Trechter/trompet op de carburateur

Hallo,

Wie kan mij vertellen wat de exacte reden is om een trompet/trechter op de carburateur te plaatsen? Ik hoor verschillende redenen. Op de foto (bron Tony Clark) de trompet als onderdeel 0080

hm_pip62.jpg

1) Brandstofverbruik
2) met trompet een mogelijkheid tot een filter (wie had die dingen ook al weer, Richard?? Bertus?? )
3) Gasaanname / afname reactie van de motor verbeteren

Wie weet er meer of misschien wel welke apeverhalen zijn. Tevens ben ik eigenlijk benieuwd naar b.v. de vormnauwkeurigheid als het effect heeft op de loop van de motor. Hoe sterk loopt hij uit, met welke kromming, hoe lang enz.

Is er iemand die daar meer van weet??

Groetjes

Mark

hoi mark.het schijnt dat je met die trompet ongeveer 20%zuiniger bent,
omdat de carb anders nogal benzine sputtert naar buiten.
en nu geleid je de lucht ook beter naar binnen ,dus zal het vermogen ook wel wat toenemen .
dit alle,s van horen zeggen.maar ik denk wel dat het klopt.
groeten wiebe

Hallo Mark,

Ik heb inderdaad zo'n trompetje op mijn ZG45 zitten. Wat mij erbij is opgevallen is dat tijdens het inlopen toen ik er geen trompet op had er veel brandstof uit de carburateur vliegt. Dat betekent dus ook dat na het inbouwen in het vliegtuig de H sproeiernaald wat dicht moest.
Toni Clark geeft aan dat je met de wat hij een "ram tube" noemt meer toeren maakt, met een 40 mm tube geeft dat 200-300 rpm meer.
Als je een 90 graden bocht gebruikt tussen de carb en de motor moet je ook de H naald armer zetten, dat heeft dus ook invloed op de motor.

Het verhaal met de ram tube kan ik me iets bij voorstellen. De motor zal efficienter aanzuigen en meer benzine krijgen waardoor hij beter loopt. Maar het verhaal met de 90 graden bocht is mij niet helemaal duidelijk.

Voor mij was het belangrijkste van het trompetje dat het makkelijker was om de lucht uit de romp aan te zuigen en dat daarbij de hele romp niet volgekotst werd met benzine. De eventuele toename in vermogen was mooi meegenomen maar ik heb er nooit mee geexperimenteerd.

Horens,

Ad

Veel van het 'terugduwen' van de dampkolom in de carburatuer hangt ook af van de de wijze waarop de aanzuigsturing geregeld is.

Ik ken vier principes:
Via reed-valve (3W bijvoorbeeld)
Via roterende schijf (ZDZ)
Via gat in krukas (MVVS 26, 35) (dus zoals de methanolmotoren)
Via de zuiger (Zenoah)

Vooral de laatste heeft veel profijt van de aanzuigkelk heb ik begrepen omdat hier de dampkolom nogal heen en weer juttert.

Ram tube... Is dat de naam van zo'n trechter???

Tja moest er maar eens naar kijken dan. Ik heb zelf een "trechter" gefabriekt. Ik heb geen of nauwelijks meer brandstof in de romp dus van dat "kotsen" kan ik zelf eigenlijk ook bevestigen.

Toen ik echter mijn ZDZ80 kocht sprak Amelung van de trechter als een onderdeel dat eventuele problemen met gansanname kan oplossen. Tevens vond ik op een duits forum een soortgelijk bericht. Ik vroeg me dus af of jullie daar evaring mee hadden.

Maar behalve dat Tony zegt dat de motor beter loopt (200 tot 300 meer vlg Ad) is er jullie dus niet bekent over gasaname verbetering ???

Ik denk (ben bijna zeker) dat dit ter vermindering van de turbulentie in de aangezogen lucht is.

En dan kan je veel mooier benzine sproeien in je carburator door een mooier onderdukverloop.

En zuiniger als gevolg....

Ik ken alleen het probleem dat als je een lange bocht tussen carb en motor hebt er benzine kan condenseren in die bocht tijdens stationair loop.
Als je dan gas geeft verdampt die benzine alsnog waardoor de motor veel te vet loopt en dus slecht oppakt.
Ik heb nooit het verschil tussen met en zonder trompet getest dus heb daar geen ervaring mee. De ZG45 pakt wel probleemloos op en loopt eigenlijk verbazingwekkend goed.

Ad

P.s. ik heb die 200-300 rpm gewoon uit de manual van de ZG45. Als Toni liegt doe ik het ook 8)
Als je interesse hebt, ik heb de engelse manual van de ZG45 als pdf. Ik kan hem wel mailen als je wilt. Er staat wat over de Ram tube in.
PBtje?

Nou ik geloof dat ik dan ga testen....

Ik zal eens een foto maken van hoe het bij mij nu zit. Ik weet ook goed hoe hij oppakt en hoeveel toeren hij draait. Dan kijk ik eens even de Tony beschrijvingen na en dan zal ik eens zo'n ram tube proberen.

@Bertus, iemand hier op het forum had van die filters laten maken.... Weet jij nog wie???

Grz

Mark

De stelregel is (althans bij 1:1 motoren, maar dat zal ook wel voor schaalmodellen gelden):

Kort inlaatkanaal: hoger vermogen (hoger toerental)
Lang inlaatkanaal: hoger koppel (lager toerental)

Er is zelfs een periode met variabele inlaatbuizen geweest (bijv. voor racen op le Mans, lange buis voor het accelereren uit bochten en een ingeschoven / korte buis voor de lange rechte stukken)

Bij Sportauto's laat met de trompeten vaak zien als "show-piece" 8) :

engine-air-intake-trumpets.jpg

Mark,

je moet volgend weekend eens met Jack Jonk praten, die maakte destijds zelf zijn kelkjes van het bovenste van een vlesje pils, hij heeft veel verschilde pilsjes geproefd tot hij de juiste vond. LOL

groeten,

Peter

Vermogen boeit me ook niet zo. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen :lol:

Nee.. het gaat mij vooral om de "gascurve" en het netjes en vlot terug naar standgas waarnaar ik zoek. Mijn motor heeft de neiging om lang nodig te hebben voor hij in stationair draait. Dit wil ik graag weg hebben. Een goede kelk zou daarbij helpen zo las ik op een duits forum.

Mark

Nou voor de kompleetheid van dit draadje:

Ik moest een grote bestelling doen bij Tony Clark. Gelijk maar even een kelk besteld. Half uurtje montage..........

Nou gewoonweg perfect. De gascurve is sterk verbeterd. De oude "kelk" welke een kegelvorm had was dus gewoon flut vergeleken met de 10 euro kostende kelk van TC. Verbaast me eigenlijk een beetje dat die kegelvormige kelk me aangeraden is door een "rot in het vak....".

Wel moetst ik natuurlijk de hele instelling van de motor wijzigen. Nog steeds niet helemaal optimaal maar ik blijf merken dat vooral het terugvallen in toeren nu direct plaatsvindt. Iets waarvan ik een maand geleden alleen maar droomde.

Hierdoor wordt het veel gemakkelijk om te landen. Een gasstootje bijgeven kan zonder dat ik ongewild minimaal 5 seconden 300 toeren meer heb. Ook het inzetten van een spin in het wedstrijdprogramma verbeterd sterk. Het midden is gemakkelijker af te passen om dezelfde reden. Ben ik er ng niet even een stootje erbij en klaar...

Grz

Mark

Hallo,
Ik heb ook vernomen, van F3A-X piloten, dat een kelk ervoor zorgt dat er minder geluid geproduceerd wordt.
Gr. Hans

In het inlaattraject onstaat, net als in de uitlaat, een drukgolf. Zodra de inlaatpoort opent, wordt er mengsel aangezogen, waardoor een gasstroom onstaat. Sluit de inlaatpoort zich, dan zal de gasstroom worden geremd, waardoor er een drukgolf in het inlaattraject onstaat. Deze keert zich aan het eind van de inlaat om. Door nu de lengte van het inlaattraject af te stemmen op de eigenfrequentie creeer je een soort van drukvulling.
Normaalgesproken zal een zuigergestuurde inlaat altijd de neiging hebben om te "spugen" Dit komt omdat, wanneer de zuiger naar beneden gaat, de inlaatpoort nog even open staat, terwijl de ruimte in het carter dus kleiner wordt. Heb je nu een goed getunede inlaat, dan zal de drukgolf ervoor zorgen dat dit niet gebeurt, waardoor al het mengsel via de spoelpoorten in de motor terechtkomt. Het gevolg is dat de motor zuiniger en betrouwbaarder loopt en ook meer vermogen levert.

Ik heb er zelf ook goede ervaringen mee op de ZG45; geen spetters benzine meer die uit de carb vallen. Mijn ZG62 heeft geen kelk, en als ik deze stationair laat draaien zie je gewoon de brandstof eruit komen, allemaal gespetter dus. Qua geluid zal het ook wel iets schelen, maar daar zou ik het niet snel voor doen, maar het staat ook wel mooi (als hij uberhaupt zichtbaar is...)

Grt.

Back