@ Student:
een M3 die in de feathering shaft geschroefd is, vangt uitsluitend de trekkracht op, de feathering shaft zelf vangt de bladkrachten op.
Bij die HK vierbladskop zitten de bladhouders met de lagers om die M3 bout, tegen het centraalstuk. De M3 vangt dus ook de bladkrachten (buigkrachten dus) op.
In die floating head kun je geen stuggere dempers zetten... kan wel, maar heeft nul komma nul effect, want de arm is uitzonderlijk klein, en de feathering shafts lopen niet door naar het tegenoverliggende blad.
Die dempers dienen uitsluitend om te voorkomen dat als het blad aan het eind van zijn bewegingsvrijheid komt, er metaal-op-metaal contact ontstaat: dan rammelt de heli uit elkaar....
@ Forward:
Inverted en een rol of looping moet gewoon probleemloos kunnen. Voor de krachten in de kop maakt het verder niet uit, rechtop of inverted, en rollen om een bocht in te gaan, of helemaal door tot je rond bent maakt ook niet heel veel uit.
Maar extreme rolsnelheden of scherpe en heftige lastwisselingen, bij hoge toerentallen, dat gaat deze kop niet lusten: ik kan me voorstellen dat die kop bij een TicToc tamelijk snel het bijltje er bij neergooit....
Groet, Bert