Traxxas Maxx omgebouwd maar wheelies blijven

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Christian180180, 4 apr 2022.

  1. Christian180180

    Christian180180

    Lid geworden:
    4 apr 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Overijssel
    Beste, ik kon geen topic vinden vandaar dat ik een nieuwe plaats.
    Ik heb vorige jaar een Maxx gekocht (v1) en wat een fantastische auto! s nel heb ik ook een Slash 2wd erbij gekocht voor de kids :)
    [​IMG]

    Echter gingen de banden van de Maxx continu baloonen / bol staan, plus continu op de achterbanden waardoor je veel snelheid en grip verliest.
    Met name om de banden heb ik de Maxx aangepakt
    -Wide Kitt gemonteerd
    -Andere naaf voor de nieuwe banden
    -Setje nieuwe banden MFT

    Echter blijft de auto nonstop op de achterbanden gaan, iemand nog tips?
    Enige wat een min-punt is sinds deze upgrade dat langzaam optrekken niet heel fijn gaat, gaat iets stotterend/happerend
    meteen vol gas gaat beter? andere vertanding?

    [​IMG] [​IMG]
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    zit daar niet gewoon een slipperclutch in ?
    dat stotteren heet gogging dacht ik. is het een sensored motor en esc set? wat zit er in?
    je zou misschien met de timing van de motor kunnen spelen of een kleinere pinion kunnen monteren. de slipper clutch iets losser zodat de voorwielen aan de grond blijven.
    opties genoeg maar je moet je er even in verdiepen.... vragen mag natuurlijk altijd want er zijn mensen zat die inmiddels veel ervaring met die apparaten hebben maar dat betekend dus ook dat er zat ook google te vinden is.

    wat voor motor esc set.
    vertanding
    accu
    settings
     
  3. Christian180180

    Christian180180

    Lid geworden:
    4 apr 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Overijssel
    Beste voor je reactie, ik zal het e.e.a. toelichting.
    Het is een Traxxax Maxx (versie 1) met een 540XL-motor met Velineon VXL-4s.
    Via de bluetooth module / app kan ik niks aanpassen qua differentieel helaas.
    Deze Maxx heeft deze GEEN slipper clutch is mij vertelt...

    technische specs:
    • Snelheidsregeling: Velineon VXL-4s
    • Motor (elektrisch): 540XL (2400 kV)
    • Transmissie: enkele snelheid
    • Totale overbrengingsverhouding: 11,86 (24/50)
    • Differentieel type: verzegelde, geharde stalen afschuining, beperkte slip
    • Versnellingspitch: Module 1.0
    • Chassisstructuur / materiaal: composiet modulaire kuip
    • Remtype: elektronisch
    • Aandrijfsysteem: asaangedreven 4WD
    • Besturing: dubbele afschuifkruk
    • Radiosysteem: TQi ™ 2,4 GHz-zender met TSM®-ontvanger ™
    • Servo: koppel: 285oz-in.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat haperen bij langzaam wegtrekken is eigenlijk de regelaar die aan het zoeken is hoe de motor gedraaid zit.

    In zo'n motor zitten een paar spoelen.
    door er stroom op te zetten, wordt zo'n spoel een magneet.
    omdat er magneten in de motor zitten, gaat die spoel richting zo'n magneet
    bij de magneet gaat de spoel uit, en wordt de volgende spoel aangezet.

    je kunt je voorstellen dat dit heel erg timings gevoelig is.
    als de regelaar de motor met een verkeerde timing aanstuurt, loopt die motor, zeker met starten, niet lekker.
    eenmaal op gang draait het wel, maar het zal wat warmer worden.

    Speciaal daarvoor heb je ook motoren met een sensor erin, en speciale regelaars met sensor opening.
    door die sensor weet de regelaar exact hoe de motor zit, en kan dus meteen goed aansturen.

    1 ding wat je niet moet doen, is volgas weg als hij zo staat te hakkelen.
    in feite is die regelaar aan het zoeken, sluit hiervoor de ene na de andere spoel aan.
    op een gegeven moment gaat het draaien en komt hij in zijn programma.
    daarvoor is die regelaar die stroom aan het verhakken, en wordt dus bloedheet.

    ga jij volgas "erdoor" trekken, is die stroom alleen maar groter, en wordt de boel alleen maar heter.
    als dat ding dus niet van zijn plek komt, stop ook met gas geven.
    ik heb regelaars uit zien fikken na 10 sec niet op gang komen...
    in auto's is het koelblok groter, waarschijnlijk houd dat misschien 20 sec uit..
    maar houd hier erg in..

    je zal trouwens zien, als de boel niet op gang komt..
    en je geeft met je voet de auto een duwtje en geeft dan nog eens gas, dan pakt hij wel in 1 keer.

    Iedere regelaar kun je de timing instellen.
    af fabriek staat dit op automatisch.
    maar daar zijn opties in.
    Goede kans dat dit niet werkt met bluetooth, vaak moet dat met een programmeerkaart, of via piepjes en volgas/rem geven.


    Cogging is wanneer de motor zonder stroom probeert rond te draaien, dan voel je de verschillende magneten.
    cogging zegt verder niets.


    Qua voorwielen de lucht in:
    ik neem aan dat je de topsnelheid graag wilt houden..
    anders omlaag gearen. is ook beter voor de motor en regelaar, wordt allemaal minder warm als het niet op de tenen hoeft te presteren.

    Wat ook kan helpen, maar ligt ook aan je rijgedrag: hardere achterveren.
    heeft het gewicht van de auto minder kans om achterover te gaan, en mee te helpen.

    Je gasvinger africhten scheelt ook heel veel natuurlijk:D
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Hmmmmm

    Cogging is juist het haperen en stotteren van de motor bij het op gang komen. Het probleem van brushless is dat het systeem met een terugkoppeling naar de regelaar werkt. De spoelen die de rotor laat draaien worden ook als sensor gebruikt om de positie van de rotor te lezen om zo de aansturing te optimaliseren. Hoe sneller een magneet (de rotor) een spoel voorbij gaat des te meer spanning in de spoel wordt opgewekt. Bij een laag toerental kan de opgewekte spanning te laag zijn dat de regelaar geen signaal ziet en raakt daardoor in de war.
    Betere brushless systemen hebben apparte sensoren dat met een appart kabeltje aan de regelaar wordt verbonden. Deze sensoren lezen de rotor al bij stilstand en kan de regelaar maximaal soepel de motor aansturen in de lage toeren. Een dergelijke "sensored" motor/esc combo zal een zeer prijzige upgrade zijn.

    Door te spelen met de timing zou je het minder kunnen maken ware het niet dat Traxxas geen timing opties kent
    https://traxxas.com/sites/default/files/KC2701-R00-3465-VXL-4s-Installation Instructions_WEB-EN.pdf

    Ook een slipperclutch is niet in de auto aanwezig en kan je daar niets mee doen.

    Wat blijft er over......
    De auto lager zetten, dat kan dmv de veer spacers weghalen of kortere veren plaatsen.
    Meer gewicht in de neus leggen. Niet ideaal, zeker niet als je jumps wilt maken maar kan helpen.
     
  6. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    probeer voor je eigen beeld vorming eens op 2s een stukje te gaan rijden na deze uitleg ipv 4s
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  8. Christian180180

    Christian180180

    Lid geworden:
    4 apr 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Overijssel
    Super bedankt voor jullie reacties!
    Ik ga er mee aan de slag, vooral de optie van een midden differentieel lijkt mij interessant, hierin ga ik mij verdiepen.
    Ook bedankt voor de toelichting van dat het stotteren / cogging.

    Hoop info en wijsheid rijker, ik ga het e.e.a. toepassen.
     
  9. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    op het www zie ik als oplossing alleen maar wheeliebars maar dat is geen oplossing, een slipper clutch of middendiff lijkt me beter
    ik weet niet wat je met de wagen doet maar als je op de baan gaat wedstrijdjes rijden dan zou je de olie in de shocks aan de achterkant dunnen kunnen nemen zodat hij meer in de dempers duikt bij het optrekken en de voorwielen aan de grond houd
    zoek ook eens naar triggerfinger. minder gas geven ;)
     
    seiran vindt dit leuk.
  10. seiran

    seiran

    Lid geworden:
    23 jun 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Joure
    Heeft u een computer gestuurde controller?
    Zo ja, ga eens spelen met de throttle curve.

    Het kan zo wezen dat uw controller een hele krachtige curve heeft of juist een softe onder in de range en boven in (boven de 50 - 60%)
    Een iets minder aggresieve curve heeft.

    2. Als je iets veranderd aan de wielen hetzij groter kleiner breeder wiel hub extender is het nooit verkeerd om te kijken naar een andere gear set hetzij alleen de pinnion gear
    Als is het niet om de snelheid maar om de levens duur van je electronica. Andere wielen kunnen bijvoorbeeld al veroorzaken dat een setupje warmer wordt dan bedoelt.
     

Deel Deze Pagina