Trex 450 pro DFC

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door SandorV, 13 jun 2012.

  1. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Tijdje geleden heb ik hier een mooie trex 450 pro gekocht met beastx, na een paar vluchten heb ik besloten om de servo's te vervangen omdat hier imo iets teveel speling opzat. Dus zet ik maar een leuk bouwverslag op, aangezien ik veel dingen van de heli ga veranderen.

    - nieuwe hardware kit, dus hele nieuwe schroeven
    - MKS ds92a+ servo's met een align ds520 op de staart
    - DFC kop, de normale kop was "op", dus heb ik deze maar gekocht.
    - Align 450mx vervangen door een turnigy H2218 met 13t pinion.
    - kleine dingen vervangen zoals TT lager, thrustbearings enz...

    Dit was de basis waar ik mee ben begonnen, al een klein beetje gedemonteerd:
    [​IMG]

    Reeds onderdelen, ik vind het bijzonder mooie servo's, iets zwaarder dan normaal, maar zeer robuust en nul speling erop.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een tijd heb je alleen nog maar los prut en een hele hoop rommel, zoals ik het graag heb eigenlijk, kan beter werken in rommel :D
    [​IMG]

    Eerste aanpassing van het frame, heb een klein rond gat gevijlt in de onderplaat zodat hier de antenne doorkan van de ontvanger. Ik wil mijn draden netjes wegwerken, dus de ontvanger staat op de ideale plaats.
    [​IMG]

    Servo's los op de mainblocks gezet, bij een trex pro kan je er nogal eens tegenaanlopen dat je de 2 losse blokken niet kan uitlijnen omdat de servo monteer gaten niet overeenkomen, mks heeft dit hier mooi opgelost door de gaten hoger te maken zodat er meer ruimte is.
    [​IMG]

    En dan kom je tot iets wat alweer op een trex begint te lijken.
    [​IMG]

    Morgen doe ik mooi verder en begin ik ook aan de bekabeling waar ik nog over moet nadenken, wil alles in het frame, dus ook de esc, maar weet niet als dit wel lukt.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2012
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mooie machine, die je bouwt, echt krachtig,
    hoe heet dat fbl-systeem, en hoezo gebruik je niet de gyro van de fbl?
     
  3. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Hoe bedoel je? Align ds520 is een servo, geen gyro, ik gebruik de beastx als gyro inderdaad.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik zie het, helemaal boven aan staat beastx,
    ds 520 weet ik, digital staart servo,
    duitelijk
     
  5. ronald123456789

    ronald123456789

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    124
    Locatie:
    groningen
    Van de beastx krijg je geen spijt van ik heb mijn 4 helis ook uitgevoerd met beastx hoor alleen dat de geometrie niet lekker krijgt met een dfc kop icm astx maar dit heb ik ook van horen zeggen laat het maar even weten of je de 6 graden ciclic makkelijk krijgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Gisteren de hele dag bezig geweest met de bekabeling etc... Heb de esc toch nog onder de batterijtray kunnen krijgen, maar als ik het zo ga houden weet ik niet, ik vrees voor de temperatuur.

    Mijn 450mx draait ook beduidend moeilijker dan mijn turnigy motor, mijn turnigy geef je een draai en hij draait nog heel even door, 1 of 2 "magneet tikjes", terwijl die 450mx telkens 1 "klik" maakt en je toch best moet doordraaien.

    Ik moet ook onthouden om een keer zwarte spanbandjes te kopen, dat wit staat vies.

    Zo zag het gisteren dus eruit
    [​IMG]

    en nu zo, alles loopt langs binnen, behalve de beastx kabels, die wil je vibratievrij monteren.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nipt niet :p
    [​IMG]

    De swashplate stond van alleen al recht, alle servohevels had ik op dezelfde plet gezet als de servo in hun nulpositie stond. Nu enkel nog via de beastx ze op 90° zetten. Viel mij ook op de deze servo's geen dood punt hebben, je kunt ze dus blijven roteren, dus ik denk niet dat je bij deze servo's erop zou moeten letten dan je in het begin de hevels zo recht mogelijk monteerd.
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :cool: ziet echt heel mooi uit Sandor V,
    maar toch zal ik kijken voor de temperatur die de ESC leefert, en wat de ontvanger aan kan, of misschien geeft het iets ter isolatie,
    glas kan je niet gebruiken, denk ik ma dat is bv. en goede isolator,

    verder denk ik, dat die machine heel goed vliegt
    (heb een 450 sport, MX motor , DS M servos, gaat super, mis alleen nog wat kracht bij vollgas met een 2200mah 30c lipo. Die 450 MX motor kreeg je ook als 22,2 volt variante)
     
  8. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Het probleem is denk ik de servo's die veel kracht vragen, omdat ik de ingebouwde BEC gebruik op 6 volt, dus die vreten wel wat weg.

    Hij is klaar nu, zender gegevens in mijn dx6i zijn:
    Pitch curve 32 - 46.5 - 57.5 - 70 - 83, zo krijg ik als graden -5°, -1°, 1°, 5°, 8°. Throttle curve is 80% vlak. Had mooi 6 graden bij de blauwe led.

    Travel adjustement heb ik ailerons en elevator alletwee op 80% gezet. Geen dual rates maar wel 25% expo op rudder, aileron en elevator.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    waarom zoon extreem rare pitch curve? zou m gewoon eens op 30-40-50-75-100 zetten.. zal een stuk lekkerder vliegen....:confused:
     
  10. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Maakt dat verschil? Ik wou van -5 tot +8 hebben, en dan lineair ertussen in. Dat gaf deze curve.
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je +8 wil, zet je de curve bovenop op 100, en reduceer je de swash mix....;)
     
  12. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    bedankt, zal het direct aanpassen.
     
  13. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Net ff gevlogen, ben erg blij dat met de nieuwe servo's alle problemen opgelost zijn. De vorige hadden gewoon teveel speling erop waardoor alles niet lekker vloog. Hij blijft mooi op 1 plek, zwabbert niet van beneden naar boven, gewoon mooi strak.

    De staart trilt wel fel, komt niet door de gain, maar een de shaft van de staartrotor zit speling op, raar eigenlijk, is een echte van align, dus die moet ik ff wisselen.

    Plus ik moet nog wat lagers vervangen waarvan ik de indruk had dat ze niet lekker liepen.
     
  14. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Omdat ik zo'n bijzonder toffe knul ben heb ik mijzelf maar eens iets leuks gekocht :D
    [​IMG]

    Wat een beest vergeleken met de dx6i, de telemetry heb ik verkocht, ik heb de tm1100 nodig, die is meer geschikt voor mijn helicopter. Kan ik mooi mijn voltage aflezen van het scherm.

    Daarnet nog even gevlogen, hij vliegt echt abnormaal strak, heb tevens de mainblock lagers vervangen en de TT lagers, die waren dus echt GAAR. Hij draait nu zoveel mooier plus ik haal meer uit de batterij. Echt heb ik wel nog een kleine uitslaande staart circe 10cm bij vol pitch omhoog. Maar dat los ik wel op in de beastx!
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gefeliciteerd knul,
    heb je carbonbladen hekrotor of gewoone?
     
  16. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    De gewone, heb er wel wat van verschillende merken, kan dat verschil maken? Gain staat juist.
     
  17. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Soms duurt het geluk niet lang :(

    Deel van de staart was losgekomen, zat locktite op! Staart begon te tollen en recht de grond in van +- 15 meter. Ik baal momenteel heel erg, zat net mooi nose-in te hoveren voor het eerst met de 450.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Sandorv

    Dit is echt wel om te rotten he , nu je heli juist zo goed het doet heb je zulke dingen voor .
    Maar blijven volhouden is de boodschap en bekijk het positief sleutelen aan een heli is een stuk van de hobby , zo bezie ik het ook altijd :)
    Welk stuk van de staart was juist los gekomen ?,
    Ik heb in ieder geval al veel bij geleerd me da sleutelen :)

    Grtjs Blitske
     
  19. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Tipje als je zoiets voorkrijgt: thr hold erop waardoor de staart stopt met tollen doordat er geen aandrijving vd hoofdrotor meer is en dan een autorotatie uitvoeren alhoewel dit wel moeilijk kan zijn voor een beginner..

    Succes met de heropbouw.!
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi SandorV,
    wat was dat, alles was mooi en nearly perfect,
    he .. alle kracht die Heli weer goed te kregen!

    Het hek:
    ik heb met mijn 450 sport T Rex 1 keer probleem gehad met het hek,
    het flippte gewoon weg, weet tot nu nog niet hoezo, misschien belt te los,
    wat was bij jou aan de hand ?? (ik vlieg mijn 450er 35 uren (heb een vlieglijst), dat zijn meer dan 400 lipos met GY401 en futaba 9257).

    Ja succes met opbouwen.
     

Deel Deze Pagina