Trex 450 electronica op elkaar af stemmen

Sinds ik vorig jaar de hobby ingestapt ben heb ik eigenlijk een beetje op hoop van zegen gevlogen. Nu ik de laatste weken toch wat meer lees over hoe die electronica echt werkt leek het mij een goed idee om het spul op mijn trex beter op elkaar af te stemmen, aangezien hij uiteindelijk in een HeliArtist romp moet die ik liever niet in gruselementen op de grond zie neer kletteren doordat er wat doorbrand etc.

De trex heb ik helemaal kaal van iemand overgenomen, en er een 3800kv motor van KDS / Gulang opgezet die ik nog van mijn cloon had. Tevens zit er een 40 ampere ESC op ook van dit merk. Servo's en Gyro zijn beter werk, een GY 401 & S9257 en HS-65MG op de swash.

Zoals ik al zei was ik hierover aan het lezen en toen ik naar de 40 amp ESC van KDS keek zag ik dat deze met een "2A BEC" genoteerd stond. Op de achterkant van dit stukje in doorzichtig krimpkous omwikkelde printplaat zag ik de BEC met daarop maar twee KIA chippies. Aangezien ik uit ervaring wist dat juist deze twee plaatjes pleures heet werden had ik afgeleid dat enkel deze de overbodige hitte van het 3S lipo voltage in hitte afgeven bij het omzetten van 11-12v naar 5-6v. En ze worden al goed zonder dat de servo's werk doen, zoals tijdens afstellen op de werkbank. Dat was naar mijn idee niet al te veilig om aan een schaalromp toe te vertrouwen.

Heb daarom gelijk maar twee sportBEC's besteld, ook met de achterliggende gedachte dat ik daarmee de Gyros en HS-65MG servos op beide helis op 6v kan draaien, hetgeen betere respons geeft.

Maar nou vroeg ik mij af hoeveel Ampere mijn KDS motortjes eigenlijk trekken, en wat voor LiPo's daar het beste bij passen. Ik draai nu op 2200mah 22C batterijen die het wel leuk doen maar toch na een paar minuten al bekaf waren zonder dat ik 3d vlieg (anders zou ik die paar minuten geen eens halen en ergens de grond in boren ;) ). Dit was trouwens op de KDS cloon met een 30 amp ESC (2A BEC) en een 3500 KV motor.

Anyway, nou vroeg ik mij dus af wat het beste is voor een schaal / sport heli is en een 3d heli. Ik wou 3d gaan vliegen met de cloon (deze past niet in de schaalromp, en kan me weinig schelen als ik deze het gras in tuf) en gewoon rustig met wat milde acrobatiek in de airwolf trex 450 SE V2.

Ik heb dus een 30 amp ESC en 40 amp ESC liggen (beide 2A bec maar komen sportBEC op van 3,5A), een 3500 kv motor en een 3800 kv motor.

Nou kan ik mij voorstellen dat het op 6v gaan vliegen voor de schaalheli misschien niet praktisch is, aangezien er geen harde 3d mee word gevlogen. Dit scheelt weer in batterij belasting. Maar kan ik met de ruim 300g extra gewicht in de vorm van de romp wel wegkomen met een 3500kv motor en een 30 amp ESC? De sportBEC lijkt me uberhaupt gewoon een goed idee.
En zijn de 2200mah 22c batterijen teveel van het goede? Dat is immeres 22x2200 mah ofwel 48,8 ampere met pieken tot 40C op de batterij voor 88 ampere. Klinkt als een dooie ESC. Nou weet ik dat de ESC stroom vraagt en niet door zn strot geduwt krijgt, maar klinkt toch als een beetje teveel van het goede. Tevens vraag ik mij af of de 30 amp ESC wel genoeg levert aan de 3500kv motor om de schaalheli van de grond te krijgen. En of de batterij wel genoeg levert om het geheel met electronica langer dan 5 a 6 minuten in de lucht weet te houden voor een beetje lollige vlucht.

De cloon met dezelfde sportBEC en servos / gyro, is het voor 3d een beter idee om daar de zwaardere motor in te zetten of juist in de schaal heli voor het extra gewicht. Zelfde verhaal met de ESC. En wat voor LiPo's zijn dé combi bij 30 amp / 3500 kv danwel 40 amp / 3800 kv.

Ik doe een beroep op de electro technici van dit forum, deel uw wijsheid!
en sorry voor de lap tekst :p

Je vraag is redelijk specifiek, waardoor waarschijnlijk niet veel mensen antwoord weten:mrgreen:

Ik weet het ook niet, maar misschien kan ik je op weg helpen..

Over het amperage van je regelaar, hier( 3S Mini Test - 2 ) kun je wat terugvinden over het verbruik van een aantal motoren in een trex v2.

Waarom ga je trouwens voor 2 Sportbec's?
In die van mij zit er 1 in, werkt geweldig. Is 3,5 Amp, hij wordt niet eens warm (ik heb 3x 65MG, 401 + 9257 en normale 35 mhz ontvanger)
Over 5 of 6 volt, ik heb altijd al op 6 volt gevlogen en heb het altijd al geweldig gevonden. En in vergelijking tot de motor verbruikt de overige electronica zowieso niet veel, dus voor de batterijbelasting hoef je het niet te laten. Wel even opletten dat de 9257 niet tegen 6 volt kan, en er dus een step down regulator tussen moet...

Batterijen..
Ik heb zelf ook lipo's van 2170 mah en 20C (of 25, weet ff niet:cool:), deze wordt niet warm als ik (op mijn manier) het meeste stroom eruit trek.
Wat dus inhoud dat deze niet aan zn topbelasting komt (anders had ie wel echt warm geworden)
Ik denk dat je 2200 22C in principe goed zou moeten voldoen.
Als deze nog voldoende werkt, sommige lipo's beginnen na een paar vluchten al minder vermogen te geven:mad:

Over je romp, zelf heb ik laatst 100 gram uit mn trex weten te slopen, en het valt me op dat ik ongeveer 100 tot 150 mah minder terug hoef te stoppen met laden.
Batterijen hadden geen last van het gewicht, je zal alleen je timer even anders in moeten stellen. Ik zit nu op een verbruik per minuut van rond de 210 mah bij een gemiddelde vlucht.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg help, echt concrete antwoorden heb je nog niet......:Fade-color

Succes

Heb je wellicht de mogelijkheid een stroommeter ertussen te zetten? (ik heb bijv. een emeter welke ik tussen accu en ESC kan hangen om te meten). De Heli vastzetten en op toeren brengen en je weet je verbruik bij volle pitch. Het feit dat je accu 22C is is prima, beter meer dan minder, het heeft geen gevolgen verderop in de stroomkring, alleen je hebt meer buffer in het geval van pieken. Wel vindt ik een paar minuten kort qua vliegtijd. Ik haal iig wel 8 minuten uit een 2200 Lipo, ook gewoon hoveren en rondjes vliegen. Bedenk ook dat hover op zich meer stroom verbruikt dan vliegen (los van hard 3D), aangezien je geen voordeel hebt van de luchtstroming over de rotor, je hangt stil.

Ik zou per heli ook maar 1 BEC gebruiken en let idd op je digitale servo.

één BEC voor beide 450 heli's, niet allebei op een heli :p

En ik weet dat ik om vrij specifieke informatie vraag. Bij een zending Zippy batterijen bij HobbyCity (2200 30C) van 25 dollar met top reviews koop ik gelijk wat gadgets om ampere, headspeed etc te meten. Daar had ik eigenlijk niet zo'n zin in. Heb je twee helis en gelijk gereedschap voor een hele vloot bij de hand. Maar zal er aan moeten geloven denk ik :p

Met dit soort vraagstukken kan ik beter op RCgroups terecht, gewoon omdat daar veel meer mensen actief zijn en daar vast wel iemand tussen zit die de informatie wilt delen. In ieder geval bedankt heren.

Laatst bewerkt:
Hmm

Het is niet dat niemand zijn info wil delen, het probleem zal meer liggen in de specifieke aard van de vraag.

Je vraagt in principe welke motor beter is voor een type heli..
Hier is niet echt een eenzijdig antwoord voor.
Een 3500 Kv of 3800 kv zegt niets over de kracht die de motor geeft, het geeft alleen weer hoeveel omwentelingen hij maakt per volt.
De verdere vermogenscurve wordt weer beinvloed door het aantal wikkelingen en stators binnen een brushless motor, zo ook de gebruikte materialen.
In principe zou je beide kunnen gebruiken in beide heli's, het ligt alleen aan de vertanding die je toepast...

In mijn vorige reactie heb ik een link gezet waarin een aantal van deze gegevens in een gebruikssituatie waren weergegeven. Zo ook het verschil in vermogen/verbruik van een scorpion met 6 polen en 1 met 8 polen. Hier valt al het 1 en ander van af te leiden.
Zoals je ook kunt concluderen is dat je met de scorpion met 8 polen een 40 of 50 A regelaar toe moet gaan passen om 100 % safe te spelen

Maar het blijft een kwestie van proberen. De schaalromp heli zal langdurig meer amp. trekken, waardoor ik persoonlijk hier de 40 A regelaar op zou zetten. Aan de temperatuur van de regelaar na het vliegen merk je of deze goed is voor de taak. Als zelfs deze te warm wordt, zul je een 50 A regelaar moeten gaan proberen (wat ik niet echt verwacht, aangezien mijn 35 A regelaar in alle situaties koel blijft).

kwestie van proberen...
Of iemand zien te vinden met een soortgelijk project, en kijken wat hij heeft gedaan..

BTW, ik heb de meeste tools amp meter, headspeedmeter etc) ook niet. Met een beetje gevoel en in de gaten houden kom je een heel eind.

En je accu's zijn naar de knoppen, aangezien ik met mijn 2200 mah accu's met veel gemak 7 minuten haal (80% grens), dan kan ik nog op mn gemak landen(bij rondvlucht en veel hover georienteerde oefeningen)

De regelaar word niet warm, maar de BEC wel. Zijn 2 zwartje chipjes op de achterkant van de ESC en dat is het enige deel wat opwarmt aan de hele unit. Dus KV doelt op RPMs, moet wel zeggen dat mijn 3800kv motor ook een stuk langer is en wat breder dan de 3500, dus voor de zekerheid doe ik toch deze op de Airwolf, hoewel een lagere headspeed mooier vliegt bij schaal.

De 3,5amp SportBEC komen eraan, dat zal dat in iedergeval oplossen.

Qua ESC, motor, gewicht etc zal ik me nog maar even inlezen.

Als puur en alleen de bec warm wordt, is de motor blijkbaar geen probleem voor de regelaar. En de 3800 Kv zal best kunnen op je schaalheli, al zal je dan wat meer moeten rekenen om je tandwielverhouding goed te krijgen om toch de gewenste lage headspeed te krijgen.

Veel succes iig met het zoeken naar de juiste combo!

4 van deze jongens besteld;
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 2250mAh 3S1P 30C Lipoly Pack $29.95
Ook leuk indien ik ze ooit in serie aan een 500 / 600 size wil hangen :)
Heb ze alle 4 los besteld, en ze gaan als giften van rond de 10 dollar door. Qua verzendkosten is het niet interresant, of 36 dollar voor 1kg of 4x 6 dollar per LiPo. En die kleine pakketjes van 200-300 gram pakken ze niet, hoop ik.

En alhier, bericht van Dimension Engineering, de prodocenten en verkopers van de SportsBEC, waar ik er dus 2 van besteld hebt.

Hello,

Recently you purchased our SportBEC switch-mode BEC product.

Unfortunately, we have determined that there was a bad batch of this product and you may have received some of them.
All of our products are tested before they are sent to customers, but somehow these managed to get out of the testing phase.

Today (06/22/09) we have mailed you replacement product along with a free sample of our new DELight Strip LEDs that have just launched.
It is not necessary to send the original SportBEC back to us.

Please accept our apologies and I hope you continue to enjoy products from our company.

Thanks,
The Dimension Engineering Team

Vink netjes, heb ik straks 4 BEC-jes liggen >.> (Waarvan 2 mogelijk defect, maar dan zet ik deze op een secundair system, retracts ofzo)

Hoewel mijn originele bestelling van 2 BEC's op de 18e verstuurd was en de vervangende exemplaren op de 22ste, lagen beide enveloppen op de deurmat vanochtend.

Op RC groups staat een draadje met fotos waarop een geëxplodeerd exemplaar staat, en daar is ook goed te zien dat de 2 weerstandjes met de tekst op de kop gemonteerd staan.

Maar, alle 4 mijn exemplaren hebben de tekst goed zitten ^^ :D

Ofwel, ik heb er 4 voor de prijs van 2, en ook nog 2 LED stripjes (14 rooie LED-jes) voor de moeite!

Service!

Back