Transistor voeding kapot?

Ik had dit draadje nog niet gezien, vandaar een wat late reaktie. Volgens mij heb ik wel wat van deze PAN-voedingen gerepareerd. Als ik de grijze massa wat pijnig meen ik mij te herinneren, dat de voeding van het regeldeel meestal kapot gaat. Allereerst: waar zat die 220 Ohm weerstand, die geblakerd was? Meestal geeft dat een aardige indicatie waar je moet zoeken.

Voeding print voor
Als ik op dit plaatje kijk zie ik onderaan een 1N4002 diode met daarboven een weerstand van 22 Ohm. Als dit de defekte weerstand was klopt er iets niet in je opgave (is echt 22 Ohm). Volgens mij komt de voedingsspanning via de diode binnen en gaat dan via de weerstand naar een zenerdiode. Deze zener moet je dan vervangen. Dit is het groene ding, dat er naast ligt of het bruine geval, dat er zo'n beetje boven ligt. Als je aan de soldeerzijde de printsporen volgt zie je vanzelf welke van de twee het is (ik stem zelf voor de bruine). Op zo'n zener staat een spanning vermeld en die moet je er dan ook ongeveer over meten.

De groene diode hangt direct aan de weerstand van 22 ohm en op de printplaat eronder staat ook het symbool van een zenerdiode, onder de andere bruine dioden staat een symbool van een normale diode.

De spanning over de diode is 2,4 Volt en er staat op; een driehoekje met de punt naar beneden en daarachter 3A6 . Wat is de waarde van deze zenerdiode? Dan zal ik deze vervangen.

Ik heb nog wat zoekwerk verricht en ben uiteindelijk op de Vishay TLZ3V6A gestuit die het opschrift 3A6 heeft http://www.ortodoxism.ro/datasheets/vishay/85635.pdf . Het driehoekje op z'n punt is het logo van Vishay.

Dus ik ben eruit, het is een 3V6 zenerdiode. Ik ga deze 3A6 nu dus vervangen door een standaard 3,6V versie en dan kijken of de voeding weer werkt...

Back