trex 450 4-blad stabilizatie

Hallo allemaal.

ik heb een trex450 met 4 blads kop overgekocht hier op het forum, het is de floppy kop van Copterx oftewel de bladhouders kunnen bewegen. Nu is de vraag of ik hier wel of geen stabilizatie moet gebruiken en of deze kope geschikt is voor aerobatics?

Mvg.Forward

Denk niet dat die kop heel geschikt is voor aerobatics.

Stabilisatie vind over het algemeen beweging in de kop niet leuk, het zal wel willen maar vermoedelijk alleen met tamelijk lage gain om te voorkomen dat de boel gaat oscilleren.

Ik heb die kopjes zien draaien op een 450 trainer (niet zelf mee gevlogen), en dan vliegt het best aardig, maar met een romp er onder werd het rap minder....

Zelf vlieg ik met de starre kop, en de mening hier is dat die sowiso beter vliegt, wel of geen E-stab....

Groet, Bert

Okey,

Die van hobbyking is rigid, geen floating rotorkop.
Ik ga de 4-blad kopen van HK. Dan gebruik ik gewoon stabilizatie.

Gr.Thomas

Toch denk ik dat het onverstandig is wat je doet....

Die kop is OOK niet geconstrueerd voor kunstvlucht: er zitten geen "feathering shafts" in, maar de bladhoudes zijn gewoon met een simpele M3 bout tegen het centraalstuk geschroefd.

Ik denk dat extreme toerentallen en extreme manouvres gewoon teveel gevraagd zijn voor die kop.

Een Looping of een rol zal gerust nog wel lukken denk ik zo, maar met ruiger vliegwerk vermoed ik dat je de grenzen van het gevaar opzoekt.

De enige manier om dat zeker te weten, is het gewoon gaan doen en kijken hoe lang de boel dat volhoud...

Maar dat is een methode die ik niet snel zal toepassen of aanraden.

Groet, Bert

waarom zet je geen stijvere rubbers in de kop die je al hebt?
Als je dan toch gaat testen of zo'n kop het volhoud, kun je net zo goed de kop pakken die je al hebt..

zoveel meerbladskoppen zijn er niet die voor 3d geschikt zijn...
meestal kom je dan eerder op 3 blads, zoals de laatste tijd veel wordt getoont op de 3d events.

Qua constructie: als een m3 bout in een feathering shaft geschroeft het volhoud, zal een m3 recht in de kop geschroeft het ook wel redden, denk ik.
Je bent alleen ALLE demping kwijt.. wat weer zijn eigen uitdagingen kan verzorgen.

Het is ook niet bedoeld voor extreem dit en extreem dat Bert ;).

Zolang ik ermee inverted kan vliegen is het mij goed.
Extremere dingen heb ik andere heli's voor

@ Student:

een M3 die in de feathering shaft geschroefd is, vangt uitsluitend de trekkracht op, de feathering shaft zelf vangt de bladkrachten op.

Bij die HK vierbladskop zitten de bladhouders met de lagers om die M3 bout, tegen het centraalstuk. De M3 vangt dus ook de bladkrachten (buigkrachten dus) op.

In die floating head kun je geen stuggere dempers zetten... kan wel, maar heeft nul komma nul effect, want de arm is uitzonderlijk klein, en de feathering shafts lopen niet door naar het tegenoverliggende blad.
Die dempers dienen uitsluitend om te voorkomen dat als het blad aan het eind van zijn bewegingsvrijheid komt, er metaal-op-metaal contact ontstaat: dan rammelt de heli uit elkaar....

@ Forward:

Inverted en een rol of looping moet gewoon probleemloos kunnen. Voor de krachten in de kop maakt het verder niet uit, rechtop of inverted, en rollen om een bocht in te gaan, of helemaal door tot je rond bent maakt ook niet heel veel uit.

Maar extreme rolsnelheden of scherpe en heftige lastwisselingen, bij hoge toerentallen, dat gaat deze kop niet lusten: ik kan me voorstellen dat die kop bij een TicToc tamelijk snel het bijltje er bij neergooit....

Groet, Bert

Als ik een rompje er onder wil kan ik dan beter een rigid kopen?
Vind de floating erg mooi gemaakt maar als dat niet zo slim is met romp....

Laat het zo zeggen: een maat van mij had die floating kop, en vloog hem eerst met een trainer. Dat ging goed. Kon hij gelijk goed mee hooveren en vliegen, non-E-stab. Daarna heeft hij hem in een romp gebouwd, en dat vloog volgens hem volkomen klote. Zo klote dat het ding na een paar middagen crashte.

Hij heeft toen zo'n rigid kop gekocht, en die vond hij beter aanvoelen.
Daarmee heeft hij zichzelf non-E-stab leren vliegen.

Zelf heb ik er nooit mee gevlogen.

FBL units hebben echter een hekel aan beweging in de kop, want de rotordisc "doet iets" wat de FBL unit niet "voelt" (de sensors zitten immers in de romp, en de rotordisc kan min of meer vrij bewegen t.o.v. de romp?).

Zelf vlieg ik ook met de starre kop en de zéér flexibele asymetrische Spinblades, en over dat vlieggedrag (non-E-stab) ben ik best wel te spreken. Het vliegt niet eenvoudig, maar het stuurt behoorlijk scherp en zuiver.

De plastic HK/CopterX bladen vliegen redelijk, hooveren relatief stabiel, maar sturen bij FFF duidelijk minder precies en voorspelbaar.

Met FBL is dat allemaal irrelevant, de FBL poetst vrijwel alles weg, en je houd hooguit meer vliegtijd en een wat scherpere reactie op pitch over met de Spinblades...

Groet, Bert

staar je niet blind op 1 eigenschap van een blad ;-)
kop, bladen, heli, besturing is een geheel.

ga je bladen met veel flex in een gestabiliseerde heli hangen, zal hij raar gaan doen.
gebruik je die op een flybar heli of non estab heli zal het wel loslopen.
kwestie proberen.

sommige typen bladen zijn speciaal gemaakt voor schaal toepassingen.
ik heb a symmetrische spinblades op mn schaal mini titan zitten ( is een non estab heli), het ding stuurt daar vele malen beter mee dan de 3 of 4 sets 3d bladen die ik daarvoor had geprobeerd.
Terwijl ze toch licht zijn, en flexibeler zijn.

blijkbaar flexibel waar het niet uitmaakt, maar stijf waar het moet...
cheap ass hk bladen zijn ook wel eens flexibel, maar die vliegen daar dus niet beter door ;-)

@ student, Ik heb hier nog een HK 4 blads kopje voor een 450. Heb jij een linkje ? ik zoek nog steeds naar bladen voor dit kopje

Spinblade 325 mm of 350 mm, asymetrisch.

Die moet je hebben.... Gewoon rechtsstreeks via Spinblade.de (of zoiets) bestellen....

Groet, Bert

Back