Trex 450 S slag bladen

Ik heb een Trex 450 omgebouwd tot camera helicopter en omdat de heli fors zwaarder is geworden wil ik er graag A symetrische bladen of S slag bladen op monteren. Nu ben ik al aan het googlen geweest en ik vind geen merken die dat hebben. Nu weet ik wel dat ze bestaan omdat ik op oa youtube al gebruikers heb gezien welke ze gebruiken om een relatief zware romp meer op schaal te kunnen vliegen en vooral langer te kunnen blijven hooveren op een accu lading.

Heeft er iemand suggesties waar ik dit soort bladen kan vinden? Bij voorkeur epoxy of carbon en liever geen hout. Dit omdat hout vaak meer trilt en dat zie je terug in je beeld.

Groeten Wicher

Ik heb een Trex 450 omgebouwd tot camera helicopter en omdat de heli fors zwaarder is geworden wil ik er graag A symetrische bladen of S slag bladen op monteren. Nu ben ik al aan het googlen geweest en ik vind geen merken die dat hebben. Nu weet ik wel dat ze bestaan omdat ik op oa youtube al gebruikers heb gezien welke ze gebruiken om een relatief zware romp meer op schaal te kunnen vliegen en vooral langer te kunnen blijven hooveren op een accu lading.

Heeft er iemand suggesties waar ik dit soort bladen kan vinden? Bij voorkeur epoxy of carbon en liever geen hout. Dit omdat hout vaak meer trilt en dat zie je terug in je beeld.

Groeten Wicher

Hoi, zoek eens op RC-Groups, daar vind je heel veel schaalvliegers in de 450 klasse....
Geheid dat er daar wel iemand vermeld welke bladen hij gebruikt en dan vind je snel genoeg uit waar ze te krijgen zijn denk ik

Groet, Bert

Oke we zullen eens kijken wat ze daar te vertellen hebben Bert. Mochten andere gebruikers het hier ook weten dan hoor ik het natuurlijk graag.

Groeten Wicher

Kijk dat ziet er goed uit denk dat ik die maar ga bestellen. Nu lees ik alleen bij een van de gebruikers dat ook de staartrotor halfsymetrisch moet zijn. Nu zie ik deze alleen niet te koop bij Spinblades. hebben jullie enig idee of ik staartrotor, tandwiel verhouding en invalshoek aan moet passen? En naar welk toerental zou je toe moeten gaan?

persoonlijk denk ik dat niet hoor vd tailblades.
toen ik ze vorig jaar sprak in 3Dmasters hadden ze zelf geen halfsym tailblades.
waarom zou dat trouwens nodig zijn?
je zal op minder toeren vliegen dus meer gain moeten steken, daz alles...
Uiteindelijk regelt je gyro de hoek vd blades automatisch ...

Laatst bewerkt:
persoonlijk denk ik dat niet hoor vd tailblades.
toen ik ze orig jaar sprak in 3Dmasters hadden ze zelf geen halfsym tailblades.
waarom zou dat trouwens nodig zijn?
je zal op minder toeren vliegen dus meer gain moeten steken, daz alles...
Uiteindelijk regelt je gyro de hoek vd blades automatisch ...

da's gewoon niet waar. Het gaat wat ver om te stellen dat je per sé halfsymmetrische staartbladen moet steken, maar je kan er absoluut niet van uitgaan dat de hekrotor "het wel zal doen". De TS wil deze heli gebruiken om lasten te tillen, niet om te 3D-en (er is meer in de wereld dan alleen 3D....:D:D )

Als je het toerental verlaagt, en de heli zwaarder belast (qua gewicht) moet de hekrotor meer doen bij minder toeren. Dat los je niet alleen maar op met een aangepaste gain van de gyro.
Een en ander is voorzichtig proberen, en anders moet je zien dat je wat grotere hekbladen (liefst breder, niet langer) vind, dat doet evenveel of mischien zelfs meer dan halfsymmetrische bladen.
Wie die verkoopt kan ik je niet mee helpen

Groet, Bert

nja, dat dat tailservo zwaarder belast zal worden kan je niet ontkennen.. maar zoals je zegt, grotere blaadjes is zeker e goed voorstel!
staat er niets op de site van spinblades zelf hierover?

nja, dat dat tailservo zwaarder belast zal worden kan je niet ontkennen.. maar zoals je zegt, grotere blaadjes is zeker e goed voorstel!
staat er niets op de site van spinblades zelf hierover?

Het heft niks met de belasting van de tailservo te maken.... die krijgt het zelfs lichter als de hekrotor minder toeren maakt.....

Groet, Bert

ga van de week die bladen gewoon eens bestellen en dan idd wat Bert zegt gewoon voorzichtig proberen. Ik kan me voorstellen dat je S bladen op een lager toerental laat draaien en dat je daardoor met de standaard bladen verhoudings gewijs minder koppel op je staart hebt. Aan de andere kant is de invalshoek bij gelijke lift kleiner en zal je ook minder tegendruk hoeven te geven. Ik ga het dus gewoon eerst in de standaard configuratie proberen en dan maar zien wat er gebeurt. Vliegend zullen we het in iedergeval wel krijgen.
Mochten jullie ook bij spinblades willen bestellen dan moet je effe opletten ze rekenen dubbel verzend kosten. Ik heb ze daar al overgemaild maar het lijkt op een fout in de website.

Groeten Wicher

we zijn weer een stapje verder gekomen. Spinblades adviseert om eerst in de standaard configuratie te starten en dan stap stap voor stap het toerental te reduceren. Echter als je alles uit deze bladen wil halen kun je je pinion vervangen maar komt er op neer dat je mogelijk te weinig respons op de tailrotor overhoud. Mocht dit het geval zijn dan kan je dus andere bladen monteren voor de hekrotor.
Mijn vermoeden dat een s blad minder weerstand heeft en daardoor ook minder kracht zet op de staart rotor bleek juist.

Ik laat jullie binnenkort wel horen hoe het vliegt.
Groeten Wicher

eerste vluchten gehad

Eerste vluchten gehad met de s slag bladen en dat is idd een wereld van verschil. Ben na een eerste hoover poging maar begonnen om het toerental terug te schroeven van 75 naar 55 procent. De heli vliegt dan heel rustig en stabiel maar zodra je wat voorwaartse snelheid of wind krijgt dan hebben deze bladen enorm veel lift en schiet je omhoog. De vluchttijd is enorm verbeterd ik zit nu al op 17 minuten met dan een verbruik van ongeveer 3000maH. Ik heb gisteren een set besteld met kleinere pinions zodat het allemaal nog even wat fraaier loopt. Ik houd jullie op de hoogte wat het beste werkt. Naar verwachting kan ik dus dadelijk 20 minuten vliegen op een lading met een camera aan boord.
Al met al zijn s slag bladen en carbon tailblades dus een goede investering om de effientie van je heli te vergroten. Om schaal te vliegen zijn deze bladen tijdens de vlucht ook realistischer. Door het lage toerental en de brede vleugelcoorde geven ze een echt chop chop geluid af. Tijdens stilstand zijn de bladen minder op schaal omdat de vleugelcoorde bijna met 1/3 toeneemt tov het standaard meegeleverde blad.
Met het hoge gewicht van mijn 450, welke nu 1200 gram is, kun je met -3 procent ook prima autoroteren. De heli lijkt als een schuimzwever heel relaxed naar beneden te glijden. Afvangen is daardoor heel makkelijk geworden.

Back