tranzistor uitmeten

Hoi,

meestal is het wel mogelijk maar zoals Ron al zegt om hier wat meer op te kunnen zeggen hebben we wat mer info nodig ;)

mark

hoi,

Het gaat om een tranzistor die zich op de printplaat van m'n regelbare voeding bevind en zorgt dat er licht uit de digitale display tevoorschijn komt.

Ik heb deze willen solderen en is eigenlijk en beetje mislukt,en nu heb ik me laten vertellen dat dit dingetje niet te warm mag worden dat deze anders stuk gaat.

Typenummer KA 7805

Dit is geen transistor maar een IC welke voor een 5 Volt spanning zorgt.
Je kunt deze gemakkelijk controleren met een multimeter.
Text van het onderdeel naar je toe / aansluitingen aan de onderzijde.

Min (zwarte) meetkabel op de midden aansluiting & de plus (rode) meetkabel op de rechter aansluting van de KA7805.

Je moet dan een spanning meten die ongeveer 5 Volt is. (max ca 0,1V)

Overigens kan een 7805 als ie niet in werking is heel aardig tegen warmte dus van solderen zal ie niet snel kapot gegaan zijn. Je hebt meer kans dat als je hem veel te heet hebt gestookt met de soldeerbout dat je de printbanen vlak bij de 7805 hebt gesloopt ...

Mark

Het oplichten van een digitale display, is niet simpel met een transistor.
Dit gaat heel wat gecompliceerder en hangt af van het type display dat is toegepast. Globaal worden er nog 3 soorten gebruikt te weten, LCD, LED en fluoricent. Fluoricent display's worden gestuurd met digit drive en digit scan pulses en hebben een spanning nodig van -30 volt. LCD wordt aangestuurd met een XY matrix en wordt verlicht met een gloeilampje van meestal 6 volt. LED display's hebben een sequence sturing waardoor ze oplichten, werkt iets anders dan een fluoricent, maar komt op hetzelfde neer. Dus zomaar een onderdeel er uit halen van dat zal het wel zijn, heeft totaal geen zin en maakt het alleen maar moeilijker voor degene die het later moet gaan repareren.

Groetjes Hans.

Die IC was afgebroken( pootjes afgebroken) en heb geprobeerd deze terug te plaatsen,maar de display brande niet.heb nu deze morgen een nieuwe IC gehaald en die erop gesoldeerd en alles was terug OKE

Back