Trekstarter veer opnieuw oprollen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door iNtex, 10 apr 2009.

  1. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Hallo,

    In mijn vorige thread heb ik laten weten dat mijn trekstarter touwtje kapot is.
    Nu heb ik even een nieuw topic geopend zodat mensen de volgende keer ( Als ze het zelfde probleem hebben ) het antwoord op hun vraag makkelijk op kunnen zoeken.

    Nu is natuurlijk mijn vraag, hoe werkt een trekstarter veer oprollen ?
    Ik heb nu de trekstarter eraf gehaald, en heb hem nu voor mij liggen. Ik heb het touwtje er helemaal uit gehaald ( Dat er geen spanning meer op staat ), Maar nu is mijn vraag hoe breng ik het touwtje weer op spanning ?

    In een andere topic over hetzelfde probleem stond een site van HPI hoe ze dat deden, met foto's..

    Ik snap alleen niet wat die schroevendraaier in de trekstarter doet, want ik zie nergens een schroef of iets waar ik in kan draaien !
    Is het de bedoeling dat ik met een tang in de behuizing zelf alles oprol ?
    Lijkt me erg fragiel allemaal.

    Als ik klaar ben met het typen van dit verhaal zal ik gelijk foto's maken waar je duidelijk kan zien wat ik bedoel.

    Afwachtend op jullie reactie,
    iNtex

    PS. De website van HPI : HPI Racing - Pullstarter Rebuilding Walkthrough
     
  2. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
  3. Sdemon

    Sdemon

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Emmen
    Die schroevendraaier draait het in de oneway bearing. En zo rolt hij het touwtje weer op.
     
  4. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Geld dat ook voor deze trekstarter ?
    Want het enige wat ik binnenin zie is een veer die een hele slag is rondgedraaid en meer niet, en er hoort natuurlijk dat ijzertje in, of is dat de oneway bearing ? :p
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2009
  5. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    En de veer binnen moet zover mogelijk worden opgedraaid ?
    Want ik weet niet hoe het draai mechanisme binnenin nou precies ter werk gaat..
    Help me uit de brand :(
     
  6. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Niemand die weet hoe die een trekstarter veer moet oprollen ? :(
     
  7. Sdemon

    Sdemon

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Emmen
    Normaal gesproken haalt men dan een nieuwe trekstarter.

    Een trekstarter die eenmaal kapot is geweest wil nog weleens wat sneller kapot gaan.
     
  8. niels danenberg

    niels danenberg

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Hoogwoud
    Ik weet niet of je hier wat aan hebt? Maar zo deed ik het als de mijne kapot was, het is wel een heel gepriegel dus raak niet in de stress:D.Vooral niet als hij op het einde (waar je de veer ook hoort schieten als het ware) de veer naast de behuizing komt en je dus weer opnieuw kunt beginnen.

    K1_Y2ukDp4M[/media] - How to repair a nitro pull start
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    @Sdemon
    De trekstarter is niet kapot, enkel het touwtje en de veer is uit spanning.

    En bedankt voor die link Niels,
    Ik weet alleen niet of ik dat plasticje ( Waar het touwtje onder zit ) er zomaar af kan halen, of moet dat juist om goed bij de veer te komen ?
     
  10. niels danenberg

    niels danenberg

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Hoogwoud
    Om hem op spanning te brengen is die methode die jij aangaf de enige voor zover ik weet. Dus of je moet hem helemaal uit elkaar halen dat de veer er ook uit ligt en het op de methode doet volgens dat filmpje (wat volgens mij ook op hpieurope.com staat, of je doet het door het touwtje er steeds uit te halen zoals jij zelf aangaf.
     
  11. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Hmm dan moet ik even kijken hoe ik dat plasticje eraf ga halen, het zit muurvast..
    Niet dat ik erg hard getrokken heb, maar ik wil niet nog verder in de problemen zakken dat ik zometeen een nieuwe trekstarter van 35,- kan kopen :(
     
  12. Sdemon

    Sdemon

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Emmen
    In dit geval gaat hij bij mij al in kliko en komt er een nieuwe op.

    Geen behoefte aan geneuzel met zooi die ik niet meer vetrouw.
     
  13. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Dat geneuzel kan je als snel zo'n 35 euro besparen ;)
    Ik heb alleen gisteren de veer opgerold en weer aan mijn motor gedaan..
    Maar het terugdraaien gaat héél erg stroef, dus het touwtje word niet naar binnen getrokken :S

    Ook kwam ik erachter dat waneer ik de veer eruithaalde, dat er een haakse knik in zat. Ik dacht dat dit niet zo hoorde dus heb ik hem aan één stuk door opgerold, is dit misschien de boosdoener ??
     
  14. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Allemaal onzin dat ie niet meer goed zou zijn na een breuk in het touwtje. Gewoon even voor gaan zitten en weer goed in elkaar bouwen, dan kun je er nog een hele poos plezier van hebben. Tis alleen een heel gepunnik om het weer in elkaar te prutsen maar scheelt je weer een paar euro en daar kan je weer nitro voor kopen zodat je weer kunt rijden. En daar gaat het bij deze hobby toch om rijden en prutsen aan je kar:p
     
  15. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Maar het touwtje is het probleem niet..
    De veer die heb ik weer strak in de behuizing gezet aleen hij trekt het touwtje amper de behuizing in ?

    Ik krijg het touwtje uiteindelijk binnen als ik met mijn vinger een beetje meehelp..
    maar zoals ik al zei zat er een knik in de veer toen ik hem eruit haalde ( Om te repareren ) Maar die knik heb ik weer strakgetrokken, of moest dat helemaal niet ? :(

    Want het zag er niet erg logisch uit, maar dat die knik daar plotseling zit is ook vreemd..
     
  16. Sdemon

    Sdemon

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Emmen
    Ik geef alleen weer hoe ik er over denk.

    Dat iemand dit doet om een paar euro te besparen vind ik goed alleen ik doe dat niet vanwege slechte ervaringen in het verleden.
     
  17. iNtex

    iNtex

    Lid geworden:
    6 feb 2009
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Hallum
    Ok mensen, ik heb mijn trekstarter weer heel gekregen !
    Als je eenmaal weet hoe het moet is het zomaar klaar.

    Zorg er wel voor dat er genoeg spanning op de veer blijft, want dat is de reden dat hij niet goed genoeg aantrok ( Terwijl ik dat wel zeker weten wist !, Mja, niet dus :p )
     
  18. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb dit euvel vaak meegemaakt en doe het net even anders als op het filmpje.
    -Veer oprollen en met een punttang in de behuizing leggen/haken.
    -Spoel met afgerolt touw erin leggen en in de veer haken.
    -naar gelieve een aantal keren opdraaien in de veer om spanning te krijgen.
    -touwtje door het gaatje naar buiten prikken en de door de hendel knopen en klaar ben je.

    Ik gebruik het touw van de luxaflex. Dat is mooi sterk, kost niks en is in de meeste huishoudens voor handen.

    Het eind en begin brand ik in een puntje en ik haal de vlam ook onder het touwtje door om alle rafeltjes weg te smeulen.
     
  19. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Volgende keer even naar de datum kijken;) Je reageert op een topic dat al bijna 3 jaar oud is.

    M.v.g. Mark
     

Deel Deze Pagina