Traxxas Summit 1/16 crawler/ 4 wiel besturing

Een crawler, maar ik had geen zin om mij zelf weer een auto helemaal eigen te maken en bijkomend weer een verzamelig onderdelen. De 1/16 van Traxxas vind ik leuke karretjes (Slash Onroad, Slash offroad en een Rally reeds in bezit), vandaar een Summit (oa vanwege de zware assen veerweg en banden) opgezocht. De verhoudingen van de Summit body tov het chassis vind ik niet mooi, er zit nu een Slash kap op, dat is nu een stuk meer 'scaler'-achtig.

Een eerste testje met de Summit als crawler was veel belovend genoeg om er mee verder te gaan/ ombouw naar crawler. Veerweg proef met de 'frisdankblikje' test, glansreik doorstaan (3 banden op de grond/ 1 op het blikje).

De interne reductie (middendifhuis) is simpelweg met het onderling omwisselen van twee tandwieltjes te vergroten. De spur is van 45T is van 55T gegaan, het motor tandwiel van 27T terug naar 13T. De motor combo is een Traxxas brushed-combo geworden uit een Rally. 12T brushed, eigelijk nog snel maar koppel genoeg lijkt, hij kan 'kruipen'.

De difs voor en achter gelokt door ze uit elkaar te nemen, goed te ontvetten en ze vervolgens weer in elkaar te zetten/ af te vullen met 2 componenten epoxylijm. Het servo saversysteem heb ik ook op deze manier met epoxy 'gelockt '. De banden, ik laat het nog even bij de standaard banden/ velgen, ze zijn verrasend crawler-achtig/ zacht.

En nu, het verbouwen naar 4 wiel sturend, 2 chassitjes door de midden zagen en de twee voorkantjes aan elkaar bevestigen, aardig klusje...

Eerder bij het in elkaar zetten van de difs in hun difbehuizing één verkeerd om gemonteerd, de voorwielen draaide voorruit, de achterwielen achteruit. Dus met die wetenschap, twee voorkantjes aan elkaar is voor de draairichting van de wielen geen probleem/ makkelijk op te lossen met het omdraaien van een difje.

Tot zover, foto's volgen.

metkap.jpg

zonderkap.jpg

blikjestest-1.jpg

5-9-2011:
De rally en de Summit zijn uit elkaar geplukt en nu voorbereiden om beide door de midden te snijden.
uitelkaar.jpg

Heeft iemand een 4 wiel besturing zender+ ontvanger ongebruikt liggen (bv van Reely-, HBX-, Maverick crawlers), zender + ontvanger met ingebouwd modes voor 4 wielbesturing/ eenvoudige selectie dan hou ik mij aanbevolen

Laatst bewerkt:
Een stukje verder..

Afgetekend:
afgetekend.jpg

Zagen/ snijden:
doordemidden.jpg

Passen en steeds een beetje bijsnijden, halverwege het proces:
passenenschaven.jpg

Electronica op zijn plek (morgen eens kijken of plasticlassen mij een beetje goed afgaat).
metelektra.jpg

heb maar één keer een 1/16 4wheelsteering gezien op youtube.
dit is heel anders gedaan maar ik ga het zeker volgen.

Leuk project! Volgens mij verleng je de wielbasis ook een stukje..Dacht eigenlijk dat je in de knoei zou komen met de accu klepjes...Maar schijnbaar niet. De drive shaft zou een ander verhaal kunnen zijn...

Laatst bewerkt:
Leuk project! Volgens mij verleng je de wielbasis ook een stukje..Dacht eigenlijk dat je in de knoei zou komen met de accu klepjes...Maar schijnbaar niet. De drive shaft zou een ander verhaal kunnen zijn...

Jeb, net even een grotere wielbasis. Maar dat stond ook op mijn verlanglijstje, hij is standaard nagenoeg net zo breed als lang, vind ik niet zo mooi. Het vertrekpunt/ de voorkeur was een Slash basis maar de beperkte veerweg en wieldiameter (door afstand wiel van het chassis) en daarmee geen ruimte voor lood in de velgen, dat bij elkaar zou weinig crawler kwaliteiten opleveren. Vandaar 'dan maar' een Summit met een slashkapje.

De drive-shaft, die moet verlengt worden, klopt. Maar volgens mij gaat dat (stevig genoeg) voor elkaar komen, een drive shaft in stukjes zagen (buiten en binnen as) om daarmee de as te verlengen, met de juiste lijm en misschien nog een stalen pen. Ik maak daar een fotootje van als dat klaar is.

je moet alleen ffe opletten met de asjes als je die verlijmt. De standaard kunnen namelijk een beetje in en uit schuiven. Als je chassis wat flext dan kan je asje breken of extra kracht op het diff pinion zetten.

Verder...

Chassis 'gelast' (of het stevig genoeg is ga ik nu snel achterkomen hoop ik, in de hand flink torderen en verbuigen is in iedergeval geen probleem):
gelastbove.jpg

gelastonder.jpg

Mbt het asje naar achter, één lange cardanas is (stevig genoeg) te maken, hij ligt rechts van het chassis. Voor de stevigheid van het totale chassis wilde ik wel alle mounting gaten van/voor het difhuis benutten, met het monteren van het 'tweede' difhuis is dat eenvoudig te doen (het huisje een kopje kleiner gemaakt). Bijkomend voordeel is dat de lange as naar achteren zo opgedeeld wordt/ een tweede ophangpunt krijgt, netjes gelagerd.
2difboven.jpg

2difonder.jpg

Laatst bewerkt:
Zo goed als af...

Er waren meer kleine dingetjes aan te passen dan dat ik in dit stadium verwacht had, al met als was het een aardig klusje maar wel de moeite waard. Ontvangerbehuizing, bodymount achter en cardanasbehuizing passend gemaakt. De originele servo's van traxxas zijn niet 'crawler' bestendig kwam ik snel achter en dus 2 metalgear exemplaren in gebouwd. En een liposaver (de xl2.5 regelaar heeft geen lipo afslag).

Het was even puzzelen om de stuurstanden onder de knoppen van mijn 3PM zender te krijgen, maar het werkt, een 4 wiel sturende Summit crawler met een Slash body!
brace.jpg

4.jpg

3.jpg

1.jpg

2.jpg

Af..

betekend dat hij nu dus af is?

Qua bouwen zou hij af moeten zijn, maar nu in de praktijk testen. De Summit is één van de telgen binnen de 1/16 familie, maar of hij 'crawler' waardig is, of alles heel blijft (de assen maar ook mijn mods als de plasticlassen). De uitlijning van de nieuwe servo's, H85MG's, dat komt net even wat anders uit en heeft ook nog wat fine tuning nodig.

En wanneer is het echt af, nu aan de slag met tuning van de vering/ demping, experimenteren met band/ velg combinaties en loodjes in de velgen. Een nieuwe slash kap opscharrelen die ik zelf verder op maat kan knippen (deze had al een leven achter de rug op een Revo chassis/ was al filink verknipt en wellicht dan ook een verlichting setje.

Groter

[QUOTE ik heb eens voor je gekeken, de wheelbasis is één milimeter verschil dus da is wel toevallig.
alleen misschien heb je het zelfde probleem als bij de summit kap, te smal.[/QUOTE]

Dank je voor het zoeken. De whielbasis van een slash of een rally is 206 mm, de summit 216 mm en mijn 'Slash' heeft nu een wielbasis van 255 mm. En dan kan ik nu kiezen voor 1/10 kappen, bv de proline kappen voor de Stampede. Maar mijn voorkeur gaat uit naar een standaard Slash-kap en die dan zoveel mogelijk op maat knippen zodat de wielkastenranden in iedergeval een beetje op de juiste plek zitten.

nou, daarvan is de wielbasis weer te groot.
bij proline heb je weinig keus, de meeste wielbasissen van de stampde is 30 of meer, zelfde gelkdt voor de 1/10 rock trailers.

nou, daarvan is de wielbasis weer te groot.
bij proline heb je weinig keus, de meeste wielbasissen van de stampde is 30 of meer, zelfde gelkdt voor de 1/10 rock trailers.

..nou geef ik de voorkeur voor de standaard 1 op 16 slash kap. Stel dat ik een andere kap wil proberen, tourwagen zijn vaak 255/265 mm, bij proline, de 1 op 10 kappen, bv de Chevy Silverado 2500 HD Clear Body daar staat ´wheelbase´ bij 254mm, de crowdpleaser 264mm en de baja 244 mm.

Ok, het rijden, de slash vanmorgen op het crawler parcour gezet. Hij komt een heel, heel eind, met deze ´standaard´ set up, eigelijk alle hindernissen kan hij aan. De 4 wiel sturing en waar nodig brute power maakt het rijden op het parcour wel eenvoudiger.
En, even afkloppen, alles is heel gebleven! :banana:

ik wacht op een filmpje!

hoe kan je dan eigenlijk bepalen of de achterwielen de zelfde kant op draaien of juist de andere kant voor een scherpe bocht?

ik wacht op een filmpje!

hoe kan je dan eigenlijk bepalen of de achterwielen de zelfde kant op draaien of juist de andere kant voor een scherpe bocht?

..een foto vind ik al lastig zat om op het forum te krijgen, ik maak nog wel een fotootje 'live'.

Even wat gepuzzel met de Futaba 3PM in set-up menu en het gewone menu maar dan werkt het. Met de sw2 schakelaar (rechts van de stuurknop) schakel je de sturende achterwielen aan en uit. Uit, dan staat achter 'vast' in de midden stand/ alleen voor sturend. Staat sw2 ingeschakeld dan kan je met de SW1 knop op de greep wisselen tussen achterwielen meesturend of tegensturend. De stuurstanden onder handbereik, heel handig.

Back