Traxxas Rustler VXL - Bobbel in banden na water?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door christiaan100, 11 jul 2010.

  1. Na wat gereden te hebben op het strand gisteren heb ik wat water gehapt in zee. De banden zijn volgens mij vol water gelopen en bij hog snelheid kwam er een bobbel in de banden waardoor rijden niet meer mogelijk was.

    Heeft iemand een idee hoe ik het water/zand weer uit de banden krijg en hoe ik dit kan voorkomen. Ik rij op standaard banden/wielen van een Rustler VXL.

    Hartelijk dank
     
  2. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Je kan 2 gaatjes maken, in tegenovergestelde kanten van de band. Doe dit dan in de band zelf, en niet in de velg. Op deze manier gaan je banden bij hoge snelheid balloonen en wordt het zand / water er uit geslingerd. Je kunt ze ook los koken maar de vraag is of je ze dan ooit nog goed gelijmd krijgt i.v.m. lijmresten.
     
  3. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Kleine toevoeging op Lochii z'n tip...

    Zet niet zomaar een mes ofzo in je banden. Zorg dat je keurige gaatjes maakt. (een warmgemaakte bodyroamer vond ik zelf goed werken) Gaatjes ongeveer 3mm maken.

    Probeer zo min mogelijk de inserts te beschadigen. Anders is de kans aanwezig dat ze gaan scheuren.

    Om te voorkomen dat er weer water/zand in je banden komt, kun je de luchtgaatjes in je velg dichtmaken met een beetje secondenlijm.

    Verder zou ik uit het water blijven met je auto...En zeker uit zeewater. Niet alleen je banden lopen vol, maar het zoute water helpt bv ook je wiellagers en electronica naar de "eeuwige jachtvelden" Ondanks dat Traxxas auto's vaak als waterproof bestempeld worden;)
     
  4. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, Belgiƫ
    Inderdaad, zeewater is nogal een aanslag op je auto... En water is sowieso al niet goed voor je foams.

    Ik zou inderdaad ook proberen gaatjes maken in de band, doe ik ook altijd in m'n buggy banden.
     
  5. dafke

    dafke

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Waarschoot/oost-vlaanderen
    waarom in de band?dat is een zwakke plaats creeren.
    ik zo de gaatjes aan de binnenkant van het wiel boren.
    eigelijk is afkoken het beste.maar dan is het crome op de wielen weg.

    greetz


     
  6. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Omdat er dan alleen maar meer zand er in komt...
     
  7. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Door de gaatjes in de velg komt zand of water naar binnen. Door gaatjes in de band te maken, maak je gebruik van de centrifugale krachten die er op het wiel komen te staan. Rotzooi wordt er dus altijd uitgeslingerd. Zoals Lochii al schreef dus....

    Een gaatje van 3 mm hoeft niet een enorme zwakke plek te worden. Als je het maar netjes doet! Daarom gebruik ik zelf een warmgemaakte bodyroamer. Met een lichte draaibeweging zakt deze zo door de band heen... De roamer maakt de ruimte en warmte smelt, als het ware, evt oneffenheden vlak, waardoor de kans op uitscheuren een stuk kleiner is.;)
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2010
  8. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    @ dafke, de band kan dat goed hebben (mits het gaatje goed wordt gemaakt)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    Vaak helpt tapen ook wel tegen het doorscheuren ( als dat al gebeurt )
    dus eerst loskoken, lijmresten verwijderen, velg dichtmaken dmv lijm oid, banden tapen, dan de gaatjes erin maken en de boel weer in elkaar lijmen.
     
  10. Ontzettend bedankt voor alle goede tips; ik ga een gaatje maken in de banden (ik vond de video erg nuttig); hartelijk bedankt allemaal!
     
  11. nicksavagex

    nicksavagex

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    935
    Locatie:
    belgie wenduine

    in de oven is nog beter, dan gaat er niets van crome af.
     

Deel Deze Pagina