Transversale lift en rotortoerental

Ik heb laatst met mijn robbe spirit pro 'gevlogen' op een dag met een vlagerige wind , tussen een aantal woonhuizen in. Als er een windvlaag kwam werd de heli een aantal meters de lucht in geduwd door de transversale lift.

Als ik dit wil verminderen, zou ik de heli moeten verzwaren. Maar helpt het ook als ik het toerental van de rotorkop omhoog breng bij een kleinere pitch ??? Dan wordt de verhouding van de snelheid van de aangevoerde lucht ten opzichte van de lift van de rotorbladen waarschijnlijk anders en heeft dan minder invloed ?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ?

De heli weegt nu ca. 1200gram. RPM = 1400 -1500

Dit heeft volgens mij ook een hoop te maken met een vacuüm die de heli boven zichzelf trekt.
Op het moment dat er wind opsteekt zal de luchtdruk boven de heli veranderen.
Verse lucht wordt aangevoerd, de luchtdruk verhoogt, de bladen krijgen meer grip op de lucht en de heli zal stijgen.

Bij zijwind of voorwaardse snelheid van de heli zal aan 1 kant een blad tegen de wind inslaan ( heeft hogere snelheid tov de lucht zeg maar ) en de andere met de wind meeslaan ( heeft minder snelheid tov de lucht). Dit laat de heli 'kantelen' zeg maar.

Door de toeren te verhogen zal het kantel effect verminderen omdat het snelheidsverschil tussen de bladen (tov de lucht) minder wordt bij een hoger toerental maar effect van stijgen dalen blijft zeker aanwezig. bovendien zullen de excentrieke krachten van de bladen verhogen dat hem ook stabieler maakt. ( hoe harder een tol draait, hoe stabieler hij is zeg maar )

Heeft iemand anders hier ook nog een mening over?
Vind dit wel een interressant onderwerp.

Een flinke windvlaag zal de heli altijd doen stijgen, met een hoger toerental krijg je meer controlle over de pitch maar het effect blijft.
Wat hier wel een grote rol in kan spelen is het profiel van je bladen.
Half symetrische bladen zijn plat van onder en bol van boven, hierdoor geven ze meer lift en zijn gevoeliger voor windvlagen.
Vol symetrische bladen zijn onder en boven gelijk en hale hun lift uit de bladhoek.

Zelf ondervonden dat een symetrisch profiel en/of een hoger toerental beide zorgen voor dat de wind minder van invloed is.

Back