Trex 450 (training) landingsgestel

Goede middag,

Ik heb nu twee keer schade gehad aan tandwielen (gear staart rotor) door het landingsgestel en mijn onkunde.

Eerste keer kwam mijn staartrotor in de grond bij het opstijgen. Door hoog gras en hobbelig ondergrond. Om dat te voorkomen een training landingsgestel gekocht (staat hij iets hoger), daardoor reageert de relatief kleine heli al anders en hapte hij bij het hoveren in de grond.

Zijn er hogere landingsgestellen die passen of andere oplossingen bekend?

Ik hoor graag van jullie!

oplossing:
- een nettere startplek opzoeken
- de heli niet zo hard aan de grond zetten, en iets hoger hooveren.
- ombouw van de heli naar snaaraandrijving, indien mogelijk. deze kan dit soort aanrandingen beter verwerken dan torque tube.

Andere landingsgestellen zijn meestal oorzaak voor slecht vlieggedrag. Kun je beter niet doen.

Stel, je hebt een keer zin/tijd/gelegenheid, wil ik je wel een keer wat laten zien..
ik zit bij een club vlak bij de heinenoordtunnel, MV-Europoort.
meestal ben ik zaterdagochtend wel aanwezig. kost je niets, je moet er alleen zelf heen ;-)

Dank voor je snelle reactie!

Ik zit bij vliegclub in Zoetermeer en dat is een groot grasveld.

Zal eens kijken of ik hem "makkelijk" kan ombouwen naar snaaraandrijving!

Jammer dat er geen alternatieve onderstellen zijn.

Verder wel benieuwd wat je me kunt laten zien en wat vlieg jezelf?

kan je weinig anders laten zien dat de heren in je eigen vliegclub ;-)
meestal komen dit soort verzoeken van " wildvliegers", en is de club nog niet in het vizier geweest
vandaar het voorstel ;-)
Maar je mag nog steeds langskomen, alleen maar gezellig :mrgreen:

maar vaak is dat staartsteken in de grond een dingetje te agressief de heli stil willen hangen, in combinatie met te weinig rust als je hem laat zakken.

Wat je moet proberen, is de heli voor je gaat landen, op ongeveer 50 cm hoogte stil in een hoover te hangen.
Vanaf dat punt, laat je de pitch iets zakken, zodat hij langzaam omlaag gaat.
door het grondeffect blijft hij dan weer op een hoogte hangen.
pitch weer iets zakken, zorg dat de heli langzaam (echt op zijn "oma's") recht omlaag gaat.
En op een gegeven moment staat hij op de grond.

vaak zie ik mensen een beetje grof hooveren, en sturen ze nog wat te abrupt en te groot.
en dan willen ze de heli vlot omlaag brengen, maar tijdens de rit omlaag loopt de heli een tikkie naar voren. raar, maar dat schijnt vaak zo te zijn ;-)
de correctie, dus achterover trekken, zorgt ervoor dat de staart laag hangt.
en je was nog steeds vlot naar beneden aan het gaan.. dus steekt de staart in de grond.

Mooiste is, als je de eerstvolgende vluchten oefent op een rustige rotor in de hoover.
het is niet zo belangrijk dat de heli net boven dat ene madeliefje hangt.
wat belangrijk is, is dat de heli ongeveer daar blijft waar jij hem wilt hebben. En het belangrijkste is, dat de rotor helemaal rustig is. dan zijn er heeeeeeeeele kleine correcties nodig om hem in die hoover te houden. en is het ook veel makkelijker.

is alleen even een slag die je te pakken moet krijgen.. maar helpt heel erg veel om netjes te kunnen landen.
ikzelf hang hem ook altijd even kort boven de grond volledig stil, om hem zachtjes neer te zetten...

Hoi ! ik zet altijd nylon busjes onder de achterste bevestiging van de skids.
Daardoor komt de helie wat voorover te staan en krijg je ruimte onder de staartrotor.
Zodoende draait de staartrotor vrij van het gras. Opstijgen vanaf een houten plaat is ook een optie.

Goede morgen student,
Bedankt voor je info, ik ga je tips gebruiken met het hooveren. Daar zal ook het grootste probleem zitten. Gebrek aan ervaring en vlieguren.

Rhelie bedankt voor de tip, ik ga kijken of dat voor mij ook kan werken, hoe lang maak je busjes?

Bedankt Martin en Ruud,

Even voor de duidelijkheid deze moertjes plaatst ik helemaal onder op het landingsgestel (moertje op de grond) aan de achterzijde met b.v. tape?

Bedankt Martin en Ruud,

Even voor de duidelijkheid deze moertjes plaatst ik helemaal onder op het landingsgestel (moertje op de grond) aan de achterzijde met b.v. tape?

landinggestel zit met 4 schoefjes vast op het frame. Alleen de achterste 2 losdraaien en daar een opvulling tussen doen (moertje, stukje pijp oid) dan heb je alleen langere schroefjes nodig.
paar mm is al genoeg om de staart aan de achterkant een mooi stukje omhoog te krijgen.

full

T Rex 450 met GoPro hero 2

Groet
Uwe

(dat zijn verwarmings-buizen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie, dank jullie,

ik had destijds gewoon de rechter duim naar achteren getrokken
en door vliegen, zijn wel wat filmpjes geworden,
...ik was eigenaar van een gopro ...
maar niet te vergelijken met nu,

moet je echt niet de hele film kijken ..........

Laatst bewerkt door een moderator:
Back