trex 450/600

halo allemaal , ik vlieg een nitro raptor en verbaazde me laatst over de performance van electro heli's . ik zag op bv runryder filmpjes
met trex' en in handen van profi's . jemig de pemig wat knallen die dingen . ik zat me nu dus af te vragen wat t verschil is tussen al die t rexxen en hun uitvoering. ik bedoel , ik lees wel eens iets over lipo pakketten van honderden euro's . ik neem aan dat die vid die ik zag met zabo jr [?] wel t beste van t beste zal wezen . heb ik het goed dat de performance totaal afhankelijk is van motor/regelaar/accupaket ? ik zat met een schuin oog te lonken naar zon t rex 450 . daar zit een motor en regelaar bij . de lipo die daarbij word aanbevolen kost iets van 65 euro ofzo . mn vraag is , wat heb je dan , een heli met ballen die je ook in een beetje wind kan vliegen ? en 3d ? en wat zijn de voordelen/nadelen tussen een 450 vs 600 ? mvg ferro

Allereerst heb ik en een collega modelbouwheli's dezelfde trex.. Hij met de standaard motor Align 420 en ik met de 430. Ik raad je de 430 motor sterk aan omdat de 420 net niet de kracht heeft die hij eigelijk zou moeten hebben. De regelaar die erbij zat gaf veel storing op zijn ontvanger, de Align 25 Amp dus. Ik zelf heb de Quark 33 en ben hier heel tevreden van, hij vliegt nu met een Phoenix CC35 en die is ook goed.

Lipos tussen de 35 en 60 € zijn degelijk, gyro raad ik een futaba GY240 of GY401 aan en als ontvanger heeft eigenlijk iedereen zijn eigen mening, ik vlieg met een MzK sexta berg ontvanger andere met een PCM ontvanger, wat je zelf het beste vind.

Een trex met goede setup vind je rond de 700 a 900€ ongeveer, hieronder zou ik echt niet gaan.

Hoe die tegenover een raptor staat weet ik persoonlijk niet maar heb me laten vertellen op diverse fora dat de trex met 335mm blades zich wel aanleund tegenover de raptor 30 qua stabiliteit, maar zelf nog niet mee gevlogen.

Een nadeel van de 600 versie zijn de duurdere accu,s.
Een voordeel is dat je een grotere heli op afstand beter ziet en dat deze grotere heli waarschijnlijk wat stabieler is.

tieske

dus er zit tussen een 600 en een 450 vliegklaar een groot financieel verschil ? zat te kijken naar de 450 , die heb je in een 450xl hde uitvoering , ook zie ik een 450se cde uitvoering ,die laatste zit al een motor en regelaar bij , naar ik aanneem .heeft die een beetje power of valt die niet aan te raden ? welke combinatie zouden jullie aanraden ? ? maar is het dan zo dat je elke willekeurige t rex oneindig kan upgraden dan ? [zoals raptor] zodat als je dan later harder wilt knallen , je niet een hele andere heli moet kopen ? zat zelf te denken aan die 450 se , goeie prijs/kwali ?? mvg ferro

dus er zit tussen een 600 en een 450 vliegklaar een groot financieel verschil ?
Ja, dat is niet alleen de accu maar ook de motor en de regelaar.
Ook is het zo dat je de kleine accu's met een lader van een paar tientjes in een uur kunt laden vanuit een grotere (auto) accu. Voor de grotere Accu's heb je ook duurdere laad apperatuur nodig en zal het laden vanuit een andere accu ook snel problemen opleveren.

maar is het dan zo dat je elke willekeurige t rex oneindig kan upgraden dan ? [zoals raptor] zodat als je dan later harder wilt knallen , je niet een hele andere heli moet kopen ? zat zelf te denken aan die 450 se , goeie prijs/kwali ?? mvg ferro

De T-Rex kun je niet vergelijken met een Raptor. Wel heb je in verschillende filmjes kunnen zien dat, als de piloot kan vliegen, hiermee alles mogelijk is wat ook met een Raptor kan.

Wat het upgrade betreft ben je meteen klaar als je voor de SE versie kiest. Deze is al helemaal getuned. Als je hier meteen een goede motor en regelaar inzet valt er niks meer te upgrade. Wat de T-rex betreft heb je dan meteen het beste van het beste.

tieske

Op RCGroups/Ezone is een hele discussie gaande over de door Align aanbevolen en te leveren aandrijving voor de TRex 600.
De 600 zit met z'n 3kg en 600 mm bladen in dezelfde klassse als een ThreeDee MP-E en een Logo 14 en de vele conversies van de Raptor 50.
Bewezen combo's in die klasse heli's gaan uit van een 8S tot 10S accupack of een 6S pack maar dan met hoge capaciteit.
Align beveelt een 6S pakket aan met 4200 mAh, dit is een lichter/kleiner en goedkoper pakket dan de corruntie. Sommige zijn van mening dat bij een gemiddelde vlieger een dergelijk pakket een kort leven bekoren zal zijn. De toppers, Alan Szabo Jr Jason Krause, die voor Align de testvluchten doen zijn pro's in power-management en hebben voor die extreme figuren minder/of hetzelfde vermogen nodig als wat een beginner in een loop gebruikt (bij wijze van spreken).
De gemiddelde vlieger belast een aandrijving zwaarder tijdens leren van nieuwe figuren en noodsituaties. Volgens sommige zal dit dus leiden tot het overbelasten van dat 6S pack waardoor de levenduurs drastisch ingekort wordt.

Hoe er dus rekening mee dat zo'n TRex 600 nog eens een stukje duurder wordt voordat ie een 'student-proof' setup heeft.

Rick

aha , t word duidelijk ja . komt er dan dus op neer dat een 450 te vliegen is voor zo'n 700 euro [of in de buurt] en een 600 heeele dure pakketten /motor/regelaar nodig heeft en gewoon flink boven de 1200 uitkomt [ervanuitgaande dat je 2 a 3 batt wilt ] ?. ik was dus op zoek naar een filmpje waar ik een 450 kan ziien zoals je m voor dat bedrag kunt kopen . maar je vind alleen 600 full graded in handen van profs , iemand een link hiervoor , mischien van jullie of allign zelf ? mvg ferro

ferro zei:
flink boven de 1200 uitkomt [ervanuitgaande dat je 2 a 3 batt wilt ] ?.

Inderdaad voor alleen al 3 accu-packs in dat formaat kom je al op dat budget. Komt dan de heli, motor, regelaar, servo's, gyro, ontvangeraccu, lader, etc. bij.
Dus die 1200 x 2 en dan ziet je wel redelijk ruim denk ik.

Rick

ok dan , kom ik dus op de 450 uit , is in die klasse dan de se uitvoering de beste koop ? daar zit een regelaar en motor incl , is dat goed , of kopen veel mensen alsnog een andere regelaar en of motor . ik bedoel , ben ik voor lange tyd klaar met zon heli ? [theoretish dan he , zonder chrash] en met niveautje beginnend 3d ??

ferro zei:
ok dan , kom ik dus op de 450 uit , is in die klasse dan de se uitvoering de beste koop ? daar zit een regelaar en motor incl , is dat goed , of kopen veel mensen alsnog een andere regelaar en of motor . ik bedoel , ben ik voor lange tyd klaar met zon heli ? [theoretish dan he , zonder chrash] en met niveautje beginnend 3d ??

In de SE uitvoering zit de Align 430L motor 3550kv, deze is goed, heeft genoeg power om 3D te vliegen, de gewone XL heeft de 420LF motor aan boord en deze schiet wel wat te kort, zelf heb ik de gewone XL gekocht en de motor en regelaar apart gekocht omdat ik dit op voorhand al wist.

De regelaar bij de SE is een 35Amp Align controller met governer denk ik, deze kan ook beter vervangen worden door een Quark 33 of een Jazz controller omdat deze gewoonweg beter zijn, genoeg reviews op dit forum.

Als je hem achteraf wil tunen is het toch beter in een keer de SE versie te kopen, dan kom je gelijk een heel stuk goedkoper uit dan achteraf beginnen met de tuning onderdelen apart te kopen, scheelt je makkelijk een 300€ dacht ik. Want reken op elk stukje tuning maar +/- 30 a 40€ dan zit je snel aan 300 a 400€ tuning onderdelen.

De standaard XL is goed vind ikzelf buiten enkele details zoals het bladspoor dat ik niet goed krijg en de speling die op de kop zit, voor de rest ben ik er tevreden over.

ok , kan mn conclusie trekken , dank jullie wel voor de input .
word waarschijnlijk dus een 450 se :D ps , wat zijn goede servos voor op een 450 ? heb nog een gy401 , maar moet daar een micro op staart ?

Ferro ik lees dat je interesse hebt in een SE..
Doen!! das het enige wat ik voor je heb..
ik vlieg er zelf ook mee en moet zeggen dat hij echt ontzettend stabiel is..eigenlijk niet normaal voor zon ding. ook heb je met de se uitvoering alles gepimpt dus je hoeft geen upgrade item meer te kopen wat je aan het einde veel centen scheeld.

mijn setup: ( vind ik zelf zeer goed )

trex 450Xl SE
430L blabla motor
grauper mx 12 en een C 19 ontvanger ( beetje groot maar doet het super)
Futaba 401 Gyro
4x Hitech HS 56 servo's
3x Maxamp 2200 mah 22C Lipo

alles bij elkaar ongeveer 1300 euries ( incl zender )

Wat ook zeer handig is, is dat veel parts al pre assebled zijn!
scheeld je veel gepruts met de kop bijvoorbeeld. ik was om 10 uur sochtend begonnen met bouwen en had hem smiddags klaar.
dan natuurlijk de electronica, zender, swashplate etc allemaal instellen en afstellen, en hier gaat het meeste werk in zitten..

TIP: :arrow: ik heb hem bij 4rc.nl gekocht daar heb je super advies en binnen 2 heb je hem al in huis.

TIP: :arrow: wanneer je gaat bouwen, download dan even alle instruction vids die er zijn op runraiders dat helpt echt ontzettend!!

TIP: :arrow: dit is het beste materiaal dat te krijgen is dus ga niet besparen op electronica, goed materiaal means goede electronica!

grtzz david

Ferro ik lees dat je interesse hebt in een SE..
Doen!! das het enige wat ik voor je heb..
ik vlieg er zelf ook mee en moet zeggen dat hij echt ontzettend stabiel is..eigenlijk niet normaal voor zon ding. ook heb je met de se uitvoering alles gepimpt dus je hoeft geen upgrade item meer te kopen wat je aan het einde veel centen scheeld.

mijn setup: ( vind ik zelf zeer goed )

trex 450Xl SE
430L blabla motor
grauper mx 12 en een C 19 ontvanger ( beetje groot maar doet het super)
Futaba 401 Gyro
4x Hitech HS 56 servo's
3x Maxamp 2200 mah 22C Lipo

alles bij elkaar ongeveer 1300 euries ( incl zender )

Wat ook zeer handig is, is dat veel parts al pre assebled zijn!
scheeld je veel gepruts met de kop bijvoorbeeld. ik was om 10 uur sochtend begonnen met bouwen en had hem smiddags klaar.
dan natuurlijk de electronica, zender, swashplate etc allemaal instellen en afstellen, en hier gaat het meeste werk in zitten..

TIP: :arrow: ik heb hem bij 4rc.nl gekocht daar heb je super advies en binnen 2 heb je hem al in huis.

TIP: :arrow: wanneer je gaat bouwen, download dan even alle instruction vids die er zijn op runraiders dat helpt echt ontzettend!!

TIP: :arrow: dit is het beste materiaal dat te krijgen is dus ga niet besparen op electronica, goed materiaal means goede electronica!

grtzz david

neeh heb ik niet mee gevlogen maar ik was in de war met een ander soort heli...

mijn excusses...ik dacht dat het om een zelfde soort electro heli ging..

me excusie

Back