Trex 500 swash plate

Hallo,

Ik ben een trex 500 aan het na lopen.Nu heb ik de swash plate helemaal los leggen en bij het na lopen ben ik er achter gekomen dat het lager een licht slepend werkend geluid maakt als ik deze een gier geef.Verder loopt alles wel soepel.Ik kan nu niet plaatsen of dit een geluid is wat hoort of dat er iets is met het lager.het is niet een schrapend of knarsend geluid.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Een lager hoort te klinken als een lager.

Klinkt ie anders, is hij kapot of loopt er iets aan

Hoi,

Ik ben het helemaal eens met Student, als er geluid uit een lager komt is er iets aan de hand. Maar het kan ook maar zo zijn dat je het slepen van een stofafdichting hoort bijvoorbeeld, of dat het lager wat droog is. Kijk eens of een drupje olie de zaak verandert.

Zolang die tuimelschijf soepel en spelingvrij draait, kun je er met gerust hart mee vliegen. Wel in de gaten houden hoe het zich ontwikkelt, maar mij is niks bekend van plotseling falen van het tuimelschijflager.

Groet, Bert

Hier een filmpje ik hoop dat hij duidelijk genoeg is.De eesrte paar slagen zijn mijn vingers die er tussen zitten ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat er iemand op de achtergrond met de afwas bezig is (of zoiets) maar voor zover ik het kon horen is dat niets wat een drupje olie niet oplost.... En zelfs als het met een druppie olie niet weggaat, nog niet veel aan de hand volgens mij. Een kogellager maakt altijd heel licht ruisend geluid (dat is de reden dat bijvoorbeeld vrijwel alle normale auto en motorfietsmotoren vrijwel volledig in glijlagers draaien. Een Ducati bijvoorbeeld draait wél nagenoeg volledig in kogellagers en is mechanisch beduidend rumoeriger dan andere merken)

Zo te zien loopt hij inderdaad nog mooi soepel, en als hij geen speling vertoont, zoals gezegd, hou het in de gaten maar maak je er niet sappel om...
Mocht er écht wat mee aan de hand zijn, en je controleert hem regelmatig, dan komt dat echt wel aan het licht vóórdat er wat ernstigs gebeurt....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Het lijkt wel of hij een beetje droog staat.Het is dus een kogel lager als ik heb goed begrijp? Deze is dus niet zo maar even te smeren denk ik... ?

Hangt er van af. Als je de kogels kunt zien is het simpel, drupje olie erop.
Als het een ZZ afdichting is (metalen dekschijven) dan kun je er een paar drupjes dunne naaimachineolie o.i.d. op de dekschijven leggen, die lopen wel naar binnen. Na een paar minuten de overtollige olie wegvegen.
Als het RS (rubber seal) afdichtingen zijn, kun je er niks aan doen, maar in dat geval zou het ook niet nodig moeten zijn, want RS lagers zijn ALTIJD voor het leven gesmeerd (ZZ lagers normaal gesproken ook)

Dus: open lager=>wil wat smering
Gesloten lager=>zou niet nodig moeten zijn.

Meestal zit er in een tuimelschijf een ZZ lager, niet altijd.

Nogmaals, zolang hij soepel loopt en geen speling vertoont, niet te druk over maken. Zo zwaar word een tuimelschijflager niet belast....

Groet, Bert

Oke nou zover ik kan zien zijn het dichte ringen.Ik kan ook een heel klein soort sluit ring zien zitten maar is te klein om los te halen.Ik heb hem neer gelegd en zoals je zei in gespoten en laat het nu intrekken.

niks mis mee heb de mijne net ook ff gecheckt en doet het ook. Beetje dunne olie erin laten lopen en klaar. Als er maar geen speling op zit. Evt kun je het lager ook vervangen als je wil.

Nogmaals, zolang hij soepel loopt en geen speling vertoont, niet te druk over maken. Zo zwaar word een tuimelschijflager niet belast....

Niet helemaal waar... tijdens 3d of rondvlucht staat dit lager wel bloot aan wisselende trek/duw krachten!

Iig, als ik twijfel over bv dit soort lagers. vervang ik ze. 30 euro aan swashplate is nog steeds goedkoper dan een crash omdat dat lager vastrot/uit elkaar valt.

Niet helemaal waar... tijdens 3d of rondvlucht staat dit lager wel bloot aan wisselende trek/duw krachten!

Iig, als ik twijfel over bv dit soort lagers. vervang ik ze. 30 euro aan swashplate is nog steeds goedkoper dan een crash omdat dat lager vastrot/uit elkaar valt.

Ik zeg niet dat er GEEN kracht op staat, ik zeg dat dit lager niet zwaar belast word. dat is heel wat anders.

De zijdelingse krachten die een tuimelschijflager te verwerken krijgt, blijft onder alle omstandigheden beperkt tot een paar kilo en dat is ZEER RUIM binnen de grenzen van wat zo'n lager hebben kan. (een kogellager mag al gauw 50 kilo axiale belasting hebben, je servo's geven het eerder op, dus dat swashlager KAN gewoon niet overbelast worden....)

Dat is wat ik zei, niet meer, niet minder. Ergo: zolang het lager soepel loopt en geen speling vertoont, is er gewoon niks aan de hand wat tot ONMIDDELIJKE schade kan leiden. Ook al is het lager niet meer 100%, de belasting is zodanig laag, dat het lager rustig aan meer speling zal vertonen, en dan heb je alle tijd om het te vervangen. Het zal NIET onverwacht tijdens het vliegen uit elkaar vallen of blokkeren of zelfs ook maar een verminderde stuurbaarheid veroorzaken.

Je hebt helemaal gelijk, een swash van 30 Euro vervangen is beter dan een heli crashen, maar zover kómt het gewoon niet.....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
niks mis mee heb de mijne net ook ff gecheckt en doet het ook. Beetje dunne olie erin laten lopen en klaar. Als er maar geen speling op zit. Evt kun je het lager ook vervangen als je wil.

Het swashlager vervangen is onbegonnen werk op align heli's. lager zit geperst in de buitenring, en met omgevouwen lipjes vast in de binnenring;)

Het swashlager vervangen is onbegonnen werk op align heli's. lager zit geperst in de buitenring, en met omgevouwen lipjes vast in de binnenring;)

Niet alleen onbegonnen werk, ik zou een tuimelschijf waarvan het lager vervangen is, ook niet meer vertrouwen als het oorspronkelijk zo vast hoort te zitten....

Groet, Bert

Ok dat wist ik dus niet, ik dacht dat er set screw in zat waardoor je swash zo uit elkaar kon nemen en het lager kon vervangen.

Back