Sinds ik vorig jaar de hobby ingestapt ben heb ik eigenlijk een beetje op hoop van zegen gevlogen. Nu ik de laatste weken toch wat meer lees over hoe die electronica echt werkt leek het mij een goed idee om het spul op mijn trex beter op elkaar af te stemmen, aangezien hij uiteindelijk in een HeliArtist romp moet die ik liever niet in gruselementen op de grond zie neer kletteren doordat er wat doorbrand etc.
De trex heb ik helemaal kaal van iemand overgenomen, en er een 3800kv motor van KDS / Gulang opgezet die ik nog van mijn cloon had. Tevens zit er een 40 ampere ESC op ook van dit merk. Servo's en Gyro zijn beter werk, een GY 401 & S9257 en HS-65MG op de swash.
Zoals ik al zei was ik hierover aan het lezen en toen ik naar de 40 amp ESC van KDS keek zag ik dat deze met een "2A BEC" genoteerd stond. Op de achterkant van dit stukje in doorzichtig krimpkous omwikkelde printplaat zag ik de BEC met daarop maar twee KIA chippies. Aangezien ik uit ervaring wist dat juist deze twee plaatjes pleures heet werden had ik afgeleid dat enkel deze de overbodige hitte van het 3S lipo voltage in hitte afgeven bij het omzetten van 11-12v naar 5-6v. En ze worden al goed zonder dat de servo's werk doen, zoals tijdens afstellen op de werkbank. Dat was naar mijn idee niet al te veilig om aan een schaalromp toe te vertrouwen.
Heb daarom gelijk maar twee sportBEC's besteld, ook met de achterliggende gedachte dat ik daarmee de Gyros en HS-65MG servos op beide helis op 6v kan draaien, hetgeen betere respons geeft.
Maar nou vroeg ik mij af hoeveel Ampere mijn KDS motortjes eigenlijk trekken, en wat voor LiPo's daar het beste bij passen. Ik draai nu op 2200mah 22C batterijen die het wel leuk doen maar toch na een paar minuten al bekaf waren zonder dat ik 3d vlieg (anders zou ik die paar minuten geen eens halen en ergens de grond in boren
). Dit was trouwens op de KDS cloon met een 30 amp ESC (2A BEC) en een 3500 KV motor.
Anyway, nou vroeg ik mij dus af wat het beste is voor een schaal / sport heli is en een 3d heli. Ik wou 3d gaan vliegen met de cloon (deze past niet in de schaalromp, en kan me weinig schelen als ik deze het gras in tuf) en gewoon rustig met wat milde acrobatiek in de airwolf trex 450 SE V2.
Ik heb dus een 30 amp ESC en 40 amp ESC liggen (beide 2A bec maar komen sportBEC op van 3,5A), een 3500 kv motor en een 3800 kv motor.
Nou kan ik mij voorstellen dat het op 6v gaan vliegen voor de schaalheli misschien niet praktisch is, aangezien er geen harde 3d mee word gevlogen. Dit scheelt weer in batterij belasting. Maar kan ik met de ruim 300g extra gewicht in de vorm van de romp wel wegkomen met een 3500kv motor en een 30 amp ESC? De sportBEC lijkt me uberhaupt gewoon een goed idee.
En zijn de 2200mah 22c batterijen teveel van het goede? Dat is immeres 22x2200 mah ofwel 48,8 ampere met pieken tot 40C op de batterij voor 88 ampere. Klinkt als een dooie ESC. Nou weet ik dat de ESC stroom vraagt en niet door zn strot geduwt krijgt, maar klinkt toch als een beetje teveel van het goede. Tevens vraag ik mij af of de 30 amp ESC wel genoeg levert aan de 3500kv motor om de schaalheli van de grond te krijgen. En of de batterij wel genoeg levert om het geheel met electronica langer dan 5 a 6 minuten in de lucht weet te houden voor een beetje lollige vlucht.
De cloon met dezelfde sportBEC en servos / gyro, is het voor 3d een beter idee om daar de zwaardere motor in te zetten of juist in de schaal heli voor het extra gewicht. Zelfde verhaal met de ESC. En wat voor LiPo's zijn dé combi bij 30 amp / 3500 kv danwel 40 amp / 3800 kv.
Ik doe een beroep op de electro technici van dit forum, deel uw wijsheid!
en sorry voor de lap tekst
De trex heb ik helemaal kaal van iemand overgenomen, en er een 3800kv motor van KDS / Gulang opgezet die ik nog van mijn cloon had. Tevens zit er een 40 ampere ESC op ook van dit merk. Servo's en Gyro zijn beter werk, een GY 401 & S9257 en HS-65MG op de swash.
Zoals ik al zei was ik hierover aan het lezen en toen ik naar de 40 amp ESC van KDS keek zag ik dat deze met een "2A BEC" genoteerd stond. Op de achterkant van dit stukje in doorzichtig krimpkous omwikkelde printplaat zag ik de BEC met daarop maar twee KIA chippies. Aangezien ik uit ervaring wist dat juist deze twee plaatjes pleures heet werden had ik afgeleid dat enkel deze de overbodige hitte van het 3S lipo voltage in hitte afgeven bij het omzetten van 11-12v naar 5-6v. En ze worden al goed zonder dat de servo's werk doen, zoals tijdens afstellen op de werkbank. Dat was naar mijn idee niet al te veilig om aan een schaalromp toe te vertrouwen.
Heb daarom gelijk maar twee sportBEC's besteld, ook met de achterliggende gedachte dat ik daarmee de Gyros en HS-65MG servos op beide helis op 6v kan draaien, hetgeen betere respons geeft.
Maar nou vroeg ik mij af hoeveel Ampere mijn KDS motortjes eigenlijk trekken, en wat voor LiPo's daar het beste bij passen. Ik draai nu op 2200mah 22C batterijen die het wel leuk doen maar toch na een paar minuten al bekaf waren zonder dat ik 3d vlieg (anders zou ik die paar minuten geen eens halen en ergens de grond in boren

Anyway, nou vroeg ik mij dus af wat het beste is voor een schaal / sport heli is en een 3d heli. Ik wou 3d gaan vliegen met de cloon (deze past niet in de schaalromp, en kan me weinig schelen als ik deze het gras in tuf) en gewoon rustig met wat milde acrobatiek in de airwolf trex 450 SE V2.
Ik heb dus een 30 amp ESC en 40 amp ESC liggen (beide 2A bec maar komen sportBEC op van 3,5A), een 3500 kv motor en een 3800 kv motor.
Nou kan ik mij voorstellen dat het op 6v gaan vliegen voor de schaalheli misschien niet praktisch is, aangezien er geen harde 3d mee word gevlogen. Dit scheelt weer in batterij belasting. Maar kan ik met de ruim 300g extra gewicht in de vorm van de romp wel wegkomen met een 3500kv motor en een 30 amp ESC? De sportBEC lijkt me uberhaupt gewoon een goed idee.
En zijn de 2200mah 22c batterijen teveel van het goede? Dat is immeres 22x2200 mah ofwel 48,8 ampere met pieken tot 40C op de batterij voor 88 ampere. Klinkt als een dooie ESC. Nou weet ik dat de ESC stroom vraagt en niet door zn strot geduwt krijgt, maar klinkt toch als een beetje teveel van het goede. Tevens vraag ik mij af of de 30 amp ESC wel genoeg levert aan de 3500kv motor om de schaalheli van de grond te krijgen. En of de batterij wel genoeg levert om het geheel met electronica langer dan 5 a 6 minuten in de lucht weet te houden voor een beetje lollige vlucht.
De cloon met dezelfde sportBEC en servos / gyro, is het voor 3d een beter idee om daar de zwaardere motor in te zetten of juist in de schaal heli voor het extra gewicht. Zelfde verhaal met de ESC. En wat voor LiPo's zijn dé combi bij 30 amp / 3500 kv danwel 40 amp / 3800 kv.
Ik doe een beroep op de electro technici van dit forum, deel uw wijsheid!
en sorry voor de lap tekst
