TREX 450XL CDE - hulp nodig bij afstellen

• Topicstarter Topicstarter baseleg
  • Startdatum Startdatum
B

baseleg

Guest
Ik heb onlangs via 4rc een trex 450XL CDE V2 gekocht (snelle afhandeling, en goede service en adviezen!) en het bouwen was weer leuk. Setup bestaat verder uit Align motor en ESC, 4x HS55 servo' en GY240. Nu heb ik van mijn micro heli ervaring geleerd dat een goede afstelling het halve vliegwerk is en wil dus mijn trex perfect afstellen.

Ondertussen is de maiden vlucht al een feit geworden. Wat een geweld! Er zit nu nog 30% expo op, vind alleen de nick reactie een stuk trager vergeleken met de roll reactie. (flybar gewichtjes zitten tegen de paddles aan) Anyways, ik heb een paar issues waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

1. Hoe krijg ik de swashplate exact level, dan behalve op het oog gelijk zetten?

2. Uit alle vluchten (3 tot nu toe) is me opgevallen dat hoogte vasthouden in de hoover vrij moeilijk is. Pitch -2 op low stick, 0 op center stick en 10 op high stick. Mijn Futaba FC16 heeft maar een 3 punts gascurve waarvan ik in normal mode alleen de middelste kan aanpassen. (standaard op 50%, heb deze verhoogd naar ongeveer 65%) Ik heb helaas geen mogelijkheid om de headspead te meten. Heb de servo's losgekoppeld en de swash kan met een zeer lichte weerstand (wel gelijkelijk verdeeld) naar boven en beneden schuiven. Is dit een typisch gedrag bij CP heli's of zit er iets niet goed?

3. Tijdens het optoeren schud de heli (licht stuiteren op de skids) maar bij hogere toeren en in flight heb ik er geen last van. De rotorbladen zijn niet helemaal vast gezet zodat zelf hun positie kunnen vinden. Overigens las ik ergens dat de blade grips (die met 2 inbusschroeven aan de kop vast zitten) niet té strak aan moet draaien. Kan iemand dit bevestigen?

4. Mijn Himodel 3S 2200mAh 20C accu kan er maar op 1 manier in (krijg met moeite de canopy erop) waardoor het zwaartepunt iets te ver naar voren licht. Ontvanger, gyro en ESC zitten al achterop. Iemand een idee hoe ik het zwaartepunt nu perfect onder de rotor as krijg?

Alvast bedankt voor alle hulp! :D

schopje werkt ;)

1. hoeft niet lijkt me... Gewoon op het oog.

2. Hoogte vasthouden in hover vind ik soms ook nog lastig. Ik heb wel gemerkt dat het in 90% van de gevallen te maken heeft met windvlagen. In ietwat turbulente lucht is het lastig om hem op 1 hoogte te houden. Stil houden gaat verder prima. Indoor had ik er geen last van...
in het begin had ik enorm last van glitches waardoor hij ook af en toe 0.5 meter naar beneden flikkerde, maarja, dat merk je wel als glitch op lijkt me....

3. Het schudden komt toch door onbalans in de heli. Op hoge toeren merk je het idd niet meer vaak, toch kan het op den duur wel schadelijk zijn. de trilling heeft dan namelijk gewoon een erg hoge frequentie die van alles kapot kan laten trillen...
De bladen moet je zo vast zetten dat ze niet onder hun eigen gewicht wegdraaien, maar dat je ze wel makkelijk kan verdraaien. Ze moeten idd hun eigen weg zoeken. Die boutjes moet je dus niet te vast draaien, ook niet omdat je dan voorspanning op de kunststof bladhouders zet, waardoor die eerder kapot kunnen gaan...

4. Staartservo naar achter, maar dat is geen gezicht. Je zou het frame beetje uit kunnen dremelen, maar dan zit je al snel bij de motor lijkt me... Als het niet teveel scheelt zou ik het gewoon zo laten.

Misschien een foto van je nieuwe aanwinst?

Bedankt voor je reactie! Ik ga de staartservo 180 graden draaien, zal niet veel schelen maar alle kleine beetjes zijn mooi meegenomen. Een foto komt binnenkort zodra ik mijn camera terug heb.

Overigens ga ik proberen de headspeed voor het hooveren te verhogen omdat deze nu nog in een vrij steile lijn loopt. Hopelijk is de pitch dan beter te regelen.

Gefeliciteerd met je aanschaf!

Met een 3 punts throttle curve zoals 0 - 85 - 100 zal de aileron & elevator response een stuk beter zijn. De flybar draait sneller zodat hij zijn werk beter kan doen. De wind heeft met een hogere headspead minder invloed op de rotor richting, door de grotere gyroscopische krachten. En bovendien reageert de staart veel beter omdat de staartrotor sneller draait, terwijl de torque op de hoofdrotor maar een klein beetje toeneemt (als de pitch/throttle verhouding juist is). De electromotor is ontworpen voor de hoge headspead en zal zijn werk efficient kunnen uitvoeren.

De elevator kan trager zijn omdat een voorwaartse en achterwaartse beweging meer massa moet verplaatsen, door het gewicht en positie van de staart en accu. Met een lage headspeed is dit verschil veel beter merkbaar.

De foto's moeten nog even op zich laten wachten. Ik ga de trex gelijk een ander kleurtje geven.

Het valt me op dat mijn yaw rate aan de zeer lage kant is. Ik gebruik een GY240 in combinatie met een HS55. Heb eerst zonder gyro de dual rate aangepast zodat de tail-swash niet ergens tegenaan loopt, maar volgens mij heeft dit niet echt nut omdat bij gebruik van HH de gyro dit toch negeert, correct? Headspeed staat nu op maximum (nagenoeg geen RPM verandering bij pitch veranderingen met 100% gas bij maximum pitch). Hoe krijg ik de staart "feller" aan de sticks?

Alvast bedankt! :)

Waar woon je? Misschien is het handig om een keer met een "ervaren" T-rex vlieger af te spreken om het een en ander beter af te stellen...

Je staart kun je sneller maken door de ATV van je staartservo groter te maken.

Cheers,

Richard

Ik woon in Den Bosch. Wil eigenlijk ook een keer mee gaan naar een heli-meeting.

Las net inderdaad op rcgroups dat de piro rate afhankelijk is van je end points (dual rate) dus die heb ik weer van 50 op 100% gezet (FC16 kan niet over de 100 heen) en de staart reageert nu als een zonnetje! Nu weer verder met FF oefenen op de sim.

Ik vraag me af of het eigenlijk normaal is zoals mijn heli reageert op roll en nick commands. Hij gaat wel de goeie richting in, maar bij de kleinst mogelijk input zakt de hele toch duidelijk, waardoor het een erg jumpy vliegbeeld geeft. Heb meerdere video's gezien en die hooveren allemaal stabiel, vooral vertikaal. De rotorkop kan vrij bewegen en de flybar beweegt als je er maar ook een beetje op blaast. Heeft er iemand een idee of tips?

Is inderdaad een goed idee om een keer een ervaren piloot te laten kijken/afstellen.
Zo te horen zit het in je afstelling van je servo's/zender van de 120 graden CCPM besturing
Als je dan rolt of nickt, trekt ie ook de pitch naar beneden. Dit heet interferentie bij CCPM, die op je zender geprogrameerd wordt
Ga er maar eens rustig voor zitten (zonder bladen) en kijk met je zender en ontvanger aan wat je swashplate doet als je rolt en nickt.

Er gebeurt niets speciaals. Bij cyclic inputs draait de swash zuiver om de assen (dus geen vertikale beweging) en de swash blijft ook mooi gecentreerd, over het hele verloop van de uitslag. CCPM interactie tussen hi en low pitch heb ik er al uitgehaald. De collective pitch veranderd dus niet, waardoor ik een vermoeden hebt dat als de servo's moeten werken, de motor in RPM zakt alhoewel ik het aan de toeren niet kan horen. :?

Back