rpm op full throttle.

Een 12 zou idd nog kunnen, een 11 is gewoon te weinig in mijn optiek.

Regelaar

Hallo Gevaho,

Er zit een HiModel FLY PRO Series regelaar in. De Fly-40a-pro SB. Dat heb ik gedaan omdat die KDS een regelaar had met een BEC van 2A. Omdat er nu 3 Hitec 5065 mg op de swash zitten heb ik die Fly regelaar gekocht. Daar zit tenminste een manual en een programmeerkaart bij. De timing staat op automatisch.
Morgen gaan we weer vliegen. Ik denk wel, n.a.v. de vorige postings dat het toerental aan de lage kant was.
In normal ga ik nu in een 7-punts curve in de eerste twee punten naar 85%, en daarna blijft de curve vlak.
Ik probeer met deze heli wat bouw en instelervaring op te doen op een budgetair redelijke wijze. Dit om het te kunnen gebruiken als ik de bestelde Trex 550 in elkaar ga zetten.
Bedankt alvast voor het meedenken.

ERic Schumacher

Hallo Gevaho,

Er zit een HiModel FLY PRO Series regelaar in. De Fly-40a-pro SB. Dat heb ik gedaan omdat die KDS een regelaar had met een BEC van 2A. Omdat er nu 3 Hitec 5065 mg op de swash zitten heb ik die Fly regelaar gekocht. Daar zit tenminste een manual en een programmeerkaart bij. De timing staat op automatisch.
Morgen gaan we weer vliegen. Ik denk wel, n.a.v. de vorige postings dat het toerental aan de lage kant was.
In normal ga ik nu in een 7-punts curve in de eerste twee punten naar 85%, en daarna blijft de curve vlak.
Ik probeer met deze heli wat bouw en instelervaring op te doen op een budgetair redelijke wijze. Dit om het te kunnen gebruiken als ik de bestelde Trex 550 in elkaar ga zetten.
Bedankt alvast voor het meedenken.

ERic Schumacher

probeer een andere timing bijv. middel moter zou niet heet mogen worden.

Back