Trex 450 CRASH! motor loopt niet meer.

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben zojuist gecrashed met mijn trex 450. Gelukkig heb ik niet meer dan een paar asjes gebogen. Dat wordt dus bestellen en sleutelen. Maar nu wil de motor niet meer lopen als ik gas geef. Gek genoeg gaat ie wel lopen als ik de zender uit zet. De motor is dus niet stuk. Ook heb ik de ontvanger gecontroleerd en die doet het ook gewoon op alle kanalen. Zou het in de regelaar moeten zitten? Gek genoeg schakelt die wel de motor in als ik de zender uitzet.

Mijn vraag is al beantwoord... ik had door de stress van de crash de throttle schuif nog dit staan. Dom, dom dom. Alles doet het gelukkig nog. Ik probeerde mijn vraag nog te verwijderen, maar dat lukte niet!?

Ontvanger mag niet zonder signaal komen te zitten, en al helemaal niet bij elektro. Anders pikt hij storingen op. Motor kan opeens gaan lopen, servo's trillen de hoek in, blokkeren en gaan fiks stroom trekken.
Dus, eerst zender aan, daarna ontvanger aan. Na einde van vlucht eerst de ontvanger uit, dan pas de zender uit.

Een nachtje slapen doet goed. Ik voel me ook al weer iets minder dom: na de crash vergat ik "alleen" om de accu eerst los te maken... vandaar dat de motor ging lopen. Achteraf gezien het bewijs dat alles het nog deed. De schade is gelukkig beperkt gebleven tot zo'n € 17,-.

Toch maar weer vaker op de sim oefenen!

Toch maar weer vaker op de sim oefenen!
Dat helpt je helaas niet om eerst je ontvanger uit te schakelen voordat je je zender uitzet.

Gewoon dubbel check aanhouden en aanleren. Voordat je het model aanzet eerst kijken of je zender aanstaat, in het juiste modelgeheugen staat en of throttle hold aanstaat. En voor dat je je zender weer uitzet je er heel goed van verzekeren dat je ontvanger is uitgeschakeld.

Dat helpt je helaas niet om eerst je ontvanger uit te schakelen voordat je je zender uitzet.

KLOPT! Maar hopelijk wel om een volgende keer niet te crashen, dan blijft de rest van de stress me ook wel bespaard. Voorlopig ga ik maar weer even oefenen.

Bedankt maar weer voor het meedenken. In ieder geval heb ik weer wat geleerd!

... na de crash vergat ik "alleen" om de accu eerst los te maken ...
Hoewel het niets met je probleem te maken heeft: LiPo's altijd losmaken na dagje vliegen. Regelaar trekt namelijk *altijd* een beetje stroom en we weten wat er gebeurt als een LiPo te ver ontladen wordt.:cry::cry:

Ik las elders op het forum over de kwetsbaarheid van de bladen en heb daarom nog een vraag over mijn crash. Mijn trex crashte precies onderste boven. Daarbij is de "feathering shaft", de "main shaft" en de "flybar rod" verbogen. De houten bladen van Align lijken geen enkele schade te hebben, maar het is natuurlijk onmogelijk dat ze geen tik gekregen hebben. Nu vraag ik me af of ik ze zo wie zo moet afschrijven of dat ik er toch nog mee kan gaan vliegen.

Dat had ik al gedaan. Ze waren nog perfect in balance, net als voor de crash. Is dat dan een betrouwbare aanwijzing dat ze werkelijk niet beschadigd zijn?

Ron was me net voor met antwoorden. Ballans is dus geen betrouwbare bron. Blijft mijn vraag of jullie de bladen nog zouden gebruiken of niet?

Back