trex 500 of protos 500???

• Topicstarter Topicstarter gixxer
  • Startdatum Startdatum
G

gixxer

Guest
over 1,5 week ongeveer wil ik een nieuwe heli gaan kopen, maar nu het zien van de bouw van de protos van dobje zie ik de kwaliteit van de protos en twijfel ik welke van de 2 het gaat worden.

zijn er mensen die met beide heli's ervaring hebben en wat zijn de voor en nadelen van elkaar en maken ze veel verschil behalve het prijsverschil van 120 euro in het voordeel van de protos?

groetjes corné

Ik ben zeer tevreden over mijn trex 500.
Als ik de keuze nogmaals zou moeten maken zou ik hem weer kopen.
Hij is welliswaar wat zwaarder dan de protos, wat de protos een voordeel geeft. Maar..

Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in Align, een bedrijf wat zich al bewezen heeft en waar ik zeker van weet dat onderdelen nog lang en breed verkrijgbaar zullen zijn.
Van de protos weet je dit niet zo zeker, het blijft een risico.
Misschien gaan ze wel 10 jaar mee, misschien niet.

Ik denk dat je zowiezo geen fout maakt door een van de twee helies aan te schaffen.
Beide zijn gewoon goed.
Ik heb nooit met een T-rex 500 gevlogen, maar dat ziet er allemaal prima uit op de grond en als je hem ziet vliegen.
Ik verwacht wel dat de Protos iets sneller en lichter manouvreert in cyclic en pitch (veel gelezen mening).
Dobje zal i.d.d. een van de eerste zijn die er hier echt zijn oordeel op los kan laten, de mazzelpik heeft ze allebei ;).
Over aftermarked en upgrades hoef je je trouwens geen zorgen te maken met de Protos500.
MSH levert al GF canopies, Carbon staartbladen, Carbon staartbuis...
Komende week krijg ik aluminium grips binnen van Infinity Hobby.
Je kan daar ook al een volledig Carbon frame kopen (20 gr. lichter AUW).
En er is een Alu/carbon tailcase in de maak....
Dan blijft er weinig (functioneel) te blingen over :D

Eric

Laatst bewerkt:
Logo 400 = logo 10 met kortere staartbuis en dito bladen ..... ZONDER meedraaiende heck dus ... dat vind ik echt een minpunt, maar goed, ze hebben slim een 500size op de markt gezet , ze konden immers niet achterblijven ....

bedankt alvast voor de snelle reacties.

de protos is lichter, maar zou ie daardoor niet wat gevoeliger zijn voor wind? ik wil zowel indoor als outdoor gaan vliegen en vandaar dus de 500 size (600 mag niet indoor) en voorlopig zal het t meeste indoor zijn in de sporthal met veel mensen met veel kennis van heli's.

we wachten gewoon even op meer reacties en ook op een reactie van dobje, gezien die ze allebei heeft. ik denk dat de knoop nog even blijft zitten, het zijn allebei goede heli's en denk ik er gewoon nog even over na

Ik ben na veel geknoei met minder populaire merken zeer bewust overgestapt op Align...daarvoor dacht ik : ik moet niet hebben wat iedereen heeft, laat ik eens wat origineels kopen. Heb een Protech Zoom 450 Pro gehad, de SJM 400 Pro, ... maar bij gebrek aan ondersteuning heb ik op zeker ogenblik alles verkocht en ben ik met de T-Rex 500 begonnen.

Daarmee heb ik zeeer veel geleerd. Het was zeker een goeie beslissing om dat te doen, je vindt wereldwijd zodanig veel over Align dat het perfecte leerheli's zijn, om alles te leren : afstellen, upgraden, vliegen, ...

Ik ga er nog even mee door, maar het zou kunnen dat ik begin volgende zomer toch overstap, Prôtos, SJM 430, of wie weet nog iets anders. Eens de basiskennis achter de rug, en de capaciteiten om een tijdje rond te vliegen zonder te crashen, worden de hiervoor aangehaalde eigenschappen van Align minder belangrijk. Vandaar dat ik nu reeds aan een meer exotische opvolger zit te denken ! Ook voor de 450...misschien een Rave, of een Outrage G5, experimenteren en bouwen hoort ook bij de hobby !

Besluit, mijn mening : als je een beginner bent raad ik je een Align aan, zoniet, laat je gaan zou ik zeggen.

Ik zag dat draadje en dacht ik moet er ook even mijn mening opgeven.
Ik vlieg sins kort een t-rex 500 die nu op dit moment nog helemaal standaard is. Ik heb ook zitten twijfelen tussen de protos en de t-rex 500.

Ben voor de t-rex gegaan ook vanwege de stelling van damige dat align een vertrouwd merk is die zeker nog lang onderdelen zal ondersteunen.

Wat de t-rex 500 betreft, is ie een beetje zwaar maar dat komt zeker goed uit met die winden die hier waaien in nederland. De reaktie snelheid heb ik waanzinnig snel kunnen krijgen. En dan meen ik het ook. Is alleen een beetje door denken en spelen met je cyclic tot je de goede combinatie vind.

Ik ben blij met de t-rex 500 maar als het kon had ik de protos erbij om ze te vergelijken want ik vind de protos ook heel erg mooi.

Ik vind de Protos en T-rex500 niet echt geschikt voor een gymzaal trouwens, maar goed als het bij hoveren en wat achtjes blijft....
De Protos kan snelheden van boven de 100 km/uur halen en is sportief afgesteld bij een enkele pitchpump zomaar 50 meter verder :)
Ik vind hem zeker niet windgevoelig, t/m 5 Bf is prima te doen.

ik zou gewoon lekker voor de Align gaan, apart ben je toch niet, ook niet met een protos. als je problemen hebt is er een legioen aan 500 bezitters die je vaak snel verder kunnen helpen, spares zijn volop verkrijgbaar en er wil nog wel eens wat leuks te koop staan...

t is een zeer leuke heli met std al lekker veel alu!

succes met je keuze!

Ik heb ook zitten twijfelen tussen beide maar ik heb toch voor de Protos gekozen , lagere gewicht, de bouw van de heli ziet er erg goed uit en onderdelen maak ik me niet zo druk om.Er zijn inmiddels 2 leveranciers in NL dus je hoeft ook niet alles uit het buitenland te bestellen.De prijzen van de onderdelen zijn ook zeer laag vond ik.

Indoor vliegen met een 500 ? Tja, het licht eraan hoe groot de sporthal is en hoe goed je kunt sturen.
Je moet het vermogen van een 500 trouwens niet onderschatten. IK zou er niet gauw binnen mee gaan vliegen , een 450 zou nog wel gaan, maar goed da's mijn persoonlijke mening ...

Verder zou je beter even kunnen wachten als je de protos wilt gaan kopen, wellicht komt er nog wel een update of een v2 versie uit, het is tenlotte allemaal nog nieuw voor deze nieuwe firma.

het indoor vliegen zal voornamenlijk met mijn 400 zijn en met een 500 is word het hooveren en leren rustig een rondje vliegen. de reden waarom ik een 500 wil is dat ik ook graag goed buiten wil vliegen zonder dat de heli zomaar wegwaait zoals nu het geval is. ik ben net 3mnd bezig en raak net uit m'n hooverstadium. ik wil dus iets stabielers en iets waar ik makkelijker mee leer vliegen dan ik nu heb en verder mee kan.

bedankt weer voor de vele reacties

Corné

ok, ik begrijp de bedoeling.
De meeste 500 heli's vliegen inderdaad erg stabiel en voelen als een grotere heli aan, zonder de hogere kosten.
succes met je keuze

Tja wat zal ik zelf eens zeggen, Trex500 of de Protôs 500...

Dat de afterkmarket voor de trex erg groot is weten we allemaal, en dat zal de MSH Protôs nog waar moeten maken.
Persoonlijk vind ik de Protôs helemaal te wausie.... de Trex ook, maartja het is en blijft een Trex waar de meeste allemaal al mee vliegen, en persoonlijk wil ik gewoon weer eens wat anders.
Heb destijds ook voor een Mini Titan gekozen en niet voor de populaire Trex450 en ik heb er tot de dag van vandaag geen spijt van gehad.
Of de Protôs 500 een verstandige keus is weet ik natuurlijk nog niet, maar daar zal ik snel genoeg achter gaan komen want mijn Protôs 500 is inmiddels besteld.

Wat mij aan erg aanspreekt aan de Protôs 500 is dat hij zo´n 300gram lichter is dan de Trex500, en de look van de Protôs vind ik helemaal te gek.
En dat het kunstof versterkt is met 30% carbon, en dat de parts zeer betaalbaar zijn, en ook gewoon in Nederland.

Maar mocht hij mij niet bevallen.... ben ik ook wel weer zo eerlijk om dit te posten :cool:

Laatst bewerkt:
Wat ook zeer opvallend/afwijkend is bij de Protos:
De gehele aandrijving vanaf de motor naar de hoofdrotor en naar de staartrotor gaat via slechts 1 enkele aandrijfriem ;) :cool: :confused:

Laatst bewerkt:
Het grote voordeel daarvan vind ik het grotere oppervlak dat aangrijpt tussen de riem en de "tandwielen", daarmee wordt de kracht mooi verdeeld over alle tanden. Die zul je dus niet snel strippen.
Bovendien is dit slijtvaster dan tandwiel op tandwiel overbrenging denk ik. En stiller.

Moeilijke keuze denk ik , inderdaad door het aandrijf systeem is de protos extreem stil, ik heb zelf de protos nog niet af als het goed is dit weekend daarnaast heb ik ook een trex 500. Als de protos zijn maiden heeft gehad kan ik mijn oordeel wel geven over de beide heli's.

Echter dat zal voor een ieder anders zijn denk ik.

500 size binnen vliegen ?, ik zo het niet doen tenzij het een extreem grote hal is.

Dobje zal i.d.d. een van de eerste zijn die er hier echt zijn oordeel op los kan laten, de mazzelpik heeft ze allebei ;).

Over aftermarked en upgrades hoef je je trouwens geen zorgen te maken met de Protos500.
MSH levert al GF canopies, Carbon staartbladen, Carbon staartbuis...
Komende week krijg ik aluminium grips binnen van Infinity Hobby.
Je kan daar ook al een volledig Carbon frame kopen (20 gr. lichter AUW).
En er is een Alu/carbon tailcase in de maak....
Dan blijft er weinig (functioneel) te blingen over :D
Eric

:D:D ik zie het nu pas tja soms het je het geluk :D

Over de upgrades, nog niet gezien maar klinkt goed, nice !

Back