TREX 250 FBL (conversie infoverslagje)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door mrparadox, 11 aug 2011.

  1. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Align TREX 250 FBL Conversie (afbouw)
    Er zijn al een paar FBL bouwverslagen en ervaringsverslagen aanwezig voor de trex 250 maar nog één erbij kan geen kwaad en wie weet heeft iemand er iets aan. Tenslotte heb ik zelf ook eerst alle threads meermaal doorgekeken alvorens ik de spulletjes heb besteld.

    Dit is niet echt een bouwverslag (ik ben helemaal vergeten foto's te maken toen ik bezig was) maar meer een infoverslagje.

    Ik heb de trex 250 al een tijdje terug gekocht en er weinig mee gevlogen. De paar keer dat ik dat deed vloog ik hem weer de werkbank op. De laatste keer was ik een hele batterij bezig met het afstellen van de gyro (die ik maar niet goed kreeg). Ik besloot op het beste punt even een rondje te vliegen maar toen bleek de batterij natuurlijk leeg (stom!)
    Het punt om deze leuke mini heli om te bouwen naar FBL was gekomen. Ik heb al 2 andere heli's met beastx en ben daar erg over te spreken. Daarbij komt dat de microbeast netjes op de gyrotree past en tussen het frame!

    Ik heb gebruik gemaakt van de mikado conversie (via fastlad besteld). De andere optie die je kunt overwegen is natuurlijk de align kop. Ik heb voor de goedkoopste oplossing gekozen. nadeel is wel dat als er iets krom gaat of kapot ik een hele nieuwe mikado conversie set moet bestellen. Nu maar hopen dat goedkoop geen duurkoop wordt. Wanneer ik zal crashen bestel ik waarschijnlijk de onderdelen voor een align FBL kop.

    Ik mijn ontvanger onder de batterij thee geplaatst zodat er in het frame wat meer ruimte was voor bekabeling die uit de MB komt. Ook krijgt de heli zo ietsjes meer gewicht voorin, wat niet verkeerd schijnt te zijn.

    Gyro tree naar de bovenste positie en de MB erop. Kabels even netjes aanleggen met sleevjes.
    Natuurlijk wel eerst testen of alle stekkertjes op de juiste manier zijn aangesloten! Anders kun je alles weer los maken.

    De mikado kop installeren is niet erg moeilijk. Als schroefjes moet je hier en daar de bestaande schroefjes uit de FB kop gebruiken. Een setje extra schroefjes is wel aan te raden voor het geval dat:). En natuurlijk locktite ertussen overal (ik heb de rode medium gebruikt) .

    Voor de lengte van de 2 stangetjes naar de swashplate heb ik gekeken naar de 3G manual van align. helaas komen deze maten niet overheen.
    Ik heb een lengte van 24mm (zichtbaar metaal van het stangetje) aangehouden. Als afstand tussen de wash outhouder en de kop 3mm.
    Servo's 50%, swash levelen, washout arms recht en dan vast zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik de tail nooit strak heb gekregen (of te snel of te langzaam wiebelen) heb ik wat metaal upgrades toegevoegd.
    Heel belangrijk is dat alles super soepel loopt en er nergens frictie is! Ook niet in de tailblades. Schuur, vijl of krab deze af wanneer zij niet vrij in de bladhouders kunnen bewegen. Bij een wat grotere heli kijkt het minder nauw maar bij deze size is het heel belangrijk.

    Na het instellen van de MB (wat super makkelijk is) hier in de kamer even gehooverd en dat ging perfect! direct!
    De staart super strak zonder enige wobbel erin. Helaas nog niet buiten kunnen vliegen door de harde wind van de afgelopen dagen.
    De heli voelt wel gevoelig aan. Ik heb de microbeast op zijn meest 'beginners' ingesteld. Ook heb ik nu alle potmeters iets in de min gezet (eens kijken wat dat uithaalt) en wat expo in mijn zender ingesteld:)

    Kort samengevat ben ik blij met de upgrade. Het was vrij prijzig, en align komt binnenkort vast wel met een complete 250FBL kit/combo met de 3gx erin. Maar helaas ontkom je niet aan de kosten wanneer je FBL wilt. De align 3g heb ik links laten liggen. Dit doordat deze door veel mensen weer verkocht worden, hij uit twee componenten bestaat (wat niet mooi in het frame te verwerken is) en door mijn positieve ervaring met de beastx!

    Ik hoop dat ik de kop heel zal houden en anders stap ik over naar de align FBL kop, zodat onderdelen makkelijk te bestellen zijn. Ik ben benieuwd hoe deze vliegt vergeleken met mijn trex 450 Sport Beastx.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Heel netjes en strak gedaan! Netter dan die van mij in ieder geval ( heb ook de Mikado head en BeastX erop zitten)
    Bij die van mij heb ik uiteindelijk pot 1 helemaal terug moeten draaien naar 19:00uur (4 boven helemaal min) voordat hij niet meer wobbelde bij ff en flips en rolls.
    Vliegt nu superstrak!

    Succes met vliegen en houd hem heel of in ieder geval zo lang mogelijk!

    Groeten Iwan
     
  3. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    welke bladen zijn die ?
     
  4. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Dat zijn deze: klik!

    Gekocht via ebay. Kosten bijna niets. Ze hebben ze volgens mij ook bij HK! Of ze echt carbon zijn weet ik niet, ze zien er goed uit. De verf laat een beetje los bij de bladhouders, maar dat heeft verder geen effect.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heel leuk verslag, alles wat je moet weten staat erin. Ook ik zit te denken an een conversie van mijn CopterX250 na een crash waarbij nou letterlijk alle stangen en assen verbogen en/of rond de kop gewikkeld zijn.
    Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met Mikado-conversie want ik zie alleen maar Align op de kop staan. Kun je dit nog wat verduidelijken?

    Filmpje!? :p

    *edit* Die rotorblaadjes zijn echt van carbon, ik heb ze onvrijwilig onderworpen aan een "inwendig onderzoek"...
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  6. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    @Bruteforce:

    Ik heb hem zelf hier gehaald:
    T-REX 250 | Rotor heads/upgrades | VBar - Mini VBar

    Maar bij Fast Lad hadden ze hem idd. ook maar kan ik ook niet meer vinden.
    Je kan de originele head en flybar grips gebruiken of de fbl grips van Align. De rest zit bij de ombouw spullen. Verder de ball links die op de originele grips zitten op de swash zetten die dan naar de Aileron en Pitch servo gaan. dit voor de geometrie.
    Nog 1 ding, bij mij is de swash van de CopterX tijdens vliegen uit elkaar gekomen deze heb ik dus ook vervangen voor Align.

    @mrParadox: idd. filmpjes!!
     
  7. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    De eerste vlucht met de Microbeast heeft plaatsgevonden en het viel mij niet tegen:) Hij vloog strak en goed. De staart hield ook goed al moet ik nu nog even finetunen wat betreft gyro instelling. Helaas vergat ik dat dit een kleine heli was in combinatie met ondergaande zon en te ver weg vliegen raakte ik de oriëntatie kwijt en boem daar ging ie weer! 2 servo's gestript:( Maar verder wel een aanrader! maar houd hem dichtbij.

    Ik ga hem proberen nog wat tammer af te stellen en dan dicht bij houden om te vliegen.
     
  8. ikbenkevin13

    ikbenkevin13

    Lid geworden:
    2 jun 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    oudenbosch
    heb je een filmpje?
    kevin
     
  9. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Zodra ik de servo's weer heb gefixed zal ik een filmpje maken:)
     
  10. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Een korte update met een vraag:

    Na de servo's gerepareerd te hebben weer de lucht in. (Ik heb de gears vervangen met de originele plastic gears. Nu heb ik ook 3 setjes metal gear upgrades voor de DS410's hier. Die gaan er later wel weer is in.)
    De heli heeft een absurde vibratie... Ik kon hem maar net op tijd weer aan de grond krijgen, bladen licht beschadigd.

    Op de grond draaien op volle kracht geeft geen enkele trilling. Alles draait super smooth, ook de bladen hebben geen bladspoor. Zodra ik de lucht in wil begint hij hevig te schudden, alle kanten op.

    Wat kan dit nu zijn. Ik heb een nieuw staart servo gemonteerd (een über MKS servo), metalen bodem plaat, metalen tailboom mount, nieuw main en feature schaft, nieuwe dempers. Trex zit in elkaar als een huis en nog zit de ernstige wiebel erin? Het gekke is alleen dat de wiebel dus past ontstaat zodra ik van de grond kom.

    Mijn laatste hoop is de kop compleet vervangen met de origine align FBL of microheli versie. Ik kan niets ontdekken aan de kop zoals hij nu is wat niet zou kloppen. Er is niks krom, gescheurd of met speling.

    Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Ik zit steeds sterker te denken dat de microburst getroffen wordt door een vibratie waarmee hij helemaal in de war raakt.

    Zodra ik de trex boven de grond til begint het schudden binnen enkele seconden. Ik kan niet ontdekken of de servo's het veroorzaken of iets anders, het gaat te snel en ik moet meteen weer naar de grond.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2011
  11. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Die wobbel of dat schudden had ik ook.
    Ik heb uiteindelijk pot 1 van de BeastX nagenoeg helemaal dicht moeten draaien, iets van 2 streepjes boven helemaal dicht en de bladen heel los.
    Hoop dat je daar iets aan hebt en anders succes met onderzoeken!

    Groeten Iwan
     
  12. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Bladen los! Tail blades had ik zeer los en afgevijld zodat ze vrij lopen.
    pot 1 op streepje -4 vanaf het midden
    pot2 & 3 op streepje -2 vanaf het midden

    Probleem lijkt te zijn opgelost, ook bij bouncen tegen de grond aan blijft hij super strak.
    Ben blij dat ik niet een nieuwe kop heb besteld:)

    Bedankt Iwan!

    [update: hierboven]

    Zojuist de gain van de staart een stuk lager gezet (60 = 2% HH bij de microbeast)
    Een verbtering. Ik kan hooveren. Ook pot 1 al iets dicht gedraaid.

    Toch schiet hij wanneer ik opzij stuur in een hobbel.
    Mechanisch is het niet want zolang ik hem enkel in hoover houd lijkt hij goed te blijven hangen. In de huiskamer:)
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2011
  13. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Ondertussen wat gevlogen. En hij doet het erg leuk.
    Hier een filmpje

    Vandaag een 16t pion geplaatst, ben benieuwd of de extra headspeed het geheel ten goede komt
    Zal t.z.t eens een updated foto plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2011
  14. mrparadox

    mrparadox

    Lid geworden:
    30 mrt 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Tilburg
    Ondertussen weer een stukje verder:
    - Align FBL head
    - Microheli tail
    - DSi tail servo
    - Metal parts

    en hij ziet er nu zo uit:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. paulsheli

    paulsheli Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Zeewolde. flevoland
    Ik ben ook leuk bezig geweest en wilde toch graag mijn foto's delen met jou.

    Ik ben van een flybar kop naar een 2blads flybarless gegaan en omdat ik hem graag in een md500 romp wilde doen heb ik er toch maar een 5blads kop van gaui erop gezet.
    Ik weet dat sommige mensen een afkeur hebben op hobbyking maar het is toch een hk250 geworden, hierbij enkele foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina