Traxxas 4 Tec 2.0 VXL

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Stijn H, 19 sep 2018.

  1. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Inleiding
    Ik ben nog relatief nieuw in de hobby, iets meer dan een jaar ben ik gestart met een 2e hands Rustler ( brushed, vrij snel omgebouwd naar een brushless versie). Enkele maanden later heb ik een Slash 2wd roller met wat werk aan gekocht, die uiteindelijk ook een brushless motor heeft gekregen.
    Ik reed met 2S lipo’s, zowel off-road als on-road .

    Na de lancering van de Traxxas 4 tec 2.0 vorig jaar begon langzaam de interesse te groeien om een on-road wagen aan te schaffen, een wagen puur voor op de straat of op een parking, geen auto voor op een circuit.

    Toen een paar maand geleden een VXL-versie werd aangeboden op een 2de hands-site aan een schappelijke prijs, was de knoop snel doorgehakt.
    Er kwam een wat oudere 3S batterij bij en een body die al op een andere auto dienst had gedaan, prima om mee te starten.

    Eerste impressies
    Wat bij het in de handen nemen van de wagen onmiddellijk opviel was het gewicht van de wagen, wat een solide indruk gaf.

    Impressies tijdens de eerste rit :
    - de wagen is snel (2S Lipo) – vooral de acceleratie vond ik indrukwekkend
    - de wagen is erg baanvast.

    Impressies na een paar maanden
    Ik heb de wagen ondertussen een 4 tal maand en heb er ± 40 packs mee gereden.
    Tijdens de eerste weken uitsluitend op 2S, de laatste tijd bijna uitsluitend op 3S.

    Waar ik de snelheid op 2S in het begin al indrukwekkend vond, wordt het op 3S echt wel heel indrukwekkend. De 3S geeft echt wel een extra oemph.
    De snelheid op 2S heb ik nog niet gemeten, met een 3S batterij en de standaard vertanding haal ik net 80 km/uur.

    Maar het platform is tot meer in staat.



    149 mph !!

    Wat het rijden zelf en de wegligging betreft blijf ik zeer tevreden: de wagen kleeft aan de weg.
    De relatief beperkte ruimte tussen bodemplaat en wegdek zorgt er wel voor dat kleine oneffenheden in het wegdek of steentjes of rommel die op de weg liggen snel voelbaar zijn. Grotere oneffenheden in de weg kunnen er voor zorgen dat de wagen weg wordt gekatapulteerd.
    Het rijden is dan ook niet vergelijkbaar met een Slash of Rustler, die meer over de weg zweven en veel minder last hebben van onefenheden.

    De eerste rit was in een woonwijk in aanbouw (straat in betonplaten), waar we regelmatig met de rustler of slash gaan rijden. Al snel werd duidelijk dat dit niet de beste locatie is om met deze wagen te rijden : de relatief smalle straat bood te weinig ruimte biedt om fijn te draaien , een te oneffen wegdek + betonnen stoepranden die weinig ruimte laat voor fouten.
    Voor deze wagen heb je ruimte nodig, zowel in de diepte, om snelheid te nemen en uit te bollen, maar ook in de breedte. De volgende ritten heb ik gemaakt op de parkings van een aantal supermarkten in de buurt, waar ik de stukken uitzoek met een relatief vlak wegdek.

    Technisch
    De VXL-versie en de versie met de Ford GT-body hebben TSM (Traxxas Stability Management).
    TSM stabiliseert de rit, wat zeker bij hogere snelheden handig is.
    De mate waarin dit gebeurt kan je regelen op de zender met een draaiknop.
    Het rare aan TSM is dat je het maximaal op 50% mag instellen, anders kan de sturing een eigen leven beginnen. De instelmogelijkheden liggen dus tussen 0 en 50%.
    Wat mij wel opviel is dat de draaicirkel vaak groter wordt als TSM is ingeschakeld, ook bij lagere snelheden.
    TSM is voor mij niet essentieel, maar het staat wel meestal aan.

    De zender werkt prima en heeft een goed bereik.

    De servo is een klassieke 2075 van Traxxas.
    Deze heeft de laatste tijd geen goede reputatie, er zijn veel meldingen terug te vinden van servo’s die kort na de ingebruikname van de wagen de geest hebben geven.
    Ik vermoed in mijn wagen nog de originele servo zit. Hij doet het, veel meer kan ik er niet over zeggen.

    Motor, ESC en vertanding
    De VXL versie heeft de gekende Velineon VXL-3s ESC en Velineon 3500 brushless motor, die oa ook terug te vinden is op de VXL-versies van de Rustler, Slash en Stampede.
    Deze combo kan 2S en 3S lipo’s aan, maar … .

    Een gekend probleem bij deze combo is dat de temperatuur van zowel de motor als de ESC te hoog kan oplopen. Zelfs bij gebruik van de stock-gearing op 2S-lipo, zeker bij gebruik van een 3S-lipo.

    Tijdens mijn eerste rit, bij een omgevingstemperatuur van 22°C liep de temperatuur op de motor op naar 160° F op 2S, met de standaard vertanding (de 4 tec 2.0 VXL heeft standaard een 29t pinion en een 70t spur - 48 pitch).
    160° F wordt vaak naar voor geschoven als limiet waar je best onder blijft.
    Met een 26t pinion zakt de temperatuur naar een 150° F bij 22°C omgevingstemperatuur / 155°F bij 25°C omgevingstemperatuur.
    Nog iets te warm naar mijn goesting.
    Een eerste optie was om de vertanding verder aan te passen.

    Een tweede optie die zeer vaak wordt gebruikt bij deze motor, is het toevoegen van koelvinnen aan de motor (meestal met een fan).
    Momenteel heb ik op de motor een combinatie van een Integy koelvin met fan (T8635BLUE T2) en een koelvin van Bastens/Integy (zonder fan). Dit blijkt voldoende om zelfs bij 3S de temperatuur onder controle te houden.
    Ik heb opnieuw de 29t pinion geïnstalleerd, waardoor ik ook terug iets meer snelheid heb (± 140°F bij 22°C omgevingstemperatuur).

    Wat de ESC betreft, de vorige eigenaar had er al een kleine fan op geïnstalleerd , waardoor de temperatuur niet hoog oploopt. Traxxas heeft zelf ook een fan voor dit type ESC (TRX 3340).

    Chassis en onderdelen
    Buiten het aanpassen van de pinion en het toevoegen van de koelvinnen heb ik nog niet gesleuteld aan de wagen en kan ik niet veel meer vertellen dan wat er elders te lezen valt.
    Anderzijds is het feit dat ik er nog niet aan heb moeten sleutelen ook een indicatie dat het kwalitatief gewoon een goede wagen is.
    Ook op het Traxxas Forum heb ik nog maar weinig berichten gezien die zouden wijzen op structurele problemen.

    Positief: verschillende merken hebben “aftermarket” onderdelen voor dit platform (oa HR, STRC, GPM).

    Banden
    Traxxas levert de 4-tec met 26mm banden vooraan, 31 mm achteraan.
    Deze banden zijn goed (gebruikt op tarmac) en kunnen heel wat packs draaien voor ze volledig zijn doorgesleten.
    Traxxas heeft ook drift-banden uitgebracht, hier heb ik geen ervaring mee.

    Alternatieven zijn terug te vinden bij HPI, Proform (VTA) en andere merken.
    Op fora wordt vaak verwezen naar foam-tires (oa van Contact) voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Mijn ervaring hiermee is beperkt maar voorlopig wel positief.

    De banden op dit type wagen verslijten sneller dan bij een Slash of Rustler, waardoor banden een grotere kostenpost kunnen zijn.

    Body’s
    De body-posts zijn aanpasbaar in meerdere richtingen waardoor 190mm en 200mm body’s kunnen worden gebruikt.
    Het aanbod is zeer uitgebreid (Traxxas, HPI, Killerbody, …. ), waardoor je de wagen echt naar je eigen voorkeur kan aankleden.

    IMG_20180826_072933945_1.jpg

    Meer info ?
    Voor meer leesvoer verwijs ik je graag door naar het Traxxas Forum (https://forums.traxxas.com/forumdisplay.php?120-Traxxas-Ford-GT).

    Besluit:
    Ik ben globaal erg tevreden over deze wagen.
    Het is een andere rit dan off-road wagens bieden. Niet iedereen zal hier van houden.
    Ik hou van de wegligging, de snelheid die hij biedt en de kwaliteit van het chassis.
    Een ernstig minpunt bij de VXL is dat motor en ESC bij gebruik van de standaard vertanding snel warm lopen, zelfs bij 2S. Dit zou echt niet mogen.
    Voor de prijs die ik er voor heb betaald ben ik een gelukkig man.
    Of het de nieuwprijs waard is, vind ik een lastige vraag om te beantwoorden. Ik vermoed dat ik eerder voor de brushed versie zou zijn gegaan en deze aan te passen naar brushless (met een gyro ter compensatie van de TSM-functie)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoewel je geen intentie hebt om op een circuit te rijden wil ik je toch aanraden om dit eens te proberen. Roeselare is (indien je woonplaats klopt) niet ver bij je vandaan en ze hebben net een prachtig nieuwe accomodatie gekregen welke spoedig officieel geopend wordt. Uiteraard is er nog activiteit op de oude baan.

    Als je het RC racen leuk vindt zal je dan merken dat circuit rijden met anderen best wel eens leuker kan zijn dan doelloos op een parkeerplaats rijden. Maar haal wel de TSM eraf, dat doet je leren rijden en de gebreken in de auto eerder aanvoelen.
     
  3. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Misschien inderdaad iets om eens uit te proberen.
    Ik had er al over gelezen, de vorige eigenaar van de wagen had er ook over gesproken.
    Er is dichterbij ook een club actief.
    Maar ik hou er wel van om gewoon een kwartiertje of langer wat heen en weer te rijden op de parkings op een denkbeeldig parcours, op het moment dat ik er zin in heb/nood aan heb.
     

Deel Deze Pagina