Trex 450 Grip Flip

Op de grotere heli forums is het fenomeen de "Grip Flip" een beetje een hype geworden.
Reden genoeg om het zelf maar eens te proberen!

Wat is een Grip Flip?
Een Grip Flip is het omdraaien van je main rotorblade holders "grips".
De aansturing van je grips gaat van "trailing edge" (achterkant) naar "leading edge" (voorkant).

In een notendop: positieve delta-3 (bij trailing edge) zorgt ervoor dat de rotordisk langzamer reageert op de input van de swashplate. Als de rotordisk langzamer hevelt, reageert de heli ook langzamer. Dit blijkt te komen doordat het blad met positieve delta-3 altijd de neiging heeft terug te keren naar 0 graden pitch onder belasting. (wat ik er van begrepen heb)
Negatieve delta-3 (bij leading edge) doet het omgekeerde. De bladen willen niet terug naar 0 graden pitch en hierdoor zullen de cyclics sneller worden.

Of het klopt wat ik hier schrijf mag van mij een ander bepalen met iets meer verstand van aerodynamica en mechaniek. Wel lees ik er heel wat positieve reacties over!

Quote Nando van Arnhem:
Je verandert hierdoor de delta-offset, hierdoor gaat de heli agressiever vliegen,
maar ik heb ook het idee dat de heli stabieler en strakker vliegt.

Daarnaast lees ik veel dat je minder pitch nodig hebt om het zelfde te bereiken. Dit zal met bijvoorbeeld tic-tocs merkbaar moeten zijn.

Genoeg theorie, mijn experiment!

Ik ga deze gripflip toepassen op mijn Mini Titan E325 met T-rex 450SE kop.
Het is een beetje een oude kop dus let niet op de cosmetische schade..

Stap 1

Verwijder de headbutton, rotorhead, 1 paddle, flybar, flybarcage, seesaw en de mixingarms.

Stap 2

Plaats de linkageballs aan de andere kant van de mixerarms.

Stap 3

Monteer de rotorkop, plaats hierbij de seesaw en de mixerarms andersom, "flip de grips" 180 graden en maak de linkage weer werkend. (let op de "A" dat de linkage goedom zit)

Stap 4
Stel de zender opnieuw in en loop alles na of je geen binding hebt.
VERGEET NIET DE PITCH TE REVERSEN!! Cyclics blijven het zelfde!

Conlusie:
Het is een leuke mod om te doen en leuk om mee te experimenteren. Het kost niet veel tijd, ik was er in 20 minuten mee klaar. Dit verslag maken duurde zelfs nog langer! Zowel voor als na deze mod had ik +10 en -10 graden. Dit is niet erg veel nee, maar de heli was/is nog altijd behoorlijk snel op de pitch.

De eerste testvlucht had ik al gelijk geen bladspoor! Dus ik kon hem direct op z'n staart trappen en uittesten of ik verschil kon merken.. Op het eerste oog merk je er weinig van, toch ben ik met Nando eens dat hij toch wel stabieler hangt (het waaide redelijk). Vervolgens wat climb-outs gedaan en daar kwam ik toch gauw tot de conclussie dat hij wat minder in kakte. Hij ging niet sneller op en neer, maar het leek minder vermogen te kosten. Vervolgens wat tic-tocs gedaan en ook die gingen beter nu ik meer vermogen over had!

Als straks mijn bijde T-600N's helemaal klaar en ingevlogen zijn ga ik de GripFlip ook daarop proberen!

Groeten,
Tjerk ;)

het is zeker moeite waard om te proberen... alleen denk ik dat als je dit op je start probeert wat meer van merkt... je servo hoeft dan minder te werken en moet je start beter/straker gaan staan. Denk ik tenminste :)

Hey Sietse, hierna heb ik nog 1 keer gevlogen.
Hij ging vervolgens de grond in... (duimfout)

Heli had opzich weinig schade. Maar sta op het punt een CopterX SE V2 aan te schaffen.
De metalen kop is al een aantal generatie helis oud en is echt aan vervanging toe.
Voor 165 euro een complete kit is dan het overwegen waard.

Groeten,
Tjerk ;)

Zonde... maarja, kan gebeuren hè

ik heb de copterX rotorkop op mijn T-Rex. ben ik wel tevreden mee. kost weinig en werkt gewoon prima :).

Maar de 600 nog niet veranderd dus? en na die ene vlucht dus nog wel tevreden? (het is dus echt een verbetering in stabiliteit enzo)

Back