Transportkoffer.

BYM

Forum veteraan
Tsjah, ik ben niet zo'n held met het bouwen van houtcreaties, en heb het plan opgevat een koffer te gaan maken voor mijn U2540 zodat ik die op mijn dakdragers mee kan nemen ...

Sinds ik een Volkswagen Lupo bestuur is de ruimte om dingen mee te nemen namelijk drastisch afgenomen ... :mrgreen:

Heeft iemand tips voor me wat ik kan meenemen in het ontwerp van zo'n koffer?

hallo mike

ik kan je wel een paar ideen geven
eerst en vooral ligt bouwen is de opgave
want anders is de kist met de boot niet te tillen
mijn toren kan van mijn boot afgeschroeft worden dus mijn kist is reeds 20 cm lager dan met de toren
ik gebruik 3 mm triplex en latjes van 3X2 cm om langs binnen de kist te verstevigen
op hun hoge kant zijn ze stevig genoeg om het gewicht van de boot te dragen
de steun past in een uitsparing zodat hij steeds opdezelfde plaats staat
foto's zeggen meer
sam0951u.jpg

sam0952n.jpg

sam0953j.jpg

sam0954x.jpg

gr raf

Hoi Mike,

Ik zou in ieder geval zorgen dat de kist meerdere steunpunten voor de romp / techrek heeft. Zoals Raf het doet met de standaard standaard ( :D ) kan voor binnenin de auto prima, maar op het dak vastgesnoerd krijgt de romp vast meer klappen te verwerken. Ook van boven steunen aan de deksel maken zodat de romp niet op kan springen bij de eerste beste verkeersdrempel. Ook voor en achter wat schuim plakken, en waar de romp de zijnkant (dreigt) te raken ook. Vier handvatten lijken me ook geen overbodige luxe om het ding op het dak te krijgen, en mogelijk alvast een paar dragers reserveren als je ergens heen gaat .. ;)

hallo

ja lex heeft gelijk bij mij zitten ze der ook in maar niet op de foto te zien
ik heb voor het tech rek vast ingelijmde steun punten (half rond)waar het in ligt
de romp wordt voor en achteraan gestut door blokken styrodure die ik er tussen steek
ik heb vandaag eindelijk eentje vast gelijmt hahaha kwam meteen goed uit dat ik die foto moest nemen
voor op de portebagage zou ik inderdaad een paar riemen binnen in voorzien waarmee je de romp echt kunt vast leggen
eventueel elastiek (snelbinders) van een fiets
ik moet de kist wel elke keer uit de kelder sleuren
op de bagagedrager of in de auto is eigenlijk het zelfde alles blijft mooi afgeveerd
maar in een aanhanger das pas afzien voor een model
je kan opteren om zoals ik een brede koffer te maken
of je laat de boot ineen staan en je maakt 1 lange koffer
ik denk dat een lange beter te hanteren is om ze boven op je auto te krijgen en ook minder wind pakt

gr raf

op de bagagedrager of in de auto is eigenlijk het zelfde alles blijft mooi afgeveerd

Geveerd wel, maar denk eens aan de korte wielbasis van een Lupo. Dan schud iets bovenop het dak toch redelijk heen en weer denk ik .. :rolleyes: Het zijn dan meer de vooruit-achteruit krachten die spelen dan op en neer. (Nee, laat de getinte opmerkingen maar achterwege ... :D ) Mijn Berlingo heeft dit ook, en die is dan nog wel Frans afgeveerd.

ha ja niet aan gedacht
inderdaad een korte auto heeft daar meer last van dan een clipper
heb niet kunnen zien hoe de JB in zijn kist zat want die is er door het slechte weer nooit uit geweest spijtig genoeg

gr raf

Hmmm dank je wel raf, ik kan mn fantasie er weer eens op botvieren.
Denk sowieso dat ik de voorzijde schuin moet maken ivm aerodynamica.
Betreft de binnenkant, licht bouwen is inderdaad slim ja :yes:

De standaard standaard (goeie idd Lex :mrgreen:) ligt denk ik dan niet in de transploft koffer, omdat ik vrees dat die van te hard kunststof is en de schokken veel te veel door zal geven.

Ik denk dat ik op zoek ga naar dik en stevig schuimrubber, een stevige variant, en die op de juiste manier uit ga proberen te snijden zodat ik op de totale oppervlakte volledige steun geef aan de sub.

Betreft de afmetingen Hans, ik heb twee delen die best lang zijn, eentje van 1,60 en eentje van 1,65 .... Het liefste vervoer ik ze apart van elkaar en niet in elkaar om er zo voorzichtig mogelijk mee om te gaan.

Zo kan ik het schokken zoveel mogelijk opvangen ....
Mijn toren kan wel verwijderd, maar de glijstangen voor de periscoop zijn ongeveer net zo hoog dus dat heeft weinig zin .... en op zn kant leggen voel ik ook weinig voor ivm dwarskrachten (of zit dat dwars tussen mn oren)

Op naar de denktank :)

Cristiaan Ham had in het verleden een XXI op de kofferbak van zijn Mazda mx5 staan.
En zo over de autoweg.
Bekijks had hij genoeg.
Raf heeft dit waarschijnlijk ook wel gezien.

Hein

hallo Hein

ja zeker wie niet
ik vervoeder mijn toenmalige skipjack zo boven op het dak
en dit zonder de toren
het leek wel een bom die ik aan het vervoeren was hahaha
daar werden ze toen eventje stil van bij kmyca hahaha
gr raf

raf.
zoek jij toevallig nog een graupner r 700 ontvanger ?
er staat er 1 te koop bij de electronica afdeling

Ooit heb ik een brede dakkoffer gemaakt voor op de auto en vouwwagen.
Ik had voor de stevigheid alu hoekprofiel gebruikt (50x50x2).
En dun (3 of 5mm, weet het niet zo) triplex.
Door het alu kon ik het hele zaakje zo in elkaar poppen met popnagels.
Wat siliklote kit ertussen en het zaakje was nog waterdicht ook. :D
Functioneert nu al een jaar of tien.

Ipv siliconenkit zou ik tegenwoordig lijmkit gebruiken (bijv Tec7. Dan overleeft de inhoud in ieder geval een hoosbuitje.

Voor de kist zelf: Ik zou eens kijken naar www.flightcase-brico.be

Op de bodem wil je de bevestingingen aan de dakdrager stevig uitvoeren. Tenzij je de boel natuurlijk met een paar spanbanden vastzet (de spanbanden die over de vlakke delen van de kist lopen moet je een halve slag draaien, zodat er een draaiing in zit. Dat voorkomt zingen en trillen, wat weer schade kan veroorzaken.)

Met de inhoud van de kist kan ik je niet helpen, hooguit zou ik overwegen de boot op zijn kant te leggen, dan is de kist lager. De WTC kan ernaast. Idd goed naar alle kanten afsteunen, liefst in verend materiaal (gebruik bijvoorbeeld zelfklevend celrubber van 2 of 2,5cm dik).

Ook hier zijn de leasebudgetten niet meer hobby-proof...

De inhoud is gewend een paar meter onder water te vertoeven, dus waterdicht maakt me weinig uit :rolling:
Watervast hout of lakken daarentegen vindt ik weer wel belangrijk, om te voorkomen dat ik ieder jaar een nieuwe koffer moet maken :)

De WTC kan er niet uit, maar op zijkant leggen ga ik wel proberen ...

hallo mike

mijn kisten gaan jaren lang mee
een paar lagen parket lak er op en in en ze kunnen tegen water
gr raf

De WTC kan er niet uit, maar op zijkant leggen ga ik wel proberen ...

Ik denk dat er met 'WTC er uit' in dit geval bedoelt wordt dat je het techrek uit de boot trekt en dit naast de romp parkeert.

Verder moet je denk ik oppassen met dat op z'n kant leggen. Al het lood zit helemaal onderin de boot, als ik me herinner een kilo of acht. Als je dan de romp op z'n kant trekt wil die heel erg graag weer rechtop gaan liggen! Dat moet je dan op de één of andere manier fixeren, en dan krijgt de relatief dunne ABS romp mogelijk erg veel op z'n donder bij hobbels in de weg. Je krijgt dan redelijk vrij hangende, alleen aan het ABS gelijmde 1,2 kg ware (of was het nog meer?) loodstaven. Op de kiel laten staan en daar ook laten dragen is denk ik een veiliger optie. Dan kan ze redelijk veel klappen hebben. Een smalle hoge kist heeft evenveel luchtweerstand als een platte brede .. ;) Of mogelijk alleen een uitstulping voor de toren er op maken?

Ik denk dat er met 'WTC er uit' in dit geval bedoelt wordt dat je het techrek uit de boot trekt en dit naast de romp parkeert.

Verder moet je denk ik oppassen met dat op z'n kant leggen. Al het lood zit helemaal onderin de boot, als ik me herinner een kilo of acht. Als je dan de romp op z'n kant trekt wil die heel erg graag weer rechtop gaan liggen! Dat moet je dan op de één of andere manier fixeren, en dan krijgt de relatief dunne ABS romp mogelijk erg veel op z'n donder bij hobbels in de weg. Je krijgt dan redelijk vrij hangende, alleen aan het ABS gelijmde 1,2 kg ware (of was het nog meer?) loodstaven. Op de kiel laten staan en daar ook laten dragen is denk ik een veiliger optie. Dan kan ze redelijk veel klappen hebben. Een smalle hoge kist heeft evenveel luchtweerstand als een platte brede .. ;) Of mogelijk alleen een uitstulping voor de toren er op maken?

Goed punt Lex, van dat lood, dat was ik alweer vergeten ....

Denk je dat ik hem beter in elkaar kan vervoeren dan in twee delen naast elkaar? (jij kent dit schip beter dan geen ander ...)

Betreft de uitstulping, nee aerodunamisch kan ik het beter uit een stuk maken met een schuine punt aan de voorkant, dat laatste moet ik dan even bedenken hoe ik dat ga doen nog ....

hallo mike

het is een kwestie van gewicht dat op je romp komt
als je de wtc inelkaar gaat zetten komt al het extra gewicht van je electronika en accu's ook nog eens op die paar punten als je hem in de steun legt te staan
ik zou het tech rek voor transport in een buis steken dat in een apparte koffer zit
twee smalle is makkelijker te hanteren dan een brede (heb ik zelf en het is een heel gedoe)
ik zelf ga de kist ook veranderen en de steun daar maak ik ook een nieuwe voor
ik kies dus resoluut voor twee kisten
eentje met de romp en toren en eentje voor het techrek en dat achterste stuk van de romp
foto's volgen misschien morgen reeds
gr raf

Ik vind Raf's idee met het techrek in een losse buis, en die dan goed vastzetten in de koffer, een goed idee. Maar goed ondersteund op een eigen standaard kan natuurlijk ook. In principe ligt het teckrek natuurlijk mooi in de romp, maar dan krijgt de romp ook dat gewicht te verwerken, wat Raf al aangeeft. Let alleen wel op een goede ondersteuning van het achterschip. Met een los techrek zit dat nou niet bepaald 'rock solid'... Ik zou het dus ook uit de romp vervoeren, al was het alleen al om wat lengte te besparen.

hallo
voorlopig heb ik het dus in de originele steun liggen en vooraan en achteraan ondersteunt
maar daar het zolang is krijgt het inderdaad nogal wat te verwerken
in de nieuwe kist schuif ik het dus in een pvc buis en zit het wel helemaal lekker opgesloten en kan het niet meer doorbuigen
dat de bajonetniet sluit is geen probleem ,een stuk schuimrubber houd het wel op zijn plaats
vandaag hout halen dan kan je de vorderingen zien
gr raf foto's volgen

Back