Traxxas Spartan

Even een vraagje!

Ik bezit een Traxxas Spartan. Nu vaar ik op 2x 2s Lipo accu's 4000mah. Nu vraag ik me af hoe lang ik daar normaal gesproken mee moet kunnen varen? Hierbij is het vaargedrag voornamelijk volgas op een open meer.

Ik haal nu ongeveer een minuut of 5 -7.

Is dit normaal?

De boot valt daarna terug naar 25% waarbij eigenlijk op de regelaar een rood lampje zou moeten branden die aangeeft dat de lvc ingeschakeld is. Echter blijft het lampje groen... Ieamand een idee?

Bedankt alvast.
 
Als eens naar de temperatuur van de regelaar en motor gekeken als dit gebeurt op sommige modellen zit een temp bescherming. Heb dit probleem gehad met een slash welke verholpen is met een extra fan
 
Re.

Oke,

hoe warm mag de motor worden en hoe kan ik het beste de temp van de regelaar meten? Heb vanmiddag gevoeld maar dit is nog gewoon goed vast te pakken.



Als eens naar de temperatuur van de regelaar en motor gekeken als dit gebeurt op sommige modellen zit een temp bescherming. Heb dit probleem gehad met een slash welke verholpen is met een extra fan
 
Net de lipo aan de lader gehangen en hij gaf aan dat hij nog 3,7 v spanning had per cel. Zou het dan kunnen dat hij na 5-7 min op 25% vaart? Oftewel: is de lipo leeg?
 
Hallo Robbes,

5-7 minuten vol gas op 4S 4000mAh lipo's is normaal.

Dat je lipo's na de vaart weer zijn opgekrabbelt naar 3,7V is goed, de LVC zal rond de 3,3 - 3,4V ingesteld staan (als dat bij jouw regelaar überhaupt kan worden ingesteld, check de manual).
Lees ook de FAQ betreffende Lipo's ook even na:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je de lipo's vóór het varen niet hebt opgewarmd naar 35 - 40 graden, dan is het geen wonder, dat bij de omgevingstemperatuur van vandaag, de lipo's bij benadering niet de stroom kunnen leveren, die ze op werktemperatuur wél kunnen leveren.
De LVC zal zoals ingesteld ingrijpen, maar door de kou ligt dat punt veel vroeger dan bij 20 graden omgevingstemperatuur.
Ook zal het voltage snel weer rond de 3,7V zijn, omdat de lipo niet echt leeg is, maar de gevraagde stroom niet kan leveren.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan!

Top uitleg! Heb al veel van je geleerd aangezien ik vaak je advies tegen kom op dit forum. De boot moet jou ook bekend voorkomen aangezien ik deze van een van de leden heb overgenomen.Zat net nog een discussie van de boot te lezen betreffende de door jouw geadviseerde koelmantel.

Zou 5000mah nog veel schelen qua vaartijd?

Dank nogmaals.

Hallo Robbes,

5-7 minuten vol gas op 4S 4000mAh lipo's is normaal.

Dat je lipo's na de vaart weer zijn opgekrabbelt naar 3,7V is goed, de LVC zal rond de 3,3 - 3,4V ingesteld staan (als dat bij jouw regelaar überhaupt kan worden ingesteld, check de manual).
Lees ook de FAQ betreffende Lipo's ook even na:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je de lipo's vóór het varen niet hebt opgewarmd naar 35 - 40 graden, dan is het geen wonder, dat bij de omgevingstemperatuur van vandaag, de lipo's bij benadering niet de stroom kunnen leveren, die ze op werktemperatuur wél kunnen leveren.
De LVC zal zoals ingesteld ingrijpen, maar door de kou ligt dat punt veel vroeger dan bij 20 graden omgevingstemperatuur.
Ook zal het voltage snel weer rond de 3,7V zijn, omdat de lipo niet echt leeg is, maar de gevraagde stroom niet kan leveren.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Robbes,

Als die 5000mAh lipo's dezelfde of een hogere C waarde hebben dan je huidige 4000mAh, dan zal de vaartijd langer zijn.
Hoeveel langer hangt af van de afstelling van de boot en de condities van het vaarwater.

Groeten, Jan.
 
Voor recreatief varen met LiPo als energie-drager zou ik 5 min vaartijd max aanhouden en daarna LiPo wisselen. Wachten tot LVC ingrijpt is zelden een goed idee. Je wilt toch jaren plezier hebben van een energie-drager waarvoor in het productie-proces mensenrechten zijn geschonden? Na iedere vaarbeurt op storage-voltage wegleggen en nooit vol opgeladen onbewaakt in de woning.

Is 5 min vaartijd te weinig en/ of LiPo-wissel niet de bedoeling? Kies dan een speedboot op brandstof.
 
Hallo. Hoeveel c moeten de accu's minimaal hebben met 2× 3 cel op een spartan?
Is de Spartan niet bedoeld voor 2x2s? Twee cellen erbij is een manier van tuning die mss voor de hand lijkt te liggen, maar het is een heilloze weg. Wat wil je bereiken met de Spartan, hogere topsnelheid? Dat is een zeer specialistische tak van sport, genaamd SAW. Kijk eerst maar ‘ns op rc-saw.de of dat is wat je wilt en kijk ook ‘ns voor de aardigheid welke snelheden al gehaald worden op 1s (3,7V nominaal).

Kijk eerst maar ‘ns hoe je de gemiddelde stroom omlaag kan krijgen middels een goede propellor, dunner roerblad, etc.
 
Dat laatste, overstap naar benzine kan in de praktijk qua locaties relatief lastig zonder geluidsoverlast te veroorzaken.. Iets om rekening mee te houden in de afweging.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is in de praktijk qua locaties relatief lastig zonder geluidsoverlast te veroorzaken..
Nee, een voorbij rijdende brommer veroorzaakt geen geluidsoverlast? Op basis van welke wet doe je deze uitspraak? Het is namelijk erg lastig iemand met een brandstof R/C boot op basis van het feit dat hij geluidsoverlast veroorzaakt weg te krijgen bij de betreffende vaarlocatie. Er moet een wet/ plaatselijke verordening zijn die hem dit verbiedt.
 
Eigen ervaring en een kwestie van fatsoen. Een voorbij rijdende brommer in in een paar seconden verdwenen. Een speedboot met benzine motor vaart zo'n 10 min op dezelfde plek en een beetje 26cc draait ruim15000 toeren volgas, en zijn over het algemeen niet uitgerust met stille uitlaten maar met expansie uitlaten. Hier in Heerenveen en omgeving wordt er met de benzine power boten enkel in groepsverband op 2 industrie terreinen gevaren. Als ik met mijn powerboot in het jachthaventje ga varen waar ik normaal rc zeil word ik direct verbannen door omwonenden. Ik heb in mijn 26cc boot drastische maatregelen genomen door er een Zimmerman pijp in te zetten. En dan nog vaar ik er niet mee in de buurt van bewoning..

Feitelijk hetzelfde als met vliegen, niet voor niets dat veel clubs DB metingen moeten uitvoeren..
 
Laatst bewerkt:
Het gaat mij niet om de wettelijke basis, maar zoals gezegt goed fatsoen. Ik wil plezier beleven aan mijn hobby en daarmee niet anderman gaan irriteren met boten die een hoop lawaai maken. Wellicht dat jij daar volledig lak aan hebt maar ik ben zuinig om m'n stekkies en het contact met de omwonenden die graag een praatje komen maken als ik daar aan het varen ben. [emoji4]

Daarbij liggen de locaties voor het varen met snelle boten die boven de 80km/u varen niet voor het oprapen. Met het oog op mens en dier.

Maar wie ben ik?
 
Ach ja, fatsoen… Ik vroeg om de wettelijke basis niet om jouw eigen invul-oefening van wat jij denkt dat een ander vindt van het geluid van een R/C brandstofboot. Tuurlijk, er kan wel ‘ns een klager opduiken, maar om zonder wettelijke basis jezelf en de omwonenden die ervan genieten te kort te doen, vind ik wat ver gaan.

En eigenlijk ben je dus niet zuinig op “je stekkies” want je laat je veel te makkelijk ringeloren.
 
Dit gaat wel erg off topic maar.. Ik laat mij totaal niet ringeloren. Ik heb 2 vaste vaarlocaties, de zeillocatie is overigens ongeschikt om met 80 km/u rond te jagen, te krap. En de powerboot locatie is ook prima voor het zeilen en op 10 min rijden. Dus nee.. Ik heb het eigenlijk tiptop voor elkaar. De reden dat ik bijna volledig gestopt ben met vliegen.
 
Back
Top