Trex 450 Pitch en Throttle setup

Ik ben redelijk aan het spitten geweest door verschillende video's (bob) en forum topics maar ben eigenlijk nooit deze setup tegengekomen hij staat achterin de handleiding van de Trex 450. Hier geven ze voor normal het volgende op :

1: throtle 0% , pitch 0 graden
2: throtle 40% , pitch
3: throtle 70%, pitch 5 ~6 graden
4: throtle 85%., pitch
5: throtle 100%, pitch 10 graden

Het lijkt verdacht veel op de manier waarom een FP vliegt, heeft iemand deze setup al eens geprobeerd, en is dit wel of niet aan te raden ?

mm, niet dat ik een expert ben, bij lange na niet :P , ben zelf nog redelijk nieuw met heli vliegen, maar ik wil graag een poging wagen

Deze setup heeft ook een relatie met hoe je je regelaar hebt ingesteld. ik heb een CC35 en daar heet dit de "throttle type". deze kan je oa instellen op Fixed endpoints of Governor modus.
Voor de genoemde setup heb je de Fixed endpoints nodig, waarbij je dus zelf de throttle bepaalt. Om Governor modus te gebruiken heb je een flat curve nodig, bv 85%-85%-85%-85%-85%.
En inderdaad, de setup die je beschijft is hetzelfde als bij je DF 04 heli, goed te gebruiken voor beginners. Als je wat verder bent wordt Govener aangeraden.

Correct me if im wrong, dit is wat ik ervan heb begrepen

Over governor-mode gesproken: Wanneer dit op je regelaar een mogelijkheid is zou ik gelijk hiervoor kiezen. Hoef je niet te bekommeren om allerlei moeilijke gascurves. Met een gascurve probeer je te bereiken wat de governor automatisch voor je doet: constant toerental bij verschillende pitch standen.

Ik heb de regelaar zelf niet maar heb hem even via internet opgezocht: zit een governor mode op. Wanneer je voor de governor mode kiest moet je zoals nosmo zegt een vlakke gascurve instellen. In de governor mode stel je een gewenst toerental in. Hoe hoger de uitsturing hoe hoger het toerental. De governer probeert nu ongeacht de belasting (pitch stand) dit toerental "vast" te houden. De gas curve moet nu wel vlak zijn omdat anders het toerental veranderd. Stel dat je het toerental omhoog wilt hebben dan moet je dat dan voor alle (gas curve) punten verhogen bv. 95-95-95-95-95%. (ipv 5*85%)

Zie trouwens in de manuel van de RCE-BL35G dat in governer mode de uitsturing tussen 75-85% moet zitten. Maar voor al deze getallen is het zo dat dit per heli kan verschillen. Met name zo'n pitch curve in de T-Rex handleiding zijn maar "richtgetallen". Wil je het allemaal goed doen dan heb je op zijn minst een pitch meter nodig (en eigenlijk ook een toerenteller).

Pitch meter heb ik wel, anders was het wel heel lastig instellen lijkt me.

Het meest vreemde vind ik eigenlijk dat ik over deze setup weinig kan vinden of licht dat aan mij ?

Ik lees uit bovenstaande dat ik het beste de governer mode kan gebruiken ?, of toch gelijk met het toerental ook de pitch van 0 graden bij 0 % gas tot 9 ~10 graden bij 100% gas, of kiezen voor de setup van finless ( de bekende video's op helifreak.com ) of zal dit meer voor de ervaren vlieger meer geschikt zijn.

Zonder pitchmeter wordt het inderdaad wel moeilijk.

Ik denk dat de governor mode het beste en het makkelijkste is. Ik zal trachten uit te leggen wat het verschil is tussen governor en throttle mode.

In de throttle mode zal bij meer pitch het motortoerental inzakken: in eerste instantie gaat de heli omhoog maar omdat het toerental dan inzakt zal de heli weer enigszins omlaag gaan. Om dit te voorkomen moet er wat "gas" gegeven worden. Dit wordt dan geregeld door een vaste gas instelling. Om het toerental enigzins constant te houden bij wisselende pitch wordt er nu afhankelijk van de knuppelstand de regelaar een bepaalde gas stand gegeven. Dit wordt in je zender ingesteld met de z.g.n. throttle curve. Het toerental is ruwweg constant te krijgen.

In de governor mode wordt daadwerkelijk het aantal toeren constant gehouden. De regelaar meet het motortoerental en stuurt desnoods actief bij. Ook een spanningsdaling e.d. heeft tot een bepaalde hoogte geen invloed op het toerental. De uitsturing naar de regelaar is nu een "gewenst toerental" signaal geworden. Gas geven doet nu de regelaar zelf.

De regelaar op moet natuurlijk wel op "scherp" worden om hem te kunnen starten (hij moet een uit signaal zien). Met een vlakke curve (governor mode) lukt dat niet (de regelaar krijgt in geen enkele knuppelstand een "uit" signaal (0%)) Met een schakelaar en een speciale functie (motor uit) op de zender kan dan wel een "uit" signaal naar de regelaar gestuurd worden (ook handig om hem later uit te zetten) :lol:

Met een schakelaar en een speciale functie (motor uit) op de zender kan dan wel een "uit" signaal naar de regelaar gestuurd worden (ook handig om hem later uit te zetten)
En dit noemen ze de "throttle hold" functie toch? Throttle cut wordt niet echt gebruikt voor elec heli's?

Voor governor mode moet je btw NOOIT 100-100-100-100-100% kiezen als flat curve. Je regelaar moet wat ruimte hebben om meer toeren te kunnen maken, met 100% zit ie al aan zijn max.

In het EHBG staat er ook wat over in
http://www.swashplate.co.uk/ehbg-v17/ch13s04.html
Daar staat oa in
If you are learning hovering (and are planning to fly in normal mode) then you must use the fixed endpoint mode. Otherwise, if you plan to use the idle-up mode, you should use try the low governor mode first, and if there is not enough headspeed, try the high governor mode.

Ik zit zelf nu ook op het punt om dit allemaal in te stellen voor mijn Ark x400, CC35 regelaar en FF7 zender. Dus volg deze thread met veel interesse

inderdaad wat maarten2 zegt het beste kun je een opstart curve maken en een idle up curve waar je naar toe kan doormiddel van een knop om te halen(als je zender deze functie heeft) de normale curve ziet er bij mij zo uit; pitch:42,42,45(midstick),75,100 throttle:0,85,85,85,85 en dan de idle up mode pitch:0,25,45(midstick),75,100 met deze curve haal ik -10 +10 en de throttle:95,95,95,95,95
ik heb als zender de mx 12 hier kan ik dus 5 punten vast zetten met deze setup kan ik in allebei de modes fijn vliegen meestal schakkelijk ik net iets boven midstick over op idle up en als ik ga landen schakkelijk terug in normale mode als mijn stick dan helemaal benenden is(dit in de opstart curve) is het gas ook uit.

veel succes
groetjes Tom

Even voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een BL35G ESC. Dus zoals al eerder is gezegd niet hoger dan 85% in governor mode (en niet lager dan 75%). Anders werkt ie gewoon niet goed.

Dan voor de pitch curve.

De meeste piloten gebruiken een lineaire curve voor idle up en een niet lineaire voor normaal.
Vanaf het middenpunt (naar boven) van de stick zijn al mijn curves gelijk, die van de throtlle alsook van de pitch. Dan is het makkelijk om van de ene mode naar de andere te schakelen zonder dat je wat aan het vlieggedrag van je heli merkt.

Ik heb een FF9 zender met een normal, idle1,2 en 3 en een throttle hold.
Normal en idle1 gebruiken een pitch van -2 graden tot 11 graden (en zoals gezegd vanaf het midden van de stick is de curve hetzelfde als voor de andere modes).
Normal gebruik ik alleen om op te spoelen en vanaf het moment dat ik op mid-stick zit, schakel ik over op idle1.
Idle2 en 3 zijn bij mij gelijk en gaan volledig lineair van -11 tot 11 graden.

Dus ik hover niet op mid-stick maar ongeveer op 3/4 stick (of 1/4 als ik inverted zit :wink: ).

Wat er in de handleiding staat is zeker niet fout, maar als je gebruik maakt van idle-ups dan is deze methode hier beschreven waarschijnlijk beter.

Ik denk dat de meeste piloten zo vliegen als ik.

Groeten,

Ron

Oh en nog iets belangerijks!

Low stick -2 graden omdat als je 0 graden hebt en er is wind dan is het soms een beetje lastig om de heli weer naar beneden te krijgen! Met -2 graden heb je dat niet en hij komt niet al te snel naar beneden.

Als je mechanische setup goed gedaan is dus 0% pitch is -11 en 100% is +11 graden dan is 0 graden precies op 50%.
-2 graden is dan ongeveer op 38%.

Dus mijn normal en idle1 pitch curve is: 36%, 43%, 50%, 75%, 100%
Idle2 en 3: 0%, 25%, 50%, 75% en 100%

Ron

Oh Oh zo hard kan ik niet meelezen :lol: , tjonge wat een leuk forum is dit toch , goed.

:ontopic:

Ik heb een FF9 dus bovenstaande settings moet dus wel lukken , wel handig dat ik ooit software developer ben geweest er blijven maar menu's komen. Dus eigenlijk gewoon de settings nemen van finless / of de door kraaijer opgegeven settings.

@kraaijer als throttle curve , maak je gebruik van de govener van de allign esc ? mischien kan je settings even doorgeven, ook handig voor andere gebruikers, uiteraard zelf wel even controleren of dit ook klopt , bij 100% kom ik op 10 ~ 11 uit en bij 0% ongeveer -11 / -10.

De Throttle hold lijkt me ook zeer handig hoe moet je dit instellen ?, en normal is voor opstarten snap ik dan heb je idle 1 voor 2d gebreuren ? idle2 3d en dan idle 3 ??

Ik maak inderdaad gebruik van de Governor op de BL35G Align ESC.
De setting is simpel, in normal mode (de mode die ik gebruik om op te starten) zijn de throttle settings 0%,80%,80%,80%,80%
In alle idle ups is de curve 80%,80%,80%,80%,80%.
De Align ESC manual zegt dat de curve tussen de 75% en 85% moet zitten, dus ik kan nog iets hoger.
Ondanks dat er een aantal negatieve berichten zijn over de governor mode van de Align ESC heb ik er zelf nooit slechte ervaringen mee gehad. De meeste mensen die erover klaagden handen simpelweg de curve te hoog, dus niet volgens de handleiding.
Ik gebruik ook de high throttle response setting op de ESC.

De idle modes kun je gebruiken zoals je zelf wil. 1 normal, 3 idle-ups en een throttle hold zijn er meer dan de meeste nodig hebben. Maar in wedstrijden zijn die zaken belangerijk waar de piloten bijvoorbeeld voor hun hovering onderdelen andere gyro settings willen gebruiken dan in Fast Forward Flight (FFF). Die gyro settings kunnen per idle-up anders worden gezet. Datzelfde geld voor de trim.

Groeten,

Ron

Throttle hold is zeer belangrijk. Je moet je zeker aanleren deze switch blind te kunnen gebruiken. Je crashes zullen een stuk meer betaalbaar blijven als je de motor kunt stoppen voor de impact.
Bovendien is throttle hold onmisbaar voor autorotatie.

Yup, Throttle hold is zeer belangrijk, helemaal mee eens!

Configureren is simpel op de Futaba FF9 en ik neem aan dat de andere zenders niet echt anders zijn.
Er is een apart menu throttle hold waarin je percentage "gas" aangeeft. voor een electro is dit 0%, maar voor een nitro moet dit een percentage zijn waar de motor nog steeds draait natuurlijk.
Verder in datzelfde menu kan er nog een rudder offset gegeven worden, maar in het geval van een gyro wordt dat niet gebruik, ook niet voor die heli's die geen staart rotor aandrijving hebben met autorotaties.

Dan in de Pitch curves vind je throttle hold terug om daar de pitch curve te geven voor autorotaties (daar wordt deze functie immers het meest voor gebruikt). Die van mij staat tussen de -6 graden op vol beneden en 10 graden vol boven. met -6 blijft er aardig wat energie in de bladen zitten.

Autorotaties met een Trex is trouwens niet alleen eng, maar ook zeer moeilijk naar mijn mening.

Ron

Bedankt hier word ik nu blij van :lol: ( een kinderhand is gauw gevuld met een t-rexje :wink: )

Ik had de throtle hold al wel gevonden maar ik wist niet dat het zo eenvoudig was.

Ben een beetje druk voor de feestdagen (slijterij etc) dus ga ik ga dit asap instellen. Ik moet de gyro richting etc allemaal nog even controleren en de electronica vast zetten ,en dan hopen hem heel te houden tijdens de eerste poging.

Succes met je eerste vlucht.

Laat weten hoe het gegaan is en zorg ervoor dat iemand foto's neemt, of een filmpje maakt.

Groeten en een goed nieuw jaar!

Ron

Hebben mensen hier ervaring met wat de minimale throttle % mag zijn zonder dat je de motor overbelast?

In de gratis "Electric Helicopter Beginner's Guide" (http://www.swashplate.co.uk/html/ehbg.html) staat het volgende namelijk
ESC's work using Pulse-Width modulation. In the chapter about recommended headspeeds its says not to use a maximum throttle value of less than 85% because this may overheat the motor.

Hebben mensen hier ervaring of een mening over?

Back