Trex 500 afstelling Torque Tube

Wie weet hoe je de speling bepaald op de tandwielen van een TT. Mijn pas aangeschafte Trex 500 zit al in elkaar en vliegt strak maar bij inspectie blijkt wel dat je de staart rotor wanneer je het hoofdtandwiel vast houdt wel een graat of 15 in de speling kunt verdraaien. dit zijn dus alle spelingen bij elkaar maar hoeveel is dat bij jullie?

Wie weet hoe je de speling bepaald op de tandwielen van een TT. Mijn pas aangeschafte Trex 500 zit al in elkaar en vliegt strak maar bij inspectie blijkt wel dat je de staart rotor wanneer je het hoofdtandwiel vast houdt wel een graat of 15 in de speling kunt verdraaien. dit zijn dus alle spelingen bij elkaar maar hoeveel is dat bij jullie?

ik heb z'n 5 graden, 15 lijkt mij wel erg veel!!
gr Nick

Ik moet zeggen dat ik de uitslag van je staartrotor een slechte maatstaf vindt.

Zorg dat je je tandwielen niet strak tegen elkaar hebt maar dat ze zo staan dat je net voelt dat er iets speling zit. Dan even op verschillende punten voelen omdat niet alle tandwielen mooi rond zijn.

Laatst nog n mooi voorbeeld gezien van n 500 met 'ovaal' gear. Op de ene plek lijkt de speling goed en op de andere plek slipt ie onder geringe belasting door!
Je kan er optisch helaas niet goed bij. Beetje speling is goed, beetje meer is niet goed.
veel opties heb je ook niet geloof ik als de mesh niet deugt (althans niet bij de hk500).

Die van mij kun je ook een aardig stukkie heen en weer laten gaan in de speling van de tandwielen

Feit is wel dat ik er mog nooit iets van gemerkt heb
Onder belasting zitten de tanden toch tegen elkaar
En kunststof doet iets uitzetten bij dergelijke toerentallen

Enigste waar je op moet letten als de constructeur het goed verzonnen heeft, is dat de torq tube zelf een tikkie ruimte heeft om heen en weer te gaan
Net een mm oid

Bedankt voor de reacties, het is inderdaad de som van alle spelingen, dwz twee keer een haakse overbrenging en dan de primair nog. echt wetenschappelijk is het niet om zo te meten, het geeft alleen een indicatie. voor mij een gevoel dat wanneer eea verder verergert (hopelijk zonder crash). is er overigens een mogelijkheid om de haakse overbrengingen af te stellen? heeft iemand een manual van dit ding in pdf formaat?

dan zou je moeten shimmen, maar origineel zijn daar geen spullen voor zover ik weet.
Het ttwiel valt gewoon in een lager, dat bepaalt meteen de stand van dit tandwiel.
met een pasgemaakt ringetje kun je dan wel wat, maar ik zou er niet teveel aan doen

Anders kun je weer bovengemiddelde slijtage krijgen door een te strakke gearmesh

Back