Traxxas villain ex: accu keuze

Hallo allemaal,
Ik heb een traxxas villain ex gekocht, ik moet nu alleen nog accu's hebben.
Hierover heb ik wat vraagjes.

Ik wil graag op lipo varen, maar die standaard regelaar heeft geen lipo-cutoff. Ik kan mij herinneren dat ik ergens van die soort externe lipo-cutoff dingetjes heb gezien, ik kan me alleen niet meer herinneren waar.

Weet iemand waar ik zulk soort dingen kan krijgen??

Verder wou ik gewoon 2x 2s zippy lipo's gebruiken, tenzij iemand nog geschiktere lipo weet.

groeten,
jacco

Die LiPo cut off heb je echt niet nodig hoor.Die meten het hele pack en niet cell per cell.
Vanaf je boot een beetje vaart mindert , gewoon stoppen met varen.
Zelfs me'n regelaars stel ik NOOIT in op cutoff!!!
Heb nog nooit een probleem gehad & vaar wedstrijden.

Laatst bewerkt:
Hallo Barry,
Bedankt voor het antwoorden!
Mooi dat ik ze niet nodig heb, vond het al niet zo'n fijn idee dat als je boot ver weg is hij uitvalt omdat de lipo-cutoff er een eind aan maakt.

dan ga ik maar lipo's bestellen!

groeten,
Jacco

Ps. wat is nou het verschil tussen turnigy en zippy lipo's? Kwaliteit?

"Verder wou ik gewoon 2x 2s zippy lipo's gebruiken, tenzij iemand nog geschiktere lipo weet."

Hoi Jacco,
Zippy of Turnigy , ik zou het verschil niet weten (zijn allebei ok dacht ik).
Ik vaar tot nu toe met zippy lipo's(flightmax) en die bevallen me prima voor die prijs.

Hallo,
Ik denk dat het idd weer zippy's worden, toch wel goede ervaringen mee!
Nu zit ik alleen aan zoiets te denken: TCR180050 (artikel nr. bij pkracing), volgens mij is dit wel handig, je kan dan beide accu's tegelijk opladen, heeft iemand ervaring met zoiets?

groeten,
jacco

[edit] whahaa, laat meer voor dat geld kan ik ook gewoon een 2e turnigy accucel-6 kopen!

Laatst bewerkt:
Kan de standaard esc van de villan lipo's aan? Ik ben me ook aan het orienteren op deze boot en geef absoluut de voorkeur aan lipo's. Wil ook graag weten welke batterijen het beste resultaat geven wat jullie betreft (2s/3s mah en C?)

Laatst bewerkt:
Hallo knoxville,
De regelaar kan gewoon 2x2s aan, 2x3s is teveel, die regelaar kan tot 16.8v, en met lipo zit je op 14.8v. Voor lipo heb ik naar de prijs/kwaliteit gekeken, en dan vond ik dat zippy lipo's daar toch het beste uitkomen. Met de C moet je kijken hoeveel capaciteit van de lipo, ik heb zippy 5000's besteld met 20C, dan kom ik uit op 100A continu en dat is meer dan genoeg voor de Traxxas villain Ex. De regelaar heeft geen LVC, dus heb ik 2 van deze besteld:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Battery Monitor 2S $3.49

Deze beginnen te piepen wanneer de Lipo onder 6v komt, maar meestal voel je dat al met varen als de spanning daalt.

Hopelijk heb ik zo je vraag kunnen beantwoorden

mvg,
Jacco

Ja zeker! Ik ben niet onbekend met hobbycity. Ik ben wel van plan deze aanschaf bij een modelbouwwinkel te doen. De lipo's haal ik dan inderdaad bij hobbycity. Heb je goede ervaringen met de villain?

Groet

Ik zou toch wel een cut-off monteren....Hoe merk je dat de boot echt langzamer gaat varen? Lijkt me lastig...Een beetje tegenwind/stroming en het verschil is nauwelijks merkbaar.t.o.v. een lipo die tegen z'n kritieke voltage aanloopt.

De Traxxas regelaar die ik gebruik is voorzien van een 2 stage cut-off systeem. Dat betekend dat de regelaar in de 1e stage op 50% vermogen gaat varen/rijden (dus tijd om terug te komen) Uiteindelijk stopt de 2e stage het voertuig en schakelt de regelaar uit. Is misschien een idee..:mrgreen:

@ knoxville:

Ik vind de boot zeer degelijk, hij geeft vooral vertrouwen op het water, wat ik zeer belangrijk vind. Wat ik wel dom van Traxxas vindt, is dat ze wel voor waterkoeling bij de regelaar hebben gezorgd, maar bij de motoren niet. Ik vaar nu op 2 oude nicd batterijen en de motoren worden al zeer heet, laat staan op lipo's. Voor een langere levensduur van de motoren is waterkoeling zeker nodig. Verder ben ik niet zo'n fan van die sturende drives, zeker in bochten maken ze een hoop herrie en zorgen voor prestatievermindering. Maar als je eenmaal vaart vergeet je deze dingen wel hoor! hij vaart echt fantastisch, zeker op wat ruiger water.

@ RCW:

Volgensmij heeft de blauwe EVX-2 regelaar die in de Traxxas villain zit geen cut-off. Ik gebruik dit systeem ook in mijn tamiya auto en ik ben er eigenlijk wel te spreken over (piepjes zijn goed te horen). Welke traxxas regelaar heeft u dan??

Die 30A was ik inderdaad al tegengekomen. Echter, dan begrijp ik het misschien toch minder goed dan ik dacht:

Met de C moet je kijken hoeveel capaciteit van de lipo, ik heb zippy 5000's besteld met 20C, dan kom ik uit op 100A continu en dat is meer dan genoeg voor de Traxxas villain Ex.

De C staat toch voor 1 maal het aantal mah of ampères die een lipo bevat. Dan is 30A toch niet zoveel en kom je zoals het hierboven staat met een 5000mah lipo met 20C op 100A uit. Of kan dit omdat dit piekvermogens zijn?

Als je een Lipo hebt, die stromen van 100A kan leveren, dan heb je dus ruim drie keer zoveel beschikbaar als de regelaar kan verwerken.

De standaard motoren uit de Villain zullen onder de maximale last van de regelaar blijven, dus je lipo zal waarschijnlijk niet eens lauw worden, gedurende de hele ontlaadcyclus.

Omdat het stroomverbruik relatief laag is, zul je het inzakken van de spanning van de lipo minder goed zien als wanneer je (om maar eens wat te noemen) 60A nodig hebt, de lipo monitor zal naar mijn mening wel z'n nut hebben.

Groeten, Jan.

Back