Transistor voeding kapot?

Rob

Forum veteraan
Ik heb een kapotte 13.8V voeding die ik voor het laden van mijn accu's gebruik. Deze heeft helaas de geest gegeven, uitgangsspanning nog maar 5V. De trafospanningen zijn wel aanwezig, alleen discrete componenten aanwezig dus ik ben begonnen de transistoren los te solderen en na te meten.

Ik kom een D313 in TO-220 behuizing tegen (aansturing 2x 2N3055) die nog wel 'goede' diodeovergangen heeft maar niet duidelijk door de ohmse meting komt (normaliter weerstand oneindig). Volgens mijn meting is het een NPN met de eerste pin als basis. De gemeten weerstand tussen de pinnen.
pin 1-2 weerstand 0.35M
pin 2-3 weerstand 2M
pin 1-3 weerstand 1.56M Ohm

Vragen;
- is deze transistor nog goed, mag je 0.35M ohm nog als oneindig zien?
- wat is een goede vervanger voor deze D313?

Alvast bedankt voor de hulp!

Zijn er geen gelijkrichter diode's defect? .... (zitten vaak met zijn vieren in één behuizing, met "slechts" vier pootjes) .....

Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat die transistor kapot is. Hij kan 60V hebben en een maximale collector stroom van 3Amp.
Meet de spanning op de basis van die 2SD313 eens. Als die spanning ongeveer 15,2V is dan werkt de hele regeling blijkbaar wel en is die 2SD313 kapot.
Is de spanning ongeveer 6,4V dan is de transistor hoogstwaarschijnlijk nog wel heel maar is er iets in de regeling defect. Wat? tja dat kan ik zo niet zeggen daarvoor zal ik het schema moeten kennen of de voeding voor me moeten hebben en meten.
Het zou overigens ook kunnen zijn dat de eindtorren (2N3055) defect zijn. Meet de basisspanning van die transistoren eens. Als die ongeveer 14,8V is en de uitgang is nog steeds maar 5V dan zijn die defect. Is de basisspanning ongeveer 5,6V dan zijn ze naar alle waarschijnlijkheid nog heel.
De datasheet van de 2SD313 kan je overigens HIER vinden. Een goede vervanger zou de BD537 kunnen zijn maar volgens mij is dit nog een redelijk actuele transistor dus zal hij nog wel leverbaar zijn.

Je kan met een gewone weerstands meter (multymeter) geen diodes op meten. de spanning waar mee gemeten wordt is gewoon te laag.
daarvoor moet je hem op een speciale diode stand zetten. dan lees je de drempelspanning van de diode af (anders om is oneindig).

Je kan voor die transistor zo'n beetje elke willekeurige npn transistror nemen met wat vermogen bijvoorbeeld een BD type.

Ik heb hier nog wel een handvol BD137 en BD241'ers liggen

wubbo zei:
...Je kan voor die transistor zo'n beetje elke wilekeurige npn transistror nemen met wat vermogen bijvoorbeeld een BD type.
Sorry Wubbo maar dat is wel erg kort door de bocht. Je moet er wel bij nadenken dat de transistor voldoende stroom kan leveren en dat de spanning die de tor kan hebben voldoende hoog is. Onder de BD types zijn er een stel die duidelijk niet gelijk gesteld kunnen worden met de 2SD313. Deze kunnen dus beter niet gebruikt worden.

Als je de BD243A bedoeld ja, die is ook geschikt. Het "probleem" is alleen dat die transistor al "oud" is. Hij wordt al een tijdje niet meer gemaakt dus kan het zijn dat er leveranciers uitverkocht zijn.

Ernst, hoeveel spanning zou er uit die trafo komen?, ik schat niet meer dan 15Volt, onbelast misschien 20. Anders zou het veel te warm worden.
En stroom? is uitgangsstroom / 20. (worst case)

BC'tjes zijn signaal torren
BD'tjes zijn power torren.
Ik schat zo in dat elke tor die 20Volt bij 1Amp aan kan, geplaatst kan worden. Natuurlijk zou ik min 50% over demensioneren.

@Rob ik heb een bak vol met torren, zeg het maar als je belangstelling hebt.

Ik heb alle torren, ook de 2N3055-ers, losgesoldeerd en gemeten met een multimeter op de stand 'diodemeting' voor de overgangen en de ohmese meting op de stand 'weerstandmeting', precies zoals Corrien me het in een ander draadje een keer heeft uitgelegd. Alleen de 2SD313 tor geeft een iets afwijkend beeld, de rest van de transistoren is goed.

De secundaire spanning is 2x 25VDC en de print wordt nog gevoed met een andere secundaire winding van 48VDC.

@Ernst: ik begrijp dus dat de 0.35-2 Mohm mag worden beschouwd als 'niet-geleidend' waarmee de transistor dan niet kapot zou zijn, daar hou ik het dan op. Ik zal alles weer aansluiten en de door jou genoemde spanningen meten en hier melden. Ik zal tevens een paar foto's maken en hier plaatsen, de print lijkt me voor de kenner redelijk eenvoudig.

@Wubbo, bedankt voor je aanbod. Uit de metingen zal moeten blijken of er een tor kapot is en het is dan natuurlijk mooi als je me daar dan aan kunt helpen. Bvd.

Allen bedankt zover!

Vooral die ene zin:"Ik schat zo in dat elke tor die 20Volt bij 1Amp aan kan..." zegt het eigenlijk helemaal Wubbo. Heel veel mensen maken die "fout". Het probleem is dat er niet aan gedacht wordt dat er spannings pieken die over die transistoren kunnen komen veel hoger zijn. Door allerlei oorzaken kunnen die pieken meerdere malen zo hoog worden als de voedingsspanning. Vandaar dat in de meeste voedingen die ontworpen worden door "professionals" transistoren worden gebruikt die daarop berekend zijn. Vandaar dus ook dat er hier een 60V type wordt gebruikt. Bij vervanging is het zeker verstandig om er ook weer een 60V (of hoger) type in te zetten want een 20V type zal naar alle waarschijnlijkheid vrij snel de geest geven.

Rob,
De door jou gemeten weerstanden zouden goed kunnen zijn maar, zoals al eerder door Wubbo is geschreven, je kan een transistor niet echt goed doormeten met een multimeter in de weerstands mode. De genoemde diode meetstand is daar beter geschikt voor maar ook als daaruit blijkt dat een transistor "goed" is kan hij toch kapot zijn. Alleen met een transistor tester kan je een transistor echt goed door meten maar slechts weinig mensen hebben zo'n ding. Ik heb er ook geen want ze zijn mij te duur. Een transistortje vervangen als je het niet vertrouwd is veel goedkoper en sneller.

Ernst daarom zei ik ook al "Overdemensioneren".

En die spanningspieken vallen nogal mee, er zit immers een (beker)elco achter.

Maar goed ieder zijn mening.

Wubbo,
Ik zit nu al bijna 30 jaar in de reparatie van elektronica. Gedurende 13 jaar daarvan heb ik bij Fokker alle soorten en vormen van meet en test apparatuur gerepareerd. Sinds Fokker is verdwenen heb ik voor diverse andere bedrijven gewerkt en daar onder andere voedingen, acculaders, harde schijven, monitoren, TV's en nog veel meer gerepareerd. In die jaren ben ik heel veel tegen gekomen. Zo zal je er versteld van staan wat er over zo'n grote elko nog voor spannings pieken kunnen ontstaan.
Overigens zullen de meeste pieken ontstaan over de transistoren en NIET over de elko!

Ernst ik ga mijn CV hier niet leerleggen en wil ook geen gelijk hebben of zo.
Maar reken maar dat je niet de enige bent die.............

Waarom niet de hele regelzooi er uit en vervangen voor een brugcel en een LM7812 of 7815?
Die kan meteen de 2N3055's aansturen.
Dan ben je voor 2 euro klaar.

Als je mooier wilt dan een LM317 er in.

GJ

GJVO, dat is ook goede een mogelijkheid.
Maar om accu's op te laden moet je wel de spanning kunnen instellen op 13,6 of 13,8 Volt. Dat kan ook goed door de spanning van de 0v van de regelaar de variëren.
En iets van stroombegrenzing is ook nodig, dat kan dan wel met een weerstand, de waarde en het vermogen weet ik zo niet. Moet even aan gerekend worden.

Als je het dan zo bekijkt is het misschien toch eenvoudiger om alleen een paar torren te vervangen.

Als je alleen een vaste spanning wil om b.v. een lader aan te hangen is jouw oplossing absoluut het overwegen waard.

Oh, ik dacht dat je het als gestabiliseerde voeding gebruikte.
OK, dan kan het beter met een L200.
Daar kan je de stroom en de spanning op instellen, vast of regelbaar.
Die is wel iets duurder maar voor een euro of 8 moet alles weer kunnen werken.

GJ

Hier dan meer info over de voeding waar de vraag over de D313 over ging. Ik heb alles weer ingebouwd en de uitgangspanning is slechts rond de 5V en deze verandert iets wanneer je aan de potmeter draait (afstelling 13.8V lijkt me).

- Spanning van voedingsprint naar 2N3055 eindtorren = 2x 25 VDC
- Spanning op regelprint van aparte winding = 48V
- TO-220 transistor = 2SD313
- Transistoren bij gele draad = BC560
- Transistor onder potmeter = onleesbaar

- Alle transistoren zijn los doorgemeten en zouden goed moeten zijn.
- De dioden zijn op print gemeten en geven diodeovergang.
- Er was 1 weerstand van 220 ohm zwartgeblakerd, deze heb ik vervangen.

Voeding bovenzijde
Voeding achterzijde
Voeding print voor
Voeding print achter

Zou fijn zijn als ik met jullie online hulp de voeding weer aan de praat kan krijgen. Ik weet dat deze voeding nieuw rond de 50 euro kost en dat er allerlei IC's zijn voor spanningsregeling maar deze voeding is een erfstuk, vandaar mijn interesse deze weer 'origineel' werkend te krijgen.

Ik zal de door Ernst genoemde spanningen nog even gaan meten en hier vermelden.

Rob,
Kan je (proberen) het schema uittekenen? Aan de hand van je foto's zou het mij misschien kunnen lukken maar met de print bij de hand gaat het veel makkelijker en beter.
Aan de hand van dat schema kan ik je hoogstwaarschijnlijk meer vertellen over een mogelijke oorzaak. O ja, welke weerstand was er zwartgeblakeerd?

Back