Trex 500 ESP Motor probleem

Ik heb vandaag voor een groot deel de build van mijn allereerste "echte" heli de Trex500 ESP afgerond :) (hiervoor alleen een Walkera HM004 en 4#3 gehad)
Na heel wat uurtjes op forums rond gebladerd te hebben en een tegenslag te hebben gehad; bij het indraaien van de heli zonder kop/staart is de ESC is geploft en 1 accu overleden. Deze heb ik ondertussen allemaal vervangen. nu wil het volgende:

bij het afstellen/inregelen van de heli heb ik de heli in de achtertuin wat laten proefdraaien om te kijken of ik last had van blade-tracking en of er andere vreemde mankementen te zien waren. nu blijkt dat na het opspoelen van de motor en deze weer af te zetten, de motor blijft deze doordraaien zelfs als ik Trottle-hold gebruik. ik heb even een filmpje gemaakt, omdat dat wat duidelijker is.

hoop dat iemand mij kan helpen hiermee? wil graag dit weekend graag mijn allereerste echte Maiden gaan maken :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de throttle hold instelling meer negatieve throttle erop zetten?.. ik gebruik iets van -10% (spektrum DX7)

Laatst bewerkt:
Vlieg je op 35 mhz of op 2,4 ghz?

VOlgens mij hoor ik een storing...
Op het laatst van de film hoor ik de motor af en toe aan slaan...
Als jij dat commando niet geeft (duidelijk) doet hij dat dus zelf..

Heb je al een reikwijdtetest gedaan?
Heb je last van trillende servo's als je niets op de zender aan het doen bent?

Je motor draait niet door,maar je hoofdrotor blijft draaien door het
auto-rotatie tandwiel.Dit is normaal,zelfs de bedoeling.
Als je motor zelf zou blijven draaien kon je de rotor niet met je hand
stoppen.:cool:

Stom dat ik dat niet heb vermeld, ik vlieg op 35mhz. Ik geef idd geen commando aan de motor op het moment dat ik hem uit wil hebben.

Rijkwijdte test heb ik niet gedaan, maar dat leek me ook niet echt nodig als ik er pas 3 meter vanaf sta.

Servo's blijven gewoon stilstaan, ook als ik heen en weer loop of de zender weg-richt van de heli.

waar ik aan zit te twijfelen; ik heb de antenne kabel door het frame naar voren geleid en van daaruit naar de antenne buis op de landing-gear, maar deze loopt onderweg wel vlak langs de motor. zou dit het probleem kunnen veroorzaken? Het vreemde is dat dit pas wordt veroorzaakt op het moment dat ik hem uit wil zetten, verder lijkt de heli goed te reageren.

@ raptor 1960: dit had ik wel door, maar als je naar het filmje kijkt met het geluid aan hoor je de motor steeds een klein zetje geven. ;)

jep, alles is met een standaard zender geconfigureerd zonder dat er maar enige trim aan stond.

ik ga zo dadelijk even proberen om de antenne meteen aan de achterkant van het frame uit te laten komen. eens kijken of het ligt aan het storen door de motor o.i.d.

Weet je zeker dat je de align regelaar de hoogste en laagste stand van de gas stick 'geleerd' hebt???

Dus gas stick helemaal omhoog, dan geeft die bij het aansluiten van de accu een toontje, daarna helemaal naar beneden en dan geeft die weer een toontje, en dan gaat die pas in de programmeer modus.

Het is maar een optie die mij net te binnen schoot. en anders kan het nooit kwaad om het opnieuw te doen.

Veel geluk en laat even weten of je eruit komt.

Remon

Let even op met je antenne, dat je deze bij alle stroomvoerende draden weg houd..

Soms niet mogelijk, maar als je storing vermoed wel even noodzakelijk.
Je antenne ook niet oprollen, dit is hetzelfde als een stuk afknippen, en dat is erg slecht voor de ontvangst.

Vandaar mn vraag of je op 35 mhz zit, dan kan de ontvangst wat kritischer zijn..

vandaag de eerste Maiden hover gehad, damn wat een gave machine :thumbsup: je zou er bijna bang van worden zoveel power dat ie heeft!

nog even over het storing verhaal, dit bleek uiteindelijke toch de antenne kabel te veroorzaken doordat deze te dicht langs de motor liep. nu de antenne omgelegd; uit de achterkant (baseplate) -> over de tailboom brace -> naar de antenna tube en van daaruit aan de voorkant los laten bungelen +/- 25 cm.

voorlopig ga ik toch niet inverted vliegen dus hoef niet bang te zijn voor een in stukjes gehakte antenne :lol:

Mooi dat je probleem opgelost is en zekers mooi dat je het hier even hebt uitgelegd, zo leren anderen er ook weer van.

Veel vliegplezier

remon

Gefeliciteerd!

Dit soort problemen kunnen door zo onzettend veel kleine dingetjes veroorzaakt worden...

Ik heb het toen op mn 250 en 450 niet geheel weggekregen.
Antenne op allerlei manieren door de heli gelegd, steeds kwam het terug.
Voor mij heeft de overstap naar 2.4 ghz veel opgelost

Ik heb het geluk dat ik een nooit gebruikte FF9 super incl ontvanger en servo's voor weinig van een collega kan overnemen. dit kan niet tippen aan de kosten die ik zou maken voor een nieuwe gelijkwaardige zender/ontvanger. dan neem ik het beetje ongemak wel voor lief ;)

en uiteindelijk is het "proven-technology", zoals ze het bij ons in de techniek zo mooi zeggen, want het heeft toch heel erg lang goed gedraaid voor iedereen!

Maar wel zo geweldig mooi!

Ik heb echt 20 of dertig keer antenne verlegd, nog eens zo vaak bekabeling aangepast, antenne ingepakt met alu folie (op een gegeven moment weet je het niet meer :mrgreen:) etc.
En dat is per heli, mn eerste heli heb ik nog 2 keer zo vaak wat aan veranderd.

En iedere keer kwamen de glitches van groot naar klein terug...

En op 2.4 ghz nog nergens last van gehad.
Dan ben je zo gelukkig

Back